Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Men ingenting av det du skriver i kommentaren, gir inntrykk av en person som har bakkekontakt. Kanskje har du det. Men da må du vise det. Å bo i kjelleren hos svigers er ikke nok: lider dere virkelig nød, kan du forvente noe fra generasjonen over; ingenting du har skrevet hittil vitner om det. At min generasjon mangler bakkekontakt kjøper jeg ikke før du begrunner det. Ja, det var mye billigere boliger da jeg var ung. Men boligrentene var på 14%, så prisen var skyhøy likevel, og mange av oss måtte selge med tap til banken og bli gjeldsslaver i flere tiår uten egen bolig. Så alvorsgraden var den samme.

Anonymkode: 170f3...16b

Med at dere mangler bakkekontakt mener jeg at dere har totalt manglende forståelse for hvordan vi unge lever og hva vi forventer. Du anerkjenner hvertfall at det er ganske tøft i dag også, men hvis du leser litt i tråden får jeg jo beskjed om at vi drar på dyre luksusferier mange ganger i året, lever på takeaway og vil møblere hele boligen med designmøbler. Det er provoserende.

Jeg har aldri sagt at jeg lider noen stor nød, annet enn at vi har ganske dårlig økonomi i likhet med veldig andre på vår alder. 

Og da ønsket jeg å lufte på internett om flere ville stusset over svigerforeldre som sitter med 10 millioner ++ på bok uten å dele. Dette er ikke snakk om pensjonister som endelig har råd til sydenferier. De kunne dradd på tre cruiseferier i Karibien hvert år og likevel hatt råd til å dele med både oss og mannens søsken.

Ts

Anonymkode: 9b8a2...585

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MariaIsabel skrev (På 3.10.2023 den 23.10):

Man kan på en måte ikke forvente å få penger av andre mennesker, men jeg forstår tanken din - i motsetning til de fleste her. 

Jeg har vokst opp med penger, og har også i voksen alder alltid fått en del dersom jeg har trengt det. Det har også drypt på de rundt meg, dersom det har gagnet meg (sertifikat og bil til ekser for.eks). 

Nå tjener jeg og mannen min godt selv, men situasjonen hadde ikke vært slik dersom ikke pappa hadde gått inn med en del til mitt første hus (som jeg pusset opp og solgte med stor gevinst), betalt mannens utdanning som julegave, og deretter gikk inn i en mer business-relasjon ved å være vår investor i noen eiendomsprosjekter, som førte til at vi fikk bygd opp kapital til å tjene godt selv. Det fører til at vi kan gi det samme til våre barn.

Jeg vet også at de alltid ville hjulpet økonomisk dersom vi plutselig hadde trengt det, og den sikkerheten har jeg alltid hatt.

Tror det ville føltes merkelig dersom vi slet og de ikke hjalp til. Mannen blir likevel like sjokkert hver gang da. 😅

Dette er det selvfølgelig ingenting galt med; du er heldig som har foreldre som har valgt å bruke pengene sine på deg. Noen foreldre er som dine; andre er annerledes. Sånn er det bare. Vi kan ikke forvente, men kan være glade og takkmemlige hvis vi får noe av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 3.10.2023 den 23.15):

Tror du vanlige folk driver og bruker masse penger på shopping nå om dagen?

Det er bare å finne frem den konkrete statistikken - å kjøpe et hus er et helvette nå kontra for et par generasjoner siden.

Det stemmer ikke. For et par generasjoner siden var renten så høy at en mye større andel av befolkningen enn i dag leide; de hadde ikke råd til å kjøpe noe. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.17):

Har også en svigerfar som har greit med midler, jobber hardt, men bruker mye penger på tull også... 

Vi har gjennom årene giftet oss og fått barn og derav hatt både bryllupsfest og dåp. Har ikke sett en krone fra han. 

Men kommentar på at jeg skulle tilbake i jobb når baby var bare 14 mnd, det skulle han poengtere at var helt grusomt da - men uten noe form for hjelp for å kunne være lengre hjemme med barnebarnet hans. Tar allerede perioder med ulønnet for å få det til å gå opp med barnehage og fars permisjon. Vi har ikke råd til mer ulønnet. 

I bryllupet (betalte alt selv bortsett fra underholdning som foreldrene mine betalte) ble det hintet om at dette var smålige/kjipe greier (bryllup til 120 000, altså budsjettbryllup, men fri bar og grei mat - vi sparte inn på pynt, bekledning og annet dill). Han bidro ikke en krone her heller selv om vi hintet om at det hadde vært koselig med et lite bidrag. 

Vi forventer jo absolutt ingenting, men synes det hadde vært fint da. Han har jo fått barnebarn - ikke fått så mye som en body derfra 🙃 mens mine foreldre som ikke er bemidlet har bidratt med ting til sikkert 10 000,- tilsammen.  

Anonymkode: 519ea...3c9

Bryllup til NOK 120.000 - som du omtaler som "budsjettbryllup"... !!! Hvilken planet lever du på? Jeg giftet meg på rådhuset uten fest - vi var unge og i etableringsfasen. Beklager, men snøfnuggenerasjonen er et ord som ligger svært nær oppmerksomheten her....

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.22):

Men sånn på generelt grunnlag, synes du det er bra at vanlige folk i Norge skal bo så trangt, 50 kvm og tre barn? Er det liksom et sunnhetstegn for økonomien, eller et ideal?

Ts

50 kvm og tre barn er en voldsom levestandardøkning fra der vi var for noen få generasjoner siden. Hvis du synes det er trangt, kan du jo forsøke 30 kvm med felles kjøkken med to nabofamilier, for en familie med ørten barn, samt utleide liggeplasser i samme rom på gulvet for 2-3 personer som sov der for leie. Utedo ned trappen i bakgården. De overlevde stort sett, alle sammen. Og det er ikke veldig lenge siden. Sunnhetstegn for økonomien? Vel, økononmien går bedre jo flere som jobber i produktive jobber i privat næringsliv. I Norge jobber det flere i offentlig forvaltning enn i noen andre vestlige land; det er slett ikke et sunnhetstegn; noen må som kjent skape verdiene og tjene pengene. Så krass som du er med dette, regner jeg med at du jobber i privat næringsliv? Eller jobber du i det offentlige - betalt av privat næringsliv - og forventer et godt liv på andres skattepenger?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.24):

Ok, så hvis det er i Oslo er det sunt og bra?

Å bo på liten plass i Oslo trenger hverken være sunt eller bra, men hvem skal sørge for at en bolig skal være sunn og bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supermerry skrev (1 minutt siden):

Å bo på liten plass i Oslo trenger hverken være sunt eller bra, men hvem skal sørge for at en bolig skal være sunn og bra? 

Ehm.. Hva med for eksempel…. De folkevalgte? De har ansvar for boligpolitikken og forsvarlige boligpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (7 minutter siden):

Med usunn mener jeg altså at hele boligmarkedet i Oslo er usunt, hvor sykepleiere bare kan kjøpe 2% av boligene. Det er ikke bra. Altså en usunn boligpolitikk som politikerne har ansvar for. Det håper og tror jeg alle med sunn fornuft er enige i. Virker ikke som at du forsto det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste han gjør er nettopp å bare gi dere penger. Hva lærer dere egentlig av det?

Jeg vokste opp i et hjem hvor jeg fikk alt jeg pekte på. Og da mener jeg ALT.

I dag er jeg 30 år, og skulle ønske at jeg hadde lært meg å forstå verdien av penger da jeg var yngre.

Uten å si for mye så syntes jeg heller at du burde sette pris på at han ikke hjelper dere. Ta heller tak i problemene deres selv. Du kommer til å forstå hvorfor etterhvert.

Anonymkode: 43725...c25

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.34):

Det er sikkert beintøft å være i etableringsfasen nå, men det er ikke noe nytt. Da jeg skulle etablere meg som 25-åring (ferdig med lang utdannelse) var inflasjonen 6,7 % og gjennomsnittlig lånerente 16,4 %. Og lønna jeg fikk i min første jobb, var ikke noe å skryte av. Jeg bodde på 12 kvadrat og hadde ikke råd til middag hver dag.

Anonymkode: 80cb5...f95

Jeg er sikker på at TSs barn får middag hver dag, eller ihvertfall mat nok til å ikke sulte. Likevel klager hun, og freser over de som kritiserer de unge. Til overmål forventer hun at mannens foreldre skal gi dem penger! Jeg blir helt matt av å lese alle de storforlangende innleggene hennes, og har markert henne som nøyaktig den typen ung, bortskjemt person som bør ta en alvorsprat med egne foreldre: ett sted har hun lært å være så historieløs, og så kravstor. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det dummeste han gjør er nettopp å bare gi dere penger. Hva lærer dere egentlig av det?

Jeg vokste opp i et hjem hvor jeg fikk alt jeg pekte på. Og da mener jeg ALT.

I dag er jeg 30 år, og skulle ønske at jeg hadde lært meg å forstå verdien av penger da jeg var yngre.

Uten å si for mye så syntes jeg heller at du burde sette pris på at han ikke hjelper dere. Ta heller tak i problemene deres selv. Du kommer til å forstå hvorfor etterhvert.

Er jo litt forskjell på å få alt man peker på hele barndommen, og å få et beløp når man nærmer seg 30 etter å ha levd på studiestøtte og bodd på hybel i årevis… Vi har også spart egenkapital slik at vi kunne kjøpe boligen vi fikk nå.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er sikker på at TSs barn får middag hver dag, eller ihvertfall mat nok til å ikke sulte. Likevel klager hun, og freser over de som kritiserer de unge. Til overmål forventer hun at mannens foreldre skal gi dem penger! Jeg blir helt matt av å lese alle de storforlangende innleggene hennes, og har markert henne som nøyaktig den typen ung, bortskjemt person som bør ta en alvorsprat med egne foreldre: ett sted har hun lært å være så historieløs, og så kravstor. 

Så sint😂 Tenk at vi unge er så uforskammet at vi tør å si imot den eldre garde, når de kommer med faktafeil og urimelige beskyldninger. Historieløs og kravstor😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo litt forskjell på å få alt man peker på hele barndommen, og å få et beløp når man nærmer seg 30 etter å ha levd på studiestøtte og bodd på hybel i årevis… Vi har også spart egenkapital slik at vi kunne kjøpe boligen vi fikk nå.

Ts

Da anbefaler jeg at dere fortsetter med det. Spar penger, ta hånd om egen økonomi, ikke forvent andres hjelp.

Det er kanskje en forskjell, men du blir fort bortskjemt om du først begynner å få litt hjelp.

Jeg sier ikke dette for å være slem. Jeg sier det fordi jeg vet hvor lett det er å bikke over til "feil side". Dere kan bygge videre fra der dere er i dag. Livet deres har jo så vidt begynt. Dere har vært kjempeflinke til nå. Fortsett med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.36):

Vi kommer jo til å få råd til det om noen år. Så da blir det noen kjipe år fremover. Det går fint. Og vi går glipp av evt. verdistigning vi kunne fått dersom vi kunne kjøpe allerede nå.

Men likevel interessant å høre deres perspektiver. Litt overrasket over at dere er så krasse. Husk at jeg bare lufter dette anonymt på internett, har ikke gjort så mye som å hinte i det virkelige liv. Og pengene ville selvsagt gått til min mann. Ville det vært annerledes om det var egen far jeg hadde litt forventninger til? Er overrasket over holdningene til å hjelpe egen familie når man sitter svært godt i det selv. 

Ts

Jeg kan ikke svare for de andre, men ut fra hva de skriver våger jeg å konkludere med at vi er krasse fordi du fremstår kravstor og grådig. Det er nå en gang slik i dette livet at vi må skape våre liv selv. Noen har rike foreldre, andre ikke. Vi kan ikke forvente noe som helst fra våre foreldre; de eier sin egen økonomi, slik vi eier vår som voksne. Det kan hende akkurat dine foreldre finner det naturlig å dele penger nedover; såvidt jeg har forstått deg gjør dine foreldre det, selv om de har lite penger, og de gjøre det med det lille de har. Noen foreldre er slik. Andre foreldre er ikke slik. Dessverre ser det ut til at dine foreldre har gitt deg en forestilling om at dette er normalt. Det er det ikke; det er en stor variasjon i hvordan foreldre velger å støtte voksne barn økonomisk. Jeg har vært krass med deg fordi du ser ut til å forvente penger fra dine rike svigerforeldre. For å være ærlig, er jeg egentlig mest krass mot dine foreldre, som ser ut til å ha gitt deg urealistiske forventninger om hvordan verden fungerer. Med det har jeg i samme øyeblikk gjort deg om til barn og ikke en voksen. Hvis du vil være en voksen og ikke et barn, må du ta til deg hvordan verden fungerer: folk er forskjellige, og det du har lært hjemme gjelder hjemme; ikke nødvendigvis i verden forøvrig. Du vil vel ikke fortsette å være et barn som voksen kvinne med eget barn? Ta ansvar for eget liv og egne valg!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med «rik» da? I og med at du skriver det med anførselstegn blir jeg litt usikker. Er det slik at han tjener godt, men samtidig har en livsstil som gjør at han ikke har så mange kroner til overs? Er det slik at at han har opparbeidet seg en formue ved å være god på å spare, og gjerne da til pensjonisttilværelsen? Eller er han mangemillionær/milliardær, og har en formue som gjør at han sitter særdeles godt i det til tross for at det drypper på nær familie? 

Og hva slags holdninger har han til penger og rikdom? Mange mener for eksempel at man må jobbe seg opp til rikdom selv, at ingenting skal komme gratis. 

Og er det slik at han ikke spanderer noe som helst på dere? Jeg har selv foreldre som sitter svært godt i det, mens jeg selv er enslig mor med dårlig råd. Men jeg blir jo invitert på middager noen ganger i løpet av en måned, og innimellom også spandert på mat på restaurant. De kan også kjøpe småting på meg innimellom. Men jeg leier jo for eksempel bolig, og ville heller aldri drømt om at det er noe de skal fikse for meg. Jeg har også gjeld, både grunnet bil og studier og at jeg måtte ta opp forbruksgjeld i en periode det var ekstra trangt økonomisk. Det er noe med at om man får for mye, blir man også i gjeld til vedkommende. Og det ønsker jeg ikke å være. Plutselig blir man utakknemlig om man ikke gjør som giveren sier man skal gjøre, for eksempel. Store gaver kommer som regel med noen forventninger (selv om de ikke er sagt høyt da gaven gies), og følger man ikke dem blir det fort krangling og styr i familien. Så egentlig bør du og samboeren din være glad for at det ikke drypper for mye på dere. 

Anonymkode: d39e3...1db

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke svare for de andre, men ut fra hva de skriver våger jeg å konkludere med at vi er krasse fordi du fremstår kravstor og grådig. Det er nå en gang slik i dette livet at vi må skape våre liv selv. Noen har rike foreldre, andre ikke. Vi kan ikke forvente noe som helst fra våre foreldre; de eier sin egen økonomi, slik vi eier vår som voksne. Det kan hende akkurat dine foreldre finner det naturlig å dele penger nedover; såvidt jeg har forstått deg gjør dine foreldre det, selv om de har lite penger, og de gjøre det med det lille de har. Noen foreldre er slik. Andre foreldre er ikke slik. Dessverre ser det ut til at dine foreldre har gitt deg en forestilling om at dette er normalt. Det er det ikke; det er en stor variasjon i hvordan foreldre velger å støtte voksne barn økonomisk. Jeg har vært krass med deg fordi du ser ut til å forvente penger fra dine rike svigerforeldre. For å være ærlig, er jeg egentlig mest krass mot dine foreldre, som ser ut til å ha gitt deg urealistiske forventninger om hvordan verden fungerer. Med det har jeg i samme øyeblikk gjort deg om til barn og ikke en voksen. Hvis du vil være en voksen og ikke et barn, må du ta til deg hvordan verden fungerer: folk er forskjellige, og det du har lært hjemme gjelder hjemme; ikke nødvendigvis i verden forøvrig. Du vil vel ikke fortsette å være et barn som voksen kvinne med eget barn? Ta ansvar for eget liv og egne valg!

Takk for et noenlunde konstruktivt svar.

Men ønsker bare å påpeke at jeg ikke forventer noe, men jeg synes bare det er rart. Og er vel ingenting som tilsier vi ikke nettopp har tatt ansvar for eget liv, eller at vi oppfører oss som barn. Vi har tatt gode utdanninger, er i full jobb, og har spart slik at vi nå eier en liten bolig. 

Synes det er synd at det ikke går an å diskutere noe jeg mener er en interessant og legitim diskusjon uten at alle går totalt til personangrep.

Personangrepene begynte å komme når jeg sa mange av de eldre mangler bakkekontakt når det gjelder hvordan det er å være ung og komme inn på boligmarkedet i 2023. Som sagt, hvis det gjør at dere synes jeg er en bortskjemt drittunge, så er det greit. Jeg står inne for det jeg skrev. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 23.36):

Vi kommer jo til å få råd til det om noen år. Så da blir det noen kjipe år fremover. Det går fint. Og vi går glipp av evt. verdistigning vi kunne fått dersom vi kunne kjøpe allerede nå.

Men likevel interessant å høre deres perspektiver. Litt overrasket over at dere er så krasse. Husk at jeg bare lufter dette anonymt på internett, har ikke gjort så mye som å hinte i det virkelige liv. Og pengene ville selvsagt gått til min mann. Ville det vært annerledes om det var egen far jeg hadde litt forventninger til? Er overrasket over holdningene til å hjelpe egen familie når man sitter svært godt i det selv. 

Ts

Den verdistigningen du fantaserer om kan like gjerne være en verdisenkning - da sitter mennesker med store boliglån med "evig" lån til banken etter at huset er tvangssolgt til langt under tidligere verdi. Dette skjedde rundt 1990: da falt boliger med 40 prosent verdi, og mange mennesker ble evige gjeldsslaver uten egen bolig: de leide resten av livet, og betalte i tillegg til banken på boligen de hadde mistet til lavere pris enn det banken hadde gitt dem lån for. Jeg har i nyere tid valgt lavt boliglån og billig/dårlig bolig med bad fra 70-tallet, som noen vil omtale som en "slum". Fordi jeg husker godt hva som skjedde rundt 1990. Nå er det i ferd med å skje igjen. Alle idioter som har max 1,2 millioner i samlet inntekt på et par, som tar opp mange millioner i lån, har ingen sympati fra meg når rentene stiger: jeg har vært med på det før, og vet hvor farlig det er. Nå skriker mange grådige tullinger opp fordi de ikke kan betjene lånene sine. Hvor i all verden har de lært at lån er gratis? Er de så dumme, eller så historieløse at de ikke vet hvor farlig det er å låne mer enn du kan tåle, så fortjener du faktisk det du får - det er nesten noe Darwinsk over all dumskapen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 0.18):

Min drøm er at hvis jeg noen gang vinner masse i lotto så skal jeg glede andre og hjelpe mine nærmeste. 

Hadde mine barn slitt økonomisk og jeg hadde ekstra så hadde jeg MED GLEDE hjulpet de. Sånn har mine foreldre alltid vært. De har ikke vært rik men de har gitt litt når de har mulighet.  Det fører jeg videre til mine🧡

Anonymkode: 0199f...0cb

Sitat: "hvis jeg noen gang vinner masse i lotto så skal jeg glede andre og hjelpe mine nærmeste."

Nettopp dette. Hvis pengene kommer som en tilfeldig overraskelse, er de lette å gi bort. Hvis pengene derimot kommer som et resultat av et langt liv med tildels voldsomme forsakelser i tillegg til hardt arbeid på bekostning av alt mulig annet, er de nok både mer fortjent, og mye vanskeligere å gi bort. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdyen skrev (På 4.10.2023 den 10.05):

Forstår at han har hjulpet dere inn i boligmarkedet, og det er vel viktigst.  Det kan være at din svigerfar tenker som mange av oss andre foreldre, at det kan være godt at dere i din generasjon også må "slite litt" og snu litt på kronen.  Vi har hjulpet barna våre inn i boligmarkedet, og også når det har vært behov for lån i studietiden så har vi bidratt.  Og skal katastrofen inntre så vil vi hjelpe til, så vi har bedt barna våre si fra til oss hvis de skulle sulte....I tillegg stiller vi hytter osv til disposisjon gratis slik at de har steder å feriere.  Men vi kaster ikke rundt oss med penger/forskudd på arv mer enn det som skulle til for at de skulle få seg sin første bolig.  Etter dette må de jobbe selv. Ferieturer/dåp osv må de bekoste selv.  Vi gir kun gaver til dåpsbarnet osv. 

Tror mange i vår generasjon (oss med voksne barn i etableringsfasen) føler at unge skal ha alt tipp topp med en gang, alt skal være pent, nytt og flott fra dag 1.   Vi jobbet og bygde oss opp med næring etter tæring prinsippet.  Kanskje din svigerfar også mener at dere som par bør slite litt og klare dere selv så lenge det går.     Lykke til.   Av og til er det ofte en god tanke bak og godt ment!

Sitat: "Tror mange i vår generasjon (oss med voksne barn i etableringsfasen) føler at unge skal ha alt tipp topp med en gang, alt skal være pent, nytt og flott fra dag 1. "

Det er også min erfaring. Min stedatter reiser med tog en del. Det gjør også jeg og min mann. I motstetning til oss, kjører hun bare tog med forhåndsbestilt plassbillett. Det koster en god del mer enn kun togbilletten. Hun synes det er ubehagelig å ikke ha garantert plass; det synes vi også, men vi synes ikke vi har råd til den ekstra "luksusen"; noe hun synes hun har råd til, selv om vi betaler. Jeg tenker jeg må velge mine kamper; dette er en kamp som ennå ikke har kommet; det er så mye annet å ta tak i. Det kommer. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bryllup til NOK 120.000 - som du omtaler som "budsjettbryllup"... !!! Hvilken planet lever du på? Jeg giftet meg på rådhuset uten fest - vi var unge og i etableringsfasen. Beklager, men snøfnuggenerasjonen er et ord som ligger svært nær oppmerksomheten her....

120 000 er ikke mye for et bryllup nå om dagen altså. Vårt (i fjor) kom på over 500 000, med ca 100 gjester. 

Alt under 200 000 vil jeg si er budsjett-bryllup. Det er selvfølgelig mulig med skikkelig budsjett-bryllup for under 10 000, men da er det få gjester, billig lokale, billig brudekjole og tilbehør, ikke frisør eller sminke, den vanlige dressen på mannen, lite pynt, alkoholfritt/medbrakt, rimelig mat, vanlig kake osv. 

For de fleste er det vanskelig å få gjestelista under 80-120 stk, og da går tusenlappene veldig fort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...