Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

til? Og jeg bare minne om at på 80 tallet så var boligrenten 18 % så det er nok flere i dette landet før deg som har kjent på økonomiske bekymringer.

Renten var 18% og lånet var? For hus kostet ikke 10-15x årslønn på den tiden.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna våre i etableringsfasen synes, som ts, at vi burde bidra mer. Men jeg gidder altså ikke la være å unne meg selv nye klær uten dårlig samvittighet for første gang i livet, så lenge barna jobber mindre enn jeg gjorde, de kjøper mer klær enn jeg gjør, kjøper ny 60-tommers tv, og bruker fritiden til å spille tv-spill og dra på byen

Jeg tenker det er stor forskjell på å ha «god råd» og ikke ønske å gå ned i levestandard for å hjelpe barna sine, og å sitte med mange millioner på konto som man ikke bruker engang heller enn å gi litt til barna sine.

Jeg er litt enig med ts, at det er merkelig å være millionær også unner man ikke barna sine en lettere start på livet. Han gjør selvfølgelig hva han vil, men det sier jo mye om hvor mye han bryr seg om barna sine. 

Selv kommer jeg som mange andre her å spare egenkapital til mine barn. Er jeg millionær med 5+mill i lønn ville jeg hjulpet mer. Luksusferier? Nei, men utstyr til barn, større hus/mindre lån? Ja definitivt. Har jeg en vanlig lønn vil jeg fortsatt hjelpe men med beskjedent. Jeg syntes foreldre burde hjelpe etter evne. Skjønner ikke hvilke foreldre som ikke ønsker barna sine det beste?

Anonymkode: c57c6...5e5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Generasjon "Jeg har krav på" viser sitt sanne ansikt...

Skrev du ikke TS litt lenger ute i tråden at dere hadde fått hjelp til egenkapital? Da har det jo dryppet litt på dere? Det er langt fra alle som får det.

Anonymkode: 7d4da...065

Jeg er enig. Jeg ville ikke gitt til barn uten at jeg trygg på det ikke hadde gått til forbruk, men fremtiden. 
SærSamboers barn har et hårreisende syn på penger og forbruk. Jeg sitter fint i det, faren har svært lite. Barnet vil ikke få en krone av meg hvis hun ikke begynner å vise andre verdier og syn på penger og det selvsentrerte forsvinner. Da drypper det fra meg til gudbarn og venninner barn som ikke er grådige og som behandler meg bra. 
Hadde det vært egne barn skulle de også gjort seg fortjent til det. 

Anonymkode: f9f01...be1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger sikkert litt i mellomsjiktet mellom "de voksne" og "de unge" som det snakkes om her i tråden, er i midten av 30-åra med småbarn.

Vi kjøpte leilighet uten hjelp for 15 år siden, vi kjøpte en leilighet med stort behov for renovering i den "dårlige" delen av byen. Vi pusset opp og fikk igjen dobbel pris da vi etterhvert solgte og kjøpte enebolig på bygda. Vi hadde brukt sofa, tv, oppvaskmaskin osv. fram til vi fikk spart opp penger til å kjøpe nytt, det eneste vi kjøpte da vi flyttet inn var kjøleskap.

Når jeg hører mine yngre kollegaer snakke om hvilke krav de har til beliggenhet og standard på bolig, samt planer om oppussing, designermøbler osv., så merker jeg at det har vært en kulturendring de siste 10 årene. Boligene skal være instavennlige og man skal ha det top notch allerede i sitt første hjem. 

Jeg tror nok at nyetablerte har slitt i alle generasjoner, men at den yngre generasjonen nå har en større mulighet for å få drahjelp pga at sin foreldregenerasjon sitter bra i det pga prisstigningen og verdiøkning på bolig de siste 20-30 årene (beklager dårlig setning). Jeg har ikke hørt om noen i min foreldregenerasjon som fikk penger av sine foreldre.

Generelt sett så kan man ikke forvente noe, men jeg skjønner at det kan være sårt å ikke få noe når noen så nær sitter godt i det. Likevel så har man ansvar for seg selv og må selv leve med de valgene man tar, man kan ikke belage seg på andre.

Anonymkode: 0be8d...67b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Unge nå er ganske så avhengig av hjelp fra foreldre/slektninger for å etablere seg i bolig nå. 

Anonymkode: 82f95...75e

Neida det er de ikke. Det går helt fint å etablere seg uten hjelp fra foreldre, men da må man starte lite og kjøpe seg oppover. Problemet med den unge voksne generasjonen i dag er at de vil ha 100 kvm med en gang. Og det skal skje så fort man er ferdig med studiene. Boligen skal være fullt møblert og helst være oppgardert til nyeste interiørstil når de flytter inn. Er den ikke det blir det storstilt oppussing. 

Det er fullt mulig å spare til egenkapitalen selv, men da må man forsake noe. Reiser, dyr mat og alkohol og klær må utgå for en periode. Men det er klart det er jo mye mer behagelig å får pengene rett i hendene fra foreldrene.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart synes jeg med alle de som tenker at man ikke gir noe til sine egne barn (selv voksne barn) hvis man selv er rik. Jeg hadde selv gitt penger til min egen familie (inkludert søsken og foreldre i tillegg til barn) dersom jeg var rik, og for meg er det en selvfølge. Min samboer har fått en klekkelig sum penger av sin familie på grunn av foreldre som sitter godt i det, og mine foreldre jobber veldig hardt for at vi skal få penger fra dem en gang (selv om jeg sier at de trenger ikke tenke på det fordi vi har det bra økonomisk og de trenger ikke jobbe hardt hele livet for vår del), og jeg har også fått betydelig med penger fra mine besteforeldre igjen. 

Anonymkode: b8f37...989

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har generelt inntrykk av folk i det vestlige samfunnet (spesielt) i dag tenker kun på seg selv og sitt, selv i familier. Det er individualismen som rår på alle plan. I andre kulturer er det enda mer vanlig at man tar vare på hverandre og bidrar litt her og der for å hjelpe. Pengene får man ikke med seg i graven så hva er vitsen med å sitte og ruge på de til dagen man dør? Hvis jeg var rik hadde jeg ikke nølt med å hjelpe nær familie. Og hvis jeg hadde mottatt arv i godt voksen alder og jeg selv var godt etablert, så hadde jeg brukt det på å gradvis hjelpe de yngre. Det hadde plaget min samvittighet å sitte på en svær pengesekk uten å hjelpe dem. 

Endret av ruffen29
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Til nå ja.. var vel håp om noe annet ser jeg.

Anonymkode: 8da48...746

Nettopp og det kan jo hende svigerfar har gjennomskuet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting, men er litt undrende til at han ikke tilbyr. Derfor lufter jeg dette anonymt på internett. Ville aldri uttrykt forventningen andre steder enn her.😂

Jeg tipper han har en inntekt på 5 millioner i året.

Ts

Anonymkode: 9b8a2...585

Vi har rike svigerforeldre...de har sp mye penger at det er innimellom kvalmt...de har brukt ca 6 millioner på hytta...men de ville ikke kjøpe nytt barnesete til sitt barnebarn...og fant brukte til halv pris...

Men min mor som er pensjonist med lite penger har brukt mer penger på Oss og sine barnebarn en svigers...hun har kjøpt mye møbler etc til oss ( vi har også passet på henne og kjøpt tv, data, komfyr etc)

Vi har ikke mye penger og de vet at jeg i mange år gikk arbeidsledig og nå på aap. Jeg forventet ikke at de skal gi oss masse penger..men jeg blir irriterte når de bruker maser penger nesten bare for å bruke til hytte, dyr bil etc...men når det kommer til barnebarna så er de gjerrige og sier hele tiden at de ikke har mye penger..

Anonymkode: 904be...0eb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke en selvølge at man bare får panger av en bare fordi dem har mer enn andre, da lærer man seg ikke og stå på egne bein 😉

mine svigers har også god råd og jeg har aldri forventet at vi skulle få penger når vi kjøpte lelighet, bil eller når vi skal kjøpe hus

som dem heller ikke har gjort:) det eneste vi skulle ønske var at dem hjalp litt til med bryllupet

Anonymkode: 617d1...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene, men tenker generelt at vi har godt av å kjenne på tunge tider. Jeg og han jeg var gift med strevde i tyve-årene med å etablere oss, men fikk det til. Vi snudde ofte på krona, jobbet ekstra osv. i 30-årene ble vi skilt, og satt igjen med såpass god fortjeneste på huset (som vi hadde pusset opp uten å belåne det ekstra) at vi klarte å kjøpe bolig begge to. Nå er jeg i midten av 30-årene og snur på krona fortsatt, men i egen bolig og med en eldre, liten bil (og barn). Jeg liker denne livsstilen nå, se hvor mye jeg kan få til med lite penger. Jeg arver klær til meg og barna på lokale facebook grupper, sykler til jobb, forhandler ofte forsikring. Har malt gjerde for en eldre nabo (fikk greit betalt), vasket ut av en hybel (fikk greit betalt der også) i tillegg til vanlig jobb. Kjenne jeg setter så utrolig pris på livet og mestringsfølelsen det gir meg, tryggheten i å klare meg selv, gleden når jeg faktisk unner oss noe. Jeg kan skjønne det føles kjipt og urettferdig når han er bemidlet, men han har nok også jobbet for pengene sine. Det vil løsne for dere også. Sett dere gjerne ned å se på hva dere kan spare inn på i mnd. Kan dere kutte en strømmetjeneste? Spare 1000 på mat i mnd? Sett av disse pengene på egen konto, og etter en  stund har dere litt mer egenkapital 

Lykke til 

Anonymkode: 10331...1e0

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene din svigerfar tjener er hans penger, ikke deres. Dere har selv et ansvar for å forvalte deres egen økonomi. Jeg blir faktisk overrasket over hvor mange som forventer og nærmest tar det for gitt at familie og venner som sitter godt i det nærmest skal sponse personer rundt seg som har mindre penger enn dem. Ta ansvar selv!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (16 minutter siden):

Neida det er de ikke. Det går helt fint å etablere seg uten hjelp fra foreldre, men da må man starte lite og kjøpe seg oppover. Problemet med den unge voksne generasjonen i dag er at de vil ha 100 kvm med en gang. Og det skal skje så fort man er ferdig med studiene. Boligen skal være fullt møblert og helst være oppgardert til nyeste interiørstil når de flytter inn. Er den ikke det blir det storstilt oppussing. 

Det er fullt mulig å spare til egenkapitalen selv, men da må man forsake noe. Reiser, dyr mat og alkohol og klær må utgå for en periode. Men det er klart det er jo mye mer behagelig å får pengene rett i hendene fra foreldrene.

Ok, du er tydeligvis ikke fra Oslo. Eller så er dine barn/de unge du kjenner veldig annerledes enn de jeg kjenner. Det koster langt over 3 mill for en leilighet på 40 kvadrat (pluss felleskostnader på rundt 4-7000 i mnd i tillegg). har ikke hørt om noen som ønsker ferdig møblerte leiligheter, ante ikke at det var vanlig. Aldri hørt om unge som krever 100 kvm og designermøbler før. I tillegg er leieprisene hinsides, spesielt for de som er alene/ikke i par, og ikke kan dele soverom med noen.

Og helt ærlig; jeg synes unge definitivt skal ha mulighet til å være unge og både kunne reise og ta seg en fest og leve litt! Det sponser jeg med glede. Hvorfor ikke unne dem det når man har råd? Jeg sender som regel over noen hundrelapper til nevøen min når han skal ut på byen jeg. eller sponser en taxi hjem for niesen min. Hvorfor er det viktig at de skal ha det så vanskelig? Livet er hardt nok som det er, de unge nå MÅ mer eller mindre ta en masterutdanning for å få en godt betalt jobb, de trengte vi ikke når vi var unge. Jeg sitter i en høy stilling uten utdanning (og hadde da aldri studielån selvsagt), det er ganske umulig for de unge nå. Selv om  du selv hadde det vanskelig må det da være lov å gjøre livet litt lettere for de barna du valgt å få?

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn på generelt grunnlag, synes du det er bra at vanlige folk i Norge skal bo så trangt, 50 kvm og tre barn? Er det liksom et sunnhetstegn for økonomien, eller et ideal?

Ts

Nei, men man får ha og kjøpe det man faktisk har råd til? Du virker å mene at dere fortjener og skal ha, mer enn dere har økonomi til. Det er jo du som burde ha deg en birkelighetssjekk. Du kan ikke basere livet ditt på å få penger fra svigerfar, for å oppgradere bolig. Har dere ikke råd til mer enn 50kvm, så har dere ikke det. Mange må faktisk leile i mange mange år, før de kjøper? Dere har fått hjelp allerede! Du kan ikke alltid forvente den lette utveien her i livet. Nå får dere vel spare som alle oss andre? Og bo trang, som også mange andre. Dette er realiteten. 

Anonymkode: 3a964...b68

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare så trist at noen gir bort penger, og selv må suge på labben i årevis. Med dårlig mat og null fornøyelser. Mens det unge paret gjerne durer avgårde til syden et par år etter gaven, og unner seg strøken bolig og flotte møbler. Blir trist av å høre sånne historier, om folk som gir bort det lille de har.

Anonymkode: 077cd...464

Det var det du tolket ut av det jeg skrev? Min svigermor satt i splitter ny nedbetalt leilighet i tillegg til en utleieleilighet og en liten hytte.Hun hadde noen hundretusen igjen på sparekontoen sin etter at hun hadde gitt oss penger. Ingen grunn for suging på labben nei.

Anonymkode: 126d0...aff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ung kollega, som jeg ikke kan unnslippe, har rike svigerforeldre. De har fått MYE av dem. Hun snakker ikke om annet enn innkjøp, får flettet svigerforeldrenes økonomi og deres egne siste innkjøp i HVER samtale. Vi andre blir lei, og slitne og prøver å unngå henne. Selv kommer jeg til å arve mye, men har ikke noe enda. Og synes det er fint å greie meg selv. Kollegaene mine liker meg også👍🏼

Anonymkode: d9401...12a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Svigerfaren din er en fornuftig mann. 

Voksne mennesker må tjene/skaffe sine egne penger. Ikke minst spare når de har dårlig råd.

Hjelper ikke om dere har barn. Andre skal ikke være lommeboken deres av den grunn. Folk må slutte med å forvente at rike skal gi penger til folk med trang økonomi. Det er ikke sånn verden fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50. Vi har et hus som barna våre er glade i. Når jeg tenker meg om, har alle mine nyetablerte kolleger mye nyere, større og mer fancy hus enn oss. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MUSK! skrev (1 minutt siden):

Svigerfaren din er en fornuftig mann. 

Voksne mennesker må tjene/skaffe sine egne penger. Ikke minst spare når de har dårlig råd.

Hjelper ikke om dere har barn. Andre skal ikke være lommeboken deres av den grunn. Folk må slutte med å forvente at rike skal gi penger til folk med trang økonomi. Det er ikke sånn verden fungerer. 

Å hjelpe egne barn er da helt normalt. Hvorfor er han fornuftig med en lønn på 5 mill som han bestemmer seg for å beholde selv og ikke bidra til egne barn og barnebarn? Hva er vitsen med å tjene så mye da? er det ikke gjerne fordi man ønsker at barna skal få et godt liv? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 50. Vi har et hus som barna våre er glade i. Når jeg tenker meg om, har alle mine nyetablerte kolleger mye nyere, større og mer fancy hus enn oss. 

Hva hadde dette med noe som helst å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...