Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lær verdien av penger selv.
Hvorfor skal du forvente noe av andre?

Dere er begge i full jobb. 

Hva vil trangt økonomisk si?

Altså, utdannelse og bra jobb.

Det vil si at dere har en samlet inntekt på 1 million eller 1,2 millioner.
Det er to lønninger inn i huset.
I prinsippet bør dere vel ha 70 lapper i måneden.

Kanskje nedprioritere andre ting?

Skru igjen krana?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De som er født etter krigen og frem til 70-tallet har virkelig vunnet livets lotteri. Tok del i oppgangstider og fikk muligheter dagens unge bare kan drømme om. Så sitter de på sin høye hest og kaller unge i dag for bortskjemte. De kan rett og slett ikke forstår hvor vanskelig det er i dag. Motbydelig er det.

Anonymkode: 01200...d0f

Tenker mine foreldre er helt enig med deg.

De bodde så dårlig når jeg skulle fødes at mamma måtte reise hjem til sine foreldre.

De hadde ingen ting og alle småkjøp måtte planlegges lang tid i forveien. Fryser hadde de ikke.
De kjøpte en leilighet for en rimelig penge, men med veldig høye renteutgifter og alt annet var veldig dyrt så var det ikke noe ekstra.

Mat var å lage mest mulig fra bunnen av med mye rotgrønnsaker som er billig.

De fikk greie jobber og tente greit ut fra deres behov og noen år etter kunne de kjøpe en liten og billig bil.
Dog var inntekten ikke større enn at etter 30 års ansiennitet var mye lavere enn startlønningen på oss barna.
Nå som barnebarn er på vei inn i markedet får de igjen enda høyere lønning enn foreldrene og besteforeldrene.
Det ene barnebarnet er i jobb og har som startlønn mer enn dobbelt av pensjonen.

De har rett nok en grei leilighet som de bor i og som er verdt en del. Men de har ikke de biler og annet utstyr som dagens unge krever.

Men det er kanskje ikke disse du tenker på?

Kanskje du tenker på de som kjøpte bolig på 80 tallet og opplevde at verdien på boligen plutselig ble borte og at tilværelse som gjeldsslave resten av livet var resultatet?

Anonymkode: 9e981...1f2

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Etter 25 år med hjemmeboende barn, der barnas behov alltid ble prioritert, hvor vi betalte for lappen og de fikk økonomisk støtte under studietiden, blir det nå vår tur. Jeg og mannen har ingen kvaler med på sløse bort 50k på en ferie fordi vi nå endelig kan det. Jeg mener oppriktig at vi har gjort jobben vår, barna har utdanning, jobb og er utrustet med det de trenger til å være voksne og klare seg selv.

Jeg hadde blitt irritert at barna mener å ha krav å få enda mer bare fordi vi foreldre sitter godt i det. Kanskje dersom vi selv hadde arvet, men alt vi har har vi skaffet selv.

Anonymkode: f31a7...008

Støtter deg 100%. Har selv betalt for førerkort, lappen, tannleger/mobil/lege/ferier/ vippset matpenger osv i studietiden.  Har hjulpet barna inn i boligmarkedet så de får seg sin første lille leilighet.  Og endelig er det vår tur.  Nå kan vi ta ferie når vi vil, vi kan kjøpe dyre klær,møbler tv er osv. Nå har vi bestilt tur til Karibien.  Og jeg har IKKE noe dårlig samvittighet i det hele tatt!

Anonymkode: e61d1...fcb

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Anonymkode: 9b8a2...585

Du er urimelig ja. Det er han sine penger. Ønsker dere bedre råd, så får dere jobbe hardere :) 

Anonymkode: 35d42...625

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at man lærer å ta tæring etter næring, også som unge småbarnsforeldre. Synes det er frekt å forvdnte at svigerfar skal øke levestandarden deres. Det er deres eget ansvar. Han har antakelig vært igjennom den fasen selv.

Dagens unge bør ikke bare forvente å få alt opp i hendene. Etableringsfasen er krevende. Og det er sunt å være igjennom den fasen.

Jeg har også høy lederlønn. 3 barn på vei ut i livet. Men deler jo ikke ut av lønnen min til dem. Jeg sikrer alderdommen min. For den vet jeg at staten ikke kommer til å ta seg av. 

Jeg gir imidlertid av min tid, kjøper ting de trenger i gaver etc.

Men sin egen daglige drift må de selvsagt stå for selv. 

Og jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke øser månedlig av egen lønn.

Det forventet jeg heller ikke av mine foreldre/svigerforeldre da vi var i etableringsfasen. Og da satt vi også mer pris på at vi etterhvert fikk bedre råd.

Hva forventer du egentlig av ham?

Anonymkode: 2c28a...e80

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt tankegangen din. 

Jeg har "rike" foreldre, og svigers sitter også veldig godt i det. Det er svære boliger, hytter, båter, motorsyklet, osv, i øst og vest. 

Men altså, det er deres penger, som de har jobbet og slitt for. 

Jeg er voksen, og jeg anser det som en selvfølge at jeg skal forsørge meg og min familie selv. Det er min jobb, som voksen, å sørge for meg og mine selv. 

Så jeg synes det er du som er grisk, om du forventer at andre skal bruke sine penger, som de har slitt og jobbet for, på deg. 

Anonymkode: 5f339...89e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ingenting, men er litt undrende til at han ikke tilbyr. Derfor lufter jeg dette anonymt på internett. Ville aldri uttrykt forventningen andre steder enn her.😂

Jeg tipper han har en inntekt på 5 millioner i året.

Ts

Jeg kommer til å hjelpe barna mine alt jeg kan hele livet. Så synes også det er merkelig at han ikke deler..(med mindre dere sløser penger på bare tull) da hadde jeg nok skrudd igjen kranen.

Anonymkode: 1c85a...81e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt tankegangen din. 

Jeg har "rike" foreldre, og svigers sitter også veldig godt i det. Det er svære boliger, hytter, båter, motorsyklet, osv, i øst og vest. 

Men altså, det er deres penger, som de har jobbet og slitt for. 

Jeg er voksen, og jeg anser det som en selvfølge at jeg skal forsørge meg og min familie selv. Det er min jobb, som voksen, å sørge for meg og mine selv. 

Så jeg synes det er du som er grisk, om du forventer at andre skal bruke sine penger, som de har slitt og jobbet for, på deg. 

Anonymkode: 5f339...89e

Så du har ingen planer om å hjelpe egne barn eller barnebarn i framtiden, uansett om de sliter, for du skal bruke alle pengene på deg selv? Hmm... Veldig sympatisk

Anonymkode: 82f95...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så dritt lei av denne argumentasjonen mot oss unge!! Mange av dere eldre har så lite bakkekontakt at det er helt sykt. Det er beintøft å være i etableringsfasen akkurat nå. Det handler ikke om å ville «leve i luksus» eller dra på flotte ferier.

Ts

Men den argumentasjonen er helt berettighet. Vi som etablerte oss på slutten av 80, begynnelsen av 90-tallet hadde 16-17 prosent rente på boliglånet. Det var absolutt ikke enkelt å etablere seg da! Men vi forventet ikke at foreldre skulle betale for oss.
Så å si at vi er uten bakkekontakt er piss.

Generasjonen som etablerer seg nå har fått alt opp i hendene og får sjokk når de skal begynne å betale for eget forbruk. Og skjønner at her må det strammes inn.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du har ingen planer om å hjelpe egne barn eller barnebarn i framtiden, uansett om de sliter, for du skal bruke alle pengene på deg selv? Hmm... Veldig sympatisk

Tror nok foreldre/svigerforeldre ikke har helt samme definisjonen av hva det betyr at man sliter som enkelte unge har her....   De fleste foreldre stepper vel up hvis ungene kommer i en situasjon der de ikke klarer seg eller trenger hjelp under forutsetning av at de faktisk har forsøkt og ikke klarer å dra seg opp av dumpen selv.  Men å bidra til at de skal få ett luksusliv tidlig er ingen hjelp.  Så ja, det er faktisk veldig sympatisk! 

Anonymkode: e61d1...fcb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte dere å etablere dere, spesielt med barn når dere sliter økonomisk? En del av det å være voksen er å være ansvarlig for seg selv, stå på egne ben og ha økonomien på plass. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men den argumentasjonen er helt berettighet. Vi som etablerte oss på slutten av 80, begynnelsen av 90-tallet hadde 16-17 prosent rente på boliglånet. Det var absolutt ikke enkelt å etablere seg da! Men vi forventet ikke at foreldre skulle betale for oss.

Generasjonen som etablerer seg nå har fått alt opp i hendene og får sjokk når de skal begynne å betale for eget forbruk. Og skjønner at her må det strammes inn.

Dette er så feil. Ja, vi hadde høy rente, men bosted kostet derimot svært mye mindre. En fin 50kvm leilighet på Grunerløkka gikk for ca 500 000 på slutten av 90-tallet. Og folk tjente fortsatt flere hundre tusen i året. man fikk også en del igjen på skatten. Selvsagt var det enklere for oss. I tillegg etablerte folk seg tidligere, slik at de var to om å dele kostnadene. Og mange gikk rett ut i jobb, og ikke måtte ta på seg masse studielån. 

Det er annerledes for de unge nå, og det må oss gamlinger anerkjenne. Det tar så mye lenger å klare å skaffe seg et bosted. 

Men du trenger absolutt ikke hjelpe dine barn eller barnebarn om ikke du vil. Selvsagt. Du er jo ferdig med de barna du ønsket når de er 18 år.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du glemmer å nevne at boligene kostet slikk og ingenting. Så en rente på 17-18% var likevel billigere å betjene enn i dag. For ikke å nevne den enorme avkastningen du har fått på boligen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er så feil. Ja, vi hadde høy rente, men bosted kostet derimot svært mye mindre. En fin 50kvm leilighet på Grunerløkka gikk for ca 500 000 på slutten av 90-tallet. Og folk tjente fortsatt flere hundre tusen i året. man fikk også en del igjen på skatten. Selvsagt var det enklere for oss. I tillegg etablerte folk seg tidligere, slik at de var to om å dele kostnadene. Og mange gikk rett ut i jobb, og ikke måtte ta på seg masse studielån. 

Det er annerledes for de unge nå, og det må oss gamlinger anerkjenne. Det tar så mye lenger å klare å skaffe seg et bosted. 

Men du trenger absolutt ikke hjelpe dine barn eller barnebarn om ikke du vil. Selvsagt. Du er jo ferdig med de barna du ønsket når de er 18 år.

Uenig. Det var svært vanskelig å få, og veldig dyrt med barnehageplass på 80-tallet. Det skulle dpesielle forhold til hvis du var så heldig å få plass. Dekningsgraden for barnehageplass var 20% for de yrkesaktive med barn. Og prisen rundt 5000 kr mnd. Det gjorde det umulig for mange å være i to 100 stillinger. Vi sjonglerte med dyr dagmamma og jobbet på forskjellige tidspunkt. Så ja, husprisen var lavere, men alt rundt krevende og dyrt. 
Og svært mange tok også høyere utdanning med alt det medførte av studielån etc. I hvert fall rundt meg.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og den samme leiligheten gikk for det samme 12 år tidligere, da rentene mye høyere. Før finanskrise, priskollaps og gjeldssanering. Det tok tid før prisene var opp på samme nivå.

Det er ikke nødvendigvis en konkurranse om hvem som hadde det vært. Men ts sin påstand om at det aldri før har vært tøft å etablere seg holder ikke vann. Det har alltid vært tøft å etablere seg. 

Folk har stort seg innrettet seg etter de faktiske forhold. An man etablerte seg tidligere med partner/ektefelle kom også av at det i perioder var reell boligmangel og at man ikke hadde økonomi til å bo alene.

Dagens unge, dvs under 30 år, er vel de første som har fått støtte hjemmefra, rett og slett fordi de er første generasjon som har foreldre med tilgjengelig kapital.

Anonymkode: b4468...7e4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Uenig. Det var svært vanskelig å få, og veldig dyrt med barnehageplass på 80-tallet. Det skulle dpesielle forhold til hvis du var så heldig å få plass. Dekningsgraden for barnehageplass var 20% for de yrkesaktive med barn. Og prisen rundt 5000 kr mnd. Det gjorde det umulig for mange å være i to 100 stillinger. Vi sjonglerte med dyr dagmamma og jobbet på forskjellige tidspunkt. Så ja, husprisen var lavere, men alt rundt krevende og dyrt. 
Og svært mange tok også høyere utdanning med alt det medførte av studielån etc. I hvert fall rundt meg.

Og min mann betalte hele sin utbetalte lønn for dagmamma, barnehage og SFO. Og han var ikke lavtlønnet :) Vi hadde nok hatt mer penger hvis en av oss sluttet å arbeide, men det var ikke aktuelt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du glemmer å nevne at boligene kostet slikk og ingenting. Så en rente på 17-18% var likevel billigere å betjene enn i dag. For ikke å nevne den enorme avkastningen du har fått på boligen.

Det er klart at å betjene 17% av tre årslønner er enklere enn 17% av seks årslønner (dvs 1.02 årslønn i renter). Men det er fortsatt langt mer enn 7% av seks årslønner.

Boligen har steget i verdi, men det er jo ikke penger jeg kan bruke til noe utover å stille som sikkerhet for lån. Avkastning derimot har jeg ikke fått.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er klart at å betjene 17% av tre årslønner er enklere enn 17% av seks årslønner (dvs 1.02 årslønn i renter). Men det er fortsatt langt mer enn 7% av seks årslønner.

Boligen har steget i verdi, men det er jo ikke penger jeg kan bruke til noe utover å stille som sikkerhet for lån. Avkastning derimot har jeg ikke fått.

Prisen på leiligheter har i snitt 11-doblet seg siden 1992. Så da blir regnestykket ditt ganske feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her. Jeg sparer og investerer med tanke på mine barn, men de kommer ikke til å vite om det eller se noe til pengene før de har hatt det trangt, måtte prioritere egne penger og har spart seg opp en slump på egenhånd. 

Svigerfars penger er svigerfars penger. Han bestemmer hvordan de brukes. 

Du er selv voksen, hvilke valg tar du nå for å kunne hjelpe dine barn når de etablerer seg? 

Anonymkode: 1a491...0eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og boligen kostet en ca en årslønn, og prisen har femdoblet seg i dag?

Det henger jo ikke på greip det du skriver? 

Jeg husker jeg fikk mitt eget soverom som 9-10 åring da mine foreldre kjøpte «nytt» hus. Huset kostet 1.2 millioner. I 1988. Gjennomsnittslønnen i 1988 var 160.000,- Og renten var høy. 

Du og din mann har gode utdannelser, og med det grei inntekt. Gjennomsnittsinntekten i 2022 var ca 650.000,- 

Du snakker som at dere er de eneste som noensinne har slitt i etableringsfasen. Ut av offerrollen, og prioriter heller annerledes. Man MÅ ikke bo i tykkeste byen, man kan kjøpe billigere bolig. Man MÅ ikke ha nytt hus, man kan kjøpe eldre, og pusse opp etterhvert som man har økonomi til det. 
Du har allerede fått startkapital av dine foreldre, men forventer enda mer. Du skriver at den eldre generasjon ikke har bakkekontakt..men helt ærlig, den som fremstår uten bakkekontakt er deg.

Anonymkode: 9ff01...b10

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...