Gå til innhold

Hamas oppfordrer til global mobilisering mot Israel på fredag – europeiske jøder frykter for sin sikkerhet

Helgekarjol

Anbefalte innlegg

Det er først og fremst ikke jødene som er ofrene. Det er palestinerne som har blitt undertrykket i generasjoner. Jaget fra sitt land der familiene har bod i generasjoner av en fremmed okkupasjonsmakt som har tatt seg til rette og drept dem under dekke av "beskytte seg selv". 

At europeiske jøder hetses er selvfølgelig trist, men de bør kanskje benytte anledningen til å ta avstand fra terrorstaten Israel og zionismen. Akkurat slik russere i eksil høyrøstet tar avstand fra Russlands forferdelige handlinger. Hat mot russere har også sett en oppsving i vesten, dessverre. Men det igjen er også et resultat av Russland sin brutale invasjon av Ukraina. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gregarious skrev (38 minutter siden):

Det er grusomt, men at det ville bli konsekvensen av å drepe tusenvis av palestinere er jo ikke uventet.

Du er faen meg ikke sann.

Hamas starter med en terroraksjon hvor de drepte barn, kvinner, eldre.

Og her sitter du å indirekte sier at jøder bør forvente all jødehatet, fordi de forsvarer seg mot terrorisme. Hva faen!?

Hamas startet dette. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen29 skrev (7 timer siden):

Det er først og fremst ikke jødene som er ofrene. Det er palestinerne som har blitt undertrykket i generasjoner. Jaget fra sitt land der familiene har bod i generasjoner av en fremmed okkupasjonsmakt som har tatt seg til rette og drept dem under dekke av "beskytte seg selv". 

At europeiske jøder hetses er selvfølgelig trist, men de bør kanskje benytte anledningen til å ta avstand fra terrorstaten Israel og zionismen. Akkurat slik russere i eksil høyrøstet tar avstand fra Russlands forferdelige handlinger. Hat mot russere har også sett en oppsving i vesten, dessverre. Men det igjen er også et resultat av Russland sin brutale invasjon av Ukraina. 

Så du sier at det ikke er jødene som er offer når de blir utsatt for antisemitisme og terrorangrep fra Hamas. 

Faen folk er skrudd i huet.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden):

Du er faen meg ikke sann.

Hamas starter med en terroraksjon hvor de drepte barn, kvinner, eldre.

Og her sitter du å indirekte sier at jøder bør forvente all jødehatet, fordi de forsvarer seg mot terrorisme. Hva faen!?

Hamas startet dette. 

En kan virkelig ikke være så naive å tro at jødehat ikke vil øke kraftig etter hva som har hent de siste ukene. 
Du må klare å skille mellom at noen påpeker logiske konsekvenser og personer som støtter det.

Det gir heller ingen tyngde til svaret ditt uansett hvor mange ganger du sier "faen".

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Forsvarer man seg hvis man dreper, torturere og skader 2,3 millioner mennesker som ikke har gjort Israel noe? 🤔 Den logikken der er litt skremmende og farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Blueberrymuffin said:

Så du sier at det ikke er jødene som er offer når de blir utsatt for antisemitisme og terrorangrep for Hamas. 

Faen folk er skrudd i huet.

Prøv heller å holde deg til sak enn å gå til personangrep og å kaste merkelapper i alle retninger. Kanskje en det er av og til en god ide å puste ut, gå seg en liten tur, og så heller skrive innlegg. Å banne for sjokkeffekt og å kaste merkelapper i alle retninger er lite konstruktivt for en diskusjon, selv for så opphetede temaer som dette. Det må likevel kunne gå an å forvente en viss standard.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Forsvarer man seg hvis man dreper, torturere og skader 2,3 millioner mennesker som ikke har gjort Israel noe? 🤔 Den logikken der er litt skremmende og farlig. 

Alle i Gaza er ikke uskyldige. Hamas er den lovlig valgte myndigheten der 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Alle i Gaza er ikke uskyldige. Hamas er den lovlig valgte myndigheten der 

«Lovlige», de er valgt under «tvang». Det var ikke noen andre å stemme på. Så å påstå at Palestinere gledelig har valgt disse myndighetene er en sannhet med modifikasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 time siden):

«Lovlige», de er valgt under «tvang». Det var ikke noen andre å stemme på. Så å påstå at Palestinere gledelig har valgt disse myndighetene er en sannhet med modifikasjoner. 

Jo. Det var andre å stemme på enn Hamas. PLO stilte til valg. Det samme gjorde Folkefronten for frigjøring av Palestina, Den tredje vei og flere uavhengige kandidater. 

Det var høy valgdeltagelse, og valget ble overvåket av et stort antall lokale og internasjonale observatører og gikk rolig for seg.

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/5r0Wb/hamas-vant-palestinsk-valg 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (34 minutter siden):

Jo. Det var andre å stemme på enn Hamas. PLO stilte til valg. Det samme gjorde Folkefronten for frigjøring av Palestina, Den tredje vei og flere uavhengige kandidater. 

Det var høy valgdeltagelse, og valget ble overvåket av et stort antall lokale og internasjonale observatører og gikk rolig for seg.

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/5r0Wb/hamas-vant-palestinsk-valg 

Nå er ho ikke akkurat folkefronten kjent for å være fredelig heller da. Men er en ute etter Israel kan en brule samme argument, de stemte på bibi.  Hvem en stemmer på avgjør ikke om en er sivil eller ei,.selv om en stemmer motbydelig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

Hvem en stemmer på avgjør ikke om en er sivil eller ei,.selv om en stemmer motbydelig

Det er rett, men jeg kommenterte en påstand om at Hamas ikke er de legitime myndighetene på Gaza. Valget var fritt og demokratisk  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Gregarious said:

En kan virkelig ikke være så naive å tro at jødehat ikke vil øke kraftig etter hva som har hent de siste ukene. 
Du må klare å skille mellom at noen påpeker logiske konsekvenser og personer som støtter det.

Det gir heller ingen tyngde til svaret ditt uansett hvor mange ganger du sier "faen".

Jødehatet var der allerede. Krigen gjør bare at det får utløp i knivstikking, angrep mot synagoge, hets osv. 

Hamas startet krigen ved å gå inn i Israel og slakte ned over tusen sivile. Ser man hat eller angrep mot palestinere i Europa av den grunn? Logikken din holder ikke. 

Angrep mot sivile mennesker i Europa grunnet krig i en annen verdensdel kan aldri forklares eller rettferdiggjøres.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (33 minutter siden):

Jødehatet var der allerede. Krigen gjør bare at det får utløp i knivstikking, angrep mot synagoge, hets osv. 

Hamas startet krigen ved å gå inn i Israel og slakte ned over tusen sivile. Ser man hat eller angrep mot palestinere i Europa av den grunn? Logikken din holder ikke. 

Angrep mot sivile mennesker i Europa grunnet krig i en annen verdensdel kan aldri forklares eller rettferdiggjøres.

Nei vel?  Så du argumenterer for at et etnisk gruppe er iboende onde og morderiske? 
Du har ikke vurdert at hat ikke er svart/hvitt, at det heller er en stige hvor ytre påvirkninger bestemmer hvordan individ beveger seg på stigen. At personer som før kansje mislikte jøder har nå et vesentlig forhøyet hat.
På samme måte som hate i Israel ovenfor palestinere har økt eksponentielt. 

Alt kan forklares, selv om det ikke er alltid vi har nok informasjon til å forklare det, men vi er bare kompliserte biologiske maskiner. 

Når en starter å sause sammen forklaring med rettferdiggjørelse så har en forlatt all logikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 5.11.2023 den 22.09):

P.R.O.P.A.G.A.N.D.A! 

Har man virkelig ikke skjønt at det å kritisere Israel ikke er det samme som å støtte Hamas? 🤔

Propaganda er det som slukes av norske medier.

Norge med Støre i spissen skiller seg kraftig ut, har du ikke fått med deg det heller? 70 mill NOK rett i lomma til Hamas kun få dager etter terrorangrepet, det lå laaaaaangt inne å fordømme både terroren og å kalle Hamas for den terrororganisasjonen de er, Den israelske ambassaden og andres kritikk, stemmingen i FN der det ikke var så nøye å ta med noe om Hamas iflg. de osv.

Vi har en helt forferdelig regjering på alle tenkelige måter, i disse tider så skjemmes jeg av å være norsk. De greide heller ikke å dy seg, men dikterte kongen slik at han ikke fikk følge prosedyre og sende kondolanse etter terroren. Hva sier det deg? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jordy said:

Norge med Støre i spissen skiller seg kraftig ut, har du ikke fått med deg det heller? 70 mill NOK rett i lomma til Hamas kun få dager etter terrorangrepet, det lå laaaaaangt inne å fordømme både terroren og å kalle Hamas for den terrororganisasjonen de er, Den israelske ambassaden og andres kritikk, stemmingen i FN der det ikke var så nøye å ta med noe om Hamas iflg. de osv.

Har du sett på Debatt i kveld ? For en vits... bare overfølelsemessig kvinner, ingen ren fakta, det var direkte latterlig.. 🤮

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NatNat skrev (3 minutter siden):

Har du sett på Debatt i kveld ? For en vits... bare overfølelsemessig kvinner, ingen ren fakta, det var direkte latterlig.. 🤮

Nei, takk for tips 👍 Hadde tenkt å se det senere, men mulig jeg unngår å se det. Man får liksom nok av de her inne...

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jihad på vestlige gater er ikke en ny ting. Om det er 9/11, eller om det er nyttårsaften i Køln, Ariana Grande, eller fotballstadion her og der, eller noen som drar fra en eller annen fjern islamistisk russisk små stat for å stikke tilfeldige på en Kiwi i Oslo.

Det er rikelig med små drypp av jihad, gjevnt og trutt. Blomstrer opp, med gjevne mellomrom, men det er konstant, i mindre eller større omfang.

Antisemittisme er en kjent sak i Jihad, samme med homohat, så disse gruppene er ekstra utsatt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke oppfordring fra Hamas eller noen andre for å protestere og vise min avsky for hvordan Israel går fram i Gaza nå.  
Personlig bryr det meg ikke om folk er jøder eller palestinere,.  Jeg bryr meg om at folk blir tvunget fra hjemmene sine, at et lands folk er okkupert  og fratatt sine alminnelige demokratiske rettigheter,  Aller mest bryr det meg at sivile og uskyldige dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Hamas startet dette på en helt grusom måte. Og Israel tar igjen på en enda mer grusom måte. Begge sider er helt jævlige!

Jeg har ikke satt meg nok inn i historien til å uttale meg, men er det seriøst ikke mulig å få til noen form for løsning der nede? Dette er 2 folk som ikke kan dele et land. Jeg er en løsningsorientert person og tenker sånn: ok denne løsningen fungerer ikke, hvilke alternativer har vi? Noen MÅ vel tenke sånn etter et århundre med konflikt og uroligheter? Dette her, Israel, Palestinere, Gaza, det fungerer ikke!!!!

Det er alltid synd når voksne mennesker ikke klarer å løse ting på en konstruktiv måte. Jeg forstår at barn vokser opp i situasjonen og arver hatet til forrige generasjon. Det får de inn med morsmelka. Men allikevel… 

tenk om de plutselig bare «hva er det vi driver med? Kan vi ikke bare være venner?» og så legger alle ned våpnene og lever i fred og harmoni. Nei, situasjonen der nede er nok den samme om 100 dessverre :(

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...