Gå til innhold

Vitaminer og tilskudd til mannen : få svømmere/dårlig kvalitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi brukte lang tid sist og når vi da fikk hjelp kom mannens prøvesvar tilbake veldig negativt. 
vi ble dog gravide en mnd etter naturlig (mirakel?) nå prøver vi igjen etter 3 år..men lurer på om det er noe tilskudd vi kan ta for å forbedre da spesielt sædkvaliteten?

mener han tok noe sist men husker ikke sammensettingen av q10 of alt det der:-(

Anonymkode: e617e...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du googler Rebecka Fett og boka «It starts with the egg» så har hun en ganske god oversikt. Mener også at bloggen Lengtetid har skrevet noe om dette.

Anonymkode: 75b18...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du googler Rebecka Fett og boka «It starts with the egg» så har hun en ganske god oversikt. Mener også at bloggen Lengtetid har skrevet noe om dette.

Takk!

hører gjerne egne erfaringer og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-Carnitine 

dette har vist blitt studert endel og det skal ha ganske så positiv effekt på sperm.😊

Anonymkode: a8ed1...974

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør kutte:

-nikotin

-alkohol

-junkfood og ultraprosessert/prosessert mat

-aspartam

-stress

-medisiner/narkotika (til og med smertestillende er skadelig for kvaliteten på svømmerne)

Fokusere på:

-Få nok søvn

-Stresse ned

-Drikke vann med mineraler

- Aktivitet i frisk luft

-sunn psyke: gode relasjoner, unngå konflikter, være sosial med mennesker han trives med

Anonymkode: 06fab...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne viktigheten av ren og økologisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med anonym 147! Kosthold, kosthold, kosthold og livsstil er det viktigste.

Vitaminer og tilskudd kan ha god effekt, men svært liten effekt hvis ikke kosthold og livsstil er på plass også.

Tenk langsiktig - dere ønsker vel også å gi barna deres et godt kosthold og livsstil, så det å legge om vil være en investering i egne barn og egen helse resten av livet.

(Ellers har sink også vist gode resultater - men er kosthold/livsstil dårlig så vil det ha ubetydelig effekt, fordi dårlig kosthold/livsstil tapper kroppen voldsomt og vanlige tilskudd ikke vil gi nok effekt alene.)

Anonymkode: 4f875...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Han bør kutte:

-nikotin

-alkohol

-junkfood og ultraprosessert/prosessert mat

-aspartam

-stress

-medisiner/narkotika (til og med smertestillende er skadelig for kvaliteten på svømmerne)

Fokusere på:

-Få nok søvn

-Stresse ned

-Drikke vann med mineraler

- Aktivitet i frisk luft

-sunn psyke: gode relasjoner, unngå konflikter, være sosial med mennesker han trives med

Han drikker ikke/aldri røykt/snus osv. spiser sundt! Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig aktiv, spiser veldig sundt, perfekt BMI , null alkohol/tobakk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 1.12):

Takk!

hører gjerne egne erfaringer og

Hos oss var det dårlig eggkvalitet som var problemet. Fikk ut svært få og de fleste falt fra. Jeg tok en pause fordi kroppen og hodet trengte det og det var da jeg begynte å grave med ned i forskning som en litt smågal professor 😅

Også vil jeg legge til en ting jeg kan se tilbake på i ettertid ref det med kosthold og livsstil som er nevnt over her. Det har selvfølgelig også mye å si, men, (og et viktig men som jeg kunne ønske jeg hadde tenkt selv den gangen): det å stå i en IVF-prosess er utrolig krevende.  I tillegg kunne jeg kjenne på mye skam og skyldfølelse om at dette var «min» feil. At jeg ikke var flink nok, spiste bra nok eller trente nok osv. IVF-prosessen kan også bli lang. Man skal huske å leve litt også. Og da tenker jeg på at det må være rom for å gi seg selv litt slækk også. Selvfølgelig åpenbare ting som røyk og snus bør man kutte ut. Men man skal aldri tenke at den smågodtposen eller den uka på sofaen hvor man bare lå i en pøl og gråt er skyld i noe som helst.

Ikke direkte relevant her kanskje, men syns det er viktig å understreke når man snakker om hva man selv kan gjøre i en IVF-prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke i en ivf prossess (enda?) 

Takk uansett!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med positive erfaringer? Evt hjelp til sammensetting..:o q10, selen, sink, vit c hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann bruker kosttilskuddet som heter «swimcount» i følge testene han tok så gikk han fra nesten ingen svømmere til et vanlig anntall etter 3 måneders bruk😌 har blitt veldig dyrt nå så jeg..

Anonymkode: 1acd7...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Min mann bruker kosttilskuddet som heter «swimcount» i følge testene han tok så gikk han fra nesten ingen svømmere til et vanlig anntall etter 3 måneders bruk😌 har blitt veldig dyrt nå så jeg..

Anonymkode: 1acd7...740

Takk!❤️ skal sjekkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...