Gå til innhold

IVF offentlig vs privat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har erfaring med begge og faktisk kan sammenligne ordentlig.. Er IVF mye bedre i det private enn det offentlige i Norge ?

Rent teknisk og faglig skulle man jo tro at det var minst like bra.
Hvilke andre fordeler får man i det private bortsett fra at det er mindre «samlebånd»følelse og at ting går raskere? Har de bedre metoder? Utstyr? 

Anonymkode: 52074...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er mye bedre privat. Å spare et halvt år på venting er først og fremst verdt pengene, hvis man kan betale. Jeg syns det offentlige er også et samlebånd hvor man blir psykisk mer nedbrutt av en slitsom prosess. Det er en «one size fits all» hvor det er lite rom for direkte oppfølging og tilpasning etter min erfaring. I det private får du det du betaler for. Jeg følte meg trygg, at jeg kunne ringe når jeg ville - også utover innsett fx når jeg fikk covid og var usikker på forløpet og påvirkningen - samt de var veldig informative og tilstede. Et eksempel: i det offentlige mente de vi måtte ha lang protokoll, for da har de kontroll. I tilfelle vi ikke kunne bli tatt imot og ta uttak når det passet dem, kunne de bare fortsette å holde meg bede på hormoner. I det private kjørte de kort protokoll. Jeg slapp unna måneder med nedregulering. Ved andre forsøk, opplevde jeg også at vi kunne sette inn i naturlig syklus i det private; og alt ble styrt av syklusen, enten det var helg eller ei. Slik opplevde jeg ikke det offentlige. Uansett - jeg tror vi sparte 1 år med tort og svie ved å gå i det private. 

Anonymkode: c39a6...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor i landet du hører til😊 Jeg holder til på Vestlandet og har forsøkt både privat og offentlig (offentlig på Haukeland) og fikk fantastisk oppfølging både privat og offentlig. Det var på Haukeland vi endte med selve ivf’behandlingen (fikk hjelp privat i påvente av å komme til i det offentlige, og privatklinikken ønsket at vi prøvde naturlig vha letrozol/ovitrelle og progresteronstøtte noen måneder før de ønsket å sette oss på krevende IvF-behandling, plutselig fikk vi time offentlig så da gikk vi videre med de pga. prisen). 
Erfaringen vi fikk med IvF-behandlingen på Haukeland var fantastisk! Kort protokoll begge gangene, tett oppfølging, de la uttak etter min kropp, ikke etter deres kalender. Og de svarte kjapt på meldinger i portal (som regel ringte de med svar om jeg hadde sendt inn spørsmål for å unngå misforståelser). Superfornøyd med Haukeland!😊

Anonymkode: 02590...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det som natt og dag. Rikshospitalet vs Hausken her. Som også en annen her sier; på Rikshospitalet var det veldig følelsen av samlebånd. Jeg hadde mange negative innsett uten at de prøvde noe nytt. Hausken opplevdes mye mer imøtekommende og tilpasset opplegget for meg. Og det tenker jeg det bør være også, mtp hvor mye det faktisk koster... nå er vi i gang med søskenforsøk, og denne gangen gikk vi rett til Hausken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært både privat og offentlig. Hadde et offentlig forsøk på KK i Bergen, og det ble med det ene forsøket der. Følte eg var på samlebånd og ingen system i noen ting. Var uheldig og fekk time der i 2012 når det var corona så for meg ble alt bare feil og for mange folk og forholde meg til kontra  på Hausken.  På hausken fikk vi kjapt time og ble tatt godt i mot og hadde få folk å forholde meg til rett og slett. Ble en mye bedre opplevelse der selv om det har tatt litt tid så satt det til slutt. 

Sitat

Anonymkode: 0f574...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...