Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Flere som har sett denne på kino? Jeg så den i går, og satt og holdt pusten under nesten hele filmen, den var så ..'henrivende' og vakker. Sukk!! Den perfekte jentefilm! Anbefales på det sterkeste. Løp og se den!! Og Mr. Darcy... Hvorfor finnes det ikke slike menn i dag? Det var også gøy å se skuespillerne. Ingen av dem er råpene hollywood-glamour-folk, det er bare vanlige folk (Keira Knightley i hovedrollen, hun er søt og morsom), og det er så gøy å se de flotte kjolene, ballene, herskapshusene.... Så er det mange one-linere man kan kjenne igjen, som har blitt sitert i andre filmer, Bridget Jones, for eksempel! Endret 24. januar 2006 av soleil~noir
Piglet Skrevet 24. januar 2006 #2 Skrevet 24. januar 2006 Veldig bra film. Fikk så lyst til og danse sånn. Og Mr Darcy var pen, ikke minst i de stramme buksene... Piglet
Gjest agjest Skrevet 24. januar 2006 #3 Skrevet 24. januar 2006 Enig at filmatiseringen av "Sense and Sensibility" er bra, men det var nok "Pride and Prejudice" (stolthet og fordom) du så på kino
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #4 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Enig at filmatiseringen av "Sense and Sensibility" er bra, men det var nok "Pride and Prejudice" (stolthet og fordom) du så på kino ← OOOps! (forandre-tittelen-på-tråden) Endret 24. januar 2006 av soleil~noir
Anglofil Skrevet 24. januar 2006 #5 Skrevet 24. januar 2006 Jeg synes filmen var veldig bra, så den på kino på fredag. BBC-serien vil nok alltid ligge hakket høyere, og Colin Firth vil alltid være "min" Mr. Darcy, men filmen var overraskende bra. Jeg koste meg over morsomme replikker og gode skuespillerprestasjoner. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #6 Skrevet 24. januar 2006 Sett i forhold til boka, så er filmen ganske skuffende. Men filmen i seg selv er ikke så aller verst. Synes ikke Knightley gjør en god Lizzie, men utenom det er det lite å utsette på filmen i seg selv.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #7 Skrevet 24. januar 2006 Jeg synes filmen var veldig bra, så den på kino på fredag. BBC-serien vil nok alltid ligge hakket høyere, og Colin Firth vil alltid være "min" Mr. Darcy, men filmen var overraskende bra. ← Hm... BBC-serien har jeg hørt mye om. Er den lang? (d v s mange episoder, lengre enn filmen?) skjer det mye som ikke er med i filmen, eller er det bare dratt ut mer? Kanskje jeg har litt lyst til å se den også nå...
Anglofil Skrevet 24. januar 2006 #8 Skrevet 24. januar 2006 Sett i forhold til boka, så er filmen ganske skuffende. Men filmen i seg selv er ikke så aller verst. Synes ikke Knightley gjør en god Lizzie, men utenom det er det lite å utsette på filmen i seg selv. ← Det er jeg enig med deg i, men når de skal presse såpass mye handling inn i en film, så sier det seg selv at man rusher igjennom. Kanskje derfor jeg liker BBC-serien bedre.. Mvh Yvonne
Anglofil Skrevet 24. januar 2006 #9 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hm... BBC-serien har jeg hørt mye om. Er den lang? (d v s mange episoder, lengre enn filmen?) skjer det mye som ikke er med i filmen, eller er det bare dratt ut mer? Kanskje jeg har litt lyst til å se den også nå... ← Det er en mini-serie ja. Varer i ca. 5 og 1/2 time. Ja, jeg synes serien er bedre fordi historien bak ting som skjer kommer tydeligere fram. Og det er enkelte ting som ikke kommer med i filmen, som serien får med seg. Det er helheten i seg selv, serien gir en bedre helhet i forhold til boka, synes jeg. Mvh Yvonne Endret 24. januar 2006 av yvonne
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #10 Skrevet 24. januar 2006 Jeg må bare få si tusen takk til deg, Yvonne, for at du har nevnt serien North and South. Bestilte den med en gang, og så hele på søndag. En kjempefin serie, og det gjorde det ikke verre akkurat at han som spilte Mr. Thornton var helt nydelig:) Har bestilt boka nå, så da dumper den ned i postkasse om ikke mange dager:)
Anglofil Skrevet 24. januar 2006 #11 Skrevet 24. januar 2006 Bare hyggelig. Elsker den serien, det er en slags Pride & Prejudice story i filmen, men i en annen setting. Ja, Mr. Thronton er bare namme nam. Mvh Yvonne
MiniMjau Skrevet 25. januar 2006 #12 Skrevet 25. januar 2006 Jeg synes filmen var veldig bra, så den på kino på fredag. BBC-serien vil nok alltid ligge hakket høyere, og Colin Firth vil alltid være "min" Mr. Darcy, men filmen var overraskende bra. Jeg koste meg over morsomme replikker og gode skuespillerprestasjoner. Mvh Yvonne ← Absolutt! Har ikke sett filmen, bare serien(kjøpt DVD!! ), og det er bare Colin Firth som kan være Mr. Darcy! Hvilke andre serier i samme sjanger(store kjoler og høflige menn) bør jeg se?
Anglofil Skrevet 25. januar 2006 #13 Skrevet 25. januar 2006 Absolutt! Har ikke sett filmen, bare serien(kjøpt DVD!! ), og det er bare Colin Firth som kan være Mr. Darcy! Hvilke andre serier i samme sjanger(store kjoler og høflige menn) bør jeg se? ← Hvis man liker Austen-filmer, basert på hennes verker, anbefaler jeg disse (har alle selv på dvd); Emma (1996) Jane Austen's Emma (itv - 1996) Emma (BBC-serie 1972) Northanger Abbey (BBC - 1986) Sense and Sensebility (1995) Sense and Sensebility (BBC-serie 1981) Mansfield Park (BBC-serie 1983) Mansfield Park (1999) Persuasion (BBC-serie 1995) Og denne (har skrevet dette i et annet innlegg også); Jeg vil også anbefale deg å få tak i mini-serien North and South fra 2004. Dette er IKKE "Nord og sør", fra 80-tallet, som tar for seg den amerikanske borgerkrigen. Grunnen til at jeg trekker fram North and South, er fordi den er veldig lik Jane Austens Pride and Prejudice. Som vanlig er det en storslått BBC-serie, nydelig! Serien handler om Margareth Hale fra sør i England, som blir nødt til å flytte til Milton i Nord. Der kommer hun i konflikt med John Thornton som eier av en av de større bomullsfabrikkene. Men etterhvert blir hun vant til bylivet, hvor mr Thornton og miss Hale utvikler følelser for hverandre. Serien er i tillegg veldig bra på å beskrive levekårene under den industrielle revolusjon, opprør i arbeiderklassen, osv. Her finner dere blant annet filmen; North and South Mvh Yvonne
Lizzie Skrevet 25. januar 2006 #14 Skrevet 25. januar 2006 Så er det mange one-linere man kan kjenne igjen, som har blitt sitert i andre filmer, Bridget Jones, for eksempel! ← Bridget Jones er bygget opp som en slags moderne parallell til Pride and Prejudice. Det kommer overhodet ikke klart frem i filmen, men det fungerer godt i boken. Da er det ikke rart at du kjenner igjen endel! Jane Austen er min absolutte favoritt og BBC-serien har fulgt meg de siste 10 årene. Jeg skal se filmen nå til helgen, men har vanskelig for å se at den kan slå serien. Men jeg har hørt at de er så forskjellige i tilnærmingsmåte at de utfyller hverandre mer enn konkurrerer med hverandre. Ellers takker jeg for mange fine tips til andre seer-opplevelser. Tror det blir noen bestillinger fra Amazon i nær fremtid!
Lizzie Skrevet 25. januar 2006 #15 Skrevet 25. januar 2006 Ja, da var North and South bestilt! Har lest boken for mange mange år siden og syns den var kjempefin, så nå gleder jeg meg skikkelig!
Gjest gjest1 Skrevet 25. januar 2006 #16 Skrevet 25. januar 2006 Sjekk play før amazon! Både når det gjelder bøker og filmer pleier det å lønne seg. Jeg bestilte nettopp Pride & Prejudice (BBC-serien) for 15 pund. Inkl. porto selvsagt (det beste med play!). Da kommer det akkurat under 200-grensa...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #17 Skrevet 25. januar 2006 Ja, sukk.. Colin Firth som Mr. Darcy.. I Bridget Jones På Randen-boka står det å lese at hun drar til Roma for å intervjue Colin Firth i forbindelse med en film han nettopp har spilt inn. Hun klarer bare å spørre om en scene fra Pride and Prejudice der Mr. Darcy kommer opp av et vann og Colin i boka blir ganske irritert og forfjamset av "masingen" hennes. Det var stort sett pga det jeg kjøpte serien gjennom Play, men jeg må si at scenen skuffet meg da den endelig dukket opp helt på slutten. Selv om Colin Firth er usedvanlig deilig, så hadde jeg forestilt meg noe mer, liksom.. Serien er et MUST, og jeg skal definitivt se den igjen og igjen og igjen. Mr Darcy er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅå deilig!!!!! Jeg vet ikke om noen som kan vise forakt slik som Colin Firth kan!! Schlurp, altså!!!
Marissa Skrevet 26. januar 2006 #18 Skrevet 26. januar 2006 Tror nok filmen hadde vært bedre for min del om Lizzy hadde vært spilt av en annen enn Keira Knightly, liker overhode ikke henne. (Hun har to ansiktutrykk og trør hun er veldig søt...) Bilde og fotograferingsmessig var filmen fantastisk, men mye av hadlingen var kuttet vekk og nyansene kom dårlig frem i forholdt til boken. Anbefaler ALLE å se BBC sin serie, den er fantastisk!! Mer dramatisk og med et bredere persongalleri slik at alle konflikter og vanskeligheter kommer frem. Dessuten blir tidsperspektivet for kort i filmen. 1-2-3 så var de sammen, ikke så lett egentlig nei!
blå Skrevet 26. januar 2006 #19 Skrevet 26. januar 2006 Den var deilig......jeg var så forelska da jeg gikk ut av kinoen at jeg klarte nesten ikke å stå rolig...........
Lizzie Skrevet 26. januar 2006 #20 Skrevet 26. januar 2006 Sjekk play før amazon! Både når det gjelder bøker og filmer pleier det å lønne seg. Jeg bestilte nettopp Pride & Prejudice (BBC-serien) for 15 pund. Inkl. porto selvsagt (det beste med play!). Da kommer det akkurat under 200-grensa... ← £12,82 syns jeg var helt greit. Jeg har så enormt god erfaring med Amazon både når det gjelder levering og service at det skal mye til å få meg bort derfra. At de har den for £14,99 på play er vel da heller ikke noe kronargument... Vi kan enes om at det kan lønne seg å sjekke begge?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå