Gå til innhold

Sjekke sædkvalitet hjemme? Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har lest en del om det i det siste da jeg lurte på det samme. Sånn jeg forstår viser de testene kun antallet sædceller og ikke kvaliteten på de. Man kan altså få et positivt resultat på testen hvis mannen har mange sædceller, men det hjelper jo ikke hvis de ikke svømmer. Samtidig kan man få et dårlig resultat dersom antallet er lavt, men sædcellene kan likevel være av god kvalitet. Vi bestemte oss for å droppe det å heller teste ordentlig via helsevesenet. 

Anonymkode: 119d3...8ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lest en del om det i det siste da jeg lurte på det samme. Sånn jeg forstår viser de testene kun antallet sædceller og ikke kvaliteten på de. Man kan altså få et positivt resultat på testen hvis mannen har mange sædceller, men det hjelper jo ikke hvis de ikke svømmer. Samtidig kan man få et dårlig resultat dersom antallet er lavt, men sædcellene kan likevel være av god kvalitet. Vi bestemte oss for å droppe det å heller teste ordentlig via helsevesenet. 

Anonymkode: 119d3...8ef

Takk for svar! Og om testen viser dårlig vil man vel kanskje dobbeltsjekke det hos lege uansett.. 

Anonymkode: f339e...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takk for svar! Og om testen viser dårlig vil man vel kanskje dobbeltsjekke det hos lege uansett.. 

Anonymkode: f339e...cc4

Test hos legen uansett. De vil kunne se måten de svømmer på .hvor mange som svømmer..og kvalitet på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bruke penger på dyre produkter som ikke virker. Gjør det selv hjemme. Bare smak på sæden så merker du om den er god eller ikke.

Anonymkode: 76dee...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig erfaring her, vi fikk kjempebra på hjemmetest men er nå igang med icsi fordi mannen har lavt antall 😅

Anonymkode: c9b4e...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen fikk også perfekt resultat med hjemme test. Testen på sykehuset viste det motsatte 🙈

Anonymkode: f8b44...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok exceed da den er godkjent av aleris. Det viste et bra resultat, men ikke kontrollert opp mot sykehuset sin lab. Men det virker jo som at det er riktig ut i fra filmen av sædcellene som ligger i appen.

Anonymkode: f0db3...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (8 timer siden):

Test hos legen uansett. De vil kunne se måten de svømmer på .hvor mange som svømmer..og kvalitet på de

Det viser exceed også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det viser exceed også.

Om det er hjemme test vil ikke dette vises.. sykehuset bruker mikroskop og tester for å se slikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hjemmetestene som er populære i Norge lages vel nesten utelukkende av ett dansk selskap som hevder alt har 97% sikkerhet.

Jeg tok 6 tester for blod i avføring hjemme, 5 positive 1 negativ. Dro til legen og testet over to ganger, begge negative.

Anonymkode: 36047...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dårlig erfaring her, vi fikk kjempebra på hjemmetest men er nå igang med icsi fordi mannen har lavt antall 😅

Vi fikk supert resultat på hjemmetest, og kjempedårlig resultat på fertilitetssjekk på klinikk et par måneder etter. Fikk da beskjed om at ICSI var vår eneste mulighet. Etter det har jeg blitt gravid spontant seks ganger uten noe hjelp, tre av disse graviditetene har det blitt friske barn av (en på snart fire, en på snart to og gravid i uke 30 nå) to har endt i MA og en kjemisk. Ble faktisk spontant gravid bare én måned etter fertilitetssjekk og fikk friskt barn, men har måttet få progesteronstøtte i alle tre svangerskapene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bra resultat på hjemmetest. Hos lege viste det seg å være null liv. Ikke en eneste levende sædcelle. 

Anonymkode: e3ef4...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (5 timer siden):

Om det er hjemme test vil ikke dette vises.. sykehuset bruker mikroskop og tester for å se slikt 

Du må gjerne lese om exceed i stedet for å anta. Det er et slags mikroskop med i kitet der man tar bilde av et utstryk. Jeg har faktisk brukt testen så jeg vet jo dette bedre enn de som ikke har brukt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg fikk bra resultat på hjemmetest. Hos lege viste det seg å være null liv. Ikke en eneste levende sædcelle. 

Hvilken hjemmetest tok du? Nysgjerrig. Min mann tok akkurat en hjemmetest og fikk et greit resultat.

Anonymkode: 6418d...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 12.10.2023 den 17.19):

Vi fikk supert resultat på hjemmetest, og kjempedårlig resultat på fertilitetssjekk på klinikk et par måneder etter. Fikk da beskjed om at ICSI var vår eneste mulighet. Etter det har jeg blitt gravid spontant seks ganger uten noe hjelp, tre av disse graviditetene har det blitt friske barn av (en på snart fire, en på snart to og gravid i uke 30 nå) to har endt i MA og en kjemisk. Ble faktisk spontant gravid bare én måned etter fertilitetssjekk og fikk friskt barn, men har måttet få progesteronstøtte i alle tre svangerskapene. 

Da var dere heldige som fikk det til med såpass dårlige odds ❤️ Vi prøvde i nesten 4 år før vi bestemte oss for ivf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da var dere heldige som fikk det til med såpass dårlige odds ❤️ Vi prøvde i nesten 4 år før vi bestemte oss for ivf. 

Jeg tror det var kun én enkelt dårlig prøve. Med seks graviditeter på 3 år og 2 mnd, er det vanskelig å bli MER fertile liksom…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som svarer at dere testet hjemme og fikk bra resultat, for så å få dårlig resultat hos lege, brukte dere testen det er linket til å hovedinnlegget eller en annen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2023 den 13.47):

Hvilken hjemmetest tok du? Nysgjerrig. Min mann tok akkurat en hjemmetest og fikk et greit resultat.

Anonymkode: 6418d...850

Det er et år siden, så husker ikke helt sikkert. Det er ikke den det lenkes til i hovedinnlegget. Ganske sikker på at jeg brukte Swimcount sædkvalitetstest. Kjøpt på farmasiet.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (15 timer siden):

Dere som svarer at dere testet hjemme og fikk bra resultat, for så å få dårlig resultat hos lege, brukte dere testen det er linket til å hovedinnlegget eller en annen? 

Swimcount brukte vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...