AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #21 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvirfor unger til enhver tid ikke har perfekt friyre? Vill gjetning....barn leker, gnir hodet mot ting, tar seg selv i håret med begge hender, hopper rundt og er i aktivitet. Og det klarer selv jeg som ikke har barn å ressonere meg fram til Anonymkode: 181e8...656 Når de spiser er det fort gjort å ta seg å håret da også. Syltetøy, Hapå, leverpostei, fuktig skinke, fruktsaft, yoghurt. Har også sett barn vaske hender på følgende måte: Vann på henda, såpe på henda, gni grundig, dytte håret vekk fra ansiktet, skylle i to sekunder, ta håret vekk fra ansiktet og så tørke seg. De gjør så godt de kan, disse små❤ Anonymkode: d134a...70d 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #22 Skrevet 12. oktober 2023 Dette har jeg aldri sett på noen av barna i barnehagen til sønnen min. Noen har litt "luesveis", men ingen store floker. Vi har forøvrig børste i hylla og grer kjapt over før vi sender han inn i barnehagen. Grer han selvsagt hjemme også, men det kan jo bli litt bustete på veien med lue osv. Anonymkode: 54484...00a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #23 Skrevet 12. oktober 2023 Har to barn som får floker i løpet av en dag i barnehagen. Den ene har hår som ofte minner om saueull. Det ser konstant ustelt ut. Den andres er litt porøst og floker seg raskt, men ikke like ille som søster sitt. Vi bruker ikke produkter, så da ser det kråkereir ut noen ganger Anonymkode: 47b60...c1e 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #24 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du forsøkt å flette håret før barnet legger seg? I huset på prærien stil med flettene hengende ned omtrent på øret? Det har vært redningen her, det gjør det også enklere å gre håret neste morgen. Anonymkode: d134a...70d Håret er egentlig ganske lett å gre ut, selv om «flokene» ser ganske fæle ut. Det er omtrent det eneste vi får gjøre med det. Å flette får jeg lov til en gang i tiåret. Har gjort det et par ganger i vått eller halvvått hår. Da blir alt håret stående til alle kanter til neste hårvask. Samme effekt som i bakhodet beskrevet over. Så lenge håret får tørke hengende ned er det bare såvidt bølger nederst, ellers tynt(men mye) og glatt som ikke floker seg, men det er tydeligvis veldig formbart. Anonymkode: 7dadd...d25 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #25 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg fikk latterlige floker som barn fordi jeg hadde langt slett tykt hår. Mamma fikset det hver morgen, men de kom jo tilbake på et par timer hvis jeg ikke gikk med fletter. Hvordan hår oppfører seg er veldig ulikt, og ikke alle elsker å gå med fletter konstant 🤭. Anonymkode: b8533...5fd 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #26 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men slike kråkereir kommer ikke over natta... det er flere dager uten stell. Anonymkode: e4c92...33e Ja, hvorfor plager det deg? Vi grer håret etter bading, 2 ganger i uka (atopisk eksem) det går helt fint, godt med balsam får ut det meste. Så må gid av mei barnehagepersonell tåle og se floker på en onsdag🙄 Anonymkode: c5b34...ab0 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #27 Skrevet 12. oktober 2023 For de som sliter med floker i håret på barn, så ble vårt liv myyye lettere etter vi begynte å flette håret hver kveld og hun sover med flette, samt bruker satinputetrekk. Før hadde hun floker hver morgen og hver dag, hatet å bli børstet håret på, nå tar vi bare ut fletten, børster det kjapt og fletter det igjen. Har nesten aldri floker lengre. Så kan anbefale denne løsningen for de som vil teste det ut. Normal selger rimelige satinputetrekk. Anonymkode: e0e8f...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #28 Skrevet 12. oktober 2023 Mange mener at man ikke trenger utdannelse om man skal jobbe i barnehage. Men sånne innlegg som du skriver her ts, er beviset for hvorfor det er så viktig! Skulle bare mennesker uten pedagogisk utdanning jobbet i barnehage, ville deres syn på barn og foreldre vært ene og alene basert på egne erfaringer som forelder. Refleksjonsnivået ville dermed vært relativt lavt, og forståelsen for at andre barn/familiesituasjoner er ulik egne barn/familiesituasjon vært enda lavere. Du vet ingenting om livet til disse barna. Mitt barn var ofte flokete. Hun var blitt misbrukt av faren sin, og hadde i perioder store problemer med nærhet. Det vil si at det var vanskelig for henne med den nærheten det å børste håret ville gi henne. Dessuten kunne hun ha hatt en særdeles vanskelig og tøff natt, og det å børste håret var egentlig det minst viktigste å ha fokus på før vi måtte dra i barnehagen. Vi har også mange barn med ulike diagnoser, som gjør nærhet vanskelig. Eller morgner særdeles vanskelig og kaotisk, så foreldrene prioriterer andre ting enn å børste håret. Mange barn er også i trass, og da velger man sine kamper med omhu. Ikke verdt å krangle hver morgen, men heller ha fokus på å ha en finest mulig stund sammen før barnehagen. Disse barna blir jo børstet. Enten det er på ettermiddagen, i forbindelse med bading eller andre ganger når det passer seg. Anonymkode: 99c20...f7e 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #29 Skrevet 12. oktober 2023 Grer hver dag før bhg. Men ungen har halve hode fullt av korketrekkere. Det blir bustete etter soving. Skikkelig sovesveis hver dag etter luren midt på dagen. Anonymkode: cfe32...099 1
katties Skrevet 12. oktober 2023 #30 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes jeg ser så mange barn i bhg med floker, eller kråkereir i bakhodet... Hvorfor blir mange barn ikke gredd? Foreldrene virker oppegående... jeg har venner også med barn med kråkereir. Jeg synes det virker litt ugreit å ikke stelle med dem. Anonymkode: e4c92...33e Mitt har bare hår som vokser slik. Har ingenting med børsting å gjøre (hun børsyes hver dag), og hun er veldig stolt av håret sitt, så det er NULL sjanse for at jeg klipper det bare fordi noen voksne synes det er "kråkereir" Endret 12. oktober 2023 av katties 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #31 Skrevet 13. oktober 2023 Her har barna lett fått kråkereir etter natta. Derfor har døtrene i hus vært relativt kortklipte da de var små, i tillegg til at hårbørsting ble gjort hver dag før barnehagen. Anonymkode: 5ecc1...aff 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #32 Skrevet 13. oktober 2023 Før i tiden sendte de bekymringsmelding får sånn , gjorde de med meg når jeg var liten 😂😂😂 20 år siden da Anonymkode: 55c01...e33
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #33 Skrevet 13. oktober 2023 Vår yngste hadde digre floker i håret da hun var yngre. Ikke bare hadde hun tynt fjonete hår som fikk floker bare man så på det, men hun nektet også plent å børste håret. Det var kanskje ikke så rart, for flokene gjorde det jo vondt å gre. Så da hadde vi en unge med «dreads» i bakhodet, da. 🤷♀️ Det var enten det eller tannpuss om morgenen, og vi valgte da altså å ta kampen med tannkosten fremfor tannbørsten. Håret lot seg gre ut med masse balsam og tålmodighet, men det så nøyaktig like flokete ut igjen etter 30 minutter. 🫣 Det hele løsnet da ungen kom over trassalderen og skjønte selv at håret måtte børstes. 🤷♀️ Anonymkode: 3c41e...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #34 Skrevet 13. oktober 2023 Hvorfor i all verden har barna deres langt hår om de ikke vil børstes? En kortere frisyre er faktisk mye mer praktisk for småbarn, frem til de klarer å stelle håret selv. Anonymkode: 5d3da...aa3 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #35 Skrevet 13. oktober 2023 Hun er sta, hater å bli dilla med og har hår som floker seg raskt. Vi har heldigvis kommet til et punkt hvor jeg får gre håret en gang om dagen. Har forsøkt å klippe det kortere tidligere, men dette nekter hun nå. leverte henne med nygredd, flettet hår i barnehagen i dag. Når jeg hentet 6 timer senere så var det både kråkereir og dreads Anonymkode: 373ca...b2f 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #36 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det finnes viktigere ting her i livet enn litt flokete hår. Anonymkode: d1f23...728 Jada, det viktigste er selvsagt å overleve. Men om man alltid skal tenke at det finnes viktigere ting og at man må velge sine kamper, så ender man kanskje opp med å stille veldig få krav til barna sine. Det er såklart ikke det viktigste å ha et strøkent hår når man er 4 år, men det er noe med å få inn gode vaner tidlig, som å børste håret sitt en gang i ny og ned. Anonymkode: 75611...26b 2
Raven.Writingdesk Skrevet 13. oktober 2023 #37 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jada, det viktigste er selvsagt å overleve. Men om man alltid skal tenke at det finnes viktigere ting og at man må velge sine kamper, så ender man kanskje opp med å stille veldig få krav til barna sine. Det er såklart ikke det viktigste å ha et strøkent hår når man er 4 år, men det er noe med å få inn gode vaner tidlig, som å børste håret sitt en gang i ny og ned. Anonymkode: 75611...26b Du frykter disse barna med bustete hår skal, skrekk og gru: aldri lære seg å kamme håret sitt? 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #38 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg syns gutter med ørevoks utenfor øregangen er verre. Anonymkode: ed593...819 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #39 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jada, det viktigste er selvsagt å overleve. Men om man alltid skal tenke at det finnes viktigere ting og at man må velge sine kamper, så ender man kanskje opp med å stille veldig få krav til barna sine. Det er såklart ikke det viktigste å ha et strøkent hår når man er 4 år, men det er noe med å få inn gode vaner tidlig, som å børste håret sitt en gang i ny og ned. Anonymkode: 75611...26b Og alle disse fireåringene går som regel ikke gjennom livet med flokete hår, dette går seg som regel helt fint til selv om man ikke kjemper med dem med børsten akkurat når det står på som verst. Anonymkode: 40c42...8e1 1
Kranken Skrevet 13. oktober 2023 #40 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg svarer ut fra begynnelsen her. Jeg er 40, så dette er lenge siden, men mine kråkereir kom over natten da jeg var barn. Jeg har fremdeles hår som floker seg lett, ser ut som Ronja Røverdatter hvis det er litt høy luftfuktighet feks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå