Gå til innhold

Oljeskifte etter 5000 km

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg byttet olje for ca 1 år siden, har kjørt litt over 5000 km siden da. Men så snakkes gjerne det om hvert år, eller etter 10000 km. Jeg skjønner at det er kanskje ønskelig, men er det nødvendig med oljeskift nå, eller kan jeg vente til våren?

Anonymkode: 943ee...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint skifte olje hver 10000 km. Endatil litt lenger enn det. Men det kommer an på om du bruker bilen til mye langkjøring. Bruker du derimot bilen til mye småkjøring så må det skiftes olje oftere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 minutt siden):

Du kan fint skifte olje hver 10000 km. Endatil litt lenger enn det. Men det kommer an på om du bruker bilen til mye langkjøring. Bruker du derimot bilen til mye småkjøring så må det skiftes olje oftere. 

Tusen takk for svar! Jeg bruker den f.o.f til småkjøring, så du har sikkert rett i at det er lurt å gjøre det nå  😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skravlekaspar said:

Godt råd, men det er jo litt avhengig av hvilken bil man kjører og hvilken olje som brukes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med masse småkjøring er regelmessig oljeskift en fordel. Med det sagt så er ny olje etter 1000 mil allerede ganske hyppig, om du kjører helsyntetisk med en moderne motor. Er det en bil fra 70-tallet som du kjører med mineralolje: Bytt nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Nye biler trenger ikke å skifte olje

Anonymkode: 0254e...15d

Ok, om du snakker om elektriske biler så stemmer det at de ikke har motorolje og følgelig ikke skal bytte motorolje. Om du mener noe annet så vil jeg gjerne vite hva du mener. 

Endret av Tiuren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (8 minutter siden):

Ok, om du snakker om elektriske biler så steer det at de ikke har motorolje og følgelig ikke skal bytte motorolje. Om du mener noe annet så vil jeg gjerne vite hva du mener. 

Likevel har du slikt som reduksjonsgiroljen på Leafen. Den skal være "lifetime"-olje, men alle som noen gang har rørt i en fossil suppe med metallbiter i vet at olje alltid må skiftes, etter hvert.

Anonymkode: 770d2...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Likevel har du slikt som reduksjonsgiroljen på Leafen. Den skal være "lifetime"-olje, men alle som noen gang har rørt i en fossil suppe med metallbiter i vet at olje alltid må skiftes, etter hvert.

Anonymkode: 770d2...f32

Det var derfor jeg skrev "motorolje" ;) 

For øvrig har flere fabrikanter prøvd seg på "lifetime" gear olje, blant annet VAG. Og de har jo helt rett, oljen holder girkassens levetid... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift annenhvert år bør holde hvis du bruker en vanlig bil til vanlig bruk. 

Og du bør ikke henge deg opp i rådet om 10 000 km. Det går fint an å kjøre både 12, 15 og tilogmed opp mot 20 000 km på samme olje. 

Drosjer på sin side kjører gjerne mye, mye lenger enn det på samme olje, men da er det mye langkjøring involvert.

Men verkstedene vil gjerne at du bytter hvert år. Klart det. Det er en lett og overbetalt jobb for verkstedene å skifte olje!

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 12.16):

Jeg byttet olje for ca 1 år siden, har kjørt litt over 5000 km siden da. Men så snakkes gjerne det om hvert år, eller etter 10000 km. Jeg skjønner at det er kanskje ønskelig, men er det nødvendig med oljeskift nå, eller kan jeg vente til våren?

Har en gammel passat jeg har stående som reserve. Gått 45 000 siden forrige oljeskift ( har fyllt på en skvett) og over 200 000 på registerreima.😄

Anonymkode: f6f1f...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bilmekaniker. Bytter olje på egne biler hvert år eller mellom 8-10000… ALLTID. 
Har du sett hvordan olja på bilen ser ut på 10000 km? Så mener noen bilprodusenter at man skal skifte omje hver 30000? 
ALDRI om jeg kjører på den suppa i mer enn 10000 km. Glad i bilene mine er jeg. Ikke rart det er mye turbo og motorhavarier når folk gir pokker i å spare på det.

Anonymkode: 565bf...f9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...