Gå til innhold

Barn som 23/24 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Vi har tenkt på barn en stund nå. Eier en leilighet med god plass og hage, 2 biler, vi begge har utdanning og fast jobb/trygg økonomi. Legger også til at vi er heldige å har to store fine familier på hver vår side. Så det ligger til rette. 
Noen venninner av meg har allerede fått barn. 
Hvis det hadde skjedd som vi har snakket om så hadde jeg fått barnet samme år som jeg fyller 24. 

Vi begge har fått «ristet» av oss en del når det kommer til fest, samtidig som vi liker å ta oss en fest innimellom, ha middagsbesøk av venner og gjøre ting oss ilag. Forstår veldig godt at med barn så endres disse tingene, men noe av disse tingene får man vell til allikavel?? bare ikke like ofte? For inntrykk av at mange mener at de «morsomme» tingene i livet er helt over når man blir foreldre? Men er det virkelig sånn? 

Jeg føler det er så mye stigma å bli mor som 23/24 åring? 
Burde man feks ha hus først, og ikke leilighet? Er leilighet godt nok? 
Er den alderen jeg snakker om veldig ungt? 

Hjelp oss bli litt klokere. 

Anonymkode: e42cb...e8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

24 er ikke tidlig! Kjør på!

Anonymkode: f0f40...d62

• Liker 6
Skrevet

Sprøtt hvis det er stigma mot å få barn i den alderen, det er jo helt normalt. Kjør på :)

Anonymkode: 9d802...dc6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

24 er ikke tidlig! Kjør på!

Selvom jeg eventuelt for barnet noen måneder før jeg fyller 24? 

Skrevet

Jeg fikk min første da jeg var 24. 

Har aldri angret. 
tvert imot er jeg utrolig glad jeg fortsatt er relativt ung nå når han er 18 og på vei ut av redet ☺️❤️ 

kjør på! 
kroppen er mye bedre egnet til å bære frem et barn nå enn om 10 år

Anonymkode: b602d...a36

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke tidlig i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvom jeg eventuelt for barnet noen måneder før jeg fyller 24? 

Ja. Selv om du skulle vært 22, så hadde det ikke vært for tidlig. 
Hvorfor er du så opptatt av alderen?

Skrevet

Veldig grei alder å få barn på. Mange venter for lenge i dag.

Anonymkode: 26615...dbf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Selv om du skulle vært 22, så hadde det ikke vært for tidlig. 
Hvorfor er du så opptatt av alderen?

Får ofte høre av litt eldre utover i familie osv at «vent med å få barn», «herregud lev livet deres først, for når dere får barn så er det gjort» 

Tror det at jeg henger meg opp i alderen handler om disse type kommentarene.

• Hjerte 1
Skrevet

Stigma? Drit nå i hva andre mener, vil dere ha barn så hvorfor ikke?

• Liker 1
Skrevet

Får ofte høre av litt eldre utover i familie osv at «vent med å få barn», «herregud lev livet deres først, for når dere får barn så er det gjort» 

Tror det at jeg henger meg opp i alderen handler om disse type kommentarene.

Altså de folka kommer til å mene du er for gammal om du bikker 30 sikkert. 
Blås i det. Det er sikkert folk som bare skal ha en mening for å ha en mening.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei. 
Vi har tenkt på barn en stund nå. Eier en leilighet med god plass og hage, 2 biler, vi begge har utdanning og fast jobb/trygg økonomi. Legger også til at vi er heldige å har to store fine familier på hver vår side. Så det ligger til rette. 
Noen venninner av meg har allerede fått barn. 
Hvis det hadde skjedd som vi har snakket om så hadde jeg fått barnet samme år som jeg fyller 24. 

Vi begge har fått «ristet» av oss en del når det kommer til fest, samtidig som vi liker å ta oss en fest innimellom, ha middagsbesøk av venner og gjøre ting oss ilag. Forstår veldig godt at med barn så endres disse tingene, men noe av disse tingene får man vell til allikavel?? bare ikke like ofte? For inntrykk av at mange mener at de «morsomme» tingene i livet er helt over når man blir foreldre? Men er det virkelig sånn? 

Jeg føler det er så mye stigma å bli mor som 23/24 åring? 
Burde man feks ha hus først, og ikke leilighet? Er leilighet godt nok? 
Er den alderen jeg snakker om veldig ungt? 

Hjelp oss bli litt klokere. 

Høres ut som dere har mye tilrettelagt for å få barn😊 Jeg ville tenkt over bosituasjonen. Hvor mange barn ønsker dere, og ønsker dere/ har behov for hus etterhvert? Isåfall ville jeg fått det i orden først. Barn drar ned MYE på hvor mye man kan få i boliglån. Og hvor lenge har dere vært sammen/samboere, er du trygg på at dette er en person du ønsker barn med og som vil sette barn og familie som første prioritet? For livet blir annerledes etter man har fått barn. 

Anonymkode: 27b4e...dff

Skrevet
mereo skrev (Akkurat nå):

Stigma? Drit nå i hva andre mener, vil dere ha barn så hvorfor ikke?

Handler kanskje om hva som burde være i orden før man får barn. Og ja det alt ligger til rette men jeg er redd for at jeg setter ett barn til verden også var det så mye mer som burde vært på plass. Handler kanskje mest om at jeg er redd ikke barnet skal få alt det fortjener selvom det hadde det. Klarer ikke helt å forklare, uff haha. 
Slik som at alle i min alder som har fått barn har hus, mens vi eier leilighet? Er dette noe som burde være i orden først? 

Skrevet

Syns det er en perfekt alder. Men fikk første når jeg var 24 selv 😊 følte meg derimot gammel når vi fikk nr 3 nå i en alder av 33 😆 men det er nok fordi eldste var blitt såpass stor. 😛

Anonymkode: e45b3...f96

• Liker 1
Skrevet

Hva som sees litt rart på her, handler vel mye om geografi. I større byer er det uvanlig å få barn så tidlig, på bygda er det temmelig utbredt. Siden dere i så ung alder er så etablerte, antar jeg dere ikke bor spesielt urbant (og du nevner også venninner som allerede har barn).

Dersom det er "festing" som er det eneste du kommer på dere kan savne ved å få barn tidlig, er det vel ikke all verdens grunn til å vente. Fysisk er dere bedre egnet til å bli foreldre nå enn senere. Modenhetsmessig er dere ikke det, men det går for det meste aldeles utmerket med barn som har foreldre i tjueårene, altså. 

Kjører dere på nå, rekker dere jo uansett mye moro og en skilsmisse etter at ungene er store. 

Anonymkode: abd2e...b7e

• Liker 2
Skrevet

Handler kanskje om hva som burde være i orden før man får barn. Og ja det alt ligger til rette men jeg er redd for at jeg setter ett barn til verden også var det så mye mer som burde vært på plass. Handler kanskje mest om at jeg er redd ikke barnet skal få alt det fortjener selvom det hadde det. Klarer ikke helt å forklare, uff haha. 
Slik som at alle i min alder som har fått barn har hus, mens vi eier leilighet? Er dette noe som burde være i orden først? 

Så bytt ut leiligheten med hus da. Nei, det må ikke være i orden først. 
Hva mer er det du skulle hatt på plass da?

Du har tak over hodet, inntekt og ett fast forhold.

Folk får barn i leilighet, folk får barn når de leier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som dere har mye tilrettelagt for å få barn😊 Jeg ville tenkt over bosituasjonen. Hvor mange barn ønsker dere, og ønsker dere/ har behov for hus etterhvert? Isåfall ville jeg fått det i orden først. Barn drar ned MYE på hvor mye man kan få i boliglån. Og hvor lenge har dere vært sammen/samboere, er du trygg på at dette er en person du ønsker barn med og som vil sette barn og familie som første prioritet? For livet blir annerledes etter man har fått barn. 

Vi ønsker ett barn først, og kjøpe hus om 5-6 år. Vi har pusset opp ganske mye i denne leiligheten og betaler mye ned på lånet i mnd, og sparer ved siden av til hus, så vi håper vi kan kjøpe ett hus om noen år. I området vi bor i så kan husene ligge ute for en grei pris. Vil helst ikke ha 2 barn i leiligheten selvom det er 3 store rom, hage og god plass. 

Det er ingen garanti for noenting her i livet, men jeg ville ikke hatt barn med noen andre enn samboeren min, på grunn av de gode kvalitetene han har. Jeg håper og tror vi skal leve livet sammen for alltid, men hadde ikke det vært tilfelle så ville jeg fremdeles hatt han som far til mine barn. Hvis det gir mening? Uff er litt dårlig på å forklare ting.  

Skrevet

Det er vel like greit å få barn tidlig mens man har litt energi igjen i kroppen. Jeg fikk mine i 30-årene og er nå 40 år med minste under tre år. Har mange ganger tenkt at biologisk burde man fått barn i 20-årene. 

Anonymkode: 5390d...ec5

• Liker 2
Skrevet

Vi ønsker ett barn først, og kjøpe hus om 5-6 år. Vi har pusset opp ganske mye i denne leiligheten og betaler mye ned på lånet i mnd, og sparer ved siden av til hus, så vi håper vi kan kjøpe ett hus om noen år. I området vi bor i så kan husene ligge ute for en grei pris. Vil helst ikke ha 2 barn i leiligheten selvom det er 3 store rom, hage og god plass. 

Det er ingen garanti for noenting her i livet, men jeg ville ikke hatt barn med noen andre enn samboeren min, på grunn av de gode kvalitetene han har. Jeg håper og tror vi skal leve livet sammen for alltid, men hadde ikke det vært tilfelle så ville jeg fremdeles hatt han som far til mine barn. Hvis det gir mening? Uff er litt dårlig på å forklare ting.  

Forstår hva du mener😊 Jeg ville personlig kjøpt hus før jeg fikk barn. Er veldig glad vi gjorde det, for vi solgte huset vårt og kjøpte nytt nylig og fikk ganske mye mindre i lån pga 1 barn. (Rundt 600 000,- mindre enn hva vi hadde fått uten barn). Og plutselig får man tvillinger og sitter der med 2 🤭 Veldig slitsomt å måtte stresse med økonomi når man har barn, det koster en del å forsørge barn, så akkurat bolig burde være i orden først. Men det er min mening og erfaring 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva som sees litt rart på her, handler vel mye om geografi. I større byer er det uvanlig å få barn så tidlig, på bygda er det temmelig utbredt. Siden dere i så ung alder er så etablerte, antar jeg dere ikke bor spesielt urbant (og du nevner også venninner som allerede har barn).

Dersom det er "festing" som er det eneste du kommer på dere kan savne ved å få barn tidlig, er det vel ikke all verdens grunn til å vente. Fysisk er dere bedre egnet til å bli foreldre nå enn senere. Modenhetsmessig er dere ikke det, men det går for det meste aldeles utmerket med barn som har foreldre i tjueårene, altså. 

Kjører dere på nå, rekker dere jo uansett mye moro og en skilsmisse etter at ungene er store. 

Anonymkode: abd2e...b7e

Og en skilsmisse etter at ungene er store? Håper jo for all del ikke det men. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...