Gå til innhold

Alternativ til konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke kristne og barna våre er ikke døpt. Vi hadde navnefest istedenfor dåp når de var små. Vi har nå sammen med vår eldste bestemt oss for å ha en feiring av overgangen fra ungdom til voksen, en gang mellom 16 og 18 år, istedenfor konfirmasjon. Lurer derfor på om noen her har hatt en lignende fest for sine ungdommer og vil fortelle litt om hvordan dere gjorde det? Har litt lyst til å få inn noen elementer som gjør at dagen skiller seg ut fra en vanlig bursdagsfest, som feks litt fremvisning av bilder fra oppvekst osv. Noen som har vært i en sånn fest og la merke til noe som de synes var fint? Tar i mot alle tips 🤗

Anonymkode: 56e1a...cd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er ikke kristne og barna våre er ikke døpt. Vi hadde navnefest istedenfor dåp når de var små. Vi har nå sammen med vår eldste bestemt oss for å ha en feiring av overgangen fra ungdom til voksen, en gang mellom 16 og 18 år, istedenfor konfirmasjon. Lurer derfor på om noen her har hatt en lignende fest for sine ungdommer og vil fortelle litt om hvordan dere gjorde det? Har litt lyst til å få inn noen elementer som gjør at dagen skiller seg ut fra en vanlig bursdagsfest, som feks litt fremvisning av bilder fra oppvekst osv. Noen som har vært i en sånn fest og la merke til noe som de synes var fint? Tar i mot alle tips 🤗

Det virker litt konstruert. Vil ikke konfirmeres, men ha fest og gaver.

Ville heller ha lagt opp til litt større feiring av 18-årsdagen.

Anonymkode: 556ba...448

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan man ikke bare ta alle elementer man liker fra en vanlig konfirmasjon? Minus selve seremonien i kirken selvsagt. 

Ingen ting av det som foregår i selskapet er jo kristent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det virker litt konstruert. Vil ikke konfirmeres, men ha fest og gaver.

Ville heller ha lagt opp til litt større feiring av 18-årsdagen.

Anonymkode: 556ba...448

Nei. Et overgangsrituale er en gammel tradisjon i hedenske religioner. Formålet med festen er ikke gaver, vi har en veldig liten familie så det blir ikke stort å hente der uansett. Vi kommer selv ikke til å gi noen voldsom gave. Det er en markering av myndighet, så på 16 eller 18 års dagen vil være mest naturlig sånn sett. Ts

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Elle Melle skrev (1 minutt siden):

Kan man ikke bare ta alle elementer man liker fra en vanlig konfirmasjon? Minus selve seremonien i kirken selvsagt. 

Ingen ting av det som foregår i selskapet er jo kristent.

Joda man kan det. Men vil ikke at det skal føles ut som en konfirmasjon, jeg vil ha inn litt andre elementer. Ts

• Liker 2
Skrevet

I landet jeg kommer fra er det vanlig med stor fest på 15-års dagen. Men hvis dere ikke har noe kultur derfra, vet ikke om det hadde sett litt rart ut å hente inspirasjon fra sånn.

Hvorfor har hun ikke lyst på vanlig konfirmasjon?

Anonymkode: 584ba...44e

Skrevet

Dere vil ikke ha konfirmasjon i regi av HEF heller?

Hvis dere skal markere 16 eller 18 år så er det jo bare å kalle det en bursdagsfest? Og legge den opp sånn dere vil ha den? med kake og evt. mat og taler og lysbildeshow eller hva dere vil ha med?

Anonymkode: 71674...b98

• Liker 3
Skrevet

Sydentur 🌴

Anonymkode: 04e8d...3e9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I landet jeg kommer fra er det vanlig med stor fest på 15-års dagen. Men hvis dere ikke har noe kultur derfra, vet ikke om det hadde sett litt rart ut å hente inspirasjon fra sånn.

Hvorfor har hun ikke lyst på vanlig konfirmasjon?

Anonymkode: 584ba...44e

Vi har ingen kultur derifra nei. Hvordan foregår en sånn fest? En det quinceañera du mener?

Fordi vi ikke er tilhørere av kristendommen, og en tradisjonell konfirmasjon er en bekreftelse på dåp/videreføring av troen på kristendom. Vi kunne valgt borgelig konfirmasjon også, men er heller ikke tilhørere av den human etiske troen. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere vil ikke ha konfirmasjon i regi av HEF heller?

Hvis dere skal markere 16 eller 18 år så er det jo bare å kalle det en bursdagsfest? Og legge den opp sånn dere vil ha den? med kake og evt. mat og taler og lysbildeshow eller hva dere vil ha med?

Anonymkode: 71674...b98

Nei vi vil ikke det 😊 Det kan vi såklart, men en bursdag er ikke det samme som et overgangsrituale. Det stammer ifra hedenske tradisjoner. Ts

• Liker 3
Skrevet

Sydentur 🌴

Anonymkode: 04e8d...3e9

Har faktisk vært inne på tanken om gi en reise i gave til et land/sted som kan knyttes opp til vår tro 🤍

Skrevet

Humanistisk konfirmasjon er et veldig fint alternativ, vil anbefale at ungdommen får lese litt om det.

Anonymkode: 38a24...c68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har faktisk vært inne på tanken om gi en reise i gave til et land/sted som kan knyttes opp til vår tro 🤍

Hva er deres tro, da?

• Liker 3
Skrevet

Humanistisk konfirmasjon er et veldig fint alternativ, vil anbefale at ungdommen får lese litt om det.

Mulig du synes det. Vi kan alt om alternativene, ungdommen inkludert. Denne tråden ble ikke opprettet fordi jeg trengte veiledning på hva slags konfirmasjon jeg kan velge mellom. Vi vet hva vi vil ha og står helt fritt til å velge akkurat det. Jeg søkte tips ift selve feiringen. Hvis du ikke har noen så kan du jo la vær å svare. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er deres tro, da?

Den har forsåvidt ingen navn, men vil kalle det for hedenskap/paganism eller naturreligion. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig du synes det. Vi kan alt om alternativene, ungdommen inkludert. Denne tråden ble ikke opprettet fordi jeg trengte veiledning på hva slags konfirmasjon jeg kan velge mellom. Vi vet hva vi vil ha og står helt fritt til å velge akkurat det. Jeg søkte tips ift selve feiringen. Hvis du ikke har noen så kan du jo la vær å svare. Ts

Okei, den er grei.

Foreslår et partytelt i hagen og invitasjoner til familie og naboer. Fremvisning av bilder på storskjerm. Innleid hornorkester. Servering av veganer fingermat. Burlesquedansere underholder under bespisning. Høytidelige taler om at "nå er du midt i puberteten" etterpå. Avrundes med at alle planter et lite grantre til ære for den unge, som også skal vokse og trives fremover. ❤️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Okei, den er grei.

Foreslår et partytelt i hagen og invitasjoner til familie og naboer. Fremvisning av bilder på storskjerm. Innleid hornorkester. Servering av veganer fingermat. Burlesquedansere underholder under bespisning. Høytidelige taler om at "nå er du midt i puberteten" etterpå. Avrundes med at alle planter et lite grantre til ære for den unge, som også skal vokse og trives fremover. ❤️

Så fordi jeg ikke har samme tro som deg så er det åkei å latterliggjøre? Sier jo veldig mye om ditt intelligensnivå da. Kvalmt. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Den har forsåvidt ingen navn, men vil kalle det for hedenskap/paganism eller naturreligion. Ts

Blot! Og litt øksekasting?

Anonymkode: a39db...081

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sånn type at dere er klimaaktivister?

Anonymkode: cc1b7...6f3

• Liker 1
Skrevet

En jeg kjenner inviterte til fest/selskap for å feire at ungen var ferdig på ungdomsskolen istedenfor konfirmasjon.

Dette var ikke på bursdagen hens, men første lørdag etter siste dag på grunnskole. 

Det var både leid lokale, kjøpt inn koldtbord og folk pyntet seg med dress eller bunad. 

På den måten unngår man kanskje at det blir et vanlig bursdagsselskap om man inviterer til bursdag. 

Anonymkode: 2718b...0b0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...