Frida Frosk Skrevet 24. januar 2006 #1 Del Skrevet 24. januar 2006 Den 17 år gamle gutten som skjøt og drepte kjæresten sin i helgen har sagt at han skjøt henne pga sjalusi. Hadde paret vært av "utenlandsk opprinnelse" (som media ynder å kalle det), ville avisene ropt æresdrap før vi hadde rukket å si muslim. Videre ville saken blitt debattert i hjel i Holmgang og Redaksjon 21. Det ville blitt diskutert og synset, og ofrene i denne saken ville blitt glemt i alt snakket om integrering og kulturforskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #2 Del Skrevet 24. januar 2006 Nettopp. Norsk mann skyter dame = Familietragedie. Utenlandsk mann skyter dame = Æresdrap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rebelle Skrevet 24. januar 2006 #3 Del Skrevet 24. januar 2006 Ja, synd normenn generelt er så trangsynte.... ;P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Våken Skrevet 24. januar 2006 #4 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) For å være helt ærlig synes jeg dette var å dra litt for mange saker over en eneste stor kam... Kan ikke dette lille lokalsamfunnet få lov til å sørge i fred uten at vi skal drive å spekulere og sammelikne med andre saker? Endret 24. januar 2006 av Våken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #5 Del Skrevet 24. januar 2006 Den 17 år gamle gutten som skjøt og drepte kjæresten sin i helgen har sagt at han skjøt henne pga sjalusi. Hadde paret vært av "utenlandsk opprinnelse" (som media ynder å kalle det), ville avisene ropt æresdrap før vi hadde rukket å si muslim. Videre ville saken blitt debattert i hjel i Holmgang og Redaksjon 21. Det ville blitt diskutert og synset, og ofrene i denne saken ville blitt glemt i alt snakket om integrering og kulturforskjeller. ← kunne ikke vært mer enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #6 Del Skrevet 24. januar 2006 For å være helt ærlig synes jeg dette var å dra litt for mange saker over en eneste stor kam... Kan ikke dette lille lokalsamfunnet få lov til å sørge i fred uten at vi skal drive å spekulere og sammelikne med andre saker? ← Man kan ikke diskutere saker hvor noen sørger, det var jeg ikke klar over. Ærlig talt. Jeg synes diskusjonen er interessant, for hadde det vært en pakistaner ville dette vært et æresdrap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katti Skrevet 24. januar 2006 #7 Del Skrevet 24. januar 2006 Helt enig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #8 Del Skrevet 24. januar 2006 Den 17 år gamle gutten som skjøt og drepte kjæresten sin i helgen har sagt at han skjøt henne pga sjalusi. Hadde paret vært av "utenlandsk opprinnelse" (som media ynder å kalle det), ville avisene ropt æresdrap før vi hadde rukket å si muslim. Videre ville saken blitt debattert i hjel i Holmgang og Redaksjon 21. Det ville blitt diskutert og synset, og ofrene i denne saken ville blitt glemt i alt snakket om integrering og kulturforskjeller. ← Faktisk så er det ikke det samme. At en kjæreste dreper av sjalusi er ikke det samme som at en far ( med hele familien bak) dreper for å redde familiens ære. Men selvfølgelig er det like ille begge deler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Våken Skrevet 24. januar 2006 #9 Del Skrevet 24. januar 2006 Beklager... det var litt korttenkt av meg.. Selvfølgelig kan man diskutere, jeg mente bare det var dumt å dra inn degrepet æresdrap iom at det er noe helt annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 24. januar 2006 #10 Del Skrevet 24. januar 2006 Beklager... det var litt korttenkt av meg.. Selvfølgelig kan man diskutere, jeg mente bare det var dumt å dra inn degrepet æresdrap iom at det er noe helt annet ← Jepp. Æresdrap er bare noe ytlendinger bedriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Våken Skrevet 24. januar 2006 #11 Del Skrevet 24. januar 2006 Jepp. Æresdrap er bare noe ytlendinger bedriver. ← Æresdrap handler om å i egne øyne redde din egen families ære... det har ingenting med religion eller nasjonalitet å gjøre (selv om enkelte har en tilbøyelighet til å tro at det er en muslimsk religiøs handling som bare begås av folk som ikke er norske) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #12 Del Skrevet 24. januar 2006 Æresdrap handler om å i egne øyne redde din egen families ære... det har ingenting med religion eller nasjonalitet å gjøre (selv om enkelte har en tilbøyelighet til å tro at det er en muslimsk religiøs handling som bare begås av folk som ikke er norske) ← Poenget er jo at konklusjonen raskt her hadde vært æresdrap om akkurat det samme hadde skjedd med en Pakistaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 24. januar 2006 #13 Del Skrevet 24. januar 2006 Æresdrap handler om å i egne øyne redde din egen families ære... det har ingenting med religion eller nasjonalitet å gjøre (selv om enkelte har en tilbøyelighet til å tro at det er en muslimsk religiøs handling som bare begås av folk som ikke er norske) ← Og hva dreier sjalusi seg om? Har det ingenting med æreskrenkelse å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #14 Del Skrevet 24. januar 2006 Og hva dreier sjalusi seg om? Har det ingenting med æreskrenkelse å gjøre? ← Det er litt forskjell på en som "klikker" av sjalusi eller rett og slett er en sjalu psykopat og f.eks. en hel familie som går sammen om å drepe datteren fordi ifølge samfunnet/miljøet de tilhører så er det den eneste måten å redde familiens ære på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 24. januar 2006 #15 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er litt forskjell på en som "klikker" av sjalusi eller rett og slett er en sjalu psykopat og f.eks. en hel familie som går sammen om å drepe datteren fordi ifølge samfunnet/miljøet de tilhører så er det den eneste måten å redde familiens ære på. ← Jeg spør igjen: har ikke sjalusi noe med æreskrenkelse å gjøre? Hvis ikke, hvorfor blir man sjalu da? Og sjalu nok til å drepe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. januar 2006 #16 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg spør igjen: har ikke sjalusi noe med æreskrenkelse å gjøre? Hvis ikke, hvorfor blir man sjalu da? Og sjalu nok til å drepe? ← Jo, jeg er enig, det går på de samme tingene. Og da skjønner jeg ikke at man har to forskjellige ord på det, kun basert på etnisk bakgrunn. Med tilhørende forskjellsbehandling i media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #17 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg spør igjen: har ikke sjalusi noe med æreskrenkelse å gjøre? Hvis ikke, hvorfor blir man sjalu da? Og sjalu nok til å drepe? ← Ok, så kanskje sjalusi har noe med ære å gjøre, men det er ikke nødvendigvis slik at ære har noe med sjalusi å gjøre. Slik jeg tolker sjalusidrap så går ikke det ut på at den sjalu personen vinner tilbake æren ved å drepe. Det er ikke sosialt akseptert å drepe kjæresten din fordi at hun kanskje har vært utro eller noe. Og det vet alle i Norge. Men i enkelte miljøer er det faktisk sosialt akseptert og man redder virkelig familiens ære ved å drepe datteren når hun gjort noe som blir sett på som umoralsk. Derfor kaller man det æresdrap. En far dreper ikke datteren sin fordi han er sjalu, men for å redde æren. Fordi hun har gjort noe som fører skam over hele familien fordi det miljøet familien lever i ser det sånn. Og det miljøet faren da lever i mener også at han redder familiens ære ved å drepe datteren. Derfor blir det ikke det samme. Ikke i mine øyne ihvertfall, men jeg synes selvfølgelig ikke at sjalusidrap er mindre forferdelig. Jeg ser bare ikke poenget i å blande begreper og hendelser for å "forsvare" noe eller bevise at "nordmenn gjør også fæle ting..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #18 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er litt forskjell på en som "klikker" av sjalusi eller rett og slett er en sjalu psykopat og f.eks. en hel familie som går sammen om å drepe datteren fordi ifølge samfunnet/miljøet de tilhører så er det den eneste måten å redde familiens ære på. ← "sjalu psykopat" er selvmotsigende. Kunne liksågodt sagt "varmt på nordpolen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #19 Del Skrevet 24. januar 2006 ... meg igjen... gjesten ovenfor. Ikke at "varmt på nordpolen" er selvmotsigende - siden det er mulig å få nordpolen varm - men mente det var det samme som å si "kaldt som varmen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 24. januar 2006 #20 Del Skrevet 24. januar 2006 En far dreper ikke datteren sin fordi han er sjalu, men for å redde æren. Fordi hun har gjort noe som fører skam over hele familien fordi det miljøet familien lever i ser det sånn. ← Nei, han dreper henne ikke fordi han er sjalu, men fordi han vil berge æren. Og et sjalusidrap kan være forårsaket av en krenket ære. Jeg er ikke ute etter å kalle et æresdrap for sjalusidrap, men et sjalusidrap for æresdrap. Dette er vel det tredje drapet på kort tid av en etnisk nordmann som har drept en kjæreste/kone. Muligens fordi æren var krenket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå