Gå til innhold

Hva har du kutta i det siste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hørt fra en kompis - han kvittet seg med samboer og bonusbarnet som bodde hos han de siste 4 årene. Kostnadene har gått ned 4500-5000 per måned. 

Han følte seg forpliktet til å spandere på hennes dyre vaner som å spise ute minst 1 gang i måned, og hvor det var mest rett at det var han som betalte, samt at han måtte betale fritidsaktiviteter for hennes barn. 

Anonymkode: 22c72...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hørt fra en kompis - han kvittet seg med samboer og bonusbarnet som bodde hos han de siste 4 årene. Kostnadene har gått ned 4500-5000 per måned. 

Han følte seg forpliktet til å spandere på hennes dyre vaner som å spise ute minst 1 gang i måned, og hvor det var mest rett at det var han som betalte, samt at han måtte betale fritidsaktiviteter for hennes barn. 

Anonymkode: 22c72...581

Er mange kvinner som kan spare på å gjøre det samme. Jeg har aldri gått i pluss på en mann, og har egentlig tidligere konkludert med at det er svært dyrt å ha mann. Nå har heldigvis min mann blitt mer økonomisk og flinkere til å tenke økonomi utover seg selv og egne ønsker, men jeg tjener fremdeles ikke på ham. Jeg bare taper ikke lenger økonomisk på å ha mann i livet. 

Anonymkode: 9bf01...ece

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ferske grønnsaker, kjøpe frossne.

- Mørk sjokolade.

- Færre turar frå bygda til byen pga drivstoff, ferje, bom, parkering, mat. Dei turane vi tar er nøye planlagd. Ein trur kan fint kosta 2000- 3000 kr. Då tar vi heller nærmiljø og "kino" i stova. 

- Billegare mat (meir drit som fiskekaker til 20 kr o.l)

- Køyre berre når eg må

- Klippe svampen i to

- Tøymjuker har eg nesten kutta ut, kun halv kork på sengetøy og handkle. 

Anonymkode: 1f5f1...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmetjenester - mest fordi det ikke er noe bra å se på.

Anonymkode: 3d4f3...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kuttet noe strømmetjenester, uføreforsikring, husalarm, gått fra kyllingkraft til buljongterninger, 

Anonymkode: f038b...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, egentlig 🙃. Vi er to i 50-årene med voksne barn og lite huslån. Men sparer mindre penger. Veldig lite sparing, faktisk. Merker jo at alt er dyrt. Impuls-shopper mindre klær på nett. Nå har vi ikke så dyre vaner da, bortsett fra at vi unner oss god mat. Koser oss hjemme i ferier. Men har to gode biler. Nødvendig når man bor på landet. Bruker fortsatt alt for mye penger på bøker og hage 🙃. Vet at vi kan kutte ned på utgifter om det skulle bli nødvendig.

Anonymkode: 0b001...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, vi har et svært lavt forbruk og har hatt det i mange år allerede. Alle tips som gis er noe vi har gjort lenge. Vi har råd til å bruke mer, men vi velger å investere og spare. Det er gjort veldig bevisst for å kunne leve slik vi ønsker fremover.

Anonymkode: 719b8...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

- Ferske grønnsaker, kjøpe frossne.

- Mørk sjokolade.

- Færre turar frå bygda til byen pga drivstoff, ferje, bom, parkering, mat. Dei turane vi tar er nøye planlagd. Ein trur kan fint kosta 2000- 3000 kr. Då tar vi heller nærmiljø og "kino" i stova. 

- Billegare mat (meir drit som fiskekaker til 20 kr o.l)

- Køyre berre når eg må

- Klippe svampen i to

- Tøymjuker har eg nesten kutta ut, kun halv kork på sengetøy og handkle. 

Anonymkode: 1f5f1...b1e

Er svampen noko som kan velte hushaldninga?

Anonymkode: 86e72...329

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ned på mat, optiker og klær. Har ikke råd til verken nye klær til meg eller ungene. Jeg klarer meg med det jeg har, verre med ungene som vokser i rekordfart. 

Anonymkode: 95f71...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler litt «enklere» mat, blir lite biff 😄Er veldig heldig som kan leie ut hytta (får ikke solgt i dette markedet), det dekker mye av kostnaden på dyrere lån. Har heldigvis ikke bil. Eier leilighet, har rammelån så kan betale bare renter. Unner oss fortsatt litt hygge i hverdagen, en tur på restaurant av og til, var på ferie i sommer (men dropper det kanskje neste år), kan fortsatt kjøpe klær til ungene.

Er vant til å leve på budsjett som aleneforelder. Det går rundt, men skulle jo gjerne brukt pengene på noe morsommere enn renter og dyr mat 😅Er uansett heldig som har en grei lønn og muligheter til å hente inn litt ekstra. Har også foreldre som ville stilt opp i en knipe, men det er siste utvei.

Anonymkode: 8446d...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet sparing. Det er igrunnen dumt å ta med seg for mye sparepenger inn i pensjonsalderen med tanke på skatt. Spesielt når man har lav inntekt og får lav pensjon. 

Anonymkode: 4f200...c5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste tiden har vi kuttet:

Innbrudds - og brannalarm via sektor alarm, byttet mobilabonnementer, refinansiert boliglån til bedre rente, kuttet ut to avisabonnementer og to strømmetjenester. Vi har halvert snusbruk og drikker mindre brus. 

Ellers har vi blitt flinkere til å ta vare på middagsrester, og fryse ned «råvare rester» som feks mais, ananas, stangselleri, ingefær, chili mm. som blir ødelagt eller kastet om det ikke blir lagt frosset ned til neste gang vi skal bruke det.

Anonymkode: 2ab85...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke kuttet ut noe pga økonomi, men pga overvekt😅 Så prøver å spise mindre..

Anonymkode: 3740a...ef9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aviser. Strømmetjenester. Brus. Alt av ekstragavanza som vi strengt tatt ikke trenger. 

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kutte som vanlig. Ingen kutt spares. Tenker det er bare å tåle slitasjen. 

For det meste kuttes løk, hvitløk, gulrøtter, paprika og minimais. Jeg er spesiell glad å kutte søtpoteter til sånn smale søtpotetbåter. Jeg unngår å kutte plast, her bruker jeg saks.

Mulig at måten jeg kutter en løk på kan optimaliseres. Liker å ha de små men mulig at slitasje på kniven kan reduseres med større biter. Blir da mindre antall kutt. Spørs hvor mye det egentlig er verdt det i forhold til livskvaliteten.

Anonymkode: f4f85...fbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færre turer på matbutikk, prøver å spare der. Handleliste, ikke kjøpe mer enn det som står der, med unntak av datovarer. Datovarer er på halv pris, og kan legges i fryseren til gode middager senere. 

Kjøper mye mat i 50%-disken, altså mat som er satt ned pga dato. Men det har jeg gjort i flere år.

Kjøper ikke klær, men jeg har nok fra før. Det har mannen også.

Reparerer klær som kan brukes lenger, men er slitt enkelte steder. Lapper til å stryke på albuer på slitte strikkejakker eller annet. 

Kjøper ikke garn (eller veldig sjelden), bruker endelig opp mengder med restegarn til strikking. 

Strikker julegaver

Spiser ikke ute

Baker brød selv, sparer endel på det. Det har jeg gjort i 35 år, så kjøper ikke dyre brød. Baker også mye godt, som koster mye mindre enn å kjøpe.

Kutter streamingtjenester til tv til det vi vil se her og nå. Trenger ikke 6 ulike, der vi ser litt her og der. Har for tida nrk og youtube. Vil vi se en serie på de andre, så tegner vi abonnement, som vi avslutter når vi er ferdig. 

Har ikke noe tv-abonnement, men det er flere år siden vi kuttet ut det.

Har byttet mobilabonnement til mye billigere, men med samme innhold, dvs fri bruk av data til 1/3 av prisen. Telenor vs Fjordkraft mobil.

Fått strømselskap til å konkurrere, og har fått en mye bedre avtale med samme selskap enn jeg hadde før.

Gått gjennom forsikringer, og fått en bedre avtale.

Vi har 4,2 mill i lån, og har 1,7 i årslønn.

Vi har jo fortsatt god råd, men har likevel strammet inn betydelig. Det er ikke bare fordi vi vil få strammere økonomi på sikt, men også fordi at jo mindre penger vi bruker akkurat nå, jo fortere snur den generelle økonomien seg. 

Vi må alle bruke mindre penger. Det er det som skal til for å få kontroll på inflasjonen. Derfor bruker vi lite penger nå. Bruker så lite som mulig. Og det bør flere henge seg på. Desto mindre vi bruker nå, desto fortere faller inflasjonen, og vi får mer normale tider igjen.

Anonymkode: d5cf1...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...