Gå til innhold

Hva har du kutta i det siste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ingenting. Fordelen med å være gjeldsfri.

Anonymkode: d285b...251

Og du bør likevel gjøre noen mindre innstramminger for å få slutt på inflasjonen. Ikke bruk mye penger nå. Jeg har også god økonomi, men prøver å bruke så lite penger som mulig. Det bør være en felles innsats, som koster lite, for at renta skal stabilisere seg eller gå ned igjen. Renta vil gå ned igjen, men det vil gå fortere om du og jeg kjøper mindre.

Anonymkode: d5cf1...be6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl også her. Måtte faktisk lage en øldunk søndagen.

Anonymkode: 86e72...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar være å kjøpe det jeg har lyst på til middag, bruker opp det jeg har av tørrmat i skapet. Har hatt noen gryteretter og posesupper liggende lenge, og nå har jeg endelig begynt å bruke av dem, selv om jeg egentlig har lyst på noe annet.

Anonymkode: 6cd78...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du bør likevel gjøre noen mindre innstramminger for å få slutt på inflasjonen. Ikke bruk mye penger nå. Jeg har også god økonomi, men prøver å bruke så lite penger som mulig. Det bør være en felles innsats, som koster lite, for at renta skal stabilisere seg eller gå ned igjen. Renta vil gå ned igjen, men det vil gå fortere om du og jeg kjøper mindre.

Og selv  om du anonym 251 er gjeldfri, så har du mye å vinne på at inflasjon flater ut og at du bidrar til det. Prisene ellers stiger med økende inflasjon, og lønna di stiger ikke like mye. Så du får mindre for pengene. Så du har mye igjen for å begrense kjøp akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrtiden har ikkje endret på noen verdens ting, og lever som før.  Det  takket vere langsiktig økonomisk planlegging /sparing over tid  og prioriteringer.  

Anonymkode: b3e91...ddc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kutte ut strømmetjenester. Ikke fordi jeg måtte av økonomiske grunner, men følte ikke jeg fikk noe særlig ut av dem da mye av innholdet ikke er av interesse. Så det ble bare hundrelapper rett ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte den ene bilen. Fant ut at det var litt voldsomt å ha to biler på en person!

Anonymkode: d9416...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutta en sykkellås hvor nøkkelen knakk i låsen. Heldigvis var det en jernvarebutikk i nærheten!

Anonymkode: c0aa5...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kutta en sykkellås hvor nøkkelen knakk i låsen. Heldigvis var det en jernvarebutikk i nærheten!

Og over til det mer seriøse, for å svare på det tråden sannsynligvis handler om;

Jeg har ikke kuttet noe som helst, jeg lever som før. Det som er merkbart, er hvor mye som står igjen på kontoen når ny lønn kommer. Det er en vesentlig mindre sum enn før, men jeg går stadig helt greit i pluss, og dermed lever jeg greit med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Energidrikk, frukt og grønt, potetgull, frisør og alt av matvarer som ikke er helt nødvendig. Jeg kjøper f eks ikke yoghurt, proteinbarer, tyggis, brød eller f.eks mer enn ett pålegg.

Anonymkode: bc05a...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk fisk til middag, altfor dyrt. Blir frossenfisk selv om det også er dyrt. Kun kylling når det er på tilbud, samme med karbonadedeig. Klær kjøper jeg aldri, har heller ikke råd til tannlege. Går aldri ut og spiser eller bestille take-away.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kuttet ut noe særlig annet enn jeg er enda mer påpasselig med å bruke handlenett enn tidligere, menn jeg har stort sett benyttet dem i mange år allerede. Jeg mener selv jeg har et lavt forbruk i utgangspunktet, men merker jo at selv med mitt sedvanlige forbruk sitter jeg igjen med mindre på kontoen enn før. Enn så lenge har jeg råd til det. 

Det jeg unner meg: Strømmetjenester og avisabonnementer, hudpleieprodukter jeg mener jeg trenger/har lyst på innen rimelighetens grenser (for meg). 

Alt annet forbruker jeg langt mindre av enn snittet. Jeg trenger ikke kutte noe som helst pr nå, men bidrar virkelig ikke til noe økt inflasjon heller. 

Anonymkode: 92aac...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytta til billigere treningssenter, fra dagslinser til månedslinser, spiser mindre ute.

Er egentlig ikke fordi ting har blitt så dyrt, men jeg er selvstendig næringsdrivende, og bransjen går litt trengt for tida, så jeg sparer mer enn før.

Anonymkode: 57ce3...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 18.10):

Hva har du måtte spare på i det siste?

Anonymkode: 7960c...0f4

Sparetiltak :

Sykle til /fra jobb om muleg. ( helseforbyggende effekt)

Kjøre mindre ( miljø-og klimavennlig tiltak)

Igjennbruk  (benytt  møbler, TV-en, innventar, litt lenger)

Unnødvendig å varme opp hele boligen eller senke inntempraturen 2 grader.

Planlegg vare innkjøp til maks 1 g  i uken.

Kontakt banken / forsikringselskapet vdr. renter /forsikringspremie.

Anonymkode: b3e91...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2023 at 2:10 PM, AnonymBruker said:

Er svampen noko som kan velte hushaldninga?

Anonymkode: 86e72...329

Haha nei.

Er i grunn noko eg lærte frå bestemor som vokste opp rett etter krigen. Eg har ikkje begynt å vanna ut ketchupen liksom. Du aner ikkje kor mykje "rart" folk gjorde som vi heldigvis ikkje trenger å gjera. 

Satse på vi ikkje kjem dit..

Men veit faktisk om fattige som har begynt å blanda inn ris i kjøttdeigen.

Bestemor kasta aldri noko, ho tok vare på alt av posar, glass, gåvepapir. Ho brukte bakeark til dei begynte å løysa seg opp.

Anonymkode: 1f5f1...b1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...