Gå til innhold

Svigerfar er «rik», men det drypper ingenting på oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er så dritt lei av denne argumentasjonen mot oss unge!! Mange av dere eldre har så lite bakkekontakt at det er helt sykt. Det er beintøft å være i etableringsfasen akkurat nå. Det handler ikke om å ville «leve i luksus» eller dra på flotte ferier.

Ts

Anonymkode: 9b8a2...585

Men hvorfor spør dere ikke svigerfar om et gunstig lån? Eller forskudd på arv? 

Anonymkode: 41b32...dfb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra da. Da har dere fått hjelp. Hva mer ønsker du av penger? Du svarer ikke på dette bevisst. Hva skulle dryppet over på deg?

Anonymkode: b10b0...9e7

Det kan jeg meget gjerne svare på. Jeg hadde ønsket noen hundre tusen som en engangssum slik at vi kunne kjøpt oss større bolig her i byen. Det ville vært en veldig god investering for oss, som vi ville hatt glede av resten av livet.

Ts

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg meget gjerne svare på. Jeg hadde ønsket noen hundre tusen som en engangssum slik at vi kunne kjøpt oss større bolig her i byen. Det ville vært en veldig god investering for oss, som vi ville hatt glede av resten av livet.

Ts

Hadde dere hatt råd til å betjene en større bolig? Større bolig høres jo bare ut som noe luksus man har lyst på…

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere hatt råd til å betjene en større bolig? Større bolig høres jo bare ut som noe luksus man har lyst på…

En luksus? Å ha et en bolig stor nok til at barn får eget rom? Å nei så kravstore vi unge er, som vil ha luksusen at en familie skal bo på mer enn 50 kvm.

Ts

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært tøft for alle i etablerfasen gjennom alle år. 

Gå til din mor eller far og spør om å få penger av de. 

Anonymkode: 52f55...aa2

Nei, det har ikke vært like tøft i alle år. For 25 år siden trengte man et par månedslønner i egenkapital.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En luksus? Å ha et en bolig stor nok til at barn får eget rom? Å nei så kravstore vi unge er, som vil ha luksusen at en familie skal bo på mer enn 50 kvm.

Ts

Du er veldig opptatt av denne «oss unge», som om du var den eneste unge i etableringsfasen her :) Det begynner demre for meg hvorfor penger og generøsitet ikke drypper ned på dere..

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er flaut å forvente at han deler penger med deg.

Anonymkode: 8a58e...ac2

Var vel derfor hun avlet med sønnen.

Anonymkode: 8da48...746

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig opptatt av denne «oss unge», som om du var den eneste unge i etableringsfasen her :) Det begynner demre for meg hvorfor penger og generøsitet ikke drypper ned på dere..

Det er du som har null bakkekontakt! Ja, det gjelder dessverre de fleste unge, og det er skikkelig kjipt. Har medfølelse med alle unge som skal inn på boligmarkedet eller som sitter med mye boliglån akkurat nå. 

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel derfor hun avlet med sønnen.

Til nå er det sønnen som har tjent på å «avle med meg»… 

Ts

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du virkelig oversikt over hva alle millionærer/milliardærer bruker pengene sine på? Og oversikt over alle veldedige formål og donasjoner de mottar? Du vet kanskje ikke at det også er relativt vanlig å donere anonymt eller å be om at navnet ikke offentliggjøres ved større donasjoner?

Hvorfor skulle jeg ha oversikt? Jeg kjenner flere som ER millionærer, og som ikke vil gi kona dyrere gaver enn de selv får, kjøper det billigste og mest usunne smøret til de andre i familien, fordi det er billigst, vil ikke reise på ferier med mindre noen tilbyr dem å låne boligen gratis, etc. De ville gått mer og mer i overskudd hver eneste måned selv hvis de brujte 30 000 ekstra per måned. I tillegg gir noen til veldedighet eller forskutterer arv fordi de ellers vil miste penger i form av skatter.

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Er vel ikke svigerfar som har fått barn han ikke har råd til 😄

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til nå er det sønnen som har tjent på å «avle med meg»… 

Ts

Til nå ja.. var vel håp om noe annet ser jeg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan på en måte ikke forvente å få penger av andre mennesker, men jeg forstår tanken din - i motsetning til de fleste her. 

Jeg har vokst opp med penger, og har også i voksen alder alltid fått en del dersom jeg har trengt det. Det har også drypt på de rundt meg, dersom det har gagnet meg (sertifikat og bil til ekser for.eks). 

Nå tjener jeg og mannen min godt selv, men situasjonen hadde ikke vært slik dersom ikke pappa hadde gått inn med en del til mitt første hus (som jeg pusset opp og solgte med stor gevinst), betalt mannens utdanning som julegave, og deretter gikk inn i en mer business-relasjon ved å være vår investor i noen eiendomsprosjekter, som førte til at vi fikk bygd opp kapital til å tjene godt selv. Det fører til at vi kan gi det samme til våre barn.

Jeg vet også at de alltid ville hjulpet økonomisk dersom vi plutselig hadde trengt det, og den sikkerheten har jeg alltid hatt.

Tror det ville føltes merkelig dersom vi slet og de ikke hjalp til. Mannen blir likevel like sjokkert hver gang da. 😅

Endret av MariaIsabel
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer selv fra en familie hvor vi ikke har fått økonomisk bistand til noe etter fullført vgs. Mor fordi hun ikke har råd, far fordi han ikke føler kallet (som forøvrig ikke er noen man skal spørre om tjenester som krever for mye heller). Dog mat og losji ved besøk, emosjonell støtte, praktisk hjelp og generelt god stemning. Terskelen for å skulle spørre om økonomisk hjelp er høy, og mye påspandering kan få meg til å steile litt. Inprintet at vi skal klare oss selv.

Nå er det uansett ikke snakk om at noen tjener flere millioner. Jeg synes faktisk det er litt merkelig å ikke hjelpe sine barn økonomisk for å gi dem en god start på voksenlivet da. Om jeg selv satt med slik inntekt plutselig ville jeg definitivt hjulpet både søsken og foreldre økonomisk. Ikke noe Mor Theresa opplegg altså, men hvem trenger en slik overflod av penger. Samtidig som sine nærmeste lurer på hvordan de skal finansiere neste verkstedregning. Man må respektere andres valg, men man kan jo stusse litt... 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er så dritt lei av denne argumentasjonen mot oss unge!! Mange av dere eldre har så lite bakkekontakt at det er helt sykt. Det er beintøft å være i etableringsfasen akkurat nå. Det handler ikke om å ville «leve i luksus» eller dra på flotte ferier.

Ts

Det har alltid vært tøft å være i etableringsfasen. Et problem for dagens unge (dette er ikke kritikk) er at de er vokst opp i periode med sterk økonomisk vekst og er delvis vant til hva gamle meg vil kalle et høyt forbruk. Dette gjelder også mine barn. Vi har etter hvert fått god økonomi, og de er vant til å ha penger tilgjengelig. De drar på shopp8ng, noe som for meg er en helt ukjent aktivitet. Jeg drar og handler kun når jeg trenger noe, og min definisjon av behov er nok annerledes enn generasjonen før.

Anonymkode: b4468...7e4

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg ha oversikt? Jeg kjenner flere som ER millionærer, og som ikke vil gi kona dyrere gaver enn de selv får, kjøper det billigste og mest usunne smøret til de andre i familien, fordi det er billigst, vil ikke reise på ferier med mindre noen tilbyr dem å låne boligen gratis, etc. De ville gått mer og mer i overskudd hver eneste måned selv hvis de brujte 30 000 ekstra per måned. I tillegg gir noen til veldedighet eller forskutterer arv fordi de ellers vil miste penger i form av skatter.

Så siden du kjenner noen, så er «mange» slik? Jeg forstår at du ikke er forsker.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har alltid vært tøft å være i etableringsfasen. Et problem for dagens unge (dette er ikke kritikk) er at de er vokst opp i periode med sterk økonomisk vekst og er delvis vant til hva gamle meg vil kalle et høyt forbruk. Dette gjelder også mine barn. Vi har etter hvert fått god økonomi, og de er vant til å ha penger tilgjengelig. De drar på shopp8ng, noe som for meg er en helt ukjent aktivitet. Jeg drar og handler kun når jeg trenger noe, og min definisjon av behov er nok annerledes enn generasjonen før.

Tror du vanlige folk driver og bruker masse penger på shopping nå om dagen?

Det er bare å finne frem den konkrete statistikken - å kjøpe et hus er et helvette nå kontra for et par generasjoner siden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

Vi bodde med tre barn på 50 m2, ett soverom. Flyttet til 3-roms på 80 m2 da vi fikk nr 4. Da kjøpte vi også vår første sofa. Så våre barn har klart seg uten eget rom, og de klarer seg selv som voksne fordi de setter tæring etter næring.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en svigerfar som har greit med midler, jobber hardt, men bruker mye penger på tull også... 

Vi har gjennom årene giftet oss og fått barn og derav hatt både bryllupsfest og dåp. Har ikke sett en krone fra han. 

Men kommentar på at jeg skulle tilbake i jobb når baby var bare 14 mnd, det skulle han poengtere at var helt grusomt da - men uten noe form for hjelp for å kunne være lengre hjemme med barnebarnet hans. Tar allerede perioder med ulønnet for å få det til å gå opp med barnehage og fars permisjon. Vi har ikke råd til mer ulønnet. 

I bryllupet (betalte alt selv bortsett fra underholdning som foreldrene mine betalte) ble det hintet om at dette var smålige/kjipe greier (bryllup til 120 000, altså budsjettbryllup, men fri bar og grei mat - vi sparte inn på pynt, bekledning og annet dill). Han bidro ikke en krone her heller selv om vi hintet om at det hadde vært koselig med et lite bidrag. 

Vi forventer jo absolutt ingenting, men synes det hadde vært fint da. Han har jo fått barnebarn - ikke fått så mye som en body derfra 🙃 mens mine foreldre som ikke er bemidlet har bidratt med ting til sikkert 10 000,- tilsammen.  

Anonymkode: 519ea...3c9

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du kan ikke forvente noe og jo mer din svigerfar kjenner på dine "forventninger" om det er sagt eller usagt, hint eller hva du driver med jo mindre lyst vil han jo ha til å være ekstra gavmild. I utgangspunktet kan man ikke forvente noe enn normal høflighet og gaver til jul og bursdag. Det kan man ha en viss forventning om. Jeg kjenner både millionærer og milliardærer og felles med de jeg kjenner er at de ikke strør om seg med penger. Noe mine tidligere svigers ville mislikt er en forventning av nye svigerdøtre eller lignende om å få ting. Jeg er x svigerdatter men har dryppet litt på meg og deres barne barn i blant nettop fordi jeg ikke forventer. Feks når et familie medlem av meg døde ringte x svigermor og kondolerte og vippset et beløp til sorte klær. Jeg er fortsatt en del av familien og bedt i bursdager og slikt nettop fordi de over år har sett at jeg ikke er ute etter penger. Ikke får mitt barn spesielt mye av de heller. Jeg får faktisk julegave fortsatt men det kan være en kopp feks eller en nisse en liten oppmerksomhet og de andre som har barn med samme sønn får det samme 🤭her gjøres ingen forskjell. 

Eneste virkelig bonusen sånn økonomisk er at sønnen min langt inn i fremtiden sikkert vil arve noe. Kan godt hende plutselig jeg arver også hadde egentlig ikke blitt så overasket. 

Ikke forvent noe tenker jeg, ta det som en hyggelig gest om du skulle få noe. Ikke gå rundt med negative vibber over forventninger du uansett ikke kan kontrollere. 

Anonymkode: b4539...169

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...