AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Del Skrevet 5. oktober 2023 https://www.nrk.no/ytring/det-er-enormt-at-jon-fosse-far-nobelprisen-i-litteratur-1.16583841 Dette er første gang en nordmann får den siden Sigrid Undset i 1928. Dette er MASSIVT, folkens. MASSIVT! Tidligere norske vinnere: Bjørnstjerne Bjørnson i 1903. Knut Hamsun i 1920. Sigrid Undset i 1928. Anonymkode: 422f3...095 11 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Del Skrevet 5. oktober 2023 Det er ikke massivt. Det var hans tur. Denne prisen går på rundgang. Og alle visste en norsk forfatter var nest på lista. Dette har vi visst siden 1928. Anonymkode: abf10...3ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 5. oktober 2023 #3 Del Skrevet 5. oktober 2023 Da er det bare å gratulere😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Del Skrevet 5. oktober 2023 Wow. Anonymkode: a1508...1a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 6. oktober 2023 #5 Del Skrevet 6. oktober 2023 Fint at en nordmann vant. Jeg har lest noe av Jon Fosse, men husker ikke hva. Så særlig inntrykk har han neppe gjort på meg. Jeg har i flere år ventet på at Haruki Murakami skal vinne prisen. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Del Skrevet 7. oktober 2023 Det er helt fantastisk! Helt utrolig! Virkelig stort. Anonymkode: 8bfe6...1da 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Del Skrevet 7. oktober 2023 Jon Fosse er en hedersmann! Anonymkode: 4d97e...281 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 7. oktober 2023 #8 Del Skrevet 7. oktober 2023 Tullepris. Jeg hadde blitt flau om jeg ble vinner av en politisk pris uten litterær integritet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 18.03): Og alle visste en norsk forfatter var nest på lista. Dette har vi visst siden 1928. OK. Hvem, eller hvilken nasjonalitet, kommer til å vinne neste år da? Siden du vet det? Anonymkode: 92b62...697 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): OK. Hvem, eller hvilken nasjonalitet, kommer til å vinne neste år da? Siden du vet det? Anonymkode: 92b62...697 Ta en spøk, da. Anonymkode: 4d97e...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Del Skrevet 7. oktober 2023 Aldri hørt om han. Anonymkode: b1819...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aldri hørt om han. Anonymkode: b1819...d96 No har du 😘 Anonymkode: 68c1e...1ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aldri hørt om han. Anonymkode: b1819...d96 Det sier ikke nødvendigvis så mye om Jon Fosse, men kanskje mer om deg Anonymkode: fe1f4...0c6 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 7.39): Jon Fosse er en hedersmann! Anonymkode: 4d97e...281 Det vet vi ikke, men han skriver åpenbart bra. Anonymkode: 55a59...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Del Skrevet 11. oktober 2023 På Kvinneguiden kan man finne 50 siders tråder om omtrent alle temaer uansett hvor smått. Men vinner en nordmann nobelprisen i litteratur så blir tråden på 1 side. Anonymkode: a2178...28f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 13.23): Aldri hørt om han. Anonymkode: b1819...d96 Du er ikke den eneste - fra "Jon Fosse"-tråden: AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 16.36): har jeg aldri hørt om før... Anonymkode: bf313...770 Lorieen skrev (På 7.10.2023 den 16.38): Av en eller annen grunn har jeg aldri lest noe som helst av Jon Fosse. Merkelig, for jeg leser MYE. AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 16.44): Har heller ikke lest noe av ham .Det må jeg gjøre noe med! Anonymkode: cd895...895 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 20.48): Det gjeld faktisk svært mange, også bokelskarar her frå Hardanger, så du er i godt selskap. Anonymkode: d21be...73e Vampyrina skrev (På 8.10.2023 den 20.49): Noen som kan anbefale noe man bør begynne med, når man skal lese Fosse for første gang? AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 20.05): Hva handler egentlig disse bøkene om? Anonymkode: b3f8a...327 Inkludert meg selv; har ikke åpnet en bok av Jon Fosse til tross for at jeg har lest flere tusen bøker. Så er spørsmålet: Når det er så mange beleste mennesker ikke har lest noe av Jon Fosse, eller ikke engang hørt om ham - hvorfor får han Nobelprisen, og ikke en forfatter som Lars Saabye Christensen, som er oversatt til ikke mindre enn 36 språk, og har vunnet det meste av priser; siterer Wikipedia: Sitat Priser og utmerkelser Tarjei Vesaas debutantpris 1976, for Historien om Gly Cappelenprisen 1984 Rivertonprisen 1987, for Sneglene Kritikerprisen 1988, for Herman Sarpsborgprisen 1988 Bokhandlerprisen 1990, for Bly Amandaprisen 1991 i klassen fagpris Doblougprisen 1993 Riksmålsforbundets litteraturpris 1997 Sarpsborgprisen 1999 Aamot-statuetten 2001 Bokhandlerprisen 2001, for Halvbroren Brageprisen 2001, for Halvbroren Den norske leserprisen 2001, for Halvbroren Nordisk råds litteraturpris 2002, for Halvbroren St. Hallvard-medaljen 2018 Amandakomiteens Ærespris under Amandaprisen 2018[24] Nominert til Spellemannprisen 2018 i klassen årets tekstforfatter for tekster til Maj Britt Andersens album Et stille sted[25] Anders Jahres kulturpris 2019[26] Nominert til Spellemannprisen 2021 i klassen årets tekstforfatter for tekster til Maj Britt Andersens album Et snev av evig[27] Eller hva med Ingvar Ambjørnsen ...? Sitat Priser 1987 – Språklig samlings litteraturpris 1988 – Cappelenprisen 1988 – Hamburg bys stipend 1988 – Lübeck bys stipend 1990 – Rivertonprisen, for Den mekaniske kvinnen 1991 – 1980-tallets beste barne- og ungdomsbok, for Døden på Oslo S – prisen ble utdelt av utdelt av Den Norske Bokhandlerforening 1991 – Ungdommens bokpris i Hå kommune 1995 – Brageprisen, for Fugledansen 1996 – Bokhandlerprisen, for Brødre i blodet 1999 – Vestfolds Litteraturpris, for Elsk meg i morgen 1999 – Riksmålsforbundets litteraturpris, for Elsk meg i morgen 2000 – Oslo bys kulturpris 2001 – Jonasprisen, for Elling-bøkene – prisen er en ærespris fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo 2001 – Tabuprisen. Prisen ble utdelt av Rådet for psykisk helse 2001 – Grenseløs kommunikasjon 2004 – Anders Jahres kulturpris 2005 – Booth-prisen – prisen er Frelsesarmeens anerkjennelse for handlinger i William Booths ånd 2009 – Det Norske Akademis Pris Dette er forfattere omtrent alle i Norge som har åpnet en bok, kjenner til, og er godt kjent i utlandet; hvis en norsk forfatter skal få Nobelprisen i litteratur, er dette langt mer opplagte kandidater enn Jon Fosse, som mange ikke engang har hørt om. Hva er det som er så spesielt med Jon Fosse fremfor Lars Saabye Christensen eller Ingvar Ambjørnsen; at han skriver på nisjespråket nynorsk ...? Denne "vanvittige" nyheten er derfor i mine øyne ingenting å juble for; når man først skal dele ut Nobelprisen til noen fra Norge, er det etter min mening feil forfatter som vant. Anonymkode: 7c1e6...9f2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 11. oktober 2023 #17 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du er ikke den eneste - fra "Jon Fosse"-tråden: Inkludert meg selv; har ikke åpnet en bok av Jon Fosse til tross for at jeg har lest flere tusen bøker. Så er spørsmålet: Når det er så mange beleste mennesker ikke har lest noe av Jon Fosse, eller ikke engang hørt om ham - hvorfor får han Nobelprisen, og ikke en forfatter som Lars Saabye Christensen, som er oversatt til ikke mindre enn 36 språk, og har vunnet det meste av priser; siterer Wikipedia: Eller hva med Ingvar Ambjørnsen ...? Dette er forfattere omtrent alle i Norge som har åpnet en bok, kjenner til, og er godt kjent i utlandet; hvis en norsk forfatter skal få Nobelprisen i litteratur, er dette langt mer opplagte kandidater enn Jon Fosse, som mange ikke engang har hørt om. Hva er det som er så spesielt med Jon Fosse fremfor Lars Saabye Christensen eller Ingvar Ambjørnsen; at han skriver på nisjespråket nynorsk ...? Denne "vanvittige" nyheten er derfor i mine øyne ingenting å juble for; når man først skal dele ut Nobelprisen til noen fra Norge, er det etter min mening feil forfatter som vant. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Veldig enig med deg. Jeg har lest ALT av Ambjørnsen og det meste av Saaby Christensen. I mitt hode hadde det vært mye mer logisk om en av de vant. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 12. oktober 2023 #18 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du er ikke den eneste - fra "Jon Fosse"-tråden: Inkludert meg selv; har ikke åpnet en bok av Jon Fosse til tross for at jeg har lest flere tusen bøker. Så er spørsmålet: Når det er så mange beleste mennesker ikke har lest noe av Jon Fosse, eller ikke engang hørt om ham - hvorfor får han Nobelprisen, og ikke en forfatter som Lars Saabye Christensen, som er oversatt til ikke mindre enn 36 språk, og har vunnet det meste av priser; siterer Wikipedia: Eller hva med Ingvar Ambjørnsen ...? Dette er forfattere omtrent alle i Norge som har åpnet en bok, kjenner til, og er godt kjent i utlandet; hvis en norsk forfatter skal få Nobelprisen i litteratur, er dette langt mer opplagte kandidater enn Jon Fosse, som mange ikke engang har hørt om. Hva er det som er så spesielt med Jon Fosse fremfor Lars Saabye Christensen eller Ingvar Ambjørnsen; at han skriver på nisjespråket nynorsk ...? Denne "vanvittige" nyheten er derfor i mine øyne ingenting å juble for; når man først skal dele ut Nobelprisen til noen fra Norge, er det etter min mening feil forfatter som vant. Anonymkode: 7c1e6...9f2 Helt enig..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #19 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du er ikke den eneste - fra "Jon Fosse"-tråden: Inkludert meg selv; har ikke åpnet en bok av Jon Fosse til tross for at jeg har lest flere tusen bøker. Så er spørsmålet: Når det er så mange beleste mennesker ikke har lest noe av Jon Fosse, eller ikke engang hørt om ham - hvorfor får han Nobelprisen, og ikke en forfatter som Lars Saabye Christensen, som er oversatt til ikke mindre enn 36 språk, og har vunnet det meste av priser; siterer Wikipedia: Anonymkode: 7c1e6...9f2 Fosses bøker er oversatt til mer en 50 språk, og han regnes for å være en av de mest prisbelønnede forfatterne, så hvis dette skulle være kriteriene var det jo riktig vinner siden han (sammenlignet med dine tall) er publisert på flere språk, og har motatt flere priser. Jeg blir litt forundret over slike kommentarer. I stedet for å bli nysgjerrig på hva som gjorde at han vant, hva han har skrevet, hvorfor han en så anerkjent i utlandet og lite kjent i Norge, så hyles det opp om feil vinner. Har dere lest begrunnelsen? Sitat His immense oeuvre written in Norwegian Nynorsk and spanning a variety of genres consists of a wealth of plays, novels, poetry collections, essays, children’s books and translations. While he is today one of the most widely performed playwrights in the world, he has also become increasingly recognised for his prose." Her trekkes det frem at han skriver på nynorsk, at han er veldig allsidig når det kommer til sjangre, og at han er en av de mest spilte nålevende dramatikere i verden.. I tillegg begynner han å bli stadig bedre kjent for sin prosa. Jeg har ingenting negativt å si om Ambjørnsen eller Saabye Christensen, jeg liker bøkene deres. De har sin sjanger, de har sin stil, og dette gjør de veldig bra, men allsidige er de ikke. Av disse tre var det den rette mannen som vant! Anonymkode: ae8b8...b19 10 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #20 Del Skrevet 12. oktober 2023 Lorieen skrev (14 timer siden): Veldig enig med deg. Jeg har lest ALT av Ambjørnsen og det meste av Saaby Christensen. I mitt hode hadde det vært mye mer logisk om en av dem vant. De skriver underholdningsromaner. Fosse skriver Litteratur. Anonymkode: 2f8c0...a59 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå