Gå til innhold

Ugredde barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et sånt kråkereir-i-bakhodet-barn. Det siste vi gjør før vi drar i barnehagen er å gre han, men bakhodet hans ser totalt kaos ut så fort håret kommer borti noe. Han har et parti i bakhodet hvor han ikke mistet nyfødthåret, så det er litt igjen i tuppene der. Det vikler seg inn i krøllene hans fortere enn du kan si hårbørste. 😂

Anonymkode: 28f83...4dd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn går mye med lue osv, jeg både grer håret hans hver dag, føner han og bruker hårprodukter i håret men fremdeles kan det bli ganske bustete under lua og når han ligger om natta 

Anonymkode: 20d2e...4e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 21.30):

Men slike kråkereir kommer ikke over natta... det er flere dager uten stell.

Anonymkode: e4c92...33e

Jo, det gjør det faktisk 🤦🏽‍♀️

Anonymkode: 5a53a...892

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lar selvsagt ikke mitt barngå med kråkereir hår! 
men ja mange gjør det og jeg skjønner det ikke

Anonymkode: a50b4...b87

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 23.18):

Mange mener at man ikke trenger utdannelse om man skal jobbe i barnehage. Men sånne innlegg som du skriver her ts, er beviset for hvorfor det er så viktig! Skulle bare mennesker uten pedagogisk utdanning jobbet i barnehage, ville deres syn på barn og foreldre vært ene og alene basert på egne erfaringer som forelder. Refleksjonsnivået ville dermed vært relativt lavt, og forståelsen for at andre barn/familiesituasjoner er ulik egne barn/familiesituasjon vært enda lavere. 

Du vet ingenting om livet til disse barna. Mitt barn var ofte flokete. Hun var blitt misbrukt av faren sin, og hadde i perioder store problemer med nærhet. Det vil si at det var vanskelig for henne med den nærheten det å børste håret ville gi henne. Dessuten kunne hun ha hatt en særdeles vanskelig og tøff natt, og det å børste håret var egentlig det minst viktigste å ha fokus på før vi måtte dra i barnehagen. 

Vi har også mange barn med ulike diagnoser, som gjør nærhet vanskelig. Eller morgner særdeles vanskelig og kaotisk, så foreldrene prioriterer andre ting enn å børste håret. 

Mange barn er også i trass, og da velger man sine kamper med omhu. Ikke verdt å krangle hver morgen, men heller ha fokus på å ha en finest mulig stund sammen før barnehagen. 

Disse barna blir jo børstet. Enten det er på ettermiddagen, i forbindelse med bading eller andre ganger når det passer seg.

Anonymkode: 99c20...f7e

JA!!!! Det er SÅÅÅÅÅ mange grunner!!!!

Godt sagt!!!!

Skrevet

Skulle datteren vært flokefri 0-9 år måtte vi vasket håret hennes ekstremt hver dag og brukt kg med balsam, hun nektet oss å gre håret om det var tegn til en liten floke om det var tørt. Da ble det litt kråkereir bak noen dager til neste hårvask.  Ville kun ha fletter om håret var nyvasket. Både hårvask, hårbørsting tok tid så ble sjelden tid til annet enn lufttørking så det «hjalp» til med flokene. Badet oftere enn hårvask så håret ble litt vått uten balsam i også

Så ble hun eldre og kunne håndtere både hårvask og hårbørsting selv- for hun nektet å klippe seg. Nå er hun kjempenøye. Det hjalp også å bli kvitt alt barnehåret og fikk litt tyngre og tykkere hår som «la seg mer ned» 

Vi prioriterte altså ikke hodetortur i mange år… 

Anonymkode: 4ffec...a12

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Skulle datteren vært flokefri 0-9 år måtte vi vasket håret hennes ekstremt hver dag og brukt kg med balsam, hun nektet oss å gre håret om det var tegn til en liten floke om det var tørt. Da ble det litt kråkereir bak noen dager til neste hårvask.  Ville kun ha fletter om håret var nyvasket. Både hårvask, hårbørsting tok tid så ble sjelden tid til annet enn lufttørking så det «hjalp» til med flokene. Badet oftere enn hårvask så håret ble litt vått uten balsam i også

Så ble hun eldre og kunne håndtere både hårvask og hårbørsting selv- for hun nektet å klippe seg. Nå er hun kjempenøye. Det hjalp også å bli kvitt alt barnehåret og fikk litt tyngre og tykkere hår som «la seg mer ned» 

Vi prioriterte altså ikke hodetortur i mange år… 

Vil man ikke gres må håret klippes

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syns gutter med ørevoks utenfor øregangen er verre. 

Anonymkode: ed593...819

Men ikke jenter med det samme?

Anonymkode: aa42b...39b

Skrevet

De blir besatt av håret sittt når de blir tenåringer. 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det bestemmer ikke du for andre barn enn dine egne.

Anonymkode: 9f7c2...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det bestemmer ikke du for andre barn enn dine egne.

Anonymkode: 9f7c2...8c3

🤦🏻‍♀️

Skrevet
Akebrett skrev (3 timer siden):

JA!!!! Det er SÅÅÅÅÅ mange grunner!!!!

Godt sagt!!!!

Gud bedre, alltid må man finne på unnskyldninger!! Du vet det det finnes late foreldre eller

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en fase, min tenåring er veldig takknemlig nå at hun ikke ble tvunget til å klippe håret pga flokene. Nå elsker hun sitt veldig lange lyse hår som hun bruker MYE tid på å holde i bra skikk. Hun har fått lære seg at langt hår er mye jobb - og er nå villig til å legge inn innsatsen.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en fase, min tenåring er veldig takknemlig nå at hun ikke ble tvunget til å klippe håret pga flokene. Nå elsker hun sitt veldig lange lyse hår som hun bruker MYE tid på å holde i bra skikk. Hun har fått lære seg at langt hår er mye jobb - og er nå villig til å legge inn innsatsen.  

Fase eller ei, ingen sv mine får gå rundt ustelt! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gud bedre, alltid må man finne på unnskyldninger!! Du vet det det finnes late foreldre eller

Og hva så? Hvorfor automatisk tro at det verste om andre mennesker?

Anonymkode: c28a7...e0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 21.30):

Men slike kråkereir kommer ikke over natta... det er flere dager uten stell.

Anonymkode: e4c92...33e

Datteren min får floker sånn 2-3 timer etter at jeg har børstet håret hennes. Det har ikke alltid noe med stell å gjøre. Får lett floker selv.

Anonymkode: a7254...3c6

Skrevet

Og hva så? Hvorfor automatisk tro at det verste om andre mennesker?

Anonymkode: c28a7...e0e

Hekker det enn å unnskylde alle og anta alle har en disgnose 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fase eller ei, ingen sv mine får gå rundt ustelt! 

Fortsatt med å være «Hyacinth Bucket» du, vi andre prioriterer mer hyggelige sysler med barna.

• Liker 2
Skrevet

Fortsatt med å være «Hyacinth Bucket» du, vi andre prioriterer mer hyggelige sysler med barna.

🤦🏻‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...