Gå til innhold

Er skolen erstatningsansvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fersk førsteklassing, og på en uteskoledag fikk barnet lov til å ta av ytterjakken sin på en uteskoletur. Barnet er 6 år og glemte da av jakken på stedet de var. Vi dro ut for å finne jakken, men den var søkk borte. Jeg mener at man må regne med at barn i 5-6 årsalderen er distre og glemmer fort av sånt og at de voksne er ansvarlige for å passe på at alt er med tilbake enten ved å ta en runde før de drar eller å si ifra til barna at de må finne jakker, luer osv og ta det med tilbake. Det er ganske kjedelig å måtte kjøpe inn ny jakke som hadde holdt i minst et år til når det ikke er nødvendig. Har flere barn og er vant til at de roter bort en vott, lue o.l på skolen, men på tur utenfor skolen og i tillegg til at det er småbarn så mener jeg at de voksne må passe på at alt er med tilbake. Har skolen ansvar her eller må man bare bite i det sure eplet og kjøpe nytt? 

Anonymkode: 6457f...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt der sure eplet

Anonymkode: ac584...11e

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Du biter i det sure eplet og lærer barnet ditt å ta vare på tingene sine 

Anonymkode: 1a85f...fb1

• Liker 39
  • Nyttig 8
Skrevet

Ville spist det sure eplet i dette tilfellet.

Anonymkode: 58878...9db

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du biter i det sure eplet og lærer barnet ditt å ta vare på tingene sine 

Anonymkode: 1a85f...fb1

Tro meg jeg lærer barna mine å passe på tingene sine, men jeg synes det er stor forskjell på en 5-6 åring og 9-10 åringer. De lærer etterhvert, men for småbarn tar det tid, og det burde være en innlagt rutine å ta en runde før man drar fra stedet. Men får bite meg i det. 

• Liker 4
Skrevet

Skolen har ikke noe ansvar.

Anonymkode: a6b0e...f01

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Skolen har ikke noe ansvar.

Jeg har fire barn der to av dem er ekstremt distré. Har ikke tall på hvor mange gensere, jakker, flasker, gymbager, regntøy osv som blir borte hvert år. Det tok ikke mer enn 2 uker inn i skolestart før jeg lærte at dyre jakker, votter o.l. blir hjemme. På skolen får de rett og slett tåle å bli litt blaut😅

Anonymkode: f6939...b65

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Læreren har helt sikker sagt "husk tingene deres" før de gikk fra stedet. Det er for mye forlangt å regne med at læreren har tid til å gå over og sjekke at alle har tingene sin. De har mange barn de skal passe på og sikkert flere ting som skjer samtidig. Surt for dere å miste ny jakke (har prøvd det selv), men det er dessverre slik som kan skje.

Anonymkode: 756ac...c0d

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet

Mener du seriøst at skolen har ansvar for å vite nøyaktig hva flere titalls elever har med seg på tur for å sørge for at ingen av dem glemmer igjen noe? Er du klar over hvor mange jakker, sekker, luer, hansker, termoser, matbokser og vannflasker det blir? Selvfølgelig er ikke dette skolens ansvar! Dette må du bare ta på egen kappe ja. Lær barnet ditt å ta bedre vare på tingene sine. 

Anonymkode: f5268...743

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Læreren har helt sikker sagt "husk tingene deres" før de gikk fra stedet. Det er for mye forlangt å regne med at læreren har tid til å gå over og sjekke at alle har tingene sin. De har mange barn de skal passe på og sikkert flere ting som skjer samtidig. Surt for dere å miste ny jakke (har prøvd det selv), men det er dessverre slik som kan skje.

Anonymkode: 756ac...c0d

Nå er de minst to voksne da og synes ikke det er for mye forlangt å ta en runde, de er gjerne innefor et avgrenset område, men er enig i at sånt kan skje. Biter i det sure eplet og fortsetter å printe inn på barnet (som jeg har gjort med de eldre barna) at det må passe på tingene sine 👍

• Liker 4
Skrevet

Skolen dekker ikke dette

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Shit happens. Bare dra dit de var og hent jakken selv? Trenger vel ikke kjøpe ny😅

Anonymkode: 42d27...ffc

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Shit happens. Bare dra dit de var og hent jakken selv? Trenger vel ikke kjøpe ny😅

Anonymkode: 42d27...ffc

Om du er i stand til å lese hovedinnlegget, står det:

"Vi dro ut for å finne jakken, men den var søkk borte. "

Anonymkode: ded38...b35

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Den må du ta på din egen kappe. Kjedelig ja, men barna må ta ansvar for sine egne ting etter de har begynt på skolen. Læreren sier i fra at de må huske å ta med tingene sine, men ut over det, er det nok å ha overblikk over. 

Anonymkode: 2f947...779

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke forvente at skolen skal erstatte dette mener nå jeg. Lærer kan ikke med en flokk med barn passe på alle eiendeler som barna har, man kan ikke annet enn å gi de beskjed om å ta med tingene sine og selv passe på at de har alt. Det lærer man de jo selv og at de skal passe på tingene sine når man er ute på tur.

• Nyttig 4
Skrevet

Skolen dekker ikke slikt. De aller fleste tar en kikk før avreise når man er på tur, både med tanke på søppel og gjenglemt. Glipper skjer, og når elevene er stilt opp og klar for å gå er det ofte kaotisk. Jeg er mer sjokkert over mengden av gjenglemt tøy som hvert år blir kjørt til gjenbruk. Vi leverer klær til mange tusen kroner til hver sommerferie. Minner foreldre om å komme og se igjennom, men det er ikke så nøye. 

Anonymkode: 0e949...c19

• Liker 5
Skrevet

Skulle skolen dekket slikt, hadde det ikke vært penger igjen til noe annet. Barn er ekstremt flinke til å miste og ødelegge ting. Kjøp brukt, så slipper du å bruke masse penger på det.

Anonymkode: e4499...c08

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle skolen dekket slikt, hadde det ikke vært penger igjen til noe annet. Barn er ekstremt flinke til å miste og ødelegge ting. Kjøp brukt, så slipper du å bruke masse penger på det.

Anonymkode: e4499...c08

Det har du rett i, men tenker de burde være ekstra oppmerksom på de yngste barna. Har skrevet her at jeg biter det i meg,og har barn som har mistet ting før når de var små og at jeg ikke har reagert annet enn en  irritasjon over ekstra kostnader. At folk skriver at jeg må lære barna mine å passe på tingene sine...det har jeg gjort og de har lært etterhvert. Jeg ble nok bare ekstra irriterert denne gangen nå når økonomien ikke er på topp og at alt er dyrere enn før, ny sesong på gang, og som medfører flere kostnader for flere barn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en fersk førsteklassing, og på en uteskoledag fikk barnet lov til å ta av ytterjakken sin på en uteskoletur. Barnet er 6 år og glemte da av jakken på stedet de var. Vi dro ut for å finne jakken, men den var søkk borte. Jeg mener at man må regne med at barn i 5-6 årsalderen er distre og glemmer fort av sånt og at de voksne er ansvarlige for å passe på at alt er med tilbake enten ved å ta en runde før de drar eller å si ifra til barna at de må finne jakker, luer osv og ta det med tilbake. Det er ganske kjedelig å måtte kjøpe inn ny jakke som hadde holdt i minst et år til når det ikke er nødvendig. Har flere barn og er vant til at de roter bort en vott, lue o.l på skolen, men på tur utenfor skolen og i tillegg til at det er småbarn så mener jeg at de voksne må passe på at alt er med tilbake. Har skolen ansvar her eller må man bare bite i det sure eplet og kjøpe nytt? 

Her må nok du bite i det sure eplet. Men du kan jo også kontakte skolen/sfo og spørre om noen har levert en jakke de lurer på om kan tilhøre et barn på skolen. Eller legge det ut i tapt og funnet-gruppe på facebook om det finnes en for området dere bor i.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er de minst to voksne da og synes ikke det er for mye forlangt å ta en runde, de er gjerne innefor et avgrenset område, men er enig i at sånt kan skje. Biter i det sure eplet og fortsetter å printe inn på barnet (som jeg har gjort med de eldre barna) at det må passe på tingene sine 👍

Det har de nok også gjort uten at jakken ble med av den grunn. 

Et annet barn kan ha tatt feil jakke. Jakken kan ha vært lagt på et ikke synlig sted osv

Anonymkode: b9823...7c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...