AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #341 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 13.44): Nei, men man får ha og kjøpe det man faktisk har råd til? Du virker å mene at dere fortjener og skal ha, mer enn dere har økonomi til. Det er jo du som burde ha deg en birkelighetssjekk. Du kan ikke basere livet ditt på å få penger fra svigerfar, for å oppgradere bolig. Har dere ikke råd til mer enn 50kvm, så har dere ikke det. Mange må faktisk leile i mange mange år, før de kjøper? Dere har fått hjelp allerede! Du kan ikke alltid forvente den lette utveien her i livet. Nå får dere vel spare som alle oss andre? Og bo trang, som også mange andre. Dette er realiteten. Anonymkode: 3a964...b68 Bor du trangt selv og eller? Anonymkode: 15b1e...508 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #342 Del Skrevet 8. oktober 2023 Dette er såklart ikke et økonomisk spørsmål. Men et spørsmål om relasjon, omsorg og nærhet. Helt åpenbart at det skorter på de tingene. Hvis svigerfar hadde stilt opp som engasjert farfar, passet, lekt, hentet i barnehage, vært med på oppussing, invitert eller kommet på besøk jevnt og trutt, så hadde nok ikke ts sitter og lurt på hvorfor han ikke deler pengene sine. Alt i alt så handler det om hva man deler eller om man deler. Pengene er et element som tydeliggjør og viser at de relasjonelle forholdene ikke er gode. Vi har svigerfamilie med mye penger som mer enn gjerne bidrar økonomisk uoppfordret, men relasjonene er desverre horrible, vil igrunn ikke ha pengene, men forstår vel at det er en måte for de å ikke «tape ansikt», eller holde en fasade av familieforhold oppe for kretsen rundt. Min familie derimot har ikke særlig god råd (og hører til tider litt gjerrige holdninger bli uttalt uten at det har noe praktisk betydning, for de har 100% nok med egen økonomi) MEN vi kan regne med de for alt annet. Støtte i barneoppdragelse, livets opp og nedturer, emosjonell støtte, råd og veiledning, de interesserer seg i oss og barna våre OG i vennene våre. Full pakke på disse punktene altså. Dekkskift, verksted og oppussing - pappa hjelper min samboer med bygging pg mamma hjelper til med barna. Disse tingene har betydning i slike saker som ts tar opp. Kan dy kjenne deg noe igjen i dette ts? Anonymkode: 9c6dc...000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #343 Del Skrevet 8. oktober 2023 Kaputt skrev (På 4.10.2023 den 17.20): Jeg tenker at de som hudfletter TS er gjerrige selv. For det er nettopp dét denne svigerfaren fremstår som; en lite raus gjerrigknark. Man er sin egen lykkes smed og kan ikke forvente å få noe gratis - men det sier mye om en person. Jeg bodde sammen med en gjerrig fyr i flere år. Der skulle det snus på 5-øra. Selv er jeg veldig raus, så jeg forstår ikke hvordan man klarer å være gjerrig. Å være raus gir jo glede! Samtidig kan man ikke forvente noe. Men - dette er TS sine tanker på tastaturet. Og den som aldri hadde latt denne tanken streife hjernebarken i samme situasjon kan jo kaste så mange steiner de vil. Jævlig bra sagt, lo godt når jeg leste noen av linjene her 🤣😊 Anonymkode: 15b1e...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #344 Del Skrevet 8. oktober 2023 Malvinka skrev (På 4.10.2023 den 22.49): Det er hans penger og han er overhode ikke pliktig til å hjelpe dere. Det er ikke noe rart med det i det hele tatt. Om dere trenger penger kan jo dere gå til han og spørre om et lån, ikke forvente at han skal kaste penger etter dere og være glad for at han før lov å gjøre det. Synes det er ganske frekt å forvente slikt av svigerfamilien. Om du ikke vil ødelegge ditt forhold med din mann så bør du nok ikke ta det opp med mindre dere desperat har behov for lån. Er mer frekt av han å sitte på 5 mill i året og ikke gi noe til sønnen. Anonymkode: 15b1e...508 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #345 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 13.04): For noen merkelige og smålige folk på dette forumet. Unge nå er ganske så avhengig av hjelp fra foreldre/slektninger for å etablere seg i bolig nå. Når jeg var ung var det selvsagt lettere, jeg betalte under 2 ganger årsinntekt for min først leilighet som 24-åring, det er helt umulig nå. Likevel på den tiden fikk jeg fortsatt hjelp av mine foreldre, de ønsket at jeg skulle kunne leve ordentlig, og reise på ferier og kose meg litt i 20-årene. Jeg er barnløs og tjener bra, så for meg er det en ren selvfølge å hjelpe tantebarna mine. Når de studerte sendte jeg dem penger hver måned, nå har jeg gitt dem et par hundretusen hver for leilighetskjøp (samme har deres foreldre og besteforeldre). De blir mine arvinger, så de skal da ha alt til slutt likevel. Jeg ser også på det som en invistering i livene deres, og da i mitt eget liv. Som raus og snill tante har jeg alltid hatt et veldig nært forhold til de, og vet at de vil "gi meg tilbake" når jeg er gammel og trenger hjelp eller besøk. At en rik svigerfar ikke gir noe til egne barn synes jeg er helt horibelt. Hvorfor i alle dager ikke hejlpe de når de trenger det mest? Anonymkode: 82f95...75e Sant nok. Men det å gi masse penger til folk i tjueårene, som faktisk skal jobbe i 50 år til, det blir for dumt. Man setter ikke ordnerlig pris på penger før man har jobbet hardt for dem og tjent dem selv. TS har åpenbart både ektemann, barn, de har gode utdannelser, enebolig og jobber. Hvor mye mer forlanger hun egentlig?? Anonymkode: 955d4...f35 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #346 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er mer frekt av han å sitte på 5 mill i året og ikke gi noe til sønnen. Anonymkode: 15b1e...508 TS og ektemannen er i tjueårene. De er gift, de har barn, de har gode utdannelser, fulltidsjobber OG bolig. Og de har 50 år å bli kvitt gjelden på, før de skal gå av med pensjon. De sitter veldig, veldig godt i det. Anonymkode: 955d4...f35 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #347 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 0.15): I all verden! Det har nesten alltid vært "beintøft" å være i etableringsfasen; forøvrig mye mer beintøft enn jeg tror du kan forestille deg for noen generasjoner siden, da verken NAV eller andre offentlige støtteordninger var innført. Og å få barn gjør det enda tøffere. Hvorfor i all verden har du vært så uansvarlig at du har valgt å få barn hvis du har problemer med å forsørge barnet ditt? Regnet du med at andre skulle forsørge deg og barnet? I så fall synes jeg du skal ta en alvorsprat med dine foreldre om de verdier du har blitt opplært i; dette er overhodet ikke greit. Jeg synes ærlig talt du fremstår som en slags bortskjemt variant av en uansvarlig og grådig lykkejeger, som forventer at alle andre skal legge livet ditt tilrette for deg. Hadde du levd for 100 år siden, når barna "bare kom" ,hadde jeg vært mindre krass med deg, men du er tross alt ung voksen i en tidsalder hvor man selv bestemmer når man vil bli gravid. Jeg har også rike foreldre, som ikke finner det naturlig å pøse penger nedover i familien. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe egen bolig før jeg var nesten middelaldrende, og jeg kjenner flere i samme situasjon. Bakkekontakt, våger du deg på? Jeg synes du skulle skamme deg. Du skriver at du har full jobb og bra utdanning; greit nok. Men hva slags utdanning, og hva slags jobb er det? Noe som gir penger i kassen? Eller har du valgt en utdanning og en jobb som ikke gir så mye penger i kassen? Dette er også et valg man tar, og må stå for. For å være helt ærlig, hadde jeg bittelitt sympati med deg før din kommentar over: med den forurettede, storforlangende og selvinnsiktsløse kommentaren din forsto jeg at du sannsynligvis er nettopp den typen bortskjemt ung kvinne som alle litt eldre med rette rister oppgitt på hodet over. Du skulle bare visst hvilke etableringsproblemer vi hadde: vi måtte bo på hybel i kjelleren hos svigermor uten eget bad, og være takknemlige; dette var vanlig. Igjen: jeg synes du burde skamme deg. Samt konfrontere dine foreldre, som har sviktet totalt i oppdragelsen. Anonymkode: 170f3...16b Du burde tatt et kurs i oppdragelse og hvordan du skriver til TS. Får lære deg folkeskikk før du snakker. Anonymkode: 15b1e...508 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #348 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.52): Er så dritt lei av denne argumentasjonen mot oss unge!! Mange av dere eldre har så lite bakkekontakt at det er helt sykt. Det er beintøft å være i etableringsfasen akkurat nå. Det handler ikke om å ville «leve i luksus» eller dra på flotte ferier. Ts Anonymkode: 9b8a2...585 Er vel ikke svigerfaren din sin feil at foreldrene dine ikke har nåla i veggen. Pleier som regel å handle litt om det. Skjønner godt han ikke vil bidra inn i bolet deres der du åpenbart er litt sånn halvgrådig Anonymkode: ab707...837 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #349 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sant nok. Men det å gi masse penger til folk i tjueårene, som faktisk skal jobbe i 50 år til, det blir for dumt. Man setter ikke ordnerlig pris på penger før man har jobbet hardt for dem og tjent dem selv. TS har åpenbart både ektemann, barn, de har gode utdannelser, enebolig og jobber. Hvor mye mer forlanger hun egentlig?? Anonymkode: 955d4...f35 Tull og tøys! Jeg har satt mye mer pris på de få hundre tusener jeg fikk i forskudd på arv enn noe jeg selv har tjent. Ja vi hadde kommet oss inn på boligmarkedet selv uten den hjelpen, men det hadde tatt oss mange år og vi hadde gått glipp av mye prisvekst. Jeg er ufattelig takknemmelig for det! Anonymkode: d0f6a...092 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #350 Del Skrevet 8. oktober 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Er mer frekt av han å sitte på 5 mill i året og ikke gi noe til sønnen. Anonymkode: 15b1e...508 Det er ikke «frekt» at han ikke gir bort pengene sine. Det er bare kjipt for TS. Hun kommer åpenbart fra en annen bakgrunn enn samboeren og skjønner ikke at med mindre man bor i gokk så er ikke en lønn på 5m i året en stor formue. Slike høye lønninger er som regel også varierende. Svigerfar har åpenbart ikke en trygg stilling i kommunen som han ikke kan miste, men en jobb i næringslivet som han kan miste på dagen. Og han har sikkert lagt opp forbruket og sparingen deretter. Jeg har cirka samme lønn, og har absolutt ikke penger å gi bort til stakkarslige slektninger som er friske og i arbeid selv. Anonymkode: 8be72...663 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #351 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS og ektemannen er i tjueårene. De er gift, de har barn, de har gode utdannelser, fulltidsjobber OG bolig. Og de har 50 år å bli kvitt gjelden på, før de skal gå av med pensjon. De sitter veldig, veldig godt i det. Anonymkode: 955d4...f35 Skjønner at du bor på en planet hvor oppdragelse mangler. 👍 så lenge de skal slite i 50 år først, så får de et "godt liv". Folk som har barn og tjener 5 mill i året, men ikke gir noe, de er ufyselige. Anonymkode: 15b1e...508 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #352 Del Skrevet 8. oktober 2023 Forstår undringen din. Dersom svigerfar har såpass høy inntekt, bør han selv tenke at han bør hjelpe dere litt. Det avhenger selvsagt av hvor mange barn han har og om han ellers har styr på økonomien. Men litt rundhåndet hjelp er helt riktig i mine øyne. Kan feks tilby seg å kjøpe nyttige ting til barna. Anonymkode: e6632...373 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #353 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke «frekt» at han ikke gir bort pengene sine. Det er bare kjipt for TS. Hun kommer åpenbart fra en annen bakgrunn enn samboeren og skjønner ikke at med mindre man bor i gokk så er ikke en lønn på 5m i året en stor formue. Slike høye lønninger er som regel også varierende. Svigerfar har åpenbart ikke en trygg stilling i kommunen som han ikke kan miste, men en jobb i næringslivet som han kan miste på dagen. Og han har sikkert lagt opp forbruket og sparingen deretter. Jeg har cirka samme lønn, og har absolutt ikke penger å gi bort til stakkarslige slektninger som er friske og i arbeid selv. Anonymkode: 8be72...663 Det svaret du gir, er typisk de som har penger. "Vi har jo ikkeno, vi er fattige." Jeg kjenner det igjen fra en ekkel eks-"svigerfar" jeg hadde selv engang. Anonymkode: 15b1e...508 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #354 Del Skrevet 8. oktober 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det svaret du gir, er typisk de som har penger. "Vi har jo ikkeno, vi er fattige." Jeg kjenner det igjen fra en ekkel eks-"svigerfar" jeg hadde selv engang. Anonymkode: 15b1e...508 «Ekkel» fordi han ikke ville gi penger til en «svigerdatter» som nå er en sur og bitter eks? Høres ut som en fornuftig mann… Anonymkode: 8be72...663 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #355 Del Skrevet 8. oktober 2023 Hvis TS ville leve en livsstil finansiert av den høye lønnen til svigerfar, skulle hun ha blitt samboer med ham og ikke sønnen hans. Anonymkode: 8be72...663 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #356 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «Ekkel» fordi han ikke ville gi penger til en «svigerdatter» som nå er en sur og bitter eks? Høres ut som en fornuftig mann… Anonymkode: 8be72...663 Haha ja sitt nå der med ditt sneversyn og tenk hva du vil 🤣 du er jo "synsk" og så "god" person... Anonymkode: 15b1e...508 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #357 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sant nok. Men det å gi masse penger til folk i tjueårene, som faktisk skal jobbe i 50 år til, det blir for dumt. Man setter ikke ordnerlig pris på penger før man har jobbet hardt for dem og tjent dem selv. TS har åpenbart både ektemann, barn, de har gode utdannelser, enebolig og jobber. Hvor mye mer forlanger hun egentlig?? Anonymkode: 955d4...f35 Vi har ikke enebolig, vi bor på 50 kvm. Men har lyst til å kjøpe det, men det vil bli mange år til vi får råd til. Ts Anonymkode: 9b8a2...585 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #358 Del Skrevet 8. oktober 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ikke enebolig, vi bor på 50 kvm. Men har lyst til å kjøpe det, men det vil bli mange år til vi får råd til. Ts Anonymkode: 9b8a2...585 Dere er bare i 20-årene, da burde dere vente med barn til dere har bedre råd og er i 30-årene, slik de fleste gjør. Anonymkode: 8be72...663 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #359 Del Skrevet 8. oktober 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Haha ja sitt nå der med ditt sneversyn og tenk hva du vil 🤣 du er jo "synsk" og så "god" person... Anonymkode: 15b1e...508 Jeg skrev da ikke at jeg var god eller synsk? Så dette skjønte jeg ingenting av. Jeg syntes bare det hørtes fornuftig ut av din eks-svigerfar ikke å ha gitt penger til deg når du var sammen med sønnen hans når det faktisk ble brudd mellom dere i ettertid. Han hadde ikke vært rik hvis han hadde gitt pengene til alle barnas blivende ekser. Anonymkode: 8be72...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 8. oktober 2023 #360 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere er bare i 20-årene, da burde dere vente med barn til dere har bedre råd og er i 30-årene, slik de fleste gjør. Anonymkode: 8be72...663 Det går helt fint å ha barn i 20-årene. Men man må vente med å kjøpe bolig til man har økonomi til det. Mange må vente opp til 30-årene før de har råd. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå