Gå til innhold

Hvorfor er retter med and så dyrt på restaurant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Feks på kinaresturant så er dette blant de dyreste rettene man finner. Det smaker som kylling bare med mye mer fett. Og skjærer man bort fettet er det knapt mer rent kjøtt igjen. Det står det er Pekingand som blir brukt, og den er vel kanskje ikke så vanlig og dermed dyrere. Men vet vi egentlig sikkert hvilken and som blir brukt?

Et familiemedlem av meg var en gang vitne til at en ansatt fra den lokale kinaresturanten stappet en levende turteldue oppi en handlepose i et øyeblikk da han trodde ingen så ham. Hun fulgte etter ham på avstand og observerte ham gå inn bakveien på restauranten med posen. Dette er riktignok nærmere 30 år siden nå, men etter dette har vi alltid syntes kyllingen smake litt rart på kinaresturanter. En litt spesiell konsistens😅

Men nå vaser jeg meg visst vekk og tilbake til spørsmålet mitt. Hvorfor er kjøtt av and så dyrt?

Anonymkode: 3f720...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva slags and er det du et som smakar som kylling? Folk er vel villige til å betale meir for and så då er and dyrare. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet aldri hva du får servert slike restauranter, jeg har jobbet mye med innvandrerbutikker og restauranter og sett mye av det som foregår bak disken.

For å si det sånn så kjøper jeg ALDRI mat på slike steder.

Anonymkode: aef12...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått and som smaker som kylling har du ikke fått and, da var det nok kylling du fikk. And både ser og smaker anderledes.

Det er dyrt på restaurant fordi råvarene er dyre og det er vanskelig p få perfekt stekt. Det skal være litt eksklusivt.

Anonymkode: 75898...f64

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

And minner ikke om kylling på noen som helst måte, så det er nok noe annet du har spist. 

Og hvis du drar på meny for å kjøpe en anfefilet, så ser du at kilopris er dyr uansett, har ikke noe med restaurantpriser å gjøre

Anonymkode: c67d3...7c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det krever mye tid og energi å løpe rundt i vannkanten å få tak i anda. Har selv observert dette i Oslostan.

Anonymkode: 0fa0d...fa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

And smaker ikke kylling, jeg er selv veldig glad i and, men det er dyrt på meny og, og and er ikke så lett å få til å smake bra. Så jeg fortsetter å kjøpe det på Kina restaurant. 

Anonymkode: d3706...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker and og vet godt hvordan det ser ut og smaker. En gang på en restaurant på Aker brygge bestilte jeg and og fikk servert kylling. Andre som ikke var vant med and lot seg sikkert lure og trodde vel at and smakte kylling.. De fikk en dårlig anmeldelse av meg på grunn av svindel.

Ekte and tilberedt på god måte er ufattelig godt og verdt den ekstra prisen!

Anonymkode: ed211...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet aldri hva du får servert slike restauranter, jeg har jobbet mye med innvandrerbutikker og restauranter og sett mye av det som foregår bak disken.

Dummeste jeg har hørt.

La meg gjette, du spiser kun på Egon, fordi det bare er der de har skikkelig mat?

Anonymkode: ef60d...e57

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Feks på kinaresturant så er dette blant de dyreste rettene man finner. Det smaker som kylling bare med mye mer fett. Og skjærer man bort fettet er det knapt mer rent kjøtt igjen. Det står det er Pekingand som blir brukt, og den er vel kanskje ikke så vanlig og dermed dyrere. Men vet vi egentlig sikkert hvilken and som blir brukt?

Et familiemedlem av meg var en gang vitne til at en ansatt fra den lokale kinaresturanten stappet en levende turteldue oppi en handlepose i et øyeblikk da han trodde ingen så ham. Hun fulgte etter ham på avstand og observerte ham gå inn bakveien på restauranten med posen. Dette er riktignok nærmere 30 år siden nå, men etter dette har vi alltid syntes kyllingen smake litt rart på kinaresturanter. En litt spesiell konsistens😅

Men nå vaser jeg meg visst vekk og tilbake til spørsmålet mitt. Hvorfor er kjøtt av and så dyrt?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi det krever mye tid og energi å løpe rundt i vannkanten å få tak i anda. Har selv observert dette i Oslostan.

Anonymkode: 0fa0d...fa2

ufiltrert skrev (7 timer siden):

Det er fordi det er så dyrt å fange anden i den lokale andedammen om natten da ingen kan se det

Dropp den stereotype rasismen, det er bare pinlig. 60-tallet ringte og ville ha tilbake fordommene sine.

Anonymkode: 2bd5f...aa6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette familiemedlemmet ditt opplevde var i alle fall ikke i Norge, her finnes ikke turtelduer.

Anonymkode: 77061...6fc

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

And er mye dyrere å få tak i enn kylling på samlebånd.

Anonymkode: fd544...ab3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

And har jo en vesentlig høyere kilopris enn kylling. Kommer vel av at det er dyrere med oppdrett, man kan ikke masseprodusere i samme skala som kylling. Og så litt tilbud og etterspørsel og markedskrefter.

And smaker ikke som kylling i det hele tatt synes jeg, smaken heller mer mot mørkt kjøtt eller nesten litt vilt, enn hvitt kjøtt. 

Pekinand (andesorten skrives uten G selv om retten skrives med) er forøvrig den vanligste oppdrettsanden, så det er ikke fordi den er så sjelden art av and at den er dyr.

Anonymkode: f51c9...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And smaker ikke kylling! Og andekjøtt er rødt, selv gjennomstekt vil det være ganske rødt/rosa. 

Anonymkode: f50f9...28d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette familiemedlemmet ditt opplevde var i alle fall ikke i Norge, her finnes ikke turtelduer.

Anonymkode: 77061...6fc

Joda. De hekker ikke her, men det betyr ikke at de ikke finnes her. 

SNL: Turteldue

Anonymkode: bc5e2...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...