Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min drøm er at hvis jeg noen gang vinner masse i lotto så skal jeg glede andre og hjelpe mine nærmeste. 

Hadde mine barn slitt økonomisk og jeg hadde ekstra så hadde jeg MED GLEDE hjulpet de. Sånn har mine foreldre alltid vært. De har ikke vært rik men de har gitt litt når de har mulighet.  Det fører jeg videre til mine🧡

Anonymkode: 0199f...0cb

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (1 minutt siden):

Min svigerfar er også rik. Mine foreldre også. 
Jeg vil ikke ha pengene deres. Jeg vil tjene mine egne. 
Vi har opparbeidet vår egen formue (formue i den forstand at vi er gjeldfrie og har penger i aksjer). Det er en mye bedre følelse enn å få penger av noen andre. 

Vel, den formuen har dere vel også fått av noen andre, men da i bytte mot arbeid kanskje? Dere har vel ikke vært ute og gravd gull?

Siden du sier "vi" antar jeg at partner er et viktig ledd i denne formuenyggingen? Hva gjør det mer edelt å bli formuende ved hjelp av partner enn av foreldre?

Anonymkode: 175c0...3af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Min svigerfar er også rik. Mine foreldre også. 
Jeg vil ikke ha pengene deres. Jeg vil tjene mine egne. 
Vi har opparbeidet vår egen formue (formue i den forstand at vi er gjeldfrie og har penger i aksjer). Det er en mye bedre følelse enn å få penger av noen andre. 

Hvordan vet du det?

Anonymkode: f31a7...008

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skal det være at krav? Er ikke krav på samme måte som at TS ikke har krav på pengene til svigerfaren. Mange gir til velsedighet fordi man har et håp om en bedre verden og im å hjelpe, selv om det går på ens egen økonomi. 

Det at du tror staten finansierer alt som trengs er fullstendig uvitenhet fra din side. Lever du i realiteten i det hele tatt? Tannbehandling dekkes i liten grad etter 18 år, selv om det finnes menneaker som har problemer med tennene som ligger utenfor deres kontroll. Er massevis av genetuske sykdommer staten ikke kan eller vil finansiere behandling for. Staten er tydelig is heller ikke så opptatt av at nordmenn har særlig sunne matvaner - flere Europeise land koster på seg et laaaaangt bedre kosthold for barnehage- og skolebarn. Mødreomsòrg er milevis bedre i Korea. Finnes innmari mange flere eksempler.

Unge voksne 19-24 år får subsidiert tannbehandling med 75% moderasjon. De med aller dårligst råd, kan få stønad til tannbehandling fra sosialtjenesten.

Hvilke mennesker har problemer med tennene som ligger fullstendig utenfor deres kontroll?

Anonymkode: 41b32...dfb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Ja, godt spørsmål. Hun er jo helt self made, så den følelsen vet hun jo ingen ting om 🙃

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er født etter krigen og frem til 70-tallet har virkelig vunnet livets lotteri. Tok del i oppgangstider og fikk muligheter dagens unge bare kan drømme om. Så sitter de på sin høye hest og kaller unge i dag for bortskjemte. De kan rett og slett ikke forstår hvor vanskelig det er i dag. Motbydelig er det.

Anonymkode: 01200...d0f

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er rike både i eiendommer (som jeg selvsagt aldri ville forventet de solgte), men også svært høy inntekt fra lederjobb (ikke egen bedrift).

Ts

Anonymkode: 9b8a2...585

Å eie eiendom er svin dyrt. Jo større og dyrere du eier, jo mer koster det i vedlikehold, avgifter og formueskatt. 

5 mill i inntekt blir raskt spist opp på ett år pm en eien et par eiendommer. 

Vi eier litt selv og 2/3 av inntekt går til dette. Resten er forbruk, mat osv. 

Vi har ikke råd til ny bil feks. 

Anonymkode: 2259d...cd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, den formuen har dere vel også fått av noen andre, men da i bytte mot arbeid kanskje? Dere har vel ikke vært ute og gravd gull?

Siden du sier "vi" antar jeg at partner er et viktig ledd i denne formuenyggingen? Hva gjør det mer edelt å bli formuende ved hjelp av partner enn av foreldre?

😂😂

Du forstår at det er forskjell på å opparbeide seg en formue gjennom eget arbeid - kontra å motta store summer som gave? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Fordi det ligger mer stolthet i å være selvstendig enn å være avhengig av andres velvilje. Ikke kjøp mer enn du har råd til å opprettholde. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som er født etter krigen og frem til 70-tallet har virkelig vunnet livets lotteri. Tok del i oppgangstider og fikk muligheter dagens unge bare kan drømme om. Så sitter de på sin høye hest og kaller unge i dag for bortskjemte. De kan rett og slett ikke forstår hvor vanskelig det er i dag. Motbydelig er det.

Anonymkode: 01200...d0f

Ja..men mange i min generasjon kjøper ting de egentlig ikke har råd til. I min foreldregenerasjon var det ikke normalt med hytte, båt, 2 biler, bygge nytt hus, oppussing annenhvert år, take away, restaurantbesøk, dyre ferier osv. 

Da vi kjøpte vår første bolig var den dyr - og renten var over 10%. Nå griner min generasjon om renten kommer over 5% - og de må trappe ned på restaurant besøkene sine. Mye handler om prioriteringer. 
Vi har hatt noen beintøffe år i startfasen - men vi prioriterte alltid lån over festing og unødvendige ting (vi etablerte oss tidlig). Vi har jobbet hardt for å bli gjeldfrie tidlig, og jeg er glad vi prioriterte på denne måten. Jeg er stolt over at vi har jobbet oss gjeldfrie uten hjelp fra foreldre. 

Den eneste pengegaven jeg har fått fra mine foreldre var 50.000,- da den ene besteforelderen min døde. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forventer ingenting, men er litt undrende til at han ikke tilbyr. Derfor lufter jeg dette anonymt på internett. Ville aldri uttrykt forventningen andre steder enn her.😂

Jeg tipper han har en inntekt på 5 millioner i året.

Ts

Her motsierc du deg selv...

Anonymkode: bf58a...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Hvis dere har det veldig trangt økonomisk til tross for full jobb og bra utdanning har dere gjort noe feil.

Anonymkode: d236c...554

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at foreldre som tjener så mye ikke gjør noe for at eget barn ikke skal ha så mye lån. 

Det er en annen tid med lån nå. Mine foreldre- født på slutten av 50-tallet ble gjeldfrie tidlig og kun en periode på 80-tallet var renten høy- men begge jobbet så lite problem. 

Hadde mine foreldre hatt tilsvarende inntekt nå som ts svigerfar hadde de sørget for å sponse egenkapital til min bolig og sørget for ting til våre barn.  

Anonymkode: 519a7...887

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

det er en mulight for at du heller burde bruke tiden til å tenke på noe annet. Kanskje om hvordan dere med gode jobber og utdannelser har det trangt økonomisk. Da lever og bor dere nemlig over evne. Det går fint an å gjøre noe med kjapt og enkelt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg endelig er rik når min sønn er voksen, så skal jeg gladelig være raus med å bidra økonomisk, med glede!

Hvis jeg vant haugevis av penger skulle jeg betalt ned gjeld til mine foreldre og søsken, mine svigerforeldre skulle få tilsvarende sum. Og jeg ville vært raus med de rundt meg. Ikke sitte på pengegaugen og si min min min. Penger får du Ikke med deg i graven.

Anonymkode: 37a74...c7e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jeg helt urimelig?

Ja, bare fordi noen i familien din har penger så betyr ikke det at du har rett på å få noe.

Anonymkode: 59519...bb4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker han oppdrar barna med at skal de ha noe i livet så må de jobbe for det. At man ikke får det opp i hendene. Man lærer også mer om økonomi om man betaler ned egen gjeld. Om dere har mye i studiegjeld regner jeg også med at dere har gode utdanninger 

Anonymkode: fd9b1...942

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En engangssum på noen hundre tusener til hjelp i boligmarkedet er ikke litt drypping, det er fullstendig urimelige forventninger. Et drypp fra en «rik» bestefar er nye vintersko til barna, en tripptrappstol. 
Det er virkelig ikke rart at man ikke gir bort hundretusenvis. 

Anonymkode: e7f4e...636

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg forventer ingenting, men er litt undrende til at han ikke tilbyr. Derfor lufter jeg dette anonymt på internett. Ville aldri uttrykt forventningen andre steder enn her.😂

Jeg tipper han har en inntekt på 5 millioner i året.

Ts

Jeg syntes ikke du er rar. Kanskje ikke at han direkte skulle gitt dere penger i hånden, men med en slik inntekt er det ikke urimelig om han i hvert fall hadde spandert en del på dere; ferier, kjøpe litt større dyrere ting til barna som vogn etc., spandert middager ute. 

Gjør han ikke noe av dette? 

Anonymkode: d0f6a...092

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (9 timer siden):

😂😂

Du forstår at det er forskjell på å opparbeide seg en formue gjennom eget arbeid - kontra å motta store summer som gave? 

Tja. Er ikke alt arbeid som er så veldig høyverdig eller i nærheten fortjener å lønnes så høyt som det gjør. Så det kommer litt an på. Mange av de som tjener mye sitter jo bare lengere oppe i en kjede der andre mennesker faktisk utfører det harde arbeidet for dem. Noe formuende aktivitet er direkte ødeleggende for samfunn og natur. Så i noen tilfeller tenker jeg det hadde vært bedre om de bare fikk penger i hendene, ja.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...