Gå til innhold

Hvorfor prøver nordmenn å snakke engelsk med amerikansk aksent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nordmenn er generelt sett flinke i engelsk. Det er fordi vi ikke ser dubba serier men ser de på originalspråket og leser mye på engelsk i forhold til andre land.

Men hvorfor prøver nordmenn så hardt å snakke engelsk med amerikansk aksent?

Ja, jeg vet at den norske aksenten er litt spesiell, men det høres mye dummere ut når man prøver hardt å snakke engelsk med et annet lands aksent. Jeg har heller aldri hørt noen som har klart det ordentlig, selv om mange av disse har liksom fått skryt fra høflige amerikanere. Det går rett i hodet på dem, og de skjønner ikke at de er fremmede i utlandet.

Det mest bisarre er når de prøver seg på californian hvor setninga går opp på slutten selv om de ikke stiller spørsmål.

Hva er greia?

Anonymkode: d6cfe...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et ikke så mye at jeg prøver å ha amerikansk aksent, men at bortimot alt jeg hører på har det. Da er det naturlig at det som kommer ut av munnen reflekterer det man hele tiden hører. Jeg hører ikke mye på nordmenn som snakker engelsk med norsk aksent, så derfor føles det nesten mer unaturlig å bevisst ha norsk aksent. Når jeg leser engelske bøker, er min indre lesestemme også med amerikansk aksent. 

Anonymkode: fa79d...89b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle gjør det, men ofte (ikke at jeg ofte hører nordmenn snakke engelsk) hører jeg folk uttale f.eks. glass på engelsk som glæs istedenfor glas. Men dette sier man i Nord-England også

Anonymkode: 4eda3...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en generasjonsgreie. Jeg er så gammel at jeg snakker britisk engelsk. Barna mine (15-22) snakker «amerikansk» og synes jeg høres tullete ut. (Ditto, får jeg vel si 😂)

De ser amerikanske serier, tiktoker og annet.

Anonymkode: 685de...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det handler nok om hva man hører mest rundt seg.

selv har jeg vokst opp med amerikansk og australsk-engelsk. På skolen lærte jeg da britisk-engelsk. Min aksent endrer seg utifra hvor jeg er (hva jeg har rundt meg). Men er jeg i Norge og må snakke engelsk spontant så blir den mest britisk eller australsk, tror jeg. Amerikansk har mer variert, og ikke like lett for meg å ta spontant.

Anonymkode: de781...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være presis så snakker vi om at mange nordmenn heller mot general american fremfor å benytte seg av received pronunciation. Alternativt bare snakk gebrokkent norsk/engelsk. 

Hvorfor skal man med vilje og viten uttale ord feil? Det gir ingen mening å snakke med en sterk norsk aksent/uttale, når dette er noe man kan lære av seg.

Personlig snakker jeg engelsk hver dag på jobb, og det føles like naturlig for meg å snakke engelsk som norsk. Jeg prøver ikke å etterligne noen aksent, men snakker med en nøytral amerikansk uttale. Det er ikke et bevisst valg, men en naturlig utvikling for min del.

Endret av c_buk
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg lærte engelsk fra Britney Spears før jeg hadde begynt på barneskolen. Hey yall. :hoho:

Anonymkode: d7080...67f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i USA når jeg var ung, så det bare ble sånn😄

Anonymkode: 69da5...11b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres enda teitere ut når nordmenn prøver hardt å snakke med britisk aksent.

Grunnen til at de fleste heller mot amerikansk, er vel bare at det er dette vi hører mest av i media fra vi er barn. Det er slik vi oppfatter at språket skal være.

Anonymkode: be3ca...118

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, c_buk said:

For å være presis så snakker vi om at mange nordmenn heller mot general american fremfor å benytte seg av receiver pronunciation. Alternativt bare snakk gebrokkent norsk/engelsk. 

Hvorfor skal man med vilje og viten uttale ord feil? Det gir ingen mening å snakke med en sterk norsk aksent/uttale, når dette er noe man kan lære av seg.

Personlig snakker jeg engelsk hver dag på jobb, og det føles like naturlig for meg å snakke engelsk som norsk. Jeg prøver ikke å etterligne noen aksent, men snakker med en nøytral amerikansk uttale. Det er ikke et bevisst valg, men en naturlig utvikling for min del.

Signerer denne.

Når man vet bedre, kan bedre, hvorfor skal man tillegge seg en aksent? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det handler nok mye om at det er det man hører mest av for tida.

Men altså - folk med norsk som morsmål snakker uansett med norsk aksent, uansett om de heller mot amerikanske eller britisk, tror ingen bør innbille seg noe annet. Og det er da helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste skriver: dette handler om hva man har hørt gjennom hele livet, ikke noe man bevisst gjør. Nordmenn er heldige, som ikke har vokst opp med dubbing.

Jeg synes det høres mye mer kunstig ut når nordmenn forsøker å snakke med britisk- engelsk aksent. 

Anonymkode: 7dbf7...555

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du svarer vel på det selv, mange nordmenn prøver vel å snakke engelsk slik de hører det i media og på filmer og i serier.

Synes ikke noen av delene er teit.

Men jeg synes det er teit når norske influensere absolutt bare MÅ skrive engelsk, og så skriver det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"amerikansk" aksent er den norske aksenten. Å snakke med en annen aksent blir tilgjort og ville fremstått idiotisk.

Thorbjørn Jaglands engelske aksent er like representativ for den norske aksenten som Rishi Sunaks engelsk er representativ for den indiske aksenten. De representerer ikke verken Norge eller India.

Det finnes ingen fasit på hva som er rett aksent. Man snakker engelsk med den uttalen man har lært. Enten det er i India, Australia, Argenintina eller Norge.

Anonymkode: 2dc25...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det resultatet av at jeg har jobbet med amerikanere.

Hadde det vært bedre med Norwenglish? Det er ikke direkte vakkert det helle.

Er det bedre med britisk engelsk som overhodet ikke er i nærheten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg snakka ein gong med ein engelsk drosjesjåfør og West Ham supportar. Då spurde eg om det var rart når nordmenn prøvde å snakke britisk engelsk. Han svarte at «eg synest det er imponerande med alle som kan snakke eit anna språk enn sitt eige».

Kanskje vi skal vere litt mindre kritisk, og berre vere nøgd med at dei aller fleste i Noreg kan kommunisere godt på engelsk?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en generasjonsgreie. Jeg er så gammel at jeg snakker britisk engelsk. Barna mine (15-22) snakker «amerikansk» og synes jeg høres tullete ut. (Ditto, får jeg vel si 😂)

De ser amerikanske serier, tiktoker og annet.

Anonymkode: 685de...b14

Nja, jeg har opplevd motsatt

Anonymkode: 4eda3...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hundre ganger verre med den grusomme britiske aksenten mange prøver på! Spesielt mange av de som er over førti snakker slik når de skal prate engelsk. Uff. Da tar jeg mye heller amerikansk aksent som ikke er like synlig som den grusomme britiske. Forferdelig når de med tjukk norsk-britisk skal si ord som ''can't'' eller ''water'', med pinlig trykk på '''cAn't'' og ''waTer''. Amerikansk glir mye bedre hos de fleste. Det er så nøytralt. Føler det skal mye til å uttale noe feil der, med mindre en går for en spesifikk aksent, som foreksempel noe fra sørstatene. Da blir det mer kleint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det mest bisarre er når de prøver seg på californian hvor setninga går opp på slutten selv om de ikke stiller spørsmål.

Jeg tror du ikke helt forstår at dette ER den norske aksenten som slår igjennom. Folk fra nordnorge høres bedre ut på engelsk.. 

Ellers synes jeg ikke det er rart at nordmenn prøver å snakke amerikansk engelsk. Det finnes jo ingen nøytral engelsk dialekt? Britisk engelsk er vanskeligere, og vi hører mer amerikansk. 

Anonymkode: 83426...341

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...