Gå til innhold

Hvem bør rydde opp blader?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det klippes hekk og blader faller ned i naboens hage, hvem bør da rydde det opp? Samme med gress som klippes og fyker over til naboen.

Anonymkode: 5367a...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er mer enn det som faller ned når det er høst, og i tillegg er greiner og slikt fra hekk så ville jeg ha ryddet opp hvis jeg hadde klippet. Men ofte er det jo slik at man deler hekk - og da er det jo et felles ansvar om å både klippe og rydde. En må vel over på naboens side også om man skal kunne klippe begge sidene? 

Anonymkode: 2b414...5cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg klipper hekkens som står på min side av tomtegrensen, og derfor i sin helhet er min, så rydder jeg opp på begge sider. Løvet som faller av hekken etter hvert tar jeg ikke opp verken på min eller naboens side. (Det er tynne, relativt små blader som forsvinner av seg selv). Hadde dette vært en hekk som var eid av meg og naboen i fellesskap, men som jeg klippet, ville jeg ha overlatt til naboen å rydde på hans side. 

Gress som klippes kan jeg ikke helt se for meg er noe stort problem med mindre naboen med vilje kjører gressklipperen konsekvent med utkast mot nabohagen, men selv da skal det godt gjøres at det spiller noen stor rolle hvis gresset klippes jevnlig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg klippet hekken hadde jeg ryddet vekk greiner etc. Men hadde jeg hatt en nabo som hadde klippet hekken og ikke ryddet, hadde jeg ikke klaget. Det er litt jobb med hekk og begge sider nyter jo av at den klippes. 

Anonymkode: 19f34...d90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, bare la dem være. De forsvinner av seg selv, og er bra næring for jorden under.

Anonymkode: 84ba9...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (10 minutter siden):

Når jeg klipper hekkens som står på min side av tomtegrensen, og derfor i sin helhet er min, så rydder jeg opp på begge sider. Løvet som faller av hekken etter hvert tar jeg ikke opp verken på min eller naboens side. (Det er tynne, relativt små blader som forsvinner av seg selv). Hadde dette vært en hekk som var eid av meg og naboen i fellesskap, men som jeg klippet, ville jeg ha overlatt til naboen å rydde på hans side. 

Gress som klippes kan jeg ikke helt se for meg er noe stort problem med mindre naboen med vilje kjører gressklipperen konsekvent med utkast mot nabohagen, men selv da skal det godt gjøres at det spiller noen stor rolle hvis gresset klippes jevnlig. 

Hele veien vår opp til inngangspartiet var dekket med gress. Gresset til naboen var skikkelig langt (sikkert ikke klippet i år), og mye kom over på vår side. Han klippet også hekk ut mot felles gangvei, men ryddet ikke opp. 

Kommer ikke til å si noe nå, da vi er nyinnflyttet. Men om han har tenkt til å holde på slik neste år har jeg lyst til å gi beskjed. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om det kommer en skikkelig storm som tar med seg kvister, løv og diverse, så bør jeg finne ut hvem sitt det er og tvinge hen hit med rive og trillebår? 😛

Nei, ligger det i din hage så er det ditt ansvar. 

Forøvrig tenkte jeg ukeblader og slik da jeg så overskrifta. 

Anonymkode: ea7d0...b0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så om det kommer en skikkelig storm som tar med seg kvister, løv og diverse, så bør jeg finne ut hvem sitt det er og tvinge hen hit med rive og trillebår? 😛

Så da er det innafor å lempe hageavfall over til naboen? Flott, da skal jeg begynne å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da er det innafor å lempe hageavfall over til naboen? Flott, da skal jeg begynne å gjøre det.

Hvordan leste du DET ut av mitt innlegg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hele veien vår opp til inngangspartiet var dekket med gress. Gresset til naboen var skikkelig langt (sikkert ikke klippet i år), og mye kom over på vår side. Han klippet også hekk ut mot felles gangvei, men ryddet ikke opp. 

Kommer ikke til å si noe nå, da vi er nyinnflyttet. Men om han har tenkt til å holde på slik neste år har jeg lyst til å gi beskjed. 

Hvorfor ikke gi beskjed nå hvis det irriterer deg? Ringe på og si noe slikt som at "Hei! Jeg vet ikke om du tenkte over det, men når du klippet gresset i går/før i dag (Eller hva som passer) så havnet mye av det på gangveien vår og jeg vil gjerne at du fjerner det". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan leste du DET ut av mitt innlegg? 

Jeg leste også ukeblader fra overskriften. Tenkte det var en fight mellom deg og partner

Anonymkode: 2b414...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke gi beskjed nå hvis det irriterer deg? Ringe på og si noe slikt som at "Hei! Jeg vet ikke om du tenkte over det, men når du klippet gresset i går/før i dag (Eller hva som passer) så havnet mye av det på gangveien vår og jeg vil gjerne at du fjerner det". 

Fordi jeg ikke vil være den kjipe innflytteren 😅 Ville høre hva som er vanlig. Får følge med hva andre naboer gjør 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg lykkelig med å bo i gokk når jeg ser hvor mye folk irriterer seg over naboer og hvor mye energi de bruker på naboting&tang. 

Og enda velger folk å bo så tett! Merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg ikke vil være den kjipe innflytteren 😅 Ville høre hva som er vanlig. Får følge med hva andre naboer gjør 🧐

Hvorfor det? Det er jo ikke kjipt å forvente at andre rydder opp etter seg. Det er helt vanlig folkeskikk og hvis folk ikke forstår det, så informerer man. På en høflig og ordentlig måte selvfølgelig. Folk kan dessuten ikke vite hva du tenker og forventer. Du må fortelle dem det uten å åpne for diskusjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner at jeg lykkelig med å bo i gokk når jeg ser hvor mye folk irriterer seg over naboer og hvor mye energi de bruker på naboting&tang. 

Og enda velger folk å bo så tett! Merkelig. 

Har du barn? Isåfall veldig trist om de må bo langt uti gokk og gå glipp av felleskapet man kan få i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du høststorm fra? Det står jo veldig tydelig at dette gjelder når man klipper hekken/gresset...

Anonymkode: fb957...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rydder opp det som er inne på sin egen eiendom. Bladverk kan bare bli liggende, det gir næring. Så får en heller gå en tur med gressklipper, satt i høyeste stilling, med oppsamler på våren for å ta opp evt. det som ligger igjen.

Anonymkode: c4285...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn? Isåfall veldig trist om de må bo langt uti gokk og gå glipp av felleskapet man kan få i nabolaget. 

Mine barn er voksne men de lekte mednabobarna selv om de bodde litt lenger unna enn over en hekk. 

Dessuten :unger idag er vel på bhg, skole, Sfo, fotball, turn eller annen oppbevaring og er sjelden hjemme uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du blir jo ikke noe mindre kjip av å gå og irritere deg?

Hvis jeg var deg ville jeg ventet og sett om dette var et gjentakende fenomen. Dersom det er snakk om større mengder og naboen etterlater dette flere ganger, ville jeg høflig gjort ham oppmerksom på dette. 

Anonymkode: bbc73...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker jeg hadde blitt mye mer irritert hvis hekken mot meg ALDRI ble klippet og jeg mistet sollys osv.     Så her hadde jeg bare fylt en trillebår og holdt kjeft... Alternativet er at du må klippe hekken selv neste år.  Det tar jo lengre tid....

Anonymkode: 1b0c1...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...