Anglofil Skrevet 27. januar 2006 #41 Skrevet 27. januar 2006 Som sagt så likte jeg filmen kjempegodt. Men nå har jeg kjøpt inn serien også, og skal kose meg med den en natt jeg har tid. Men uansett så syns jeg at filmen Sense and Sensibility med bla. Emma Thompsons er hakket bedre. (men det kan jo ha noe med skuespillerene å gjøre også) ← Sense and Sensebility filmen er hakket bedre enn filmen Pride and Prejudice. Men Selve serien Pride and Prejudice vil jeg påstå er bedre enn Sense and Sensebility filmen. Mvh Yvonne
Gjest Frigg Skrevet 27. januar 2006 #42 Skrevet 27. januar 2006 (endret) Jeg ble skuffet. Var en veldig dårlig filmatisering av en Jane Austen bok. Det var ikke en dårlig film, bare en veldig, veldig, veldig dårlig Jane Austen film. Endel av handlingen var direkte tåpelig og usannsynlig. I allefall hvis du vet noe om takt og tone på denne tiden. Selvfølgelig, litt kunstneriske friheter må man jo ta seg, men... Syntes likevel ikke at den holdt til noen god karakter. (2 av 6) Anbefaler heller at dere ser mini-serien produsert av BBC. Den er god den! Og les boken! Helst på engelsk om du kan! Har selv lest boken, og den blir bare bedre og bedre for hver gang jeg leser den! Endret 28. januar 2006 av Frigg
Anglofil Skrevet 28. januar 2006 #43 Skrevet 28. januar 2006 Jeg har lest den både på engelsk og norsk, og synes ikke at den er så mye mer fantastisk på engelsk... Og jeg er ikke enig med deg, jeg synes det var en grei Austen film. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #44 Skrevet 5. februar 2006 Jeg kjøpte miniserien til BBC, Pride and Prejudice etter å ha lest denne tråden. Tenkte jeg skulle begynne å se en episode i går kveld, begynte ganske sent. Men jeg klarte jo ikke slutte, jeg måtte se hvordan det gikk, og endte med å sitte oppe til klokken 04.00 i natt!!!! Tusen takk for tipset, det var virkelig en bra serie!!
Mona Skrevet 5. februar 2006 #45 Skrevet 5. februar 2006 Jeg synes filmen var fantastisk! Men så har jeg verken lest boken eller sett serien fra før.
-Fisken- Skrevet 19. februar 2006 #46 Skrevet 19. februar 2006 Jeg synes filmen var fantastisk! Men så har jeg verken lest boken eller sett serien fra før. ← Samme her.
Malou Skrevet 24. februar 2006 #47 Skrevet 24. februar 2006 Jeg har sett filmen i kveld og synes den var nydelig! Gode skuespillere, flott filmet (i utrolig flotte omgivelser) og romantikk på et nivå det er lenge siden jeg har sett. *sukker henført* Jeg har forøvrig heller hverken lest boken eller sett miniserien.
Susan Sto Helit Skrevet 25. februar 2006 #48 Skrevet 25. februar 2006 Jeg synes filmen var herlig. Likevel var det noe som ikke stemte helt hundre prosent - foreksempel det som noen nevner over her, nemlig at familen ikke stod frem som mer typisk bonde-aktige. De virket "rikere". Liker Keira godt, men hun er litt for "spinkel for rollen synes jeg. Men det er en film jeg er glad for at jeg gikk og så. ← Irriterte vettet av meg over filmen da jeg så den. Det samme gjorde en venninne av meg jeg så den sammen med. Dette med at de virket bodske var den ting, de er overklasse! Faren er nokså rik, og de har et pent hus, men desverre arver ikke moren eller døtrene noe. Dette er jo bakgrunnen for at de ønsker å få minst en av døtrene godt gift. Hadde søstrene hatt en bror, kunne han forsørget dem og moren. Dessuten ser man ikke at Lizzy er særlig mindre dum en sine søstre i filmen. Hun virker ordentlig "fjortis"! Hun skal så vidt jeg husker være over 20, og absolutt ikke like dum som sine tullete yngre søstre! Dårlig valg av skuespillere og de overnevnte grunner er årsakene til at jeg ønsker å glemme at denne filmen er laget i det hele tatt. Serien er fantastisk, og kan anbefales! Bridget Jones gjør seg forøvrig også langt bedre etter å ha lest Pride and Predudice og en annen Austen roman som heter Persuation (Overtalelse). Måtte lese disse om igjen da jeg leste Bridget Jones bøkene. (Fant setninger som var stjålet direkte fra begge bøker, så her er det mye likt!) Det finnes en BBC film av Persuation også, denne anbefales, men med en advarsel om at helten desverre ikke er særlig kjekk...
Anglofil Skrevet 25. februar 2006 #49 Skrevet 25. februar 2006 (endret) Det finnes en BBC film av Persuation også, denne anbefales, men med en advarsel om at helten desverre ikke er særlig kjekk... ← Kommer litt ann på, synes ikke han er riktig fæl heller. Har du sett Northanger Abbey? Peter Firth (faktisk) som en meget kjekk helt. Mvh Yvonne Endret 25. februar 2006 av yvonne
Susan Sto Helit Skrevet 26. februar 2006 #50 Skrevet 26. februar 2006 Kommer litt ann på, synes ikke han er riktig fæl heller. Har du sett Northanger Abbey? Peter Firth (faktisk) som en meget kjekk helt. Mvh Yvonne ← Har ikke sett den, er en av Austen filmene jeg har igjen å glede meg til... Må ta litt av gangen liksom... Av de nyere filmatiseringene av Austen, var det bare en jeg faktisk har likt de endringene de gjorde med.... Mansfield Park. Dette med slavegreiene finnes ikke i boken, men jeg syntes det gjorde at de fikk en litt mer seervennlig film, ikke en ren "chickflick". De andre irriterer meg mer enn de gleder meg, desverre. Ellers synes jeg at BBC generellt har hovedpersoner som er litt mer normale enn de er pene... Pleier ofte å irritere meg ved første gjennomseing av en ny. (Som Jane i P&P, hun er da ikke SÅ pen...) Bryr meg ikke så mye de neste gangene. (Bortsett fra han i Persuation, som jeg ikke begynner å like før utover i filmen... Han er jo tross alt helten uansett.)
Anglofil Skrevet 26. februar 2006 #51 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Har ikke sett den, er en av Austen filmene jeg har igjen å glede meg til... Må ta litt av gangen liksom... Av de nyere filmatiseringene av Austen, var det bare en jeg faktisk har likt de endringene de gjorde med.... Mansfield Park. Dette med slavegreiene finnes ikke i boken, men jeg syntes det gjorde at de fikk en litt mer seervennlig film, ikke en ren "chickflick". De andre irriterer meg mer enn de gleder meg, desverre. Ellers synes jeg at BBC generellt har hovedpersoner som er litt mer normale enn de er pene... Pleier ofte å irritere meg ved første gjennomseing av en ny. (Som Jane i P&P, hun er da ikke SÅ pen...) Bryr meg ikke så mye de neste gangene. (Bortsett fra han i Persuation, som jeg ikke begynner å like før utover i filmen... Han er jo tross alt helten uansett.) ← Ja, jeg skjønner, jeg har vel alle dramatiseringene som finnes av Austen på dvd. En favoritt er blant annet Emma, både den med Gwyneth Paltrow, men synes også BBC-dramatiseringen er fin. Synes dramatiseringen til ITV derimot er bare irriterende. Liker også godt at BBCs mini-serier om Sense and Sensebility og Mansfield Park er minst like gode som filmene. Selv synes jeg det er bra og mer virkelighetsnært at seriene fra BBC inneholder "normale" mennesker, som ikke er altfor billedskjønne. Må innrømme at det appellerer mer egentlig. Kommer helt ann på selvsagt, Colin Firth er jo perfekt i rollen som Mr Darcy. Mvh Yvonne Endret 26. februar 2006 av yvonne
Gjest King James Skrevet 27. februar 2006 #52 Skrevet 27. februar 2006 Personlig vil jeg nok alltid velge bøkene av Jane Austen framfør film versionene. Selv om disse også er bra. Men jeg liker best de som BBC har laget.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #53 Skrevet 28. februar 2006 P&P begynte jo på NRK1 igår! Kjempegøy å se den igjen, skal følge med hver mandag.
Ibenholt Skrevet 28. februar 2006 #54 Skrevet 28. februar 2006 Jeg skriver under her! Filmen var kjempebra, og jeg var også kjempeforelsket da jeg forlot salen Men jeg synes den sluttet for brått. Likevel var det en 5'er for meg! =)
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 28. februar 2006 #55 Skrevet 28. februar 2006 Jeg fikk i sommer endelig skaffet meg BBC serien til Pride and Predjedice, og fikk utrolig nok min tenårings datter til å elske den (hun er særlig forelsket i mr.Darcy, spesielt med colin firth i rollen). Men jeg bestemte meg derfor til å prøve å få fatt i flere Austen filmatiseringer. Har nettopp fått kjøpt inn BBC filmatiseringene av sense and sensebility og emma. Har ikke rukket å se begge, men min datter synes de var litt tamme og der måtte jeg vel si meg enig. Hun ville heller se emma med gywenth paltrow og sense and sensebility med hugh grant og kate winslet. Den førstnevnte har jeg bestilit, men vår lokale videoforhandler hadde ikke sense and sensebility filmen. Er det noen her som har noen tips om hvor jeg kan få kjøpt sense and sensebility filmen med emma thompson og kate winslet? Vil helst ha en som er norsk tekstet, med hensyn til min datter. Har prøvd ebay og noen andre, men de frakterte ikke til norge. Hvis det er noen som har noen tips om hvor jeg kan få kjøpt den vil jeg bli meget glad. på forhånd TAKK! m.v.h Hanne
Susan Sto Helit Skrevet 28. februar 2006 #56 Skrevet 28. februar 2006 Jeg fikk i sommer endelig skaffet meg BBC serien til Pride and Predjedice, og fikk utrolig nok min tenårings datter til å elske den (hun er særlig forelsket i mr.Darcy, spesielt med colin firth i rollen). Men jeg bestemte meg derfor til å prøve å få fatt i flere Austen filmatiseringer. Har nettopp fått kjøpt inn BBC filmatiseringene av sense and sensebility og emma. Har ikke rukket å se begge, men min datter synes de var litt tamme og der måtte jeg vel si meg enig. Hun ville heller se emma med gywenth paltrow og sense and sensebility med hugh grant og kate winslet. Den førstnevnte har jeg bestilit, men vår lokale videoforhandler hadde ikke sense and sensebility filmen. Er det noen her som har noen tips om hvor jeg kan få kjøpt sense and sensebility filmen med emma thompson og kate winslet? Vil helst ha en som er norsk tekstet, med hensyn til min datter. Har prøvd ebay og noen andre, men de frakterte ikke til norge. Hvis det er noen som har noen tips om hvor jeg kan få kjøpt den vil jeg bli meget glad. på forhånd TAKK! m.v.h Hanne ← Hva med cdon? De har da stort sett norsk/svensk tekst. De kan kanskje ha den? Vet play har det meste, men de er nok ikke tekstet på norsk.
Gjest Smilepia i.i. Skrevet 2. mars 2006 #58 Skrevet 2. mars 2006 Hvis man liker Austen-filmer, basert på hennes verker, anbefaler jeg disse (har alle selv på dvd); Northanger Abbey (BBC - 1986) Jeg vil også anbefale deg å få tak i mini-serien North and South fra 2004. Dette er IKKE "Nord og sør", fra 80-tallet, som tar for seg den amerikanske borgerkrigen. Åh... en Austen filmatisering jeg har godt glipp av!! Tusen hjertelig Yvonne, for at du gjorde meg oppmerksom på denne. Og at du minnte meg på Nor og sør. Leste om den sist du anbefalte den og la meg på minne at den skal kjøpes. Har borgerkrigutgaven allerede, men nå skal jeg sporenstraks bestille både Northanger og den andre Nord og sør!! (Bare synd jeg ikke kan få "overnight delivery" - mannen skal jo være borte hele helgen... ) Forresten likte jeg godt filmen av P&P, selv om BBC serien (og Colin Firth) alltid vil være min favoritt. Spesielt en scene likte jeg godt i filmen - nemlig når (håper jeg ikke ødelegger for noen som ikke har sett den enda nå) Lizzy og Darcy danser sammen, og alle andre i rommet blir borte. Har også lest boken, både på norsk og engelsk, og må inrømme at jeg var lenge skuffet over den norske oversettelsen. Gikk rundt i flere uker og var overbevist om at de måtte ha oversatt "feil", forenklet historien, for alt var liksom så "åpenbart" i handlingen. Men etter å ha sammenlignet side for side med norsk og engelsk må jeg vel bare innrømme at det nok bare viste seg at jeg tross alt forstår norsk litt enklere enn engelsk likevel. (evt et resultat av å ha lest boken 3 ganger før, samt sett serien ofte)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå