AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Del Skrevet 4. oktober 2023 Har sett på litt forskning. Ser at store deler av de som får letrozol får eggløsning (i alle fall de med PCOS), men bare i underkant av 30% faktisk blir gravid og føder (og det er da ikke per syklus). Synes 1 av 3 er ganske demotiverende når det er størst sannsynlighet for at det ikke går statistisk sett. Hvorfor er det slik? Er det fordi at mange av oss ufrivillig barnløse har andre årsaker til å ikke bli gravid enn eggløsning, så at selv om man får eggløsning så greier man ikke bli gravid pga f.eks lav kvalitet på egg? Jeg ser at jeg får eggløsning på letrozol som jeg ikke får av meg selv, men vet ikke enda om jeg faktisk blir gravid da. Anonymkode: 41a97...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 4. oktober 2023 #2 Del Skrevet 4. oktober 2023 Det er litt demotiverende tall ja.. Men igjen om begge parter er 100% frisk så er sjangsen hver mnd kun 20% for å bli gravid.. Så for den 1/3 delen som har nytte av Letrozol så gir jo det en større sjangs enn uten Letrozol. Selv med ivf er jo sjangsen for graviditet og fødsel ikke så høy som man skulle tro ( rundt 30%). Det er en gang sånn at det er mye mer enn bare EL, ett godt egg og sperm som skal til for og lykkes. Det kan skyldes egg kvalitet, det kan skyldes slimhinne, det kan skyldes kromosomfeil eller mangler ved egget. Det kan være ren uflaks.. Hadde de vist hvorfor ville de kunnet hjulpet ufrivilligbarnløse på helt andre måter tror jeg ❤️ Jeg gikk ned i det mørke kaninhullet en gang og regnet på sannsynlighet basert på alle mulige omstendigheter osv.. Var ikke akkurat det smarteste jeg gjorde kan man si.. Måtte bare legge det fra meg og glemme det litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Del Skrevet 4. oktober 2023 30% er jo egentlig relativt bra, det er samme som 1 forsøk med ivf. Og mye mindre invasivt. Kanskje lettere å se for seg at 1 av 3 blir gravide? Anonymkode: c1655...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Del Skrevet 4. oktober 2023 Det samme tenkte jeg. nå har jeg 2 barn ved hjelp av letrozol. og jeg var godt oppi 30 årene Dog, ca 6 mnd prøvetid på begge. - og måtte ha ganske høy dose (tror det var dobbel dose , eller annenhver dag enkel og dobbel) for at eggløsningen ble bra nok. Og ja, noen mnd hadde jeg også (trolig) bra og sikker eggløsning men det gikk ikke. Sånn er det jo. Får man eggløsning på letrozol er det jo bare veldig bra, da er det gode sjanser for at det blir barn. Bare husk sex noen dager før el . Anonymkode: 43421...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 5. oktober 2023 #5 Del Skrevet 5. oktober 2023 Prøvde selv tre doble kurer, fikk el men ble ikke gravid. Ble derimot gravid noen mndr senere, uten letrozol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Del Skrevet 5. oktober 2023 Laura80 skrev (5 timer siden): Prøvde selv tre doble kurer, fikk el men ble ikke gravid. Ble derimot gravid noen mndr senere, uten letrozol. Har du PCOS? Hadde du eggløsning av deg selv forut for letrozolen? AnonymBruker skrev (16 timer siden): 30% er jo egentlig relativt bra, det er samme som 1 forsøk med ivf. Og mye mindre invasivt. Kanskje lettere å se for seg at 1 av 3 blir gravide? Anonymkode: c1655...3f8 Men fortsatt blir jo over 70% ikke gravid på letrozol, og jeg skjønner ikke helt hvorfor hvis man får EL med det. Helene90 skrev (16 timer siden): Det er litt demotiverende tall ja.. Men igjen om begge parter er 100% frisk så er sjangsen hver mnd kun 20% for å bli gravid.. Så for den 1/3 delen som har nytte av Letrozol så gir jo det en større sjangs enn uten Letrozol. Selv med ivf er jo sjangsen for graviditet og fødsel ikke så høy som man skulle tro ( rundt 30%). Det er en gang sånn at det er mye mer enn bare EL, ett godt egg og sperm som skal til for og lykkes. Det kan skyldes egg kvalitet, det kan skyldes slimhinne, det kan skyldes kromosomfeil eller mangler ved egget. Det kan være ren uflaks.. Hadde de vist hvorfor ville de kunnet hjulpet ufrivilligbarnløse på helt andre måter tror jeg ❤️ Jeg gikk ned i det mørke kaninhullet en gang og regnet på sannsynlighet basert på alle mulige omstendigheter osv.. Var ikke akkurat det smarteste jeg gjorde kan man si.. Måtte bare legge det fra meg og glemme det litt.. 30% ved IVF er vel for hvert forsøk. Så det er vel ganske høy suksessrate på 3 forsøk? Mener jeg har lest 70-80%. Jeg skjønner hva du mener. Bør kanskje unngå å lese om statistikken fordi det sier ikke SÅ mye om hvordan det går for akkurat oss. Anonymkode: 41a97...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 5. oktober 2023 #7 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du PCOS? Hadde du eggløsning av deg selv forut for letrozolen? Men fortsatt blir jo over 70% ikke gravid på letrozol, og jeg skjønner ikke helt hvorfor hvis man får EL med det. 30% ved IVF er vel for hvert forsøk. Så det er vel ganske høy suksessrate på 3 forsøk? Mener jeg har lest 70-80%. Jeg skjønner hva du mener. Bør kanskje unngå å lese om statistikken fordi det sier ikke SÅ mye om hvordan det går for akkurat oss. Anonymkode: 41a97...0c1 70% blir gjerne gravid iløpet av 3 ivf forsøk, men viktig å huske på en ting når man ser på ivf suksessrate. Den regner antall som oppnår graviditeter. Ikke fødsler og levende barn. IVF gir jo sine risikoer også. Og 3 forsøk er for mange mye mer enn 3 innsett. Letrozol skal hjelpe en med eggløsning. Får man eggløsning med Letrozol så har den gjort jobben sin. Kan da gjerne være andre ting som hindrer graviditet. Så 1 av 3 har nytte av Letrozol. Det er 1 av 3 mer enn om de ikke brukte Letrozol. Men ja, statistikk og tall rundt fertilitet, svangerskap, fødsler, avbrutte svangerskap er ikke noe oppløftende lesing, og det ligger mye tall man ikke tenker over når man gjerne leser en type forskning/statistikk. En frisk kvinne har ca 20% sannsynlighet for å bli gravid hver mnd. 70% opplever graviditet ved IVF etter 3 innsett, men gjerne mange innsett over flere års prosess med ivf. Viktig å skille på forsøk og innsett ved IVF. Ca 5% av barna født i Norge hvert år er via IVF. Kun 5%. 1 av 3 har nytte av Letrozol Mellom 10-30 av 100 svangerskap ender i SA. Så spiller en kvinnes alder, helse, eggkvalitet, fertilitet, mannens sperm kvalitet, hvordan forholdene i livmoren er osv osv.. Listen er uendelig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Del Skrevet 5. oktober 2023 Helene90 skrev (42 minutter siden): 70% blir gjerne gravid iløpet av 3 ivf forsøk, men viktig å huske på en ting når man ser på ivf suksessrate. Den regner antall som oppnår graviditeter. Ikke fødsler og levende barn. IVF gir jo sine risikoer også. Og 3 forsøk er for mange mye mer enn 3 innsett. Letrozol skal hjelpe en med eggløsning. Får man eggløsning med Letrozol så har den gjort jobben sin. Kan da gjerne være andre ting som hindrer graviditet. Så 1 av 3 har nytte av Letrozol. Det er 1 av 3 mer enn om de ikke brukte Letrozol. Men ja, statistikk og tall rundt fertilitet, svangerskap, fødsler, avbrutte svangerskap er ikke noe oppløftende lesing, og det ligger mye tall man ikke tenker over når man gjerne leser en type forskning/statistikk. En frisk kvinne har ca 20% sannsynlighet for å bli gravid hver mnd. 70% opplever graviditet ved IVF etter 3 innsett, men gjerne mange innsett over flere års prosess med ivf. Viktig å skille på forsøk og innsett ved IVF. Ca 5% av barna født i Norge hvert år er via IVF. Kun 5%. 1 av 3 har nytte av Letrozol Mellom 10-30 av 100 svangerskap ender i SA. Så spiller en kvinnes alder, helse, eggkvalitet, fertilitet, mannens sperm kvalitet, hvordan forholdene i livmoren er osv osv.. Listen er uendelig. Her står det at 60% får med seg et barn hjem etter 2-3 behandlinger med IVF: https://forskning.no/biologi-hormoner-informatikk/hvorfor-mislykkes-sa-mange-ivf-forsok/1672148 Det er litt rart, synes jeg, at det så ofte tydeligvis er så mye som kan gå galt, som f.eks som beskrevet i den artikkelen at det blir feil antall kromosomer. Anonymkode: 41a97...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 5. oktober 2023 #9 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her står det at 60% får med seg et barn hjem etter 2-3 behandlinger med IVF: https://forskning.no/biologi-hormoner-informatikk/hvorfor-mislykkes-sa-mange-ivf-forsok/1672148 Det er litt rart, synes jeg, at det så ofte tydeligvis er så mye som kan gå galt, som f.eks som beskrevet i den artikkelen at det blir feil antall kromosomer. Anonymkode: 41a97...0c1 Det er i grunn ikke så rart når man virkelig tenker over det. Vi går igjennom prosedyrer og bruker medikamenter for å bli gravid og få barn - graviditeter man stort sett ikke hadde oppnådd uten disse behandlingene. Egg som ikke ville blitt benyttet naturlig - blir benyttet i IVF = flere egg enn naturlig blir brukt = flere av dem har gjerne feil og mangler og blir ikke til fødte barn, men en graviditet man mister. Flertallet av Spontanaborter og MA antas å skyldes genetiske problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 5. oktober 2023 #10 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du PCOS? Hadde du eggløsning av deg selv forut for letrozolen? Har ikke pco. Hadde el uten letrozol ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå