AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #61 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ... noe som gjør prisen nærmest verdiløs når man snakker om litteratur. Astrid Lindgrens bøker eller historiene om Ole Brumm har hatt langt større litterær og kulturell innflytelse på samfunnet som helhet enn en forfatter som skriver på nynorsk og som mange ikke har lest, på samme vis som Walt Disney påvirket både filmen og ikke minst tegneserielitteraturen, som Carl Barks utviklet til en kunstart. Astrid Lindgren, A. A. Milne eller Carl Barks har hatt uendelig mye mer å si for litteratur enn Jon Fosse. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Noe en annen kjent forfatter - Roald Dahl - for øvrig skrev om i forordet til "Roald Dahls svarte bok"; å skrive en tung tekst om hjerte og smerte er intet mesterstykke; det er derimot å skrive en barnebok både barn og voksne i hele verden kjenner til, og som har påvirket samfunnskulturen vår. At man ikke anerkjenner barnelitteraturens verdi når man deler ut Nobelprisen i litteratur, kan sammenlignes med å dele ut en kreativitetspris til produsenten av billyktene i Tesla, men ikke til Lego; dette gjør prisen verdiløs i forhold til prisens formål. Anonymkode: 7c1e6...9f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #62 Del Skrevet 23. oktober 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: ... noe som gjør prisen nærmest verdiløs når man snakker om litteratur. Astrid Lindgrens bøker eller historiene om Ole Brumm har hatt langt større litterær og kulturell innflytelse på samfunnet som helhet enn en forfatter som skriver på nynorsk og som mange ikke har lest, på samme vis som Walt Disney påvirket både filmen og ikke minst tegneserielitteraturen, som Carl Barks utviklet til en kunstart. Astrid Lindgren, A. A. Milne eller Carl Barks har hatt uendelig mye mer å si for litteratur enn Jon Fosse. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Jeg skjønner poenget ditt og er halvveis enig. Men nå finnes det jo egne priser for barnelitteratur: https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Christian_Andersen_Award og https://en.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren_Memorial_Award. Tror uansett ikke man bør ta slike priser for seriøst. Er selvsagt stort å vinne en slik pris, man får penger, anerkjennelse, raklame, osv. Men det er skjønnsmessig hvem som skal vinne disse prisene. Svenskene er ikke overraskende kraftig overrepresentert når det kommer til å vinne Nobels litteraturpris og på 70 tallet så ga nobelkomiteen nobelprisen i litteratur til 2 av deres egne medlemmer! Anonymkode: a2178...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #63 Del Skrevet 23. oktober 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet selvfølgelig at Dylan har fått nobelprisen. Men det er jo totalt og fullstendig irrelevant i forhold til diskusjonen om Mytting. Anonymkode: 1f0bf...45a Men du vil ikke svare på om Dylan har nobelprisnivå. Ja eller nei? Anonymkode: 94725...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #64 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men du vil ikke svare på om Dylan har nobelprisnivå. Ja eller nei? Anonymkode: 94725...b8e Jeg forstår ikke hvorfor du maser på meg om Dylan, Jeg svarte på en kommentar om Mytting, fordi det er en forfatter jeg har lest og kan uttale meg om, og så deltar jeg i tråden om Fosse, fordi det er en forfatter jeg har lest og kan uttale meg om. jeg har ikke lest Dylans, tekster, så ham kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er selvfølgelig oppmerksom på debatten omkring hans nobelpris, og at det er noen som mener han ikke holder nobelprisnivå, men det er jo alltid noen som mener at det er feil person som vant. Jeg antar at poenget du snirkler deg inn mot er at det finnes en person som har vunnet, som etter noens mening ikke holder nobelprisnivå. Derfra har du vel kanskje tenkt å bygge et argument om at andre som heller ikke holder nobelprisnivå, som Mytting, også kan vinne. Men det er jo så dumt og ulogisk at jeg ikke er spesielt interessert i bruke tid på det. Jeg deltar i tråden fordi den handler om Fosse. Anonymkode: 1f0bf...45a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #65 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke hvorfor du maser på meg om Dylan, Jeg svarte på en kommentar om Mytting, fordi det er en forfatter jeg har lest og kan uttale meg om, og så deltar jeg i tråden om Fosse, fordi det er en forfatter jeg har lest og kan uttale meg om. jeg har ikke lest Dylans, tekster, så ham kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er selvfølgelig oppmerksom på debatten omkring hans nobelpris, og at det er noen som mener han ikke holder nobelprisnivå, men det er jo alltid noen som mener at det er feil person som vant. Jeg antar at poenget du snirkler deg inn mot er at det finnes en person som har vunnet, som etter noens mening ikke holder nobelprisnivå. Derfra har du vel kanskje tenkt å bygge et argument om at andre som heller ikke holder nobelprisnivå, som Mytting, også kan vinne. Men det er jo så dumt og ulogisk at jeg ikke er spesielt interessert i bruke tid på det. Jeg deltar i tråden fordi den handler om Fosse. Anonymkode: 1f0bf...45a En flott analyse, og personen er avkledd😎 Anonymkode: 55a59...6db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #66 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 8.43): ... noe som gjør prisen nærmest verdiløs når man snakker om litteratur. Astrid Lindgrens bøker eller historiene om Ole Brumm har hatt langt større litterær og kulturell innflytelse på samfunnet som helhet enn en forfatter som skriver på nynorsk og som mange ikke har lest, på samme vis som Walt Disney påvirket både filmen og ikke minst tegneserielitteraturen, som Carl Barks utviklet til en kunstart. Astrid Lindgren, A. A. Milne eller Carl Barks har hatt uendelig mye mer å si for litteratur enn Jon Fosse. Anonymkode: 7c1e6...9f2 jeg tror ikke egentlig det er noe prinsipielt i veien for å tildele nobelprisen til et forfatterskap innenfor barnelitteratur. Men det er viktig å ha med seg at svenska akademien har fått kritikk for å dele ut til for mange svensker og for mange nord-europeere, og det har de justert utover 80-tallet, så Astrid Lindgren var kanskje uaktuell bare utfra sin nasjonalitet. En kommentar nå som Fosse fikk prisen, var jo at da kan ikke Solstad få den, for det er 50 år til neste gang en nordmann får den. Pga dette poenget med å åpne for litteratur fra mange verdensdeler og kulturer. Et annet poeng jeg har sett dratt fram, er at de som tildeler skal sammenligne mellom et stort antall forfattere, og må være godt opplest. Hvis de skulle gi prisen til en barnebokforfatter, måtte de lest seg opp på barnelitteratur i større bredde. Blir diskutert her: https://www.nrk.no/kultur/greit-at-lindgren-ikke-fikk-nobelprisen-1.530875 Og så er det jo sånn at salgstall er ganske irrelevante for Nobelprisen. Anonymkode: 1f0bf...45a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #67 Del Skrevet 27. oktober 2023 On 10/23/2023 at 9:36 AM, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke hvorfor du maser på meg om Dylan, Jeg svarte på en kommentar om Mytting, fordi det er en forfatter jeg har lest og kan uttale meg om, og så deltar jeg i tråden om Fosse, fordi det er en forfatter jeg har lest og kan uttale meg om. jeg har ikke lest Dylans, tekster, så ham kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er selvfølgelig oppmerksom på debatten omkring hans nobelpris, og at det er noen som mener han ikke holder nobelprisnivå, men det er jo alltid noen som mener at det er feil person som vant. Jeg antar at poenget du snirkler deg inn mot er at det finnes en person som har vunnet, som etter noens mening ikke holder nobelprisnivå. Derfra har du vel kanskje tenkt å bygge et argument om at andre som heller ikke holder nobelprisnivå, som Mytting, også kan vinne. Men det er jo så dumt og ulogisk at jeg ikke er spesielt interessert i bruke tid på det. Jeg deltar i tråden fordi den handler om Fosse. Anonymkode: 1f0bf...45a Det er faktisk ganske logisk. Priser, enten det Nobel eller Spellemann eller Grammy, er uansett bare tull. Anonymkode: 94725...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #68 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er faktisk ganske logisk. Priser, enten det Nobel eller Spellemann eller Grammy, er uansett bare tull. Anonymkode: 94725...b8e Dypt uenig. Det er mange flotte forfattere jeg har oppdaget utelukkende fordi de har fått nobelprisen. Jeg holder på med to akkurat nå, som jeg ikke ville funnet frem til på egen hånd. Anonymkode: 1f0bf...45a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #69 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det ser ut til at mange ikke helt har forstått hvorfor han får Nobelprisen. Den får han først og fremst for skuespillene sine, ikke prosaen (altså noveller og romaner). Har man bare lest Fosses romaner og noveller, får man ikke helt med seg Nobelkomiteens poeng. For siden det er nesten ingen som leser skuespill og få som ser "smale" teaterstykker i Norge, er det sannsynligvis bøkene hans som er mest kjent her hjemme. Men internasjonalt er det altså Fosses dramatikk som blir lovprist. Anonymkode: 94725...b8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #70 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det ser ut til at mange ikke helt har forstått hvorfor han får Nobelprisen. Den får han først og fremst for skuespillene sine, ikke prosaen (altså noveller og romaner). Har man bare lest Fosses romaner og noveller, får man ikke helt med seg Nobelkomiteens poeng. For siden det er nesten ingen som leser skuespill og få som ser "smale" teaterstykker i Norge, er det sannsynligvis bøkene hans som er mest kjent her hjemme. Men internasjonalt er det altså Fosses dramatikk som blir lovprist. Anonymkode: 94725...b8e det vet jeg ikke om jeg er enig i. Nobelkomiteen fremhevet vel begge deler. Hva er du mener man ikke får med seg gjennom romanene? Anonymkode: 1f0bf...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #71 Del Skrevet 1. november 2023 On 10/27/2023 at 9:01 AM, AnonymBruker said: Dypt uenig. Det er mange flotte forfattere jeg har oppdaget utelukkende fordi de har fått nobelprisen. Jeg holder på med to akkurat nå, som jeg ikke ville funnet frem til på egen hånd. Anonymkode: 1f0bf...45a Det er vel ingen tvil om at det å vinne priser kan øke salgstallene. Spørsmålet er vel mer om det å vinne eller ikke vinne priser sier noe om kvaliteten. Selv om det å vinne nobelprisen er en stor prestasjon så er det jo enormt mange like gode forfattere som ikke vinner prisen. I denne tråden og i mediene er det trukket frem at Solstad også kunne ha vunnet prisen, men at han neppe får prisen nå som Fosse har vunnet siden begge er nordmenn. Om lille Norge med 5 millioner innbyggere har minst 2 nålevende forfattere som er gode nok til å vinne prisen, så er det trolig flere tusen forfattere i verden som kunne vunnet nobelprisen i litteratur, men som aldri kommer til å vinne den. Anonymkode: a2178...28f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #72 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ingen tvil om at det å vinne priser kan øke salgstallene. Spørsmålet er vel mer om det å vinne eller ikke vinne priser sier noe om kvaliteten. Selv om det å vinne nobelprisen er en stor prestasjon så er det jo enormt mange like gode forfattere som ikke vinner prisen. I denne tråden og i mediene er det trukket frem at Solstad også kunne ha vunnet prisen, men at han neppe får prisen nå som Fosse har vunnet siden begge er nordmenn. Om lille Norge med 5 millioner innbyggere har minst 2 nålevende forfattere som er gode nok til å vinne prisen, så er det trolig flere tusen forfattere i verden som kunne vunnet nobelprisen i litteratur, men som aldri kommer til å vinne den. Anonymkode: a2178...28f hva er poenget ditt egentlig? Anonymkode: 1f0bf...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #73 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 9.01): Dypt uenig. Det er mange flotte forfattere jeg har oppdaget utelukkende fordi de har fått nobelprisen. Jeg holder på med to akkurat nå, som jeg ikke ville funnet frem til på egen hånd. Anonymkode: 1f0bf...45a Hvis du ikke hadde oppdaget disse forfatterne om de ikke hadde fått Nobelprisen, er jeg redd du går glipp av svært mye god litteratur; om en japaner skulle basere lesingen sin av norsk litteratur basert på prisutdelingen, ville vedkommende fått med seg Hamsun og Fosse, men ikke Solstad, Ambjørnsen eller Lars Saabye Christensen. AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 2.45): Det er faktisk ganske logisk. Priser, enten det Nobel eller Spellemann eller Grammy, er uansett bare tull. Anonymkode: 94725...b8e Ifølge TS ("VANVITTIGE NYHETER: Jon Fosse får NOBELPRISEN i litteratur!!!" med tre utropstegn) er dette en så stor og historisk begivenhet at dette vel omtrent kan sammenlignes med besøk av små grønne menn fra det ytre rom. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): hva er poenget ditt egentlig? Anonymkode: 1f0bf...45a Ikke jeg som skrev kommentaren du svarte på, men jeg vil gjette på at poenget der var - som jeg også nettopp påpekte - at det finnes et hav av gode forfattere som ikke har fått Nobelprisen, slik at den egentlig ikke sier noe som helst om den litterære kvaliteten; verdens beste bøker er skrevet av mennesker som aldri har fått Nobels litteraturpris. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #74 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke jeg som skrev kommentaren du svarte på, men jeg vil gjette på at poenget der var - som jeg også nettopp påpekte - at det finnes et hav av gode forfattere som ikke har fått Nobelprisen, slik at den egentlig ikke sier noe som helst om den litterære kvaliteten; verdens beste bøker er skrevet av mennesker som aldri har fått Nobels litteraturpris. Anonymkode: 7c1e6...9f2 resonnementet er så absurd og så logisk ugyldig at jeg kjenner små eksplosjoner i hodet. Orker ikke. God natt. Anonymkode: 1f0bf...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #75 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): resonnementet er så absurd og så logisk ugyldig at jeg kjenner små eksplosjoner i hodet. Orker ikke. God natt. Anonymkode: 1f0bf...45a Så det er Bjørnson, Hamsun, Undset og Fosse som etter din mening har skrevet den beste norske litteraturen ...? Jeg kan ramse opp en lang rekke med leseverdige, norske bøker som er bedre enn noe av det disse fire har skrevet, uten at forfatterne har endt opp som vinnere av Nobelprisen. Anonymkode: 7c1e6...9f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #76 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så det er Bjørnson, Hamsun, Undset og Fosse som etter din mening har skrevet den beste norske litteraturen ...? Jeg kan ramse opp en lang rekke med leseverdige, norske bøker som er bedre enn noe av det disse fire har skrevet, uten at forfatterne har endt opp som vinnere av Nobelprisen. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Da Bjørnson fikk nobelprisen, ble Nobels testament tolket bokstavelig, dvs at den som hadde skrevet den beste idealistiske litteraturen vant. Ettersom årene har gått, har tolkningen endret seg. Det betyr at tildelingen til Bjørnson ikke har relevans idag. Forøvrig er det vel ikke spesielt kontroversielt å anse Undset, Hamsun og Fosse som det ypperste av norsk litteratur. At du mener noen andre er bedre, gjør ikke disse tre dårlige. Det argumentet er så dumt at jeg blir fristet til å utfordre deg til å lese litt mer bøker, så du kan få oppøvd ressoneringsevnene dine. Det at mange gode forfattere ikke vinner, betyr selvsagt ikke at den som vinner ikke er god. Det argumentet er så dust at jeg knapt kan tro hva jeg leser. Anonymkode: 1f0bf...45a 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #77 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da Bjørnson fikk nobelprisen, ble Nobels testament tolket bokstavelig, dvs at den som hadde skrevet den beste idealistiske litteraturen vant. Ettersom årene har gått, har tolkningen endret seg. Det betyr at tildelingen til Bjørnson ikke har relevans idag. Forøvrig er det vel ikke spesielt kontroversielt å anse Undset, Hamsun og Fosse som det ypperste av norsk litteratur. At du mener noen andre er bedre, gjør ikke disse tre dårlige. Det argumentet er så dumt at jeg blir fristet til å utfordre deg til å lese litt mer bøker, så du kan få oppøvd ressoneringsevnene dine. Det at mange gode forfattere ikke vinner, betyr selvsagt ikke at den som vinner ikke er god. Det argumentet er så dust at jeg knapt kan tro hva jeg leser. Anonymkode: 1f0bf...45a Å påstå at Fosse er "det ypperste av norsk litteratur", er omtrent som å si at vinneren av Eurovision er en verdig representant for europeisk musikk, særlig med tanke på hvor mange som ikke har lest noe av Fosse, eller ikke engang hørt om ham. Noen mener at det å få en pris eller utmerkelse er en bekreftelse på kvalitet; andre mener at andre omstendigheter innvirker langt mer på prisutdelingen; som følge av dette fikk eksempelvis aldri Gandhi Nobels fredspris, mens Al Gore og Barack Obama har fått den. Skulle man følge logikken din, ville man på en liste over historiske personer som har gjort mest for freden, ta med Gore og Obama, og utelate Gandhi. Ressonementet mitt er det ingenting i veien med, men vi har helt ulik forståelse av hva det å få tildelt en pris egentlig innebærer. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #78 Del Skrevet 1. november 2023 Er en roman på 71 sider, med punktum, til kr 349 kr, god litteratur? Høres mer ut som svindel og vas. Men sikker mer leservennlig enn en 900 siders roman uten punktum. https://www.vinduet.no/kritikk/tilbake-til-punktum-kvitleik-av-jon-fosse-anmeldt-av-ola-innset/ Nei takke meg til Ambjørnsen og Saabye Christensen. Anonymkode: 94725...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #79 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er en roman på 71 sider, med punktum, til kr 349 kr, god litteratur? Høres mer ut som svindel og vas. Men sikker mer leservennlig enn en 900 siders roman uten punktum. https://www.vinduet.no/kritikk/tilbake-til-punktum-kvitleik-av-jon-fosse-anmeldt-av-ola-innset/ Nei takke meg til Ambjørnsen og Saabye Christensen. Anonymkode: 94725...b8e ja, Kvitleik er fantastisk, en stor leseopplevelse. Det samme er Septologien. Anonymkode: 1f0bf...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #80 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er en roman på 71 sider, med punktum, til kr 349 kr, god litteratur? Høres mer ut som svindel og vas. Men sikker mer leservennlig enn en 900 siders roman uten punktum. Anonymkode: 94725...b8e er dette å forstå som en kritikk av bøker du ikke har lest? Anonymkode: 1f0bf...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå