Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. oktober 2023 #21 Del Skrevet 3. oktober 2023 Gud skrev (4 timer siden): Eg snakka ein gong med ein engelsk drosjesjåfør og West Ham supportar. Då spurde eg om det var rart når nordmenn prøvde å snakke britisk engelsk. Han svarte at «eg synest det er imponerande med alle som kan snakke eit anna språk enn sitt eige». Kanskje vi skal vere litt mindre kritisk, og berre vere nøgd med at dei aller fleste i Noreg kan kommunisere godt på engelsk? Veldig enig. Det er bare nordmenn som er så innmari selvkritiske på dette, merkelig. Alle som ikke har engelsk som morsmål, har jo en aksent, og folk som har engelsk som morsmål synes ikke det er teit! Zidji skrev (8 minutter siden): Det er jo hundre ganger verre med den grusomme britiske aksenten mange prøver på! Spesielt mange av de som er over førti snakker slik når de skal prate engelsk. Uff. Da tar jeg mye heller amerikansk aksent som ikke er like synlig som den grusomme britiske. Forferdelig når de med tjukk norsk-britisk skal si ord som ''can't'' eller ''water'', med pinlig trykk på '''cAn't'' og ''waTer''. Amerikansk glir mye bedre hos de fleste. Det er så nøytralt. Føler det skal mye til å uttale noe feil der, med mindre en går for en spesifikk aksent, som foreksempel noe fra sørstatene. Da blir det mer kleint. Det er jo bare fordi det er det mange er vant til å høre. Amerikansk engelsk er da ikke mer "nøytralt" på noen som helst måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #22 Del Skrevet 3. oktober 2023 Det handler om hva man ser/hører mest, og det er som regel amerikanske filmer, serier og låter. Jeg bodde en kort periode i England og snakket dermed med engelsk aksent med utenlandske kunder. Hver eneste gang ble det påpekt hvor flott engelsk jeg snakket. Det er særdeles uvanlig at nordmenn snakker med engelsk aksent. Anonymkode: 5d43a...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #23 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi jeg lærte engelsk fra Britney Spears før jeg hadde begynt på barneskolen. Hey yall. Anonymkode: d7080...67f Skulle tro du da hadde hatt tid til å omstille deg. Anonymkode: 3aa26...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. oktober 2023 #24 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det handler om hva man ser/hører mest, og det er som regel amerikanske filmer, serier og låter. Jeg bodde en kort periode i England og snakket dermed med engelsk aksent med utenlandske kunder. Hver eneste gang ble det påpekt hvor flott engelsk jeg snakket. Det er særdeles uvanlig at nordmenn snakker med engelsk aksent. Anonymkode: 5d43a...7bd Altså, snakk for deg selv Jeg foretrekker britiske (evt. irske) serier og filmer over amerikanske. Generelt er europeiske serier ekstremt mye bedre enn amerikanske. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #25 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skulle tro du da hadde hatt tid til å omstille deg. Anonymkode: 3aa26...3e2 Nei, hvorfor skulle jeg det? Hvis jeg personlig ikke preges av usikkerhet knyttet opp mot måten jeg snakker på ser jeg vel heller ikke behov for å justere på det? Eller du mente kanskje at det var best å justere på det for din del? Anonymkode: d7080...67f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #26 Del Skrevet 3. oktober 2023 Som flere sier er det det de fleste er mest vant med å høre via både sosiale medier, tv, film, podcaster og så videre. Jeg hadde mer britisk uttale i oppveksten siden det var det jeg lærte på skolen, så begynte jeg å se mer film og aksenten utvikla seg. Det samme har skjedd med dialekta mi, den er mildna etter 20 år på østlandet der jeg hyppig møter folk som sliter med å forstå den breie vestlandsdialekta jeg oprinnelig hadde. Nå synes de hjemme at jeg forsøker å høres byfin ut og de på østlandet synes fortsatt dialekten kan være vanskelig å forstå🤷♀️ Anonymkode: 9f4a8...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #27 Del Skrevet 3. oktober 2023 Jeg prøver ikke å snakke engelsk med noe spesiell aksent. Jeg bruker stort sett britiske ord, fordi jeg er europeer og har derfor ganske mye mer personlig forhold til Storbritannia enn USA (mange besøk i oppveksten og voksen alder i Storbritannia mot 3 besøk i USA til sammen). Min mann er fra Nederland (vi snakker engelsk hjemme) og jeg har bodd i Tyskland. Jeg tror det gjør at jeg nå snakker en "herlig" blanding av norsk/tysk/nederlandsk aksent. Ingen klarer å gjette hvor jeg er fra, annet enn Europa. Er ingen vits i å late som man er noe annet enn man er 😇 Anonymkode: a4cbe...ac0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 3. oktober 2023 #28 Del Skrevet 3. oktober 2023 Født i statene og alt det der. Klarer ikke å snakke BE, det går i AE. Husker på barneskolen at jeg ble rettet i britisk engelsk fordi jeg skrev "sidewalk" og "truck" istedenfor "pavement" og "lorry". Jeg ble også rettet på fordi jeg sa "kænt" istedenfor "kaant". GRRR 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #29 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja, jeg har opplevd motsatt Anonymkode: 4eda3...b2e Motsatt av hva? Jeg ser mange svarer her at det er «teit når nordmenn forsøker britisk aksent» og antar at de er yngre enn meg (55). Vi hadde NRK tv, læreren på skolen og to radiokanaler… Det meste var britisk. Anonymkode: 685de...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #30 Del Skrevet 3. oktober 2023 Det er bare naturlig, spør du meg. Alt vi ser og hører på om dagen er amerikansk. Jeg leser og hører på kanskje 5% norsk i hverdagen, resten er nesten bare engelsk. Det som er flaut er når man veldig tydelig hører at man er norsk. Anonymkode: b04ee...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 3. oktober 2023 #31 Del Skrevet 3. oktober 2023 Prøver ikke bevisst det men det er jo stort sett amerikansk man hører, jeg får rett og slett ikke til å snakke med britisk aksent😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #32 Del Skrevet 3. oktober 2023 Jeg snakker den engelsken som kommer ut av munnen min, som er påvirket av Oxford engelsk (skolen), diverse britiske dialekter (YouTube, musikk), diverse amerikanske dialekter (TV/film, musikk, YouTube), diverse australske dialekter (YouTube, TV) samt et lite innslag fra New Zealand (YouTube). Et herlig sammensurium av blankets, duvets, doonas og comforters. Jeg ser med andre ord ikke at det skal være noe problem å snakke nærmere amerikansk engelsk enn britisk engelsk - eller omvendt. Det er langt mer problematisk at det sniker seg inn store mengder fremmedspråklig slang i norsk dagligtale. Anonymkode: 7d9c6...7f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #33 Del Skrevet 3. oktober 2023 Jeg studerte først i USA og så England. Jeg har en blanding, men mest amerikansk. Legger merke til at dersom jeg ser på amerikanske serier snakker jeg mest amerikansk. Ser jeg britiske serier får jeg litt mer britisk klang Selv kunne jeg ønske jeg ble kvitt den amerikanske aksenten og snakket mer pent/posh britisk, men i stedet kommer ofte "Y'all" ut av munnen min Anonymkode: 36c21...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #34 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, jeg vet at den norske aksenten er litt spesiell, men det høres mye dummere ut når man prøver hardt å snakke engelsk med et annet lands aksent. Det er ikke norsk aksent, det er dårlig engelsk uttale. Å rette seg etter korrekt uttale fra der språket hører hjemme er målet med all språkopplæring. Hvis du møter opp til språkeksamen og snakker med norsk uttale, så får du trekk for det, enten språket er engelsk, fransk, spansk, tysk osv... Anonymkode: c34d5...e7e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 3. oktober 2023 #35 Del Skrevet 3. oktober 2023 Antagelig siden de fleste (meg inkludert) har egentlig lært engelsk gjennom amerikansk kultur, ikke gjennom skoleverket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 3. oktober 2023 #36 Del Skrevet 3. oktober 2023 Synes det er langt teitere å høre på de som får alt i verden skal få til `very very posh English, "øuu deea(r)." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå