Gå til innhold

VANVITTIGE NYHETER: Jon Fosse får NOBELPRISEN i litteratur!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje 10.000? Jeg har ikke akkurat telt. 😂 Men jeg har lest blant annet det meste av Dostojevskij, Kafka, Ibsen, Shakespeare, de fem største religionenes hellige bøker osv. Så jeg har lest mye og variert. 

Anonymkode: b47dc...6a1

du har lest en bok til dagen i  30 år?

Anonymkode: 1f0bf...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

du har lest en bok til dagen i  30 år?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg leser veldig fort da, rundt 700 ord i minuttet, og kanskje 500 i minuttet når jeg leser engelsk. Så fra ungdomskolen til jeg var ferdig på vgs leste jeg 2-3 bøker om dagen. Frem til jeg fikk barn (31 år) leste jeg rundt 5-6 bøker i uka, og etter barn har det blitt 1-2 bøker i uka kanskje. 😅

Hvorfor lurer du på dette? 

Se forklaringen min over. Når jeg regnet på det tror jeg det er nærmere 12.000. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

du leser åpenbart for fort

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 0.10):

Du er ikke den eneste - fra "Jon Fosse"-tråden:

Inkludert meg selv; har ikke åpnet en bok av Jon Fosse til tross for at jeg har lest flere tusen bøker.

Så er spørsmålet: Når det er så mange beleste mennesker ikke har lest noe av Jon Fosse, eller ikke engang hørt om ham - hvorfor får han Nobelprisen, og ikke en forfatter som Lars Saabye Christensen, som er oversatt til ikke mindre enn 36 språk, og har vunnet det meste av priser; siterer Wikipedia:

Eller hva med Ingvar Ambjørnsen ...?

Dette er forfattere omtrent alle i Norge som har åpnet en bok, kjenner til, og er godt kjent i utlandet; hvis en norsk forfatter skal få Nobelprisen i litteratur, er dette langt mer opplagte kandidater enn Jon Fosse, som mange ikke engang har hørt om.

Hva er det som er så spesielt med Jon Fosse fremfor Lars Saabye Christensen eller Ingvar Ambjørnsen; at han skriver på nisjespråket nynorsk ...?

Denne "vanvittige" nyheten er derfor i mine øyne ingenting å juble for; når man først skal dele ut Nobelprisen til noen fra Norge, er det etter min mening feil forfatter som vant.

Anonymkode: 7c1e6...9f2

Om popularitet er definisjonen av "god", så har Stephanie Meyer or J. K. Rowling blitt grovt oversette av Akademin. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

du leser åpenbart for fort

Hva er "for fort"? 😂 Jeg får med meg alt jeg leser og kan gjenfortelle i detalj flere år etterpå. Det går veldig fint for meg, jeg koser meg med bøkene. 🤷

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er "for fort"? 😂 Jeg får med meg alt jeg leser og kan gjenfortelle i detalj flere år etterpå. Det går veldig fint for meg, jeg koser meg med bøkene. 🤷

du har jo ikke fått med deg magien i Jon Fosses bøker. Handlingsreferater er jo mildt sagt lite interessante, og viser jo bare poenget mitt: Det hjelper ikke å lese superfort, hvis du ikke skjønner det du leser, eller har en opplevelse.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han skriver på nynorsk, sikkert derfor jeg ikke har lest ham

Anonymkode: e06fd...186

Dette blir veldig utenfor tema, men nynorsk er et veldig lyrisk språk.

Jeg husker jeg diskuterte dette med Sigmund Skard for mange år siden. Jeg var, og er fremdeles ikke, glad i nynorsk, men han prøvde å lære meg å like nynorsk. 

Han mente poesi,og litteratur generelt, var bedre på nynorsk på grunn av flyten det lyriske språket gir.

Og uansett hvor lite jeg liker å innrømme det, jeg kan ikke si meg uenig, han hadde rett.

Jeg må være så ærlig og si at det er latskap som gjør at jeg foretrekker bokmål selv.

Nynorsk krever at jeg må fokusere på det jeg leser på en annen måte. Det å lese på nynorsk utfordrer meg, det går ikke like fort, det er ikke like lettlest for meg som bokmål er, men det er et vakkert, musikalsk og lyrisk språk. 

Anonymkode: ae8b8...b19

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem er Mykling?

og hva har anmeldelser i avisene med dette å gjøre? det er mange som får gode anmeldelser. Det betyr ikke at de er nobelprismateriale.

uansett, Jon Fosse får også gode anmeldelser i avisene. 

Skrivefeil. Beklager...........Lars Mytting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

det betyr akkurat det det står - at stilen er basert på gjentakelser, men de kommer ofte med en liten endring i rytmen. Han er også repeterende på den måten at mange motiver går igjen fra bok til bok, og han bruker varianter av de samme navnene i flere bøker, og de fleste finner sted langs en fjord eller i en by kalt Bjørgvin. Du må nesten lese det for å forstå det.

Mener du at han gjentar ord og setninger hele tiden? 

Mener du at han gjentar ord og setninger- hele tiden? 

Mener du at han gjentar setninger og ord hele tiden? 

Slik?

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (1 time siden):

Skrivefeil. Beklager...........Lars Mytting

Lars Mytting er en morsom forfatter, men han er ikke nobelprisnivå. Langt derfra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (1 time siden):

Mener du at han gjentar ord og setninger hele tiden? 

Mener du at han gjentar ord og setninger- hele tiden? 

Mener du at han gjentar setninger og ord hele tiden? 

Slik?

nei, ikke slik.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 21.41):

Dobbelt jøss.

Anonymkode: 55a59...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 22.27):

du har jo ikke fått med deg magien i Jon Fosses bøker. Handlingsreferater er jo mildt sagt lite interessante, og viser jo bare poenget mitt: Det hjelper ikke å lese superfort, hvis du ikke skjønner det du leser, eller har en opplevelse.

Så fordi jeg ikke liker én spesifikk forfatter like mye som deg har jeg "ikke fått med meg magien" og "leser for fort"? 🙄

Som med all annen kunst er boksmak subjektivt, og jeg får med meg alt jeg trenger. Jeg elsker Kafkas forvandlingen for eksempel, men likte ikke Ringenes Herre, selv om mange vil være helt uenige med meg i det. 

Jeg har nok flere "opplevelser" i bøkenes verden enn de fleste, og ville nok ikke fortsatt å lese så mye hvis det ikke gav meg noe dypere. Jeg vet at jeg lever meg over gjennomsnittet inn i både bøker, filmer, musikk og kunst, så mye at jeg noen gang føler jeg er en del av historien. Men ikke alle bøker gir meg den følelsen, og Fosse gir meg ikke det. 🤷

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så fordi jeg ikke liker én spesifikk forfatter like mye som deg har jeg "ikke fått med meg magien" og "leser for fort"? 🙄

Som med all annen kunst er boksmak subjektivt, og jeg får med meg alt jeg trenger. Jeg elsker Kafkas forvandlingen for eksempel, men likte ikke Ringenes Herre, selv om mange vil være helt uenige med meg i det. 

Jeg har nok flere "opplevelser" i bøkenes verden enn de fleste, og ville nok ikke fortsatt å lese så mye hvis det ikke gav meg noe dypere. Jeg vet at jeg lever meg over gjennomsnittet inn i både bøker, filmer, musikk og kunst, så mye at jeg noen gang føler jeg er en del av historien. Men ikke alle bøker gir meg den følelsen, og Fosse gir meg ikke det. 🤷

jeg trekker ikke den konklusjonen fra det at du ikke liker Fosse. Jeg utleder den fra ditt eget utsagn om at du kan gi detaljerte handlingsreferat fra bøker du leste for mange år siden, da det ble kommentert at tempo ikke sier noe om kvaliteten på lesingen. Det er et utsagn som mer enn antyder at du ikke får med deg poenget, ja. Med teskjeer: Litteratur er veldig mye mer enn den ytre handlingen i en bok. Et handlingsreferat er det minst interessante du kan merke deg, eller huske, fra en bok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2023 at 12:22 AM, AnonymBruker said:

Lars Mytting er en morsom forfatter, men han er ikke nobelprisnivå. Langt derfra.

Er Bob Dylan nobelprisnivå?

Anonymkode: 94725...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er Bob Dylan nobelprisnivå?

hva har Dylan med Mytting å gjøre?

Myttings bøker er spennende og oppfinnsomme, og gir et levende bilde av historie og overtro. Men de har litt flate karakterer, språket utpreger seg  ikke på noen spesiell måte, og enkelte grep ser man jo komme en hel bok i forkant.

Jeg elsker Myttings bøker, og synes de er spennende, interessante og engasjerende. Men de holder ikke et ualminnelig høyt litterært nivå, og har ikke noe i denne debatten å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

hva har Dylan med Mytting å gjøre?

Bob Dyland fikk nobelprisen i litteratur for 2016. Holder han nobelprisnivå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bob Dyland fikk nobelprisen i litteratur for 2016. Holder han nobelprisnivå?

Jeg vet selvfølgelig at Dylan har fått nobelprisen. Men det er jo totalt og fullstendig irrelevant i forhold til diskusjonen om Mytting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2023 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Hverken Murakami eller Rowling har fått den prisen. Rowling må vel sies å være den forfatteren som har gjort mest for litteratur i moderne tid, helt uavhengig av hva folk mener om bøkene hennes. Murakami er en mester. Det er andre jeg mener burde vært høyere på lista av nordmenn også, som Jostein Gaarder. 

Jeg har også lest mange tusen bøker, og Jon Fosses bøker gjorde ikke særlig inntrykk...

Men fint for Norge? 🤷

Nobelprisen gis ikke til barnelitteratur.  Hvis ikke så hadde nok svenskene gitt prisen til Astrid Lindgren.

Anonymkode: a2178...28f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nobelprisen gis ikke til barnelitteratur.  Hvis ikke så hadde nok svenskene gitt prisen til Astrid Lindgren.

Anonymkode: a2178...28f

... noe som gjør prisen nærmest verdiløs når man snakker om litteratur.

Astrid Lindgrens bøker eller historiene om Ole Brumm har hatt langt større litterær og kulturell innflytelse på samfunnet som helhet enn en forfatter som skriver på nynorsk og som mange ikke har lest, på samme vis som Walt Disney påvirket både filmen og ikke minst tegneserielitteraturen, som Carl Barks utviklet til en kunstart.

Astrid Lindgren, A. A. Milne eller Carl Barks har hatt uendelig mye mer å si for litteratur enn Jon Fosse.

Anonymkode: 7c1e6...9f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...