Gå til innhold

Hvor langt tilbake i barndomen festet første minner seg hos deg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Undres på i hvilken alder  du opplevde at minner begynte å feste seg på minnet  hos deg?  Meiner eg har bruddstykker fra barndomsminner tilbake til 3 årsalderen som har  festet seg på minnebrikka ifra barndomen.  Nå er  Begge mine foreldre er forlengst døde, og får ikkje bekreftet / stadfestet om det kanskje er hold i  minnene.

Veit ikkje om det finnes noen forskning på hvor tidleg i barndomen ein begynner å få festet hendelser på minnet.  Føler eg kan vekke til live  hendeleser så ein setter dem i samanheng med bl.a. bilder som er tatt i tidleg barndom.    

Anonymkode: b3e4a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker egentlig veldig lite av min barndom. Jeg trodde jeg husket noen ting men det er bare ting jeg har blitt fortalt fant jeg ut.. Første jeg husker som jeg vet er et minne er når jeg var 13.

Anonymkode: 53990...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire veldig klare glimt av min morfar, som døde da jeg var 3. Så jeg var nok sikkert i 2,5-3 års alder. Mamma har bekreftet at de godt kan stemme.

Anonymkode: bef0a...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den svarte hunden til morfar, den døde litt før jeg fylte tre. Og jeg husker grindsengen min, som jeg hatet. Husker at jeg lå en natt i den og skrek og at mamma kom og hentet meg ut av den. Da var jeg ikke fylt tre enda. Jeg hadde veldig godt språk da. Og jeg tror det har mye å si, for hvis du har språk kan du tenke på en annen måte, og tenke over disse tingene som hunden og grindsengen slik at de fester seg bedre i minnet ditt. 

Anonymkode: 9763e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan huske at jeg tråkket 3 hjulssykkel. Var sikkert 3-4 år. Vi bodde i Trondheim dengang. Husker også togturen da vi flyttet nordover. Husker masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker fra 3-4 års alderen. Kanskje før, i barnehagen

Anonymkode: 77a22...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen glimt av at jeg sitter på en blå huske når jeg er ca. 2-3 år. Men det finnes det bilde av, så det kan hende det er et konstruert minne. Ellers husker jeg at jeg fikk en storesøster-gave da broren min ble født, da var jeg 4 år. Har også noen minner fra barnehagen.

Ellers husker jeg følelsen av å være barn. Det er en slags generell, god følelse som har festet seg. Jeg ser tilbake på barndommen som noe trygt og positivt.

Anonymkode: 37733...8ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ekstremt lite fra egen barndom. Litt usikker på om det handler om at jeg har afantasi eller om det er en annen grunn for det. Har opplevd mye traumatisk i barndommen/ungdomsårene også, som kan ha bidratt til at jeg har glemt mye. Også har jeg generelt litt dårlig hukommelse, tror jeg. 

Har et lite minne fra da jeg var 7-8 år, fra en veldig traumatisk hendelse. Også har jeg ett par minner fra da jeg var yngre og gikk i barnehagen. Noen av de minnene er jeg sikker på at stemmer, mens minst ett av dem er jeg usikker på om er et falskt minne. Ellers må jeg oppi ungdomsårene for å huske noe mer. Men selv der er det store hull. 

Anonymkode: 15601...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg husker når jeg var kanskje tre eller fire år gammel, og jeg klemte den ene fingeren mellom døren og dørkarmen. Det var jo temmelig ubehagelig selvfølgelig, og jeg begynte å blø litt. 

Men samtidig gikk det ett eller annet program på TV som visstnok var "veldig viktig" i følge moren min. Så hun ble vel mest irritert, fordi hun mente at jeg hadde forstyrret henne.       

Anonymkode: 858f5...022

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...