Gå til innhold

Har du duk på stuebordet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hender jeg legger linduk på spisebordet om jeg arrangerer middagsselskap, men som regel går det i spisebrikker. På salongbordet ligger aldri tekstil av noe slag, der har jeg lys, friske blomster og noen ganger en skål med druer eller annen frukt. 

Anonymkode: 13e4e...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg er det et eget punkt på husarbeidet, bruker en halvtime i uka på å stryke duker. Er så fint å se de ligger nystrøket og fine i skuffen. Nå venter jeg bare på å få besøk så jeg kan legge på en av de fineste ❤️

Anonymkode: aef44...cf4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid duk på stuebordet, men det er rett og slett fordi bordplaten har blitt så stygg. Har forsøkt å bytte ut bordet i et par år, men finner aldri akkurat det jeg vil ha, så da blir det heller duk en stund til....
Har for øvrig ikke duk på spisestuebord eller kaffebord, annet enn til jul.
For øvrig tenker jeg det viktigste er om DU syns det er fint med duk, eller hvilke blomster DU syns det er fint å ha i vinduet, ikke hva som er "vanlig nå".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun duk i desember. Synes duker generelt er mer i veien enn noe annet. 

Er oppvokst med (hjemmelagde) hekleduker overalt, og er 80-modell selv. 

Anonymkode: d414e...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har alltid duk på. Er blitt voksen nok til å ha det slik jeg vil hjemme fordi jeg trives med det og ikke fordi noe er trendy eller ikke, må da være veldig slitsomt på skulle bry seg om det til enhver tid. Er 34

Anonymkode: 619c3...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmVeeJee skrev (16 timer siden):

Nei, det er kjerring

Er man kjerring hvis man har duk? Hvem bestemmer det? Jeg tenker at man fint kan gjøre ting jeg selv ikke gjør, uten å klassifisere dem som kjerringer. 

Anonymkode: 4ca5d...e15

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den eneste jeg har sett er duk på stuebordet, er svigermor på 75. 

Har voksduk på kjøkkenbordet, men det er i all hovedsak fordi bordet er så slitt og stygt ;)

Anonymkode: eb4e3...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kanskje til jul. Har et lite lysfat ellers. 

Bruker duk/løper på spisebordet og en sjenk i den ene stua til festlige anledninger.

Er ikke så glad i blomster, men liker grønne planter. Har gullranker, monstera, sukkulenter og noen kaktuser - de er alle enkle å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det. Kaffeduk på ca 80x80 cm. For sesongen er den grønn og dekorert med barn som høster epler og frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid duk på spisestuebordet, og nesten alltid duk på sofabordet, i det minste en løper. Moderne eller ikke: jeg elsker tekstiler, har alltid gjort det, og synes det blir lunere og triveligere med duk på bordene. Jeg har hatt det slik helt siden jeg flyttet hjemmefra, og jeg er langt under 70. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (Akkurat nå):

Jeg stryker til og med dukene mine. Med brett. 😁

Jeg stryker også dukene mine. Jeg synes stryking er dødskjedelig, men noe av det verste jeg ser er når folk har pyntet fint og flott og lagt på duk, og så er duken ustrøket. I motsetning til deg stryker jeg derimot vekk bretten(e). 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid en løper på stuebordet, og jeg kjenner ingen som ikke bruker duk/løper. Eneste gangen min familie og venner ikke har brukt duk/løper er når barna lærer seg å gå og river ned alt. Jeg var for øvrig inne i ett hus som hadde moderne stil, hvit og grått og ingen duk, puter, pledd mm for en uke siden i forbindelse med å skulle hente lopper til loppemarked og det er det kaldeste og mest upersonlige hus jeg noen gang har vært.

Anonymkode: 509e3...43b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stua mi er bruksrom og blottet for pynt. På stuebordet ligger det stort sett strikketøy, blader, aviser, bøker og så står det ofte en tom  kaffe eller tekopp der. Spisebordet er stort så halvparten brukes til å spise på og andre halvparten til lekser, puslespill, hobbyaktiviteter og dumpingplass for ting som skal andre steder. Har mange planter og alle er grønne. Vi er ganske ryddige av oss alle andre steder i huset.

Anonymkode: 7d60d...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (13 minutter siden):

Jeg stryker også dukene mine. Jeg synes stryking er dødskjedelig, men noe av det verste jeg ser er når folk har pyntet fint og flott og lagt på duk, og så er duken ustrøket. I motsetning til deg stryker jeg derimot vekk bretten(e). 😆

Ja, på de andre dukene stryker jeg vekk bretten. Men kaffeduker skal visstnok strykes med brett, iflg gamle husmødre 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke foreløpig, men det er delvis fordi jeg har småbarn som hadde revet den ned rett som det var, og fordi jeg ikke har funnet riktig duk, kanskje fordi jeg foreløpig er litt usikker på om jeg egentlig har riktig bord, men det kan jeg ikke avgjøre før jeg har funnet riktig farge til stueveggen, som vi ikke begynner å male før vi vet om vi skal male taket, og dessuten må vi ha tid til å gjennomføre, men så var det det med småbarn da.. 

Det tar litt tid å finne riktig helhet når man ikke er keen på å innrede i moderne, nordisk, minimalistisk stil, helst vil kjøpe brukte kvalitetsmøbler og ikke vil gjøre bomkjøp. Også skal man jo få med mannen på notene i tillegg. Men det kommer til å bli veldig bra til slutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden):

Ja, på de andre dukene stryker jeg vekk bretten. Men kaffeduker skal visstnok strykes med brett, iflg gamle husmødre 😆

Uff, jeg har nok gått glipp av viktig husmorlærdom! Sånn går det når kvinner får seg utdannelse og jobb utenfor hjemmet!  :hoho:Hva skulle jeg gjort uten KG? Heretter strykes kaffeduker med brett. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (2 minutter siden):

Uff, jeg har nok gått glipp av viktig husmorlærdom! Sånn går det når kvinner får seg utdannelse og jobb utenfor hjemmet!  :hoho:Hva skulle jeg gjort uten KG? Heretter strykes kaffeduker med brett. ;) 

Ha ha! Når jeg googler finner jeg ingenting. Så det kan være JEG som har misforstått? 😆

Evt så er det sånn at gamle husmødre ikke deler informasjon på det store internettet 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 8.39):

Hos meg er det et eget punkt på husarbeidet, bruker en halvtime i uka på å stryke duker. Er så fint å se de ligger nystrøket og fine i skuffen. Nå venter jeg bare på å få besøk så jeg kan legge på en av de fineste ❤️

Anonymkode: aef44...cf4

Så fint å høre, sånn er jeg og :)  Det er det kosligste husarbeidet jeg gjør, ikke noe slår nystrøkede fine duker . 

Anonymkode: aef44...cf4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...