Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prisen på leiligheter har i snitt 11-doblet seg siden 1992. Så da blir regnestykket ditt ganske feil.

Anonymkode: 9b8a2...585

Lønningene har også økt kraftig. Og boligprisene var mye høyere før priskrakket.

1986 - årslønn for unge i etablering - 170 000. Boligpris 500000. 17% rente blir 85000, dvs halve årslønn.

2023 - årslønn 450 0000. Boligpris 4500000. 5% rente er 225000, som er en halv årslønn.

Noen tjener mer, noen mindre. Noen boliger er billigere, noen dyrere. Jeg har tatt utgangspunkt i en brukt byleilighet.

Anonymkode: b4468...7e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså min egen pappa er «rik» men har alltid vært tydelig på at vi må klare oss selv, og stå på egne bein. 

Anonymkode: c8ff7...64c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har to voksne barn under 30. Begge har kjøpt enebolig. En med samboer, og en alene. Ingen av dem har fått hjelp til kjøp av bolig. Ingen av dem bodde hjemme i studietiden.

Hvis de har klart det, hvorfor klarer ikke andre det da?

Anonymkode: 077cd...464

Kommer an på hvor de bor. 

Anonymkode: feaad...d04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså min egen pappa er «rik» men har alltid vært tydelig på at vi må klare oss selv, og stå på egne bein. 

Anonymkode: c8ff7...64c

Har han skapt pengene fra bunn og ikke fått noe fra sine foreldre? 

Er vel uansett en nyanseforskjell å

være avhengig økonomisk av sine foreldre, og få hjelp til å realisere bolig , gjøre en god investering etc. 

Hvis man har mulighet så bør man hjelpe - helt klart

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det var ganske vanlig her jeg bor, faktisk. Ikke var det barnehage heller, så folk hadde dagmamma eller hushjelp. Min mor hadde en utdannelse som ga god lønn, så hun tjente bedre enn min far i noen år. De hadde ikke råd til at hun skulle slutte å jobbe. Og jeg kjenner ingen jevngamle kvinner på min alder som har vært hjemmeværende.

Tror statistikken viser noe annet. 
At den ene ; spesielt kvinnen var hjemmeværende i perioder var svært vanlig før. 

Men selvsagt finnes det unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke så mye av dette i dagens samfunn. 

Ser mye av reisende, kvalitetsbevisste pensjonister , med gode pensjoner som gjerne rettferdiggjør livsstilen med slike argumenter ! 

Unge i dag jobber stort sett hardt - og er i en situasjon der BEGGE jobber ; ofte 100% ! Det er nok mer enn det du gjorde!

Må du gi deg. Vi er generasjonen du snakket om. Vi jobber begge 100% +++ mannen er over pensjonistalder. Barna våre både reiser mer enn oss (mye mer) kjøper mer klær, bestiller mye ferdigmat/restaurantbesøk og tjener veldig godt. Vi reiser standsmessig med god samvittighet selv om vi både tjener mer og er gjeldsfrie. 

Anonymkode: 48e39...816

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott- men, pls. ikke gi de med dårligere råd mer til barnebarn, enn de med bedre råd. Den siden sitter vi på, og det føles ikke bra for barna våre. 

Anonymkode: d9401...12a

Mens jeg ikke bryr meg og tenker det er hyggelug man hjelper de som har minst

Anonymkode: 08fcb...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kommer an på hvor de bor. 

En i utkanten av Oslo,den andre på et tettsted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lønningene har også økt kraftig. Og boligprisene var mye høyere før priskrakket.

1986 - årslønn for unge i etablering - 170 000. Boligpris 500000. 17% rente blir 85000, dvs halve årslønn.

2023 - årslønn 450 0000. Boligpris 4500000. 5% rente er 225000, som er en halv årslønn.

Noen tjener mer, noen mindre. Noen boliger er billigere, noen dyrere. Jeg har tatt utgangspunkt i en brukt byleilighet.

Anonymkode: b4468...7e4

Du glemte en viktig detalj; på den tiden kunne man få mye mer fradrag på skatten av rentene…

Anonymkode: b4c3e...199

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen min er også rik. Men jeg er KJEMPEGLAD for at jeg har lært å stå på egne ben! Han har tjent alle de pengene på hardt arbeid, og jeg håper at han bruker mest mulig på seg selv før han går bort! 

Anonymkode: 14de3...f7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som skriver at eldre generasjoner har kjøpt bolig før som nå er verdt 10 ganger mer osv. En må også skjønne det, at selger man den boligen nå, så må man også kjøpe noe annet som har økt tilsvarende i pris igjennom årene. Man betaler ikke 1992 priser for et sted å bo i 2023.

Anonymkode: 7d4da...065

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hans penger og han er overhode ikke pliktig til å hjelpe dere. Det er ikke noe rart med det i det hele tatt. Om dere trenger penger kan jo dere gå til han og spørre om et lån, ikke forvente at han skal kaste penger etter dere og være glad for at han før lov å gjøre det. Synes det er ganske frekt å forvente slikt av svigerfamilien. Om du ikke vil ødelegge ditt forhold med din mann så bør du nok ikke ta det opp med mindre dere desperat har behov for lån.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er du som har null bakkekontakt! Ja, det gjelder dessverre de fleste unge, og det er skikkelig kjipt. Har medfølelse med alle unge som skal inn på boligmarkedet eller som sitter med mye boliglån akkurat nå. 

Ts

Burde tenkt litt lenger da. Bolig først, og så barn.  Dumt å begynne i feil ende. 

Men uansett så hadde vel ikke du fått noen hundre tusen av svigerfar. Det er det vel isåfall din mann som hadde fått. 

Anonymkode: 033dd...fff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du glemmer å nevne at boligene kostet slikk og ingenting. Så en rente på 17-18% var likevel billigere å betjene enn i dag. For ikke å nevne den enorme avkastningen du har fått på boligen.

Boligene kostet lite i forhold til i dag, men lønna var også bare en brøkdel av i dag. Hva er denne hetsen mot de som var unge på 80- tallet? Folk i dag tror visst at man bare fikk alt da. Det var faktisk ikke sånn for folk flest, ikke i nærheten engang.

Anonymkode: 013a9...4f6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.29):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Dere er unge, har utdanning, har valgt å få barn, og har kjøpt bolig. For meg høres det ut som om dere har mye. 

Anonymkode: 013a9...4f6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ønsker vel at dere skal stå på egne bein og klare dere økonomisk selv, og ikke være avhengige av dem. Fornuftig tenker jeg. 

Anonymkode: d492a...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.48):

Jeg tenker at man har forsørget barna i mange år, og at de flyttet hjemmefra med kunnskaper for å klare seg selv. Være voksne med ansvaret for eget liv.

At barna ser på foreldres økonomisk ståsted og har forventninger å få noe pga det syns jeg er ganske usmakelig. Vi begynte også på 0, har opparbeidet oss alt selv. Jeg syns det er helt logisk at man kjøper brukt når man ikke har råd til nytt, bo trangt og at ferie er luksus når man nettopp har kjøpt første bolig.

Ts, du burde absolutt frigjøre deg fra tanken at det skal dryppe noe til dere stadig vekk. Dere er unge og med mindre dere sulter er det ikke behov for det.

Anonymkode: f31a7...008

Vel jeg er faktisk en god mor og hvis jeg kunne hjulpet mine barn til å bedre nå sine drømmer og en bedre tilværelse for mitt barnebarn, så hadde jeg bidratt økonomisk. Sålenge de sto på selv. 

Så selviske mange herinne er som liker å hylle gniere og grådighetskultur. Ja da vet man hva de er lagd av.. 

Anonymkode: 7bd32...2fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De som er født etter krigen og frem til 70-tallet har virkelig vunnet livets lotteri. Tok del i oppgangstider og fikk muligheter dagens unge bare kan drømme om. Så sitter de på sin høye hest og kaller unge i dag for bortskjemte. De kan rett og slett ikke forstår hvor vanskelig det er i dag. Motbydelig er det.

Anonymkode: 01200...d0f

De som er født etter 1990 og skriver noe slikt er virkelig motbydelige. Ingen i dag vil ha noe problemer med å kjøpe seg sin første bolig som 32-åring etter å ha spart, jobber og levd som folk født i 1946 gjorde. Å kalle det uforståelig vanskelig, vel, de forstår. De har gjort det. 

Anonymkode: e7f4e...636

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.52):

Er så dritt lei av denne argumentasjonen mot oss unge!! Mange av dere eldre har så lite bakkekontakt at det er helt sykt. Det er beintøft å være i etableringsfasen akkurat nå. Det handler ikke om å ville «leve i luksus» eller dra på flotte ferier.

Ts

Merkelig med dere i etableringsfasen, tror du det var annerledes for oss? Vi jobbet og slet og hadde mye lavere levestandard enn dere ‘’sliter’’ for nå, vi ble ikke født inn i denne standarden men jobbet hardt og lenge for det, at dere som våre barn ble født når vi begynte å komme ovenpå og ikke vet bedre er jo dumt

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt det samme her! 😅 rik svigerfar, men han deler ikke. Er gjerrig. Nesten ikke fått noen ting til barna våre, mens mine foreldre som er helt vanlige, gir oss mye. De prøver å hjelpe oss så mye de kan når ting har vært trått. Det var også de som hjalp meg og mannen inn på boligmarkedet når vi var unge, mens vi aldri fikk noe av han. Synes det er rart, for jeg kommer til å dele av alt jeg har med mine barn iallefall. Det vet jeg mannen min vil også. 

Anonymkode: 60179...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...