AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #21 Skrevet 4. oktober 2023 Fikk min første da jeg var 23. Er 32 år nå og gravid med tredjemann. Fikk nr to da jeg var 30. Det første svangerskapet var det beste, og kroppen kom seg mye raskere etterpå. Synes nesten at jeg er for gammel nå, og angrer på at jet ikke fikk andremann før jeg var 30. Anonymkode: 19630...05c 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #22 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Forstår hva du mener😊 Jeg ville personlig kjøpt hus før jeg fikk barn. Er veldig glad vi gjorde det, for vi solgte huset vårt og kjøpte nytt nylig og fikk ganske mye mindre i lån pga 1 barn. (Rundt 600 000,- mindre enn hva vi hadde fått uten barn). Og plutselig får man tvillinger og sitter der med 2 🤭 Veldig slitsomt å måtte stresse med økonomi når man har barn, det koster en del å forsørge barn, så akkurat bolig burde være i orden først. Men det er min mening og erfaring 😁 Anonymkode: 27b4e...dff Skjønner godt det du sier 😊 Men bolig er jo i orden? Det er vell en mulighet til å kjøpe hus etter en del år når man eier leilighet? Anonymkode: e42cb...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #23 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og en skilsmisse etter at ungene er store? Håper jo for all del ikke det men. Anonymkode: e42cb...e8c Det er større sjanse for å gå fra hverandre om man blir sammen og får barn unge. Men det er jo ikke verdens undergang, det. Anonymkode: abd2e...b7e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #24 Skrevet 4. oktober 2023 Vi bor i leilighet nå og har ett barn🙋🏻♀️ Den er på 85 kvm og har to soverom, så lider virkelig ingen nød noen av oss. Har lite lån og sparer opp godt med egenkapital til vi finner drømmehuset (som ikke er noe hast). Vi Jar heller ikke hatt noe problem med å gå ulønnet osv. også når vi har så lite utgifter. Å bo i leilighet vil jeg nå i alle fall kategorisere som det minste problemet😊 Man får også mulighet til å være sosial når man har barn, det bare krever mer planlegging enn tidligere! Så det skjer ikke så veldig ofte, men når det skjer pleier det å være utrolig verdsatt og koselig. Her pleier enten samboeren min å være med barnet dersom jeg skal ut å spise med noen venninner en kveld, eller vi har en bestemor hos oss dersom vi begge to skal noe sammen☺️ Synes det å få barn har vært utrolig fint og givende, og mye mindre «innskrenkende» og tøft enn jeg hadde blitt forespeilet at det skulle bli på forhånd. Det er dager det er utrolig kaotisk og man blir sliten og oppgitt, men alt det positive barnet gir veier så utrolig opp for disse følelsene. Jeg fikk barn da jeg var 28 og for meg var det helt perfekt. Hadde det ikke vært for utdanning og jobb, og det faktum at jeg ikke var særlig etablert med samboeren min da jeg var 24 (😅), skulle jeg veldig gjerne fått barn i den alderen selv! Da får man jo enda flere gode år sammen med barnet haha🙊 Anonymkode: f23b3...419 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #25 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner godt det du sier 😊 Men bolig er jo i orden? Det er vell en mulighet til å kjøpe hus etter en del år når man eier leilighet? Anonymkode: e42cb...e8c Så lenge dere ikke er avhenging av å låne mer enn banken sier ja til ift at dere da har barn. F. eks hvis dere har 1 mill i egenkapital når dere skal kjøpe hus, og skal kjøpe hus til 6 mill. Så må dere låne 5 mill. Banken kan si nei til at dere får låne 5 mill, fordi de må trekke fra en ganske stor sum for hvert barn dere har. Da kan det hende dere får beskjed om at dere kan låne maks 4,2. Hvis boligene ligger på rundt 6 mill der dere bor så er det ikke sikkert dere får kjøpt hus da, fordi dere mangler 800 000,- (Nå aner ikke jeg noe om dere økonomi, men vet om flere som har hatt problemer med å kjøpe enebolig pga barn). Vi måtte trekke fra 600 000,- pga 1 barn. For oss endret det mye på hvilket type hus vi kunne kjøpe. Anonymkode: 27b4e...dff
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #26 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er større sjanse for å gå fra hverandre om man blir sammen og får barn unge. Men det er jo ikke verdens undergang, det. Anonymkode: abd2e...b7e Ja virkelig ikke undergangen, å forhold kan ryke uansett. Tror at om en genuint ønsker barn, er det viktigere å få dem, en at et forhold som kanskje uansett ikke består skal bestå. Selv om det er fint at folk elsker hverandre livet ut da 😅 Nesten ingen jeg kjenner er sammen med de de fikk barn med, men alle sine liv går videre og det virker som det går bra. Det er verre å vente med å leve livet man ønsker fordi det å finne det perfekte tidspunktet er viktigst, det kan hende det aldri kommer. Vet jo ikke hvordan livet blir før en er midt oppi det. Anonymkode: 4df80...daa 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #27 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi bor i leilighet nå og har ett barn🙋🏻♀️ Den er på 85 kvm og har to soverom, så lider virkelig ingen nød noen av oss. Har lite lån og sparer opp godt med egenkapital til vi finner drømmehuset (som ikke er noe hast). Vi Jar heller ikke hatt noe problem med å gå ulønnet osv. også når vi har så lite utgifter. Å bo i leilighet vil jeg nå i alle fall kategorisere som det minste problemet😊 Man får også mulighet til å være sosial når man har barn, det bare krever mer planlegging enn tidligere! Så det skjer ikke så veldig ofte, men når det skjer pleier det å være utrolig verdsatt og koselig. Her pleier enten samboeren min å være med barnet dersom jeg skal ut å spise med noen venninner en kveld, eller vi har en bestemor hos oss dersom vi begge to skal noe sammen☺️ Synes det å få barn har vært utrolig fint og givende, og mye mindre «innskrenkende» og tøft enn jeg hadde blitt forespeilet at det skulle bli på forhånd. Det er dager det er utrolig kaotisk og man blir sliten og oppgitt, men alt det positive barnet gir veier så utrolig opp for disse følelsene. Jeg fikk barn da jeg var 28 og for meg var det helt perfekt. Hadde det ikke vært for utdanning og jobb, og det faktum at jeg ikke var særlig etablert med samboeren min da jeg var 24 (😅), skulle jeg veldig gjerne fått barn i den alderen selv! Da får man jo enda flere gode år sammen med barnet haha🙊 Anonymkode: f23b3...419 Tusentakk for fin og utfyllende kommentar!😊 Det satt jeg virkelig pris på. Litt trygghet i alle tankene her, hihi. Vi ønsker jo det her virkelig mye, men har og er disse tankene om hva mer eller om noe annet burde være på plass. Vi vil ikke være uansvarlige. Er nok derfor jeg er så overskyet at tanker. Så var godt å få en betryggende kommentar som bekrefter på at vi har ting i orden. Takk😊 Anonymkode: e42cb...e8c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #28 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Forstår hva du mener😊 Jeg ville personlig kjøpt hus før jeg fikk barn. Er veldig glad vi gjorde det, for vi solgte huset vårt og kjøpte nytt nylig og fikk ganske mye mindre i lån pga 1 barn. (Rundt 600 000,- mindre enn hva vi hadde fått uten barn). Og plutselig får man tvillinger og sitter der med 2 🤭 Veldig slitsomt å måtte stresse med økonomi når man har barn, det koster en del å forsørge barn, så akkurat bolig burde være i orden først. Men det er min mening og erfaring 😁 Anonymkode: 27b4e...dff Man stresser jo ikke mindre med økonomi med og bruke penger på hus? Anonymkode: dd38e...47f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #29 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så lenge dere ikke er avhenging av å låne mer enn banken sier ja til ift at dere da har barn. F. eks hvis dere har 1 mill i egenkapital når dere skal kjøpe hus, og skal kjøpe hus til 6 mill. Så må dere låne 5 mill. Banken kan si nei til at dere får låne 5 mill, fordi de må trekke fra en ganske stor sum for hvert barn dere har. Da kan det hende dere får beskjed om at dere kan låne maks 4,2. Hvis boligene ligger på rundt 6 mill der dere bor så er det ikke sikkert dere får kjøpt hus da, fordi dere mangler 800 000,- (Nå aner ikke jeg noe om dere økonomi, men vet om flere som har hatt problemer med å kjøpe enebolig pga barn). Vi måtte trekke fra 600 000,- pga 1 barn. For oss endret det mye på hvilket type hus vi kunne kjøpe. Anonymkode: 27b4e...dff Takk for fin forklaring😊 Vi tenker nok ikke hus til 6 millioner. Vi kunne tenkt oss ett hus til rundt 3,5- 4 også fått oppussingslån og pusset opp en del selv. I og med at vi har ganske mange håndverkere både innen familie/vennekrets osv. I område her så finnes det en del hus til den prisen som er fine men som vi kunne pusset litt opp bare. Anonymkode: e42cb...e8c 1
anonym111111 Skrevet 4. oktober 2023 #30 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Anonymkode: e42cb...e8c Vet det er mye annet du lurer på, men hvorfor lurer du på om leilighet er bra nok? Leiligheter er ofte mye dyrere enn hus. Min leilighet kostet det firedoble av huset jeg solgte. Beliggenhet og standard betyr mer enn om det er leilighet eller hus. Noen ønsker å bo sentralt og i leilighet, også med barn. Spørsmålet om leilighet eller hus handler vel ikke om hva som er best, men om hva dere ØNSKER? Endret 4. oktober 2023 av anonym111111
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #31 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man stresser jo ikke mindre med økonomi med og bruke penger på hus? Anonymkode: dd38e...47f Hvis man vet at alt er på stell så er det mye mindre stress, jo. Å sitter man med hus som er verdt en del mer enn man har i gjeld så er man også mye tryggere økonomisk hvis det skulle skje noe… men nå var ikke denne tråden om huskjøp😅 Var bare et godt råd jeg ville komme med, og som kan gjøre at mange syns det er tidlig å få barn når man er i starten av 20 årene. Det har ikke nødvendigvis med forholdet eller alderen i seg selv å gjøre, men ting man burde ha på plass før man får barn. Anonymkode: 27b4e...dff
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #32 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man stresser jo ikke mindre med økonomi med og bruke penger på hus? Anonymkode: dd38e...47f Nei er nettopp det - det skaper jo langt mer økonomisk (og ofte personlig) stress enn å bo mindre (men komfortabelt). Er målet til mange virkelig å makse boliglånet?🙈 Vi ser på hus som ligger langt unna hva vi faktisk kan kjøpe for, da vi ikke ønsker å bo oss ihjel. Da spiller et par barn ingen rolle for lånesummen likevel. Anonymkode: f23b3...419
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #33 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er større sjanse for å gå fra hverandre om man blir sammen og får barn unge. Men det er jo ikke verdens undergang, det. Anonymkode: abd2e...b7e Har du noen tall å vise til her? Prøver å finne, men finner ikke noe konkret. De fleste går fra hverandre etter 5-7 år, den såkalte syvårskrisen. Det er også en vanlig tid å ha fått små barn på, og mange takler ikke den. Eneste statistikken jeg finner er på ekteskap, hvor de fleste skilsmisser skjer hos de som har vært gift i 5-9 år. Samtidig er det flest skilsmisser blant menn i alderen 45-49 og kvinner 40-44. Så ekteskapsstatistikken taler i alle fall mot at det er større sjanse for å få fra hverandre om de får barn tidlig. Leste forøvrig en artikkel for en stund siden (som jeg ikke finner igjen akkurat nå) om at flere går fra hverandre i 40 årene enn ellers, uavhengig av om de var samboere eller gift. Der forsket de fremdeles på statistikken, men mye tydet på at i den alderen gav de lettere opp da de ikke "hadde tid" til å ikke være lykkelige her og nå eller såg verdien i å kjempe for forholdet. Mye på grunn av "meg, meg, meg" holdning. Mens blant de som hadde holdt sammen fra 20 årene var det færre brudd. Derfor jeg gjerne vil se kilder til påstanden din, alltid et interessant tema å lese om og føler det ofte er så enten/eller i media en gjør feil uansett, men periodevis er ene siden rett og så går det litt tid før motsatt er eneste riktige 😂 Til TS: Nei, det er ikke for ungt å få barn nå! Jeg hadde samme følelsen om min mann, uavhengig av hva som kunne skje mellom oss såg jeg egenskapene i han som jeg synes ville bli en god pappa Og vet at han vil være en god pappa selv om vi skulle gå fra hverandre. Vi er nå henholdsvis 30 og 31 år, med 2 barn på 7 og 5 år, og har det like bra som før 😊 Så om dere føler dere klare, go for it 👍 Ingen barn lider noe nød av å vokse opp i leilighet Anonymkode: fbb62...af5 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #34 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man vet at alt er på stell så er det mye mindre stress, jo. Å sitter man med hus som er verdt en del mer enn man har i gjeld så er man også mye tryggere økonomisk hvis det skulle skje noe… men nå var ikke denne tråden om huskjøp😅 Var bare et godt råd jeg ville komme med, og som kan gjøre at mange syns det er tidlig å få barn når man er i starten av 20 årene. Det har ikke nødvendigvis med forholdet eller alderen i seg selv å gjøre, men ting man burde ha på plass før man får barn. Anonymkode: 27b4e...dff Hvor får du fra at man har hus verdt mer enn man har i gjeld når man tar opp lån? Hvis de er klare for barn nå, hvordan tenker du det skal gå seg til? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei er nettopp det - det skaper jo langt mer økonomisk (og ofte personlig) stress enn å bo mindre (men komfortabelt). Er målet til mange virkelig å makse boliglånet?🙈 Vi ser på hus som ligger langt unna hva vi faktisk kan kjøpe for, da vi ikke ønsker å bo oss ihjel. Da spiller et par barn ingen rolle for lånesummen likevel. Anonymkode: f23b3...419 Ja, jeg tenker også, man kan ha det som mål senere hvis man virkelig vil. Finne ut hva man ønsker, trenger og har lyst å bo i. Finne et sted man kan bo lenge på sikt. Anonymkode: dd38e...47f 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #35 Skrevet 4. oktober 2023 anonym111111 skrev (Akkurat nå): Vet det er mye annet du lurer på, men hvorfor lurer du på om leilighet er bra nok? Leiligheter er ofte mye dyrere enn hus. Min leilighet kostet det firedoble av huset jeg solgte. Beliggenhet og standard betyr mer enn om det er leilighet eller hus. Noen ønsker å bo sentralt og i leilighet, også med barn. Spørsmålet om leilighet eller hus handler vel ikke om hva som er best, men om hva dere ØNSKER? Handler kanskje mest om at de fleste jeg kjenner som har barn, har hus. Akkurat som at dette er en forventing. Skjønner godt hva du mener, for leiligheten her var dyrere enn huset som en beskjent kjøpte pga beliggenhet. Så det handler vell kanskje mest om miljøet jeg er i og at de med barn har hus. Derfor jeg kanskje har følt at dette er en forventing, her. For vår del så kan vi godt få barn i denne leiligheten. Anonymkode: e42cb...e8c
anonym111111 Skrevet 4. oktober 2023 #36 Skrevet 4. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Handler kanskje mest om at de fleste jeg kjenner som har barn, har hus. Akkurat som at dette er en forventing. Skjønner godt hva du mener, for leiligheten her var dyrere enn huset som en beskjent kjøpte pga beliggenhet. Så det handler vell kanskje mest om miljøet jeg er i og at de med barn har hus. Derfor jeg kanskje har følt at dette er en forventing, her. For vår del så kan vi godt få barn i denne leiligheten. Anonymkode: e42cb...e8c Tenker dere må ta hensyn til hvordan dere har lyst å bo, ikke hvordan de dere kjenner med barn bor. Lurt å tenke beliggenhet i forhold til skole/skolevei for barna og jobb for dere voksne, og muligheter til å komme seg ut, til/fra venner eller aktiviteter på ettermiddagene. Det å ha det enkelt i hverdagen betyr mer enn kun plass innvendig. Endret 4. oktober 2023 av anonym111111
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #37 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så lenge dere ikke er avhenging av å låne mer enn banken sier ja til ift at dere da har barn. F. eks hvis dere har 1 mill i egenkapital når dere skal kjøpe hus, og skal kjøpe hus til 6 mill. Så må dere låne 5 mill. Banken kan si nei til at dere får låne 5 mill, fordi de må trekke fra en ganske stor sum for hvert barn dere har. Da kan det hende dere får beskjed om at dere kan låne maks 4,2. Hvis boligene ligger på rundt 6 mill der dere bor så er det ikke sikkert dere får kjøpt hus da, fordi dere mangler 800 000,- (Nå aner ikke jeg noe om dere økonomi, men vet om flere som har hatt problemer med å kjøpe enebolig pga barn). Vi måtte trekke fra 600 000,- pga 1 barn. For oss endret det mye på hvilket type hus vi kunne kjøpe. Anonymkode: 27b4e...dff Også tenker jeg til det du sier at, er det ikke en del som får lån selvom de har barn? Er det ikke forholdsvis vanlig å eie leilighet med barn og få kjøpt seg ett hus om noen år? Det kan vell ikke være umulig det. 6 millioner i lån for oss er helt unødvendig, når vi vil pusse opp til slik vi vil ha det. Og dermed kan kjøpe ett hus til feks 3-4 millioner. Anonymkode: e42cb...e8c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #38 Skrevet 4. oktober 2023 anonym111111 skrev (1 minutt siden): Tenker dere må ta hensyn til hvordan dere har lyst å bo, ikke hvordan de dere kjenner med barn bor. Lurt å tenke beliggenhet i forhold til skole/skolevei for barna og jobb for dere voksne, og muligheter til å komme seg ut, til/fra venner eller aktiviteter på ettermiddagene. Det å ha det enkelt i hverdagen betyr mer enn kun plass innvendig. Ja det er sant. Vi bor i ett område med barnehage-skole 5 minutter unna. Vi valgte å kjøpe leilighet her fordi det er her vi kunne tenkt oss å kjøpt hus om noen år, slik at eventuelle barn slapp å bytte skole osv. Det er veldig sentralt her og barnevennlig, derfor vi kjøpte her 😊 Anonymkode: e42cb...e8c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #39 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusentakk for fin og utfyllende kommentar!😊 Det satt jeg virkelig pris på. Litt trygghet i alle tankene her, hihi. Vi ønsker jo det her virkelig mye, men har og er disse tankene om hva mer eller om noe annet burde være på plass. Vi vil ikke være uansvarlige. Er nok derfor jeg er så overskyet at tanker. Så var godt å få en betryggende kommentar som bekrefter på at vi har ting i orden. Takk😊 Anonymkode: e42cb...e8c Ikke noe problem😊 Det er i alle fall slik min personlige opplevelse av det å bli forelder har vært så langt, at det har vært langt mer positivt og givende enn jeg hadde turt å tro på forhånd. Slike opplevelser vil så klart være individuelle da, og noen sitter sikkert og kjenner på det motsatte av meg… Jeg tenker at så lenge dere begge ønsker dere barn og føler dere klare for det, samt at det grunnleggende (som økonomisk stabilitet, egnet bosituasjon, masse kjærlighet osv) er i boks, er det ingen grunn for å vente bare for å vente. Ingen kjenner deres forhold, livssituasjon og deres omsorgsevner bedre enn dere selv🥰 Og herlighet, du/dere er 24 år - dere er voksne mennesker som ønsker barn noen år før den gjennomsnittlige nordmann - dette går helt fint! Anonymkode: f23b3...419 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #40 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke noe problem😊 Det er i alle fall slik min personlige opplevelse av det å bli forelder har vært så langt, at det har vært langt mer positivt og givende enn jeg hadde turt å tro på forhånd. Slike opplevelser vil så klart være individuelle da, og noen sitter sikkert og kjenner på det motsatte av meg… Jeg tenker at så lenge dere begge ønsker dere barn og føler dere klare for det, samt at det grunnleggende (som økonomisk stabilitet, egnet bosituasjon, masse kjærlighet osv) er i boks, er det ingen grunn for å vente bare for å vente. Ingen kjenner deres forhold, livssituasjon og deres omsorgsevner bedre enn dere selv🥰 Og herlighet, du/dere er 24 år - dere er voksne mennesker som ønsker barn noen år før den gjennomsnittlige nordmann - dette går helt fint! Anonymkode: f23b3...419 Tuuusentakk!❤️ Dette ga meg litt ro. Takk for kloke ord. Anonymkode: e42cb...e8c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå