Gå til innhold

Fosen saken, hvorfor kalles samene urbefolkning, når de ikke er det?

kat-e

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius

Urfolk er ikke lik "var det først", selv om det er slik i "den nye verden", Amerika og Australia. At samene er urfolk, er vedtatt politisk. Det betyr ikke at de var her først, det er en misforståelse.

Uansett hva man mener om saken, må jo staten rette seg etter en høyesterettsdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen

Er det så mange samer som driver med reinsdyr lenger? Eller bor i de berørte områdene?  Det bor vel flest med samisk opprinnelse på østlandet , trodde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (10 timer siden):

Dette må være det minst reflkterte svaret på KG på lenge egentlig. De som kjemper er jo de som enten HAR et liv som er avhengig av reindriften eller mennesker som støtter dem fordi deres livsverk rammes - ikke fordi de er PR-kåte som du kaller det. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i saken - og det er forsåvidt greit, men å lange ut en påstand som overhode ikke kan forsvares eller dokumenteres er i beste fall bare drøyt. 

Visste ikke at Greta Thunberg er en reinsame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (5 timer siden):

Er det så mange samer som driver med reinsdyr lenger? Eller bor i de berørte områdene?  Det bor vel flest med samisk opprinnelse på østlandet , trodde jeg.

ikke så mange kanskje, men det er mye rein, massivt overbeite og skader på naturen.  De som mister rein blir kompensert. 

Det hadde vært veldig få kanskje ingen, uten massive statstilskudd og erstatninger. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/2000-rein-drept-av-orn/66170320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
kat-e skrev (21 minutter siden):

ikke så mange kanskje, men det er mye rein, massivt overbeite og skader på naturen.  De som mister rein blir kompensert. 

Det hadde vært veldig få kanskje ingen, uten massive statstilskudd og erstatninger. 

Den linken får jeg meg ikke til å tro på. Da er vel knapt næringen verd å berge.  Er kanskje reinen utrydningstruet på noe vis? Det er bare så uvanlig og ekstra, ekstra hele tiden, og alltid klager. Skulle gjerne hatt noe godt å si istedenfor å tvile.  Jeg innrømmer naturligvis at jeg ikke har noen kunnskap om hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 13.10.2023 den 16.25):

Det er ca. 3000 reindriftssamer. https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/reindrift/reindrift-i-norge/reindriftsnaeringen

Det er også vanlig at foreldre har barna med, så de kan lære å bringe tradisjonen videre.

Såvidt jeg vet er det en myte at det bor flest samer på Østlandet. Her i nord snakker vi bare ikke så høyt om det, for særlig langs kysten er det fy-fy å være same. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
MyMichelle skrev (44 minutter siden):

Det er ca. 3000 reindriftssamer. https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/reindrift/reindrift-i-norge/reindriftsnaeringen

Det er også vanlig at foreldre har barna med, så de kan lære å bringe tradisjonen videre.

Såvidt jeg vet er det en myte at det bor flest samer på Østlandet. Her i nord snakker vi bare ikke så høyt om det, for særlig langs kysten er det fy-fy å være same. 

Takk, det visste jeg ikke. Fy-fy?  Det der er virkelig slemt ☹️ og jeg har dessverre hørt og lest at det har skjedd.  Jeg var ikke klar over at det også skjer i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Toholt
Callisto83 skrev (På 13.10.2023 den 12.29):

Hva med kvener? Romanifolket har sine røtter tilbake til 1500 tallet i Norge. Oppfyller ikke disse nasjonale minoritetene de samme kriteriene hvis man skal tolke begrepet urfolk slikt?

Screenshot_20231015_213234_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2023 at 10:05 PM, kat-e said:

Artikkelen er bak betalingsmur, men nederst kan man skimte følgende:

"Likevel er tallene mer moderate enn før. For fem år siden ble det meldt om 25.000 rein som var tatt av ørn.."

25.000 rein. Mer en 10% av den totale bestanden (både okser og simler) tatt av ørn.

Det er nesten så man må le..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (1 time siden):

Du besvarer ikke spørsmålet som stilles med det der. Informasjonen du kommer med er underforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (På 15.10.2023 den 21.32):

Det bare viser at «statusen er politisk konstruert» det var Jagland regjeringen som kjempet for dette i sin tid. Finland, Sverige og Russland nektet å gjøre det samme, fordi de ikke var urfolk. Jeg må bare understreke at jeg ikke er i mot at samer er rettigheter, men ved å gi samene denne statusen, kan man lettere skade Norges rykte.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...