AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Del Skrevet 13. oktober 2023 I en skoleoppgave er det skrevet: I en bedrift er det 96% som har viskinert seg, og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Mener dere at det skulle vært bindestrek istedenfor komma mellom "vaksinert seg" og "og 13% "? Altså, skulle det heller ha vært : i en bedrift er det 96% som har vaksinert seg - og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften ? Anonymkode: 3c311...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #2 Del Skrevet 13. oktober 2023 Såååå totalt i bedriften er det 109%? Dette gir ingen mening. Anonymkode: 8ac45...be3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #3 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Såååå totalt i bedriften er det 109%? Dette gir ingen mening. Anonymkode: 8ac45...be3 Sorry, det skulle ikke være "%" bak "13", men det er uansett ikke poenget. Poenget er om det er riktig at det er komma før "og". Anonymkode: 3c311...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #4 Del Skrevet 13. oktober 2023 Om du ser bort fra tellefeilen og skrivefeilen så skal det være komma, ikke bindestrek. I en bedrift er det 96% som har vaksinert seg, mens 4% har ikke gjort det. Hvordan du skal vite hvor mange som jobber i bedriften av det der skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: d6036...1b5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #5 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du ser bort fra tellefeilen og skrivefeilen så skal det være komma, ikke bindestrek. I en bedrift er det 96% som har vaksinert seg, mens 4% har ikke gjort det. Hvordan du skal vite hvor mange som jobber i bedriften av det der skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: d6036...1b5 Samme det. I oppgaven står det det jeg har skrevet bortsettfra denne % feilen. Jeg ønsker ikke hjelp til å løse oppgaven, men om det er skrevet riktig! Anonymkode: 3c311...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #6 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I en skoleoppgave er det skrevet: I en bedrift er det 96% som har viskinert seg, og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Mener dere at det skulle vært bindestrek istedenfor komma mellom "vaksinert seg" og "og 13% "? Altså, skulle det heller ha vært : i en bedrift er det 96% som har vaksinert seg - og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften ? Anonymkode: 3c311...ea2 I mitt hode skulle setningen vær ; I en bedrift er det 96% som har viskinert seg,13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Eller ; I en bedrift er det 96% som har viskinert seg. Det var 13% som valgte og ikke vaksinere seg. Hvor mange er det i bedriften? Utover dette stusser jeg også på prosentene her 😂 Anonymkode: 7943a...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sorry, det skulle ikke være "%" bak "13", men det er uansett ikke poenget. Poenget er om det er riktig at det er komma før "og". Anonymkode: 3c311...ea2 Åh, så regnestykket er at det er 96 stk. som har vaksinert seg og 13 som ikke har vaksinert seg? Hvor mange jobber i bedriften? Jeg mener fortsatt at det er komma foran og. Det er et bindeord og det skal alltid være komma foran bindeord. Og, eller, men, for - det er bindeordene. Og i den setningen ble det riktig å ha bindestrek. Anonymkode: d6036...1b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I en skoleoppgave er det skrevet: I en bedrift er det 96% som har viskinert seg, og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Mener dere at det skulle vært bindestrek istedenfor komma mellom "vaksinert seg" og "og 13% "? Altså, skulle det heller ha vært : i en bedrift er det 96% som har vaksinert seg - og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften ? Anonymkode: 3c311...ea2 I mitt hode skulle setningen vær ; I en bedrift er det 96% som har viskinert seg,13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Eller ; I en bedrift er det 96% som har viskinert seg. Det var 13% som valgte og ikke vaksinere seg. Hvor mange er det i bedriften? Utover dette stusser jeg også på prosentene her 😂 Anonymkode: 7943a...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. oktober 2023 #9 Del Skrevet 13. oktober 2023 Ikke bindestrek. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #10 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I mitt hode skulle setningen vær ; I en bedrift er det 96% som har viskinert seg,13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Eller ; I en bedrift er det 96% som har viskinert seg. Det var 13% som valgte og ikke vaksinere seg. Hvor mange er det i bedriften? Utover dette stusser jeg også på prosentene her 😂 Anonymkode: 7943a...926 Men driiiit i om jeg skrev %. Jeg lurer bare på om det er riktig å bruke komme forran "og" i denne settingen. Anonymkode: 3c311...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2023 #11 Del Skrevet 13. oktober 2023 Det skal være komma. Et bindestrek har ingenting i den setningen å gjøre. Jeg tror du egentlig mener tankestrek, men det skal det heller ikke være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 13. oktober 2023 #12 Del Skrevet 13. oktober 2023 men er svaret 325? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 13. oktober 2023 #13 Del Skrevet 13. oktober 2023 Du bør ha med en annen benevnelse på 13, hvis det ikke er prosent. Du trenger ikke komma før «og» i setningen din, men det er ikke det ene tegnet som avgjør om det blir godt skrevet. Det er bedre å dele opp setningen, for eksempel slik: I en bedrift har 96% av de ansatte tatt vaksine. Det er 13 personer som ikke er vaksinert. Hvor mange jobber i bedriften? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 13. oktober 2023 #14 Del Skrevet 13. oktober 2023 ti10 skrev (3 minutter siden): Det skal være komma. Et bindestrek har ingenting i den setningen å gjøre. Jeg tror du egentlig mener tankestrek, men det skal det heller ikke være. Dette ☝️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Del Skrevet 13. oktober 2023 Hanne357 skrev (2 minutter siden): Du bør ha med en annen benevnelse på 13, hvis det ikke er prosent. Du trenger ikke komma før «og» i setningen din, men det er ikke det ene tegnet som avgjør om det blir godt skrevet. Det er bedre å dele opp setningen, for eksempel slik: I en bedrift har 96% av de ansatte tatt vaksine. Det er 13 personer som ikke er vaksinert. Hvor mange jobber i bedriften? Jeg spør bare om den setningen jeg har skrevet er riktig oppsatt. Drit i hva svaret på oppgaven er eller hva enn. Jeg lurer bare på om oppgaven er skrevet slik jeg har gjort det er riktig eller om det ville vært mer riktig med bindestrek eller ingenting. Anonymkode: 3c311...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 13. oktober 2023 #16 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg spør bare om den setningen jeg har skrevet er riktig oppsatt. Drit i hva svaret på oppgaven er eller hva enn. Jeg lurer bare på om oppgaven er skrevet slik jeg har gjort det er riktig eller om det ville vært mer riktig med bindestrek eller ingenting. Anonymkode: 3c311...ea2 Bindestrek skal kun brukes i orddeling. Aldri midt i en setning. Tankestrek kan brukes om man kommer med et utsagn: Det var 13 % som hadde tatt vaksine – og det er for mye. Eller for eksempel om man skal si: Det var 13–18 % økning i vaksinerte på arbeidspassen. Den er litt lenger enn en bindestrek. Endret 13. oktober 2023 av Helene1982 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 13. oktober 2023 #17 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg spør bare om den setningen jeg har skrevet er riktig oppsatt. Drit i hva svaret på oppgaven er eller hva enn. Jeg lurer bare på om oppgaven er skrevet slik jeg har gjort det er riktig eller om det ville vært mer riktig med bindestrek eller ingenting. Anonymkode: 3c311...ea2 Den er riktig fordi «13» er subjekt i leddsetningen etter bindeordet og du derfor skal ha komma. Det er feil fordi setningen uansett er vanskelig å forstå. Tankestrek er jåleri og kan unngås i 96% +13 tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #18 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): I en skoleoppgave er det skrevet: I en bedrift er det 96% som har viskinert seg, og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften? Mener dere at det skulle vært bindestrek istedenfor komma mellom "vaksinert seg" og "og 13% "? Altså, skulle det heller ha vært : i en bedrift er det 96% som har vaksinert seg - og 13% har ikke gjort det. Hvor mange er det i bedriften ? Anonymkode: 3c311...ea2 "Viskinert" er ikke et ord... Nei, jeg hadde droppet både bindestrek og komma... Anonymkode: a27c1...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Viskinert" er ikke et ord... Nei, jeg hadde droppet både bindestrek og komma... Anonymkode: a27c1...052 Men jeg ville ha lagt til et "som" mellom 13% og har. Anonymkode: a27c1...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 13. oktober 2023 #20 Del Skrevet 13. oktober 2023 36 minutter siden, Helene1982 said: Det var 13 % som hadde tatt vaksine – og det er for mye. Antivakser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå