AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #81 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sikkert beintøft å være i etableringsfasen nå, men det er ikke noe nytt. Da jeg skulle etablere meg som 25-åring (ferdig med lang utdannelse) var inflasjonen 6,7 % og gjennomsnittlig lånerente 16,4 %. Og lønna jeg fikk i min første jobb, var ikke noe å skryte av. Jeg bodde på 12 kvadrat og hadde ikke råd til middag hver dag. Anonymkode: 80cb5...f95 Og boligen kostet en ca en årslønn, og prisen har femdoblet seg i dag? Anonymkode: 9b8a2...585 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #82 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig? Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning. Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere? Anonymkode: 9b8a2...585 Det er en grunn til at han er rik, det er nettopp fordi han ikke strør rundt seg med penger. Anonymkode: cfa1f...6e2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 3. oktober 2023 #83 Del Skrevet 3. oktober 2023 Klarer ikke å fatte hvorfor det skulle dryppe ned på dere voksne mennesker med egen inntekt. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #84 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kommer jo til å få råd til det om noen år. Så da blir det noen kjipe år fremover. Det går fint. Og vi går glipp av evt. verdistigning vi kunne fått dersom vi kunne kjøpe allerede nå. Men likevel interessant å høre deres perspektiver. Litt overrasket over at dere er så krasse. Husk at jeg bare lufter dette anonymt på internett, har ikke gjort så mye som å hinte i det virkelige liv. Og pengene ville selvsagt gått til min mann. Ville det vært annerledes om det var egen far jeg hadde litt forventninger til? Er overrasket over holdningene til å hjelpe egen familie når man sitter svært godt i det selv. Ts Anonymkode: 9b8a2...585 Det er ingen som er krassere i denne tråden enn deg selv. Tror du skal holde dette for deg selv og ikke lufte det i det virkelige liv. Et tips. Jeg ville alltid hjulpet familie, men ikke om de klagde og sutret ved en hver anledning, som om ingen har levd et liv før dem. Anonymkode: b10b0...9e7 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreaJohan Skrevet 3. oktober 2023 #85 Del Skrevet 3. oktober 2023 53 minutter siden, katties said: Mulig han er rik, men gjerrig. Er mange millionærer som ikke donerer til noen form for veldedighet. Man skal altså ikke forvente noe av han (man har jo ikke krav på noe), men selvfølgelig sier handlingene til en person noe om personen. Hvorfor er det krav om å gi til veldedighet? Vi har et sterkt skattesystem i Norge. De rike skatter mye. Det finansierer velferdsstaten og myndighetene deler ut penger til andre veldedige formål. Betaler du skatt i Norge kan du bruke resten av pengene dine med god samvittighet. Det gjelder både de rike og middelklassen 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #86 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen som er krassere i denne tråden enn deg selv. Tror du skal holde dette for deg selv og ikke lufte det i det virkelige liv. Et tips. Jeg ville alltid hjulpet familie, men ikke om de klagde og sutret ved en hver anledning, som om ingen har levd et liv før dem. Anonymkode: b10b0...9e7 Klager og sutrer ved enhver anledning - sagt til en person på internett du aldri har møtt. God natt😂 Anonymkode: 9b8a2...585 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #87 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klager og sutrer ved enhver anledning - sagt til en person på internett du aldri har møtt. God natt😂 Anonymkode: 9b8a2...585 Bare les gjennom hvert eneste svar du har gitt i denne tråden. Om ikke det er klaging, sutring og angrep på andre, for de «forstår ikke de unge, vi fortjener så mye mer», så vet ikke jeg. Anonymkode: b10b0...9e7 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #88 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og boligen kostet en ca en årslønn, og prisen har femdoblet seg i dag? Anonymkode: 9b8a2...585 Nei, en enkel 50 m2 bolig i Oslo kostet ca 3 årslønner Anonymkode: b4468...7e4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 3. oktober 2023 #89 Del Skrevet 3. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Vi kommer jo til å få råd til det om noen år. Så da blir det noen kjipe år fremover. Det går fint. Og vi går glipp av evt. verdistigning vi kunne fått dersom vi kunne kjøpe allerede nå. Men likevel interessant å høre deres perspektiver. Litt overrasket over at dere er så krasse. Husk at jeg bare lufter dette anonymt på internett, har ikke gjort så mye som å hinte i det virkelige liv. Og pengene ville selvsagt gått til min mann. Ville det vært annerledes om det var egen far jeg hadde litt forventninger til? Er overrasket over holdningene til å hjelpe egen familie når man sitter svært godt i det selv. Ts Anonymkode: 9b8a2...585 Vi er krasse fordi du argumenterer som om det er kun din generasjon som har hatt det vanskelig i etableringsfasen. Mens det i alle tider har vært vanskelig å etablere seg, og nyetablerte par har måttet sette tæring etter næring. Personlig startet mannen og jeg samlivet med null og niks og en baby på vei. Det tok et halvt år før vi fikk en sofa. Og det vi hadde var lånt eller fått brukt. Bolig hadde vi ikke mulighet til å kjøpe før vi var 30, så vi gikk glipp av mange år med verdistigning. Men det er slik det er å etablere seg. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 3. oktober 2023 #90 Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) Forstår jeg ts rett, hun forventer at svigerfar skal betale for at de får høyere boligstandard? Jøsses! Det er ikke akkurat det jeg ville betegnet som "drypp" Endret 3. oktober 2023 av Hareena 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 3. oktober 2023 #91 Del Skrevet 3. oktober 2023 AndreaJohan skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det krav om å gi til veldedighet? Vi har et sterkt skattesystem i Norge. De rike skatter mye. Det finansierer velferdsstaten og myndighetene deler ut penger til andre veldedige formål. Betaler du skatt i Norge kan du bruke resten av pengene dine med god samvittighet. Det gjelder både de rike og middelklassen Hvorfor skal det være at krav? Er ikke krav på samme måte som at TS ikke har krav på pengene til svigerfaren. Mange gir til velsedighet fordi man har et håp om en bedre verden og im å hjelpe, selv om det går på ens egen økonomi. Det at du tror staten finansierer alt som trengs er fullstendig uvitenhet fra din side. Lever du i realiteten i det hele tatt? Tannbehandling dekkes i liten grad etter 18 år, selv om det finnes menneaker som har problemer med tennene som ligger utenfor deres kontroll. Er massevis av genetuske sykdommer staten ikke kan eller vil finansiere behandling for. Staten er tydelig is heller ikke så opptatt av at nordmenn har særlig sunne matvaner - flere Europeise land koster på seg et laaaaangt bedre kosthold for barnehage- og skolebarn. Mødreomsòrg er milevis bedre i Korea. Finnes innmari mange flere eksempler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #92 Del Skrevet 3. oktober 2023 1 hour ago, katties said: Mulig han er rik, men gjerrig. Er mange millionærer som ikke donerer til noen form for veldedighet. Man skal altså ikke forvente noe av han (man har jo ikke krav på noe), men selvfølgelig sier handlingene til en person noe om personen. Gjerrig? Han skal selvsagt ikke gi bort pengene sine? Rettferdighetssansen er fraværende hos enkelte på KG. Anonymkode: 88c2b...093 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #93 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med rik? Mine foreldre er også velstående, men pengene er bundet i bolig osv. Jeg forventer da ikke at de selger hjemmet sitt eller hytta si for at vi skal få penger? Anonymkode: dc49c...4a3 Det kan være smart av dem å belåne huset sitt for å gi forskudd på arv. katties skrev (1 time siden): Mulig han er rik, men gjerrig. Er mange millionærer som ikke donerer til noen form for veldedighet. Man skal altså ikke forvente noe av han (man har jo ikke krav på noe), men selvfølgelig sier handlingene til en person noe om personen. Enig. Mange rike er også gjerrige. Selv om man ikke plikter å gi noe til noen, sier det mye om en person som ikke er villig til å dele av sin overflod til andre som er verre stilt. Enten det handler om å gi nær familie litt mindre bør, eller det gjelder midler til World Wild life Org, Leget uten grenser, Flyktninghjelpen eller det lokale idrettslaget. AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg er flau på dine vegner.. Anonymkode: 46d4f...ddd barleymill skrev (1 time siden): Han har ingen plikt til å dele sine egne oppsparte midler AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal dere automatisk gå penger/verdier/ting av han fordi han er rik? Entiteled? Anonymkode: f99bd...55c I de fleste andre land på kloden settes kollektive høyere, om ikke storsamfunnet, så familie. Om jeg kan lette mine barns økonomiske byrde i fremtiden, slik at de fikk litt mer tid eller handlingsrom i en krevende fase, som samfunnet ikke har tilpasset seg - dobbeltarbeidende småbarnsforeldre i et durt boligmarked - så hadde jeg selvsagt gjort det, for å gi de en bedre hverdag og start. Om de er bortskjemte ville hatt med andre ting p gjøre fra hele oppveksten, de blir ikke bortskjemt om de ellers ikke har fått alt de pekte på, kun noe øk støtte i tidlig voksen alder. Å gi barn og barnebarn en god start vil jeg anse som mer fornuftig bruk av pengene enn flottere livsstil på meg selv eller nedsylting - likskjorten har ikke lommer. Men ts, du må bare innse at din svigerfar er seg selv nok, Anonymkode: d3e09...c72 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #94 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi kommer jo til å få råd til det om noen år. Så da blir det noen kjipe år fremover. Det går fint. Og vi går glipp av evt. verdistigning vi kunne fått dersom vi kunne kjøpe allerede nå. Men likevel interessant å høre deres perspektiver. Litt overrasket over at dere er så krasse. Husk at jeg bare lufter dette anonymt på internett, har ikke gjort så mye som å hinte i det virkelige liv. Og pengene ville selvsagt gått til min mann. Ville det vært annerledes om det var egen far jeg hadde litt forventninger til? Er overrasket over holdningene til å hjelpe egen familie når man sitter svært godt i det selv. Ts Anonymkode: 9b8a2...585 Det blir nok ikke verdistigning dersom dere kjøper nå, heller tvert i mot. Men når han ikke sponset noe i bryllupet heller, så tror jeg du kan spare energien din og slutte og drømme om at det skal dryppe noe på dere. Du må rett og slett bare ta ansvar for egen økonomi, og fokusere på det fremover. Anonymkode: 35aa1...4d0 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 3. oktober 2023 #95 Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gjerrig? Han skal selvsagt ikke gi bort pengene sine? Rettferdighetssansen er fraværende hos enkelte på KG. Anonymkode: 88c2b...093 Ha legger du i ordet "MULIG"? Ville fortsatt anta at HVIS noen er rik, men ikke har noe ønske om å hjelpe, så er det god sjanse for gjerrig. Han MÅ ingenting, men det sier fortsatt noe om han som person, men dette burde TS vite bedre enn meg. Jeg har også muligheten til å hjelpe enkelte individer, men ville aldri gjort det pga de ikke setter pris på hjelp f.eks., eller mener de har krav på noe fra meg. Endret 3. oktober 2023 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #96 Del Skrevet 3. oktober 2023 31 minutter siden, MariaIsabel said: Tror du vanlige folk driver og bruker masse penger på shopping nå om dagen? Det er bare å finne frem den konkrete statistikken - å kjøpe et hus er et helvette nå kontra for et par generasjoner siden. Politikerne har fordyret boligene noe så jæ... ved å stille stadig høyere og dyrere krav til nybygg. Man vet at noe er galt når det kreves parkeringsgarasjer i nye studenboliger, heis i alt nytt høyere enn to etasjer, 100% rullestoltilpasset og en masse andre fordyrende krav. De tillater heller ikke fortetting eller å røre den hellige markagrensen som i hvert fall rammer Oslo hardt og kanskje andre byer. Partiene har også sentralistert en masse offentlige stillinger - noen jobber må ligge sentralt fordi de krever høy kompetanse, men de kunne vært plassert i utkanten av storbyene, i randkommunene, ikke i sentrumsstrøk der de som jobber knapt lenger har råd til å bo nærmere enn en time unna jobben i hvert fall om man også tenker seg barn. Politikken har også vært å fortsatt ha sosialboliger til arbeidsledige, som ikke er knyttet til et arbeidssted, i dyre strøk i byene der NAV betaler hele eller deler av husleien. STaten/politikerne/NAV presser sånn opp boutgiftene til alle som betaler selv i samme område og bidrar vel sånn til at flere må NAVe etterhvert. Men det er dette vi har stemt på og dermed fortjener så slutt å sytingen. Anonymkode: 9887d...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #97 Del Skrevet 3. oktober 2023 3 minutter siden, katties said: Ha legger du i ordet "MULIG"? Ville fortsatt anta at HVIS noen er rik, men ikke har noe ønske om å hjelpe, så er det god sjanse for gjerrig. Han MÅ ingenting, men det sier fortsatt noe om han som person. Gjerrig er negativt, mens prisbevisst og pengesmart er positivt. Hvorfor velger du å kalle det gjerrig? Anonymkode: 88c2b...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #98 Del Skrevet 3. oktober 2023 Nordmenn evner ikke å tenke helhetlig som en familie. Det er helt tragisk egentlig. Det er helt absurd hvor mange som normaliserer at bestefar/far drar inn millioner, mens avkommet må spinke og spare. Som ts sier, å gi de bittelitt investeringskapital nå, hadde gitt så stor avkastning. Det hadde øket familiens samlede velstand. Individualistisk drittkultur. Hva skjedde med slekters gang osv? Patetisk og pinlig Anonymkode: 175c0...3af 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 3. oktober 2023 #99 Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Gjerrig er negativt, mens prisbevisst og pengesmart er positivt. Hvorfor velger du å kalle det gjerrig? Anonymkode: 88c2b...093 Både fattige og rike kan være "pengebevisst og pengesmart". Når man har mye og det koster deg lite å hjelpe noen, men hovedgrunnen til at man ikke gir er at "da har jo JEG mindre" - altså: ikke at man har problemer med å da få råd til noe viktig, senke din levestandard o.l., man bare får ikke noe glede av å kunne glede noen andre, da er man gjerrig. Man er også gjerrig hvis man velger å spare penger i stedet for helse, heller miste gode venner enn å bruke penger sammen med de (hvis man klart har råd), velge å kjede seg i stedet for å bruke penger man har råd til å bruke på noe gøy. Hvor grensa går er ulikt for ulike mennesker, men i enkelte tilfeller ER det svart-hvitt. Endret 4. oktober 2023 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 3. oktober 2023 #100 Del Skrevet 3. oktober 2023 Min svigerfar er også rik. Mine foreldre også. Jeg vil ikke ha pengene deres. Jeg vil tjene mine egne. Vi har opparbeidet vår egen formue (formue i den forstand at vi er gjeldfrie og har penger i aksjer). Det er en mye bedre følelse enn å få penger av noen andre. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå