Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og så? Han må jo ikke hjelpe dere? Har en rik far selv. Har skaffet meg bolig og biler helt uten min fars hjelp. Joda, han har hjulpet meg økonomisk opp igjennom, jeg har fått laptop av ham, noen reiser, han betalte litt av min utdannelse. Men de virkelig dyre tingene har jeg skaffet selv. 

Jeg antar min far ville hjulpet meg mer, om jeg spurte. Vet ikke. Har aldri falt meg inn at jeg skal gå til ham for økonomisk hjelp. Det han har hjulpet meg med har vært gaver. 

Anonymkode: 7207d...178

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bodde med tre barn på 50 m2, ett soverom. Flyttet til 3-roms på 80 m2 da vi fikk nr 4. Da kjøpte vi også vår første sofa. Så våre barn har klart seg uten eget rom, og de klarer seg selv som voksne fordi de setter tæring etter næring.

Anonymkode: b4468...7e4

Men sånn på generelt grunnlag, synes du det er bra at vanlige folk i Norge skal bo så trangt, 50 kvm og tre barn? Er det liksom et sunnhetstegn for økonomien, eller et ideal?

Ts

Anonymkode: 9b8a2...585

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men sånn på generelt grunnlag, synes du det er bra at vanlige folk i Norge skal bo så trangt, 50 kvm og tre barn? Er det liksom et sunnhetstegn for økonomien, eller et ideal?

Ts

Det kommer jo virkelig an på hvor du bor?

Anonymkode: e46f6...dc9

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo virkelig an på hvor du bor?

Ok, så hvis det er i Oslo er det sunt og bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe utenfor Oslo hvis du kun har råd til 50kvm i smørja. Det er mer enn nok steder å ta av hvor du får mer for pengene. 

Anonymkode: b10b0...9e7

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke uvanlig med den størrelsen på bolig i Oslo? 

Du virker veldig ung, en smule bortskjemt, og muligens mindre begavet. Eventuelt er du et troll. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo kjøpe utenfor Oslo hvis du kun har råd til 50kvm i smørja. Det er mer enn nok steder å ta av hvor du får mer for pengene. 

Jeg bor ikke i Oslo. Det var et tilsvar til en som «skrøt» over at hun selv hadde bodd på 50 kvm og tre barn.

Med det sagt er jo boligmarkedet i Oslo virkelig ute og kjører, og absolutt et digert problem. Alle dere som sier til folk «bare flytt ut av Oslo» er med på å bagatellisere problemet.

Ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Du får da jobbe deg opp og kjøpe noe større, flytte ut av byen. Kan jo få palasser 😄 Ikke finne deg en rik kalv som ikke får arva si. Fy flate så grådige folk er.

Anonymkode: 8da48...746

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så siden du kjenner noen, så er «mange» slik? Jeg forstår at du ikke er forsker.

Anonymkode: 41b32...dfb

Ja, det finnes mamge slike i verden - det er jeg sikker på. Om det er en stor andel prosentvis vet jeg ikke - det er det lite forskning på, men generelt viser forskning at de som har mindre gir mer av det de har. F.eks: https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=129068241

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke uvanlig med den størrelsen på bolig i Oslo? 

Du virker veldig ung, en smule bortskjemt, og muligens mindre begavet. Eventuelt er du et troll. 

Må være et troll som lager sånne tråder. Eller en grådig lat og mindre suksessfull influenser.

Anonymkode: 8da48...746

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo. Det var et tilsvar til en som «skrøt» over at hun selv hadde bodd på 50 kvm og tre barn.

Med det sagt er jo boligmarkedet i Oslo virkelig ute og kjører, og absolutt et digert problem. Alle dere som sier til folk «bare flytt ut av Oslo» er med på å bagatellisere problemet.

Ts

Alle er jo problemet. Bare ikke du og dine forventninger til hva samfunnet (og svigers) skylder deg! Må være deilig å bo i den bobla. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Ikke et ideal, men konsekvensene av at vi ønsket oss barn. Hverken min mann eller jeg oppfattet det som trangt eller et problem, begge var oppvokst i husbankhus på 80 m2 og to søsken. Vi hadde kjøkken med spiseplass, stue med spisestue og sofa, og stort soverom med skap mellom barnerom og vår seng.

Anonymkode: b4468...7e4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo problemet. Bare ikke du og dine forventninger til hva samfunnet (og svigers) skylder deg! Må være deilig å bo i den bobla. 

Du svarer ikke på diskusjonen om boligmarkedet og Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er litt rart. Er jeg helt urimelig?

Vi er en ung familie i 20-årene med et lite barn. Vi har masse studie- og boliglån og har det veldig trangt økonomisk tross full jobb og bra utdanning.

Har selvfølgelig ikke luftet tankene mine til mannen min. Men hva tenker dere?

Familier er forskjellig. Noen foreldre syr puter og gir alt de kan til sine barn. Andre foreldre lærer barn selvstendighet 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer ikke på diskusjonen om boligmarkedet og Oslo. 

Det er hva det er. Så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nysgjerrig. Du sier dere har bra utdanning og er i full jobb, så da antar jeg dere har kunnet få et finansieringsbevis på .. f eks 4.250.000. Er søk på Finn over boliger i Oslo på minimum 65 kvadratmeter med totalpris maks 4.250.000 viser jo 46 boliger. Så det er jo ikke slik at dere må bo på 50 kvm med barn, selv i Oslo? Med mindre dere ønsker å bo i de dyrere delene av byen da - men det er jo er valg dere tar. 

Anonymkode: cd892...270

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste av oss har vært i etableringsfasen, det var ikke fett, men vi lærte hvordan vi skulle prioritere. De som kan løpe til mamma eller pappa når overforbruket rammer lærer ingen ting.

Var jeg svigerfar ville jeg tilby meg å betale for ny garasjeport hvis jeg skjønte den var i ustand, tilby meg å sponse ny varmtvannsbereder om den var 20 år gammel, samme med installasjon av seriekoplete røykvarslere. Altså slike ting man ikke kan prioritere når det er trangt, men som tjener sikkerheten for mine. Samtidig vil det ikke føre til økt forbruk av goder man strengt tatt ikke behøver.

Det sagt, ville jeg likevel revet i gode middager på restaurant ved markeringer. 

Anonymkode: a3490...a2a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

En luksus? Å ha et en bolig stor nok til at barn får eget rom? Å nei så kravstore vi unge er, som vil ha luksusen at en familie skal bo på mer enn 50 kvm.

Ts

Man kan mene mangt og mye om svigerfar og hans penger, men når det kommer til alt er det dere som har valgt å sette barn til verden og valgt det vel vitende om at dere ikke har råd til mer enn 50 kvm. Å mene at svigerfar har ansvar for at deres familie skal ha større bolig er kravstort. Enkelt og greit. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er så dritt lei av denne argumentasjonen mot oss unge!! Mange av dere eldre har så lite bakkekontakt at det er helt sykt. Det er beintøft å være i etableringsfasen akkurat nå. Det handler ikke om å ville «leve i luksus» eller dra på flotte ferier.

Ts

Det er sikkert beintøft å være i etableringsfasen nå, men det er ikke noe nytt. Da jeg skulle etablere meg som 25-åring (ferdig med lang utdannelse) var inflasjonen 6,7 % og gjennomsnittlig lånerente 16,4 %. Og lønna jeg fikk i min første jobb, var ikke noe å skryte av. Jeg bodde på 12 kvadrat og hadde ikke råd til middag hver dag.

Anonymkode: 80cb5...f95

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (Akkurat nå):

Man kan mene mangt og mye om svigerfar og hans penger, men når det kommer til alt er det dere som har valgt å sette barn til verden og valgt det vel vitende om at dere ikke har råd til mer enn 50 kvm. Å mene at svigerfar har ansvar for at deres familie skal ha større bolig er kravstort. Enkelt og greit. 

Vi kommer jo til å få råd til det om noen år. Så da blir det noen kjipe år fremover. Det går fint. Og vi går glipp av evt. verdistigning vi kunne fått dersom vi kunne kjøpe allerede nå.

Men likevel interessant å høre deres perspektiver. Litt overrasket over at dere er så krasse. Husk at jeg bare lufter dette anonymt på internett, har ikke gjort så mye som å hinte i det virkelige liv. Og pengene ville selvsagt gått til min mann. Ville det vært annerledes om det var egen far jeg hadde litt forventninger til? Er overrasket over holdningene til å hjelpe egen familie når man sitter svært godt i det selv. 

Ts

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...