AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Del Skrevet 9. oktober 2023 Bestefaren døde, han lovte meg et kunstbilde (ikke særlig pengeverdi, men minneverdi for meg), men nå bestemte tanta mi at sønnen hennes skal få dette. Dessuten skal han også få alle møbler og hennes kjæreste/bekjente skal få hele kjøkkenet uten at dette ble diskutert med resten av familien. Jeg er lei. Jeg har ikke lyst på krangel eller lage en stor sak ut av det, synes bare det er så kjipt hvordan hun kan bestemme alt det. Jeg tror ikke at det finnes en slags testament, det er det hun sier også. Eksakt det samme skjedde da bestemor døde tidligere, hun bare tok alt som hadde bitelitt verdi, resten kunne vi få. I tillegg til det, har hun også invitert skolevenner til sønnen sin til begravelsen, noe som jeg synes er veldig rart. Ellers er det kun nærmeste familie invitert. Uff, dette måtte bare ut. Gruer meg til begravelsen… Anonymkode: a86e6...530 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Del Skrevet 9. oktober 2023 Er tanta di ei dame som tar mye plass og er selvopptatt ? Høres forferdelig ut. Hva sier din mor /far som er hennes søsken? Anonymkode: 1ebee...434 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 9. oktober 2023 #3 Del Skrevet 9. oktober 2023 Mulig å høre med advokat? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. oktober 2023 #4 Del Skrevet 9. oktober 2023 Må bare si. Da mine besteforeldre gikk bort, hele familien tok tak i smykker. Jeg ønsket spisestuen, og fikk den. Jeg har spisestuen den dag i dag. Bord, skap og sjenk. Dette betyr noe for meg. Jeg vokste opp med familiemiddager. Jeg har bordet, skap og skjenk. Jeg gir aldr slipp på dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #5 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bestefaren døde, han lovte meg et kunstbilde (ikke særlig pengeverdi, men minneverdi for meg), men nå bestemte tanta mi at sønnen hennes skal få dette. Dessuten skal han også få alle møbler og hennes kjæreste/bekjente skal få hele kjøkkenet uten at dette ble diskutert med resten av familien. Jeg er lei. Jeg har ikke lyst på krangel eller lage en stor sak ut av det, synes bare det er så kjipt hvordan hun kan bestemme alt det. Jeg tror ikke at det finnes en slags testament, det er det hun sier også. Eksakt det samme skjedde da bestemor døde tidligere, hun bare tok alt som hadde bitelitt verdi, resten kunne vi få. I tillegg til det, har hun også invitert skolevenner til sønnen sin til begravelsen, noe som jeg synes er veldig rart. Ellers er det kun nærmeste familie invitert. Uff, dette måtte bare ut. Gruer meg til begravelsen… Anonymkode: a86e6...530 Begravelser er åpen for alle. Hva med å si i fra? Hvor er dine foreldre oppi dette? enten få dem til å si i fra eller gjør det selv om du er nærmeste arving Anonymkode: f1663...e43 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Del Skrevet 10. oktober 2023 Nå er det sånn at hun har sin fulle rett til det. Ja, det er jævlig urettferdig, men du får ikke gjort en dritt med mindre det er skrevet ned i testamente. Anonymkode: 63911...c54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Del Skrevet 10. oktober 2023 Barnebarn har ikke arverett så da er det barn av avdøde som styrer. Barna deler seg i mellom og så er det fritt fram hva de vil gjøre med sin del. En viktig faktaopplysning er om alle barna er i live? Hvis de ikke er det så er barn til avdøde barn en part i arveoppgjøret. Anonymkode: 38166...10e 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 10. oktober 2023 #8 Del Skrevet 10. oktober 2023 Sånn gjorde min onkel også. Alle visste at jeg skulle arve det ganske verdiløse pianoet, men det ble solgt og delt på femtiøringen mellom mamma og onkel. Svigermor ble snytt for en hel hytte av sin søster, som overtalte moren sin til at den måtte bli i familien og dermed ikke kunne deles opp siden svigermor ikke ønsket hytte. Når moren døde solgte søsteren pengene og tok alt selv. Så mye for «bli i familien». Nei, hva er det med sånne folk? Det viktigste er å ikke være sånn selv, det er det eneste vi kan styre. ❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Del Skrevet 10. oktober 2023 Folk blir gribber når det er snakk om arv, og de går over lik. Min mann ligger for døden og jeg er på sykehuset daglig, er kun hjemme for å dusje, sove litt og spise hvis jeg har tid. Hans søsken som han ser maks to ganger i året og som har hus, hver sine hytter og ferieleiligheter i utlandet, begynte å snakke til meg om arven mens jeg satt ved sengen hans, og om jeg vet når testamentet blir åpnet! Det er så jævlig usmakelig at jeg har ikke ord. Anonymkode: 1ebee...434 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): begynte å snakke til meg om arven mens jeg satt ved sengen hans, og om jeg vet når testamentet blir åpnet! Det er så jævlig usmakelig at jeg har ikke ord Det var ganske … spesielt. Er de helt frisk? Anonymkode: 8bcb5...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk blir gribber når det er snakk om arv, og de går over lik. Min mann ligger for døden og jeg er på sykehuset daglig, er kun hjemme for å dusje, sove litt og spise hvis jeg har tid. Hans søsken som han ser maks to ganger i året og som har hus, hver sine hytter og ferieleiligheter i utlandet, begynte å snakke til meg om arven mens jeg satt ved sengen hans, og om jeg vet når testamentet blir åpnet! Det er så jævlig usmakelig at jeg har ikke ord. Anonymkode: 1ebee...434 Håper du arver alt. Anonymkode: e2245...c25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk blir gribber når det er snakk om arv, og de går over lik. Min mann ligger for døden og jeg er på sykehuset daglig, er kun hjemme for å dusje, sove litt og spise hvis jeg har tid. Hans søsken som han ser maks to ganger i året og som har hus, hver sine hytter og ferieleiligheter i utlandet, begynte å snakke til meg om arven mens jeg satt ved sengen hans, og om jeg vet når testamentet blir åpnet! Det er så jævlig usmakelig at jeg har ikke ord. Anonymkode: 1ebee...434 Hans søsken har da ingen rett på arv? Såfremt din mann ikke har tilgodesett dem i testamentet da? Anonymkode: 38df2...579 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bestefaren døde, han lovte meg et kunstbilde (ikke særlig pengeverdi, men minneverdi for meg), men nå bestemte tanta mi at sønnen hennes skal få dette. Dessuten skal han også få alle møbler og hennes kjæreste/bekjente skal få hele kjøkkenet uten at dette ble diskutert med resten av familien. Jeg er lei. Jeg har ikke lyst på krangel eller lage en stor sak ut av det, synes bare det er så kjipt hvordan hun kan bestemme alt det. Jeg tror ikke at det finnes en slags testament, det er det hun sier også. Eksakt det samme skjedde da bestemor døde tidligere, hun bare tok alt som hadde bitelitt verdi, resten kunne vi få. I tillegg til det, har hun også invitert skolevenner til sønnen sin til begravelsen, noe som jeg synes er veldig rart. Ellers er det kun nærmeste familie invitert. Uff, dette måtte bare ut. Gruer meg til begravelsen… Anonymkode: a86e6...530 Hvor er dine foreldre i dette? Anonymkode: 38df2...579 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Del Skrevet 10. oktober 2023 Høres egoistisk ut, hva sier den av dine foreldre som har hun til søster? Min mor og hennes søsken fordelte først 5 like pakker (av emosjonell og økonomisk verdi). Deretter trekte de lodd om pakkene. Etter dette ble det opp til de om de ønsket å dele videre med barnebarn. Min mor gav meg noe fin kunst hun viste jeg likte. Anonymkode: 94181...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #15 Del Skrevet 10. oktober 2023 HVORFOR skriver ikke folk testamente?? 🤯🤯 Anonymkode: 38650...9cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Folk blir gribber når det er snakk om arv, og de går over lik. Min mann ligger for døden og jeg er på sykehuset daglig, er kun hjemme for å dusje, sove litt og spise hvis jeg har tid. Hans søsken som han ser maks to ganger i året og som har hus, hver sine hytter og ferieleiligheter i utlandet, begynte å snakke til meg om arven mens jeg satt ved sengen hans, og om jeg vet når testamentet blir åpnet! Det er så jævlig usmakelig at jeg har ikke ord. Anonymkode: 1ebee...434 De har jo ikke krav på noe håper jeg...hvis dere har barn Anonymkode: b60ed...151 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alauda Skrevet 10. oktober 2023 #17 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hans søsken har da ingen rett på arv? Såfremt din mann ikke har tilgodesett dem i testamentet da? Anonymkode: 38df2...579 Om man ikke har barn/livsarvinger har søsken krav på arv. "Arv etter loven Hvis den avdøde ikke hadde testament, fordeles arven mellom ektefellen og avdødes slektningsarvinger ved at de arver fastsatte brøker. Ektefelle arver: En fjerdedel (25 %) av dødsboet hvis avdøde hadde barn (barn/særkullsbarn, barnebarn). Hvis denne fjerdedelen utgjør mindre enn minstearven, økes arven til et minimumsbeløp. Halvparten (50 %) av dødsboet hvis avdødes nærmeste slekt er foreldre, søsken eller søskens barn/barnebarn. Hvis dette utgjør mindre enn minstearven, økes arven til et minimumsbeløp. Alt (100 %) hvis avdøde kun har fjernere slektsarvinger (se illustrasjon). " Ektefelle, samboer og barn | Norges domstoler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #18 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bestefaren døde, han lovte meg et kunstbilde (ikke særlig pengeverdi, men minneverdi for meg), men nå bestemte tanta mi at sønnen hennes skal få dette. Dessuten skal han også få alle møbler og hennes kjæreste/bekjente skal få hele kjøkkenet uten at dette ble diskutert med resten av familien. Jeg er lei. Jeg har ikke lyst på krangel eller lage en stor sak ut av det, synes bare det er så kjipt hvordan hun kan bestemme alt det. Jeg tror ikke at det finnes en slags testament, det er det hun sier også. Eksakt det samme skjedde da bestemor døde tidligere, hun bare tok alt som hadde bitelitt verdi, resten kunne vi få. I tillegg til det, har hun også invitert skolevenner til sønnen sin til begravelsen, noe som jeg synes er veldig rart. Ellers er det kun nærmeste familie invitert. Uff, dette måtte bare ut. Gruer meg til begravelsen… Anonymkode: a86e6...530 Få det inn hos skifteretten ASAP hun går way over det hun har lov til Anonymkode: 4ef81...d8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #19 Del Skrevet 10. oktober 2023 Uten testament og gjenlevende ektefelle er dine foreldre felles ansvarlig for gravferden og arveoppgjøret. Din tante kan sannsynligvis ikke gjøre som hun vil. Samtidig er det ikke gitt at kampen er verdt å ta. Familierelasjoner kan bli ødelagt. Anonymkode: 72f8b...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 10. oktober 2023 #20 Del Skrevet 10. oktober 2023 Huff arv får frem det desidert verste frem i mennesker føler jeg. Men som andre sier. Er det ikke skrevet testamente så er barna etter avdøde de nærmeste til å avgjøre hvem som skal få hva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå