Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det dummeste han gjør er nettopp å bare gi dere penger. Hva lærer dere egentlig av det?

Jeg vokste opp i et hjem hvor jeg fikk alt jeg pekte på. Og da mener jeg ALT.

I dag er jeg 30 år, og skulle ønske at jeg hadde lært meg å forstå verdien av penger da jeg var yngre.

Uten å si for mye så syntes jeg heller at du burde sette pris på at han ikke hjelper dere. Ta heller tak i problemene deres selv. Du kommer til å forstå hvorfor etterhvert.

Anonymkode: 43725...c25

Der finnes en mellomting da ... 🤦🏻‍♀️

Det går fint an å hjelpe til, og gi noe innimellom eller et større beløp en gang til bolig, uten å overøse dem med "alt de peker på". 

Dette er heller ikke snakk om små barn som skal lære verdien av penger, eller ungdommer som ikke gidder å jobbe fordi de tror penger vokser på trær. Det er voksne mennesker som sliter i hverdagen fordi økonomien er hard nå ... Da blir det veldig dumt å si at man skal sette pris på at de ikke hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blåttvann skrev (På 4.10.2023 den 10.10):

Hadde jeg vært rik og hatt i overflod hadde jeg latt det dryppe på mine barn.

Jeg synes det er rart med rikinger som er gjerrige overfor egen familie jeg. Man kan tilby hvertfall.

Selvfølgelig skal folk klare seg selv som voksne og blablabla, men om mitt barn kunne fått større hus i et bedre boområde hvis jeg hjalp til så hadde jeg gjort det.

Ikke alle ønsker jeg en jobb innenfor felt som er godt betalt. Hadde mitt barn jobbet fulltid men ikke hatt råd til å bo spesielt bra med sin familie så hadde jeg hjulpet om jeg kunne. Hadde også spandert ferier og gitt store pengegaver. Hvis det var ønsket av mottaker da.

Kanskje det å kjøpe en hytte hadde vært et fint tiltak for å være mer sammen osv osv.

Å klare seg selv 100% som voksen er i mange situasjoner overvurdert. Så lenge man jobber og står på så blir ikke gavene brukt på tull og tøys eller overdreven luksus eller dumme uvaner. Men nå har alle i min krets fått store pengegaver og forskudd på arv da, nettopp fordi at vi skal ha det litt bedre enn vi ellers kunne. Vår foreldregenerasjon, dessertgenerasjonen, har dratt opp stigen etter seg og da skulle det nesten bare mangle at de hvertfall etterlater seg en gardintrapp til vår generasjon slik at vi kan ha det greit vi også.

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 11.09):

Min mor er ufør, og allikevel deler hun så mye hun kan med oss barna, som helt klart sitter bedre i det enn henne. Hun kjøper små gaver til oss og barnabarna, og strikker nydelige plagg (garn er dyrt!) 

Jeg og mannen min bruker noen tusenlapper i mnd på våre yngste søsken, den ene er student, og den andre er ufør. Ikke fordi det er forventet, men fordi vi kan og vil. 

Jeg vet at du ikke kan forvente noe TS, men jeg synes det er veldig merkelig og gjerrig av svigerfaren din. Har mannen din åpne samtaler om økonomien deres med ham? Kanskje han tror dere klarer dere fint? 

Hvis jeg vant 10 mill i lotto hadde jeg delt ut penger til våre nærmeste, sikkert halvparten så de også kunne få enklere liv. Det gjør man vel for de man elsker? 

Anonymkode: ce6c8...28d

Igjen en påstand om at man ville ha delt ut penger rikelig om man vant dem i lotto; altså tilfeldige penger som kom inn. Jeg finner det påfallende at fattige mennesker til stadighet ville ha delt ut penger de fikk overraskende og tilfeldig. Penger man har tjent gjennom et langt livs slit er noe helt annerledes.

Anonymkode: 170f3...16b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 12.48):

Jeg er enig. Mine foreldre har gitt forskudd på arv til meg og brødrene mine. Svigermor er enke og har null i lån, leilighet til 8 mill, hytte til 4 mill, høy pensjon.. I tillegg døde hennes siste gjenlevende forelder og da arver hun 5 mill har hun sagt.

Broren hennes skal fordele sin arv etter foreldrene på barna sine. Svigermor har sagt rett ut at hun skal bruke alle pengene selv ettersom at hun elsker å shoppe hver ENESTE dag 🙈😂 

Må nevne at hun ikke engang hjalp til med førerkort når sønnene hennes skulle ta lappen. De har ikke fått en eneste krone utenom gave til jul og bursdag. 

Litt dumt for hennes unger og barnebarn.. Jeg personlig har allerede startet å spare til mine unger slik at vi kan hjelpe de ut i boligmarkedet. 

Anonymkode: aba90...db3

Slik er livet. Hvis du ønsker at tidligere generasjoner skal forsørge deg og dine barn, budre du ha vært en flinklere golddigger enn det du er: da burde du ha funnet deg en mann som hadde foreldrepenger som kom garantert. Slik det er nå, har du funnet deg en mann hvor pengene kommer kanskje. Det er for dårlig. Kanskje bør du gå i lære hos mer profesjonelle prostituerte.

Anonymkode: 170f3...16b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 13.38):

Har ikke lest alle svarene, men tenker generelt at vi har godt av å kjenne på tunge tider. Jeg og han jeg var gift med strevde i tyve-årene med å etablere oss, men fikk det til. Vi snudde ofte på krona, jobbet ekstra osv. i 30-årene ble vi skilt, og satt igjen med såpass god fortjeneste på huset (som vi hadde pusset opp uten å belåne det ekstra) at vi klarte å kjøpe bolig begge to. Nå er jeg i midten av 30-årene og snur på krona fortsatt, men i egen bolig og med en eldre, liten bil (og barn). Jeg liker denne livsstilen nå, se hvor mye jeg kan få til med lite penger. Jeg arver klær til meg og barna på lokale facebook grupper, sykler til jobb, forhandler ofte forsikring. Har malt gjerde for en eldre nabo (fikk greit betalt), vasket ut av en hybel (fikk greit betalt der også) i tillegg til vanlig jobb. Kjenne jeg setter så utrolig pris på livet og mestringsfølelsen det gir meg, tryggheten i å klare meg selv, gleden når jeg faktisk unner oss noe. Jeg kan skjønne det føles kjipt og urettferdig når han er bemidlet, men han har nok også jobbet for pengene sine. Det vil løsne for dere også. Sett dere gjerne ned å se på hva dere kan spare inn på i mnd. Kan dere kutte en strømmetjeneste? Spare 1000 på mat i mnd? Sett av disse pengene på egen konto, og etter en  stund har dere litt mer egenkapital 

Lykke til 

Anonymkode: 10331...1e0

Sitat: "Kan dere kutte en strømmetjeneste?"

Kutte en strømmetjeneste? Hvem har en strømmetjeneste når man har svært dårlig råd? Milde himmel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme med slike innlegg er....når er man rik???

Folk ser ofte på personers formue om de er rike, men det har null å bety,da formue kun er verdier.....ikke realiserte verdier. Mange er steinrike og har et par hundre millioner i formue,men de har bare en mill på konto. Av den millionen skal de betale skatt av formuen sin,og da er det ikke mye igjen. Bare å beklage,men flesteparten har enda ikke forstått hvorfor rike folk flytter til sveits,men dette er grunnen....de har ikke mange millioner på konto,men verdier som ikke er realisert! Kanskje din svigerfar ikke har fullt med cash, bare store verdier.

Anonymkode: cfa1f...6e2

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 13.54):

Mye misnøye med foreldre som bruker pengene sine på seg selv her. Mine foreldre kommer av og til med litt skamfullt blikk og sier at "vi vil kjøpe nytt hus i et dyrere strøk" eller "vi vil reise på en flott ferie", "men så er det jo arven din det handler om". Altså, de er i 60-årene. Selvfølgelig skal de kunne reise på ferie og risikere at de kjøper bolig som til slutt selges med tap. Det får de klar beskjed om, og de skal selvsagt ikke spørre meg først om det er greit (dette har de også fått klar beskjed om, så nå er det lenge siden sist, heldigvis). De har jobbet hardt og vært flinke med penger hele livet. De fortjener å leve litt nå. Vi klarer oss selv.

Anonymkode: fc37c...a88

Det virker som om du snakker om en annen skatteklasse enn ts. Du fikk med deg at svigerfar til ts tjener 5 mill i året? Han hadde fint kunnet flyttet til dyrere bolig, reist på alle feriene han ville , dyre hobbyer etc. og likevel hjulpet barnet sitt litt økonomisk. 

Anonymkode: d0f6a...092

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på når det ble slik at unge mener seg berettiget å ha samme standard som eldre som har vært gjennom etablering, småbarn og etterhvert dyr tenåringsfasen, så flyttet barna og huset var nedbetalt, og når man er 50 så sitter man med resultat av det man har jobbet for i så mange år. Og barna sitter der og forventer at foreldre sponser en livsstil som barna slett ikke har råd til på egenhånd.

Det er sant at våre foreldre igjen sannsynligvis vil etterlate penger som vi strengt tatt ikke lengre har behov for. Nedbetalt hus og med 10 år igjen til pensjonsalder sørger for en del sparing, så dersom vi arver 2 mill kan vi godt avse en del til barna våre. Men det er i så fall en gave som egentlig ikke kommer fra oss men vi hopper over et ledd. Vi kunne like godt beholde pengene selv og sørge for at vi får en god pensjon, for vi blir truffet av lavere pensjon fullt ut. Vi får se.

En ting kan jeg dog si, vår 18-åring har jobb ved siden av skole og har utbetalt 5.000 minst. Han bor gratis hos oss, vi betaler maten. Så han har 5.000 som han disponerer fritt. Hva tror du han kommer til å ha til fri disposisjon som student eller nyutdannet når han må stå for eget livsopphold? Vi anbefaler at han sparer minst en tredjedel, depositum eller egenkapital er store beløp og ikke så mange år unna. Har man blitt vant til å sløse bort mange tusen kroner vil det føles som et herk å leve på budsjett.

Anonymkode: f31a7...008

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt eldre, er 35 nå. Ser et par andre på min alder er enig med meg her. Etableringsfasen er tøff. Da vi kjøpte vår første leilighet hadde vi spart alt vi kunne, vi brukte ikke en krone unødvendig. Leiligheten var dårlig standard på, vi pusset ikke opp for det hadde vi ikke råd til. Alle, absolutt alle, møblene våre var fra gis vekk på finn. Dette var vel i 2013, og da var det også folk som mente vi var litt vel sparsommelige.

Så solgte vi og kjøpte i et nytt byggefelt. Vi tok de oppgraderingene på boligen som vi mente var nødvendig (toalett hengende på veggen var ikke f.eks). Andre i feltet oppgraderte for vel en million. Vi valgte å ikke kjøpe alt nytt av møbler og ventet med å fikse hagen og tok litt og litt. Andre i feltet kjøpte kun nye møbler og fikset terrasser og hage første sommeren. 

Alle hadde fine, nye biler og dro vekk på ferie hele sommeren. 

Dette er ting jeg ser venner og folk i omgangskretsen gjør. De pusser opp, de kjøper nye biler og drar på reiser i alle ferier. 

Samtidig klages det så voldsomt på at det er så tøft å være i etableringsfasen. Folk husker tydeligvis ikke tilbake til 90-tallet bare. Forbruket da var noe helt annet, folk var mer sparsommelige og utenlandsturer var det ikke i hver eneste skoleferien. 

Jeg vet jeg hadde flaks med tiden jeg kjøpte første bolig. Men jeg har også vært smart, mange av mine naboer i forrige nabolag får ikke samme prisvekst som jeg fikk. 

Anonymkode: 4bf63...ba4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Gjerrighet går ofte hånd i hånd med mange andre lite flatterende personkarakteristikker. Ydmykhet blant annet. 

Av alle de gjerrige folkene jeg har møtt finnes det ikke én eneste som er ydmyk. Og ydmykhet er, for meg, en av de viktigste egenskapene en person kan ha. 

Nei, her brøyter man seg vei. Tråkker gjerne over noen lik i samme slengen. Og tenker kun på seg selv. 

En person som er RIK og som ikke tenker på familien, og gjerne bruker unnskyldningen "det er best å lære å stå på egne ben" - sier det nettopp kun fordi hen er gjerrig og ikke vil dele. Ikke prøv å få meg til å tro noe annet. 

Atter igjen; det er ikke noe lovpålagt krav å dele av sine goder,men jeg synes det er forbanna merkelig at enkelte ikke gjør det (med glede). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (16 timer siden):

120 000 er ikke mye for et bryllup nå om dagen altså. Vårt (i fjor) kom på over 500 000, med ca 100 gjester. 

Alt under 200 000 vil jeg si er budsjett-bryllup. Det er selvfølgelig mulig med skikkelig budsjett-bryllup for under 10 000, men da er det få gjester, billig lokale, billig brudekjole og tilbehør, ikke frisør eller sminke, den vanlige dressen på mannen, lite pynt, alkoholfritt/medbrakt, rimelig mat, vanlig kake osv. 

For de fleste er det vanskelig å få gjestelista under 80-120 stk, og da går tusenlappene veldig fort.

Det er ikke vanskelig å få gjestelisten mindre, man inviterer bare nærmeste venner og nærmeste familie.

Er det giftermålet som er viktigst, eller bryllupet?

Anonymkode: 41b32...dfb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke vanskelig å få gjestelisten mindre, man inviterer bare nærmeste venner og nærmeste familie.

Er det giftermålet som er viktigst, eller bryllupet?

Anonymkode: 41b32...dfb

Noen ganger lurer jeg på hvilken verden andre kommer fra (det var dette med ydmykhet igjen da - og å klare å se andre enn selg selv). 

I bryllupet vårt var det 30 gjester, og det kostet rundt 30k. Ingen hadde medbrakt alkohol. Sminken ordnet jeg selv - er mest komfortabel med dét. Kjolen sydde min mor, fordi jeg visste nøyaktig hva jeg ville ha men ikke fant  noe sted. 

Var et veldig gøyalt bryllup, og vi holdt det gående til klokka 5 om morgenen. 

Vi ble riktignok skilt. Sikkert fordi det var et budsjettbryllup 😆

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 og synes at tanken om forventet hjelp fra foreldre er merkelig. Jeg og mannen hadde ikke råd til å kjøpe egen leilighet før vi var 30. bitteliten var den, med bare ett soverom selv om vi hadde barn. Kunne aldri falt meg inn å spørre om hjelp. Mens jeg studerte og bodde på en gammel og elendig hybel måtte jeg lete etter panteflasker innimellom for å ha råd til mat. Men jeg var jo voksen, så det var utenkelig å si noe om det til mamma og pappa. De hadde det jo enda verre i min oppvekst, vi hadde utedo i bakgården som så mange på 70-tallet, for eksempel. Så nei, jeg synes ikke man skal forvente noe fra foreldre eller svigerforeldre, selv om det selvsagt hadde vært hyggelig. Synes definitivt dagens unge har store krav til etableringsfasen.

Anonymkode: 532a0...8b4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.19):

Og så? Han må jo ikke hjelpe dere? Har en rik far selv. Har skaffet meg bolig og biler helt uten min fars hjelp. Joda, han har hjulpet meg økonomisk opp igjennom, jeg har fått laptop av ham, noen reiser, han betalte litt av min utdannelse. Men de virkelig dyre tingene har jeg skaffet selv. 

Jeg antar min far ville hjulpet meg mer, om jeg spurte. Vet ikke. Har aldri falt meg inn at jeg skal gå til ham for økonomisk hjelp. Det han har hjulpet meg med har vært gaver. 

Anonymkode: 7207d...178

Hvis mine foreldre hadde betalt laptop for meg, utdannelse og reiser - Da hadde jeg hatt et mye bedre utgangspunkt for å skape en bedre fremtid for meg selv (er ikke TS). 

Du er bortskjemt og tror at du ha klart seg selv. Men det har du ikke, du har fått tonnevis av hjelp. 

Anonymkode: 29b69...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.29):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Anonymkode: 9b8a2...585

Dere burde ha fått forskudd på arv, ja. Bare egoister som skal ha alt selv til den dagen dem dør. Kjenner flere sånne typer som driter i barn og barnebarn.

Anonymkode: 15b1e...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får mange sure, nedlatende og bitre kommentarer innpå her ts. Ikke bry deg om dem. De har ikke opplevd å få noe hjelp selv heller skal jeg si deg, derfor de angriper så veldig. Også er det en god del bortskjemte med penger og sikkert, som ikke vil dele med noen. Sånn har det blitt i dag. Før var man godhjertet og hjalp familien sin. Finnes sikkert en eller to som vil hjelpe barna sine ennå etter de ble voksne, men dem er tydeligvis ikke innpå her. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.29):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Anonymkode: 9b8a2...585

Jeg synes ikke det er rart.

Kanskje dere burde ikke lånt så mye penger til bolig at det blir så trangt økonomisk?

Skal svigerfar betale at dere lever over evne?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 9.49):

En engangssum på noen hundre tusener til hjelp i boligmarkedet er ikke litt drypping, det er fullstendig urimelige forventninger. Et drypp fra en «rik» bestefar er nye vintersko til barna, en tripptrappstol. 
Det er virkelig ikke rart at man ikke gir bort hundretusenvis. 

Anonymkode: e7f4e...636

Et drypp er ikke ett par nye vintersko når han får 5 mill i året. Men er man gnien og ufyselig, så ja, da er det det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 12.18):

Hva sier det om personen, mener du? Det kan jo være mange grunner til at de ikke drysser pengene utover til andre... 

Sånn er det for de fleste. Hva er det dere har gjort som sliter sånn økonomisk? 

Oi, du virker ekstremt umoden med denne kommentaren her! Dette var egentlig ganske frekt! 

Det er tøft for mange - ikke bare unge! Jeg hadde uansett aldri forventet å få penger av mine foreldre, selv om jeg vet de har god råd. Jeg unner dem å nyte pengene sine selv nå, og regner med at vi kommer dit engang vi også. Har dere problemer, kan dere spørre om hjelp eller ta kontakt med bank, bo billigere osv. 

Anonymkode: ebfa4...2a4

Eneste grunnen til at man ikke gir når man har 5 mill i året, er gjerrighet. Bryr man seg om barna sine, så hjelper man dem, uansett alder. Tydelig at du er ganske bitter selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 13.04):

For noen merkelige og smålige folk på dette forumet. Unge nå er ganske så avhengig av hjelp fra foreldre/slektninger for å etablere seg i bolig nå. Når jeg var ung var det selvsagt lettere, jeg betalte under 2 ganger årsinntekt for min først leilighet som 24-åring, det er helt umulig nå. Likevel på den tiden fikk jeg fortsatt hjelp av mine foreldre, de ønsket at jeg skulle kunne leve ordentlig, og reise på ferier og kose meg litt i 20-årene.

Jeg er barnløs og tjener bra, så for meg er det en ren selvfølge å hjelpe tantebarna mine. Når de studerte sendte jeg dem penger hver måned, nå har jeg gitt dem et par hundretusen hver for leilighetskjøp (samme har deres foreldre og besteforeldre). De blir mine arvinger, så de skal da ha alt til slutt likevel. 

Jeg ser også på det som en invistering i livene deres, og da i mitt eget liv. Som raus og snill tante har jeg alltid hatt et veldig nært forhold til de, og vet at de vil "gi meg tilbake" når jeg er gammel og trenger hjelp eller besøk. 

At en rik svigerfar ikke gir noe til egne barn synes jeg er helt horibelt. Hvorfor i alle dager ikke hejlpe de når de trenger det mest?

Anonymkode: 82f95...75e

Veldig bra skrevet 🥰🥰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...