AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Del Skrevet 10. oktober 2023 Som tittelen spør om, gjør det det? Er alle kjemiske også SA? Hvorfor kaller man det kjemisk, fordi det avsluttes før forventet mens? Er mange SA også MA? Anonymkode: e3823...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Del Skrevet 10. oktober 2023 Kjemisk er når du har testet positivt før forventet mens, for så å få mens og teste negativt igjen.. spontan abort er når du har vært gravid i noen uker og mister, ved feks bløsning, og der klarer kroppen å kvitte seg med fosteret selv. Missed abortion er når babyen har dødd i magen uten at du har merket det og du må ha medisiner for å skylle graviditeten ut. Anonymkode: f167d...02b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Del Skrevet 10. oktober 2023 Kjemisk er vel spontanabort som skjer før uke 5(?). Altså en har vore gravid, men så kort tid at mange kanskje ikkje oppdagar det ein gang, anna enn dei som tester før forventa mens. Anonymkode: 25e1d...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Del Skrevet 10. oktober 2023 Nei. 3 helt forskjellige ting. Anonymkode: d8211...0ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 10. oktober 2023 #5 Del Skrevet 10. oktober 2023 Det er 3 forskjellige ting: Det vi kaller kjemisk graviditet på folkemunn er når man får positiv test, som gjerne blir svakere eller negativ kort tid etter. Det er altså en form for SA, men skjer innen de første 5 ukene av svangerskapet - altså så tidlig at eneste måten det kan ses på er ved positiv urin eller blodprøve. En spontanabort oppstår når fosteret støtes ut før det er gammelt nok til å overleve utenfor livmoren. Spontanaborter kan skje så seint som 22. svangerskapsuke, men i 97 av 100 tilfeller skjer det i løpet av de første 12 ukene. En MA (missed abortion) er ett intakt svangerskap som kan ses på ultralyd, men det er ikke liv i fosteranlegget - og fosteret er dødt. Kroppen ikke har oppdaget at fosteranlegget er dødt og dermed er ikke utstøtningen kommet i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Del Skrevet 10. oktober 2023 SA og MA kan nok gå litt over i hverandre. MA er strengt tatt bare en varslet spontanabort pga hcg-prøver og ultralyd. Man ville spontanabortert før eller siden der man kan velge å la naturen gå sin gang i stedet for å ta en medisinsk abort hvis man ønsker det. Men det er jo ikke akkurat kjekt å gå rundt med dødt foster på ubestemt tid.. Kjemisk er falsk positiv eller svært tidlig abort. Anonymkode: 64445...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har ikke vært borti at helsepersonell har brukt begrepet kjemisk graviditet. På helsekortet for gravide spør de om antall spontanaborter, og de er ikke veldig opptatt av om det skjedde i uke 4 eller 6. Kroppen kan starte utstøtingen av en MA etter en tid, som da blir en SA. Men som regel setter man jo i gang den prosessen når det blir oppdaget. Anonymkode: 98230...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): SA og MA kan nok gå litt over i hverandre. MA er strengt tatt bare en varslet spontanabort pga hcg-prøver og ultralyd. Man ville spontanabortert før eller siden der man kan velge å la naturen gå sin gang i stedet for å ta en medisinsk abort hvis man ønsker det. Men det er jo ikke akkurat kjekt å gå rundt med dødt foster på ubestemt tid.. Kjemisk er falsk positiv eller svært tidlig abort. Anonymkode: 64445...322 Man kan faktisk gå ganske lenge med en MA uten at det skjer noe av seg selv og det kan være farlig for den gravide. Har selv hatt MA hvor fosteret døde i uke 10, men ikke ble oppdaget før ordinær UL. Det er ikke å anbefale og gå med det om det oppdages til kroppen ordner opp selv. Så MA er en uoppdaget forsterdød mens en SA så har kroppen oppdaget det og utstøtt fosteret. Anonymkode: d9a8c...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 10. oktober 2023 #9 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke vært borti at helsepersonell har brukt begrepet kjemisk graviditet. På helsekortet for gravide spør de om antall spontanaborter, og de er ikke veldig opptatt av om det skjedde i uke 4 eller 6. Kroppen kan starte utstøtingen av en MA etter en tid, som da blir en SA. Men som regel setter man jo i gang den prosessen når det blir oppdaget. Anonymkode: 98230...e8c For oss som går via IVF er begrepet kjemisk graviditet en del i bruk. I praksis er alle graviditeter kjemiske frem til uke 6. De aller fleste som gjerne har en kjemisk graviditet vet gjerne ikke om at de er gravid en gang før kroppen avstøter det og mensen dukker gjerne opp litt forsinket. En MA blir ikke en SA bare fordi kroppen på ett tidspunkt skjønner at fosteret er dødt. Det forblir en MA så lenge det har vært uoppdaget dødt. Og de aller fleste MA blir medikamentellt behandlet så lenge det er før uke 11, etter det brukes kirurgisk fjerning og man får ikke gå rundt med det i påvente av at kroppen skal ordne opp selv. Men nei, kjemiske graviditeter føres ikke på helsekortet for gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Del Skrevet 10. oktober 2023 Helene90 skrev (5 minutter siden): For oss som går via IVF er begrepet kjemisk graviditet en del i bruk. I praksis er alle graviditeter kjemiske frem til uke 6. De aller fleste som gjerne har en kjemisk graviditet vet gjerne ikke om at de er gravid en gang før kroppen avstøter det og mensen dukker gjerne opp litt forsinket. En MA blir ikke en SA bare fordi kroppen på ett tidspunkt skjønner at fosteret er dødt. Det forblir en MA så lenge det har vært uoppdaget dødt. Og de aller fleste MA blir medikamentellt behandlet så lenge det er før uke 11, etter det brukes kirurgisk fjerning og man får ikke gå rundt med det i påvente av at kroppen skal ordne opp selv. Men nei, kjemiske graviditeter føres ikke på helsekortet for gravide. Skjønner. Hadde selv en del smerter i forbindelse med SA / kjemisk like etter IKM. Hverken fastlege, gynekolog eller jordmor på helsestasjon har snakket om det som noe annet enn en SA. Men dette var ikke i forbindelse med IVF. Og dessverre opplever noen at det blir ventetid mellom oppdaget MA og at de får time på sykehuset til utdrivning pga. kapasitet. En bekjent fikk blødning av seg selv i mellomtiden. Dersom hun ikke hadde vært til privat TUL ville det blitt regnet som SA. Anonymkode: 98230...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man kan faktisk gå ganske lenge med en MA uten at det skjer noe av seg selv og det kan være farlig for den gravide. Har selv hatt MA hvor fosteret døde i uke 10, men ikke ble oppdaget før ordinær UL. Det er ikke å anbefale og gå med det om det oppdages til kroppen ordner opp selv. Så MA er en uoppdaget forsterdød mens en SA så har kroppen oppdaget det og utstøtt fosteret. Anonymkode: d9a8c...645 Jeg vet det. Jeg har hatt MA. Jeg tok abort, men jeg fikk valg om å la kroppen ordne det selv. Men jeg mistet tidligere enn deg og hadde bare gått 3 uker med det da det ble oppdaget. Kanskje infeksjonsfare var vurdert mye høyre for deg eller noe siden du var over uke 9? Anonymkode: 64445...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet det. Jeg har hatt MA. Jeg tok abort, men jeg fikk valg om å la kroppen ordne det selv. Men jeg mistet tidligere enn deg og hadde bare gått 3 uker med det da det ble oppdaget. Kanskje infeksjonsfare var vurdert mye høyre for deg eller noe siden du var over uke 9? Anonymkode: 64445...322 Infeksjonsfaren er like stor når det skjer tidlig, den stiger for hver dag man går med dødt vev i kroppen. Har også hatt en MA i uke 8, da måtte jeg vente 6 dager på å komme til på sykehuset. Men vet om flere andre steder i landet som må vente lengre på å få komme til. Men nasjonale retningslinjer anbefaler at man ikke skal avvente lengre enn 14 dager (fra det blir oppdaget) på at kroppen skal ordne opp selv. Men praksisen er veldig varierende rundtom på sykehusene. Anonymkode: d9a8c...645 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Del Skrevet 10. oktober 2023 1 hour ago, Helene90 said: Det er 3 forskjellige ting: Det vi kaller kjemisk graviditet på folkemunn er når man får positiv test, som gjerne blir svakere eller negativ kort tid etter. Det er altså en form for SA, men skjer innen de første 5 ukene av svangerskapet - altså så tidlig at eneste måten det kan ses på er ved positiv urin eller blodprøve. En spontanabort oppstår når fosteret støtes ut før det er gammelt nok til å overleve utenfor livmoren. Spontanaborter kan skje så seint som 22. svangerskapsuke, men i 97 av 100 tilfeller skjer det i løpet av de første 12 ukene. En MA (missed abortion) er ett intakt svangerskap som kan ses på ultralyd, men det er ikke liv i fosteranlegget - og fosteret er dødt. Kroppen ikke har oppdaget at fosteranlegget er dødt og dermed er ikke utstøtningen kommet i gang. Jeg vil nå si at det ikke er 3 helt forskjellige ting jeg nå da. Anonymkode: cda64...64b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Del Skrevet 11. oktober 2023 Jeg har opplevd alle tre. Kjemisk er graviditet som går til grunne før uke 5. Jeg har hatt tre kjemiske, mistet alle tre i uke 4+5. Kjemisk er når egget har prøvd å feste seg, slik at kroppen lager hcg, men allikevel ikke er festet godt nok, slik at det går til grunne som en vanlig eggløsning. Man kan derfor ikke se det på ultralyd. SA opplevde jeg i uke 6+1. Da begynte jeg å blø, litt som en mens bare kraftigere og noe mer smertefullt. SA skjer når kroppen oppfatter at det ikke er noe liv/utvikling. MA (missed abortion) opplevde jeg i uke 8. utviklingen hadde stoppet opp i uke 5+5. Da har embryoet sluttet å utvikle seg, men kroppen har ikke oppfattet dette og fortsetter å produsere hcg. Da må man gjerne ta medisinsk eller kirurgisk abort. Så alle disse begrepene er en form for spontanabort Anonymkode: ae38f...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Del Skrevet 13. oktober 2023 Alle graviditeter er "kjemiske" fram til fem fullgåtte uker. Det viser til at graviditeten på det tidspunktet bare kan påvises kjemisk (f.eks gjennom blod- eller urinprøve), i motsetning til senere når den også kan påvises fysisk (f.eks ved at man ser fosteret på ultralyd). Men om graviditeten går til grunne før fem fullgåtte uker sier man at man har hatt en kjemisk graviditet. Om man ikke var aktiv prøver eller testet, ville mange trodd at mensen bare var noen dager forsinket. Det er en glidende overgang mellom MA og SA, i den forstand at fosteret sjelden støtes ut umiddelbart etter at det sluttet å utvikle seg. Jeg mistet selv i "SA" i uke 12, men mest sannsynlig hadde graviditeten sluttet å utvikle seg noen uker tidligere, før kroppen ryddet opp. Hadde jeg tilfeldigvis vært på ultralyd i mellomtiden ville det regnes som MA. Nå som det er vanligere med tidlig ultralyd, er det også vanligere å oppdage MA (og få hjelp til å sette igang aborten i stedet for å vente på kroppen). Selv om det er fysisk mulig, så er det veldig uvanlig å gå helt til OUL med uoppdaget MA som noen beskriver over her. Anonymkode: 77bec...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå