AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Del Skrevet 2. oktober 2023 Hei. Jeg er en dame på 36 år som aldri har trent noe særlig. Kun turer i skog og mark noen ganger i måneden. Nå har jeg ikke gått tur på 1 år. Jeg har ikke motivasjon og er mildt deprimert. Jeg skjønner jo at jeg må få inn en rutine her. Alle trener vel? Kroppen min kommer til å bli syk om ikke. Men hvordan starte? Hvordan klare å holde på motivasjon? Hvordan bli gla i å trene? Jeg har prøvd mange ganger før når jeg var yngre men aldri klart å holdt på noe... Anonymkode: d733e...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Del Skrevet 2. oktober 2023 Prøv å tenk disiplin istedet for motivasjon. Det ER vanskelig å starte en ny rutine og starte noe som er slit. Men etter en liten stund vil du merke at du faktisk gleder deg til trening. Enten det gjelder styrketrening eller turer. Start lett, ikke kjør på med hver eneste dag slik at du bare blir drittlei. Start i det små og skaler opp. Anonymkode: 5435f...6e1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Del Skrevet 2. oktober 2023 Alle trener ikke, vi som HATER fysisk aktivitet finnes faktisk også. Stuegris, vil jeg kalle meg selv. Anonymkode: 02273...87f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 2. oktober 2023 #4 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg trener ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 2. oktober 2023 #5 Del Skrevet 2. oktober 2023 Det er slett ikke alle som trener, og av de som trener så er det ikke alle som liker det. Ettersom du er deprimert, er sikkert den berømmelige «dørstokkmilen» verre enn for mange andre. Jeg anbefaler å begynne bruke bena når du skal på jobb, butikken, kino, besøk osv. All bevegelse er bedre enn å bare sitte stille. Du kan også avtale med venninne(r) om å gjøre noe sammen. Da blir det mer motiverende og forpliktende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Del Skrevet 2. oktober 2023 Har trent litt i periodevis da jeg har lagt på meg endel. Sluttet å trene å da har jeg klart å legge på meg enda mer..Er vel på overvekt skalaen. Jeg er litt for glad i mat, så synes det er vanskelig å kutte ned. Har begynt med walkingpad mens jeg har hjemmekontor nå. Et tips for de som har hjemmekontor 🙂 Anonymkode: 5c076...1e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Del Skrevet 2. oktober 2023 Man må ikke trene mye for at det skal være bra, og det å komme seg ut i skogen som du gjorde er veldig bra både fysisk og mentalt. Så begynn med en rutine å gjøre det mer regelmessig. Det trenger ikke være langt, det er den dørstokkmila som er viktig å komme seg over. Ellers tenker mange at man må trene så mye for at det skal ha effekt, det stemmer ikke. Jeg fikk noen enkle øvelser av kiropraktor/fysio som bare tar 3-4 minutter hver dag, og jeg trener langt mer effektivt med dette enn jeg noensinne har gjort. Det føles nesten ikke som trening en gang, og da er det så mye lettere å få det gjort. Anonymkode: 479f1...e86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #8 Del Skrevet 2. oktober 2023 Støtter innlegget over her mtp det å gjøre noe sammen med andre. Det er mye mer forpliktende med en avtale. En annen ting er tur. Du skriver at du ikke har gått tur på et år. Da ville jeg gjort noe med det. Finn en rute eller en destinasjon allerede i dag. Gjør klar en liten sekk med sitteunderlag og evt annet. Finn frem termos og ta med litt å drikke og spise. Bestem deg for å ta noen bilder underveis. Etc etc. Er du opptatt av å dokumentere tid, distanse, etc så finnes en haug gratisapper som kan fikse det for deg. Om du klarer å gjøre dette til en fast rutine et par ganger i uken så kan du evt øke belastningen litt. Du kan jo kutte ut kaffepausen, gå fortere, gå lengre eller hva du vil. Poenget er å gjøre det lystbetont å komme ut. Ikke tenk trening, men fokuser på naturopplevelse. Er det er for sterkt fokus på trening så kan det fort bli overveldende. Anonymkode: 93e01...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #9 Del Skrevet 2. oktober 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Støtter innlegget over her mtp det å gjøre noe sammen med andre. Det er mye mer forpliktende med en avtale. En annen ting er tur. Du skriver at du ikke har gått tur på et år. Da ville jeg gjort noe med det. Finn en rute eller en destinasjon allerede i dag. Gjør klar en liten sekk med sitteunderlag og evt annet. Finn frem termos og ta med litt å drikke og spise. Bestem deg for å ta noen bilder underveis. Etc etc. Er du opptatt av å dokumentere tid, distanse, etc så finnes en haug gratisapper som kan fikse det for deg. Om du klarer å gjøre dette til en fast rutine et par ganger i uken så kan du evt øke belastningen litt. Du kan jo kutte ut kaffepausen, gå fortere, gå lengre eller hva du vil. Poenget er å gjøre det lystbetont å komme ut. Ikke tenk trening, men fokuser på naturopplevelse. Er det er for sterkt fokus på trening så kan det fort bli overveldende. Anonymkode: 93e01...3f6 Enig. Ikke tenk "trening", tenk "dette liker jeg å gjøre". Anonymkode: 479f1...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #10 Del Skrevet 2. oktober 2023 To ting som utgjorde forskjellen for min del, den ene var at jeg fant trening jeg synes var gøy. Det er essensielt for min del. Jeg fant ut at gruppetimer var artig, begynte med dansing og elsket det, og etter det la jeg til styrketimer (gruppe) og likte det også veldig godt. De er veldig populære på senteret også, tror mange liker den treningsformen. Og det andre var det å gjøre det sammen med noen, det hjelper veldig! ☺️ Anonymkode: a30f5...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg blir deprimert av trening. Tvang meg selv til å gå 4,8 km hver dag I 3 mnd. Jeg måtte slutt for det ga meg ingenting. Grudde meg til å gå. Ble deprimert å irritert. Sluttet å ble meg selv igjen. Anonymkode: d2969...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #12 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg blir deprimert av trening. Tvang meg selv til å gå 4,8 km hver dag I 3 mnd. Jeg måtte slutt for det ga meg ingenting. Grudde meg til å gå. Ble deprimert å irritert. Sluttet å ble meg selv igjen. Anonymkode: d2969...ed5 For å få endorfiner, godfølelsen, må du gjerne litt opp i puls, så da passer nok hardere trening bedre. For å motivere litt til tur, gjør noe annet samtidig. Gå med en venninne og skravle, eller hør på podcast eller lydbok. Anonymkode: b1f95...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Del Skrevet 2. oktober 2023 Vil tro at over halvparten som driver med trening eller fysisk aktivitet ikke egentlig er noe særlig glad i det, inkludert meg selv. Mange ganger så hater jeg det. Men det er noe jeg velger å gjøre for kroppen min, den fortjener det. Selv om hjernen som regel bare vil benke seg i sofaen etter jobb og spise. I perioder hvor jeg har vært deprimert var trening helt avgjørende for psyken min. Hadde ikke kommet meg opp igjen uten. Men ja, noe særlig lystbetont er det ikke for meg. Men etter en økt er jeg full av mestringsfølelse og godfølelser. Anonymkode: b2e6f...f79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg trener ikke, jeg går kun tur med hunden hver dag. Ofte i skogen i litt mer krevende terreng, det får holde 😅 Anonymkode: 10f28...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 2. oktober 2023 #15 Del Skrevet 2. oktober 2023 Noen mennesker arver faktisk en høy dørstokkmil. Er man blant dem må man nesten gjøre noe hver dag for at det skal bli en vane. Anbefaler at du finner noe lystbetont du orker å gjøre et par dager i uka og noe veldig enkelt og lite tidkrevende du gjør de resterende dagene. Eksempel på sistnevnte kan være å stå i planken 1 min om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #16 Del Skrevet 2. oktober 2023 Har du lyst til å dø tidlig, få masse livsstilsykdommer, få mer og mer vondt i kroppen etterhvert som du blir eldre, og bli mer og mer sliten av småting? Fortsett å la være å trene! Har du lyst til å forebygge dette så godt du kan? Tren, og spis sunt! Det går fint an å presse seg selv til å gjøre ubehagelige og kjedelige ting en gang i blant, når risikoen ved å la være er så stor som med trening og kosthold. Vi er voksne mennesker, ikke barn. Alt trenger ikke å være gøy. Bare gjør det! Jo mer du grubler på dette med motivasjon og disiplin desto lavere er sjansen for at du faktisk får ut fingern og GJØR noe. Anonymkode: e7086...d94 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 3. oktober 2023 #17 Del Skrevet 3. oktober 2023 Trener ikke fordi det er gøy. Trener fordi det er godt å ha en frisk kropp som tåler mye, ikke har vondt, orker å gjøre det jeg vil i hverdagen, bedrer søvnkvalitet osv. Det føles rett og slett godt ut å ha en sterk kropp som klarer ting som kroppen er ment å klare. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #18 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg startet trene fordi jeg innså at jeg ble eldre, og at knær, rygg og skuldre ikke hadde godt av stillesittende hverdag. Det var dødskjedelig i starten, men jeg merket at knær og skuldre hadde veldig godt av det. Jeg tok med treningsklærne på jobb, og kjørte innom treningssenter rett etter jobb, før sofaen slukte meg... Etterhvert som jeg følte mer mestring på treningen ble det mer moro også. Og den mestringen økte selvbildet mitt, og bidro mye til å dra meg ut av depresjonen. Nå digger jeg trening, og trener gjerne 5-6 timer i uka. Anonymkode: 32c7a...b2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Del Skrevet 4. oktober 2023 Har to forslag. Ene er å trene kort og intensivt. Løp i 15 minutter. Tren hard styrke i 10min. Alternativ 2 er å variere. Gåtur en dag, yoga en annen, kanskje klatring en tredje. Kanskej du kan få en hobby som krever fysisk arbeid eller bevegelse. Anonymkode: de6d4...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Del Skrevet 4. oktober 2023 Selvfølgelig trener jeg. Daglig. Å ikke trene er det nest mest effektive du kan gjøre for å dø tidlig. Kun Røyking er verre. Ren dumskap å la være Anonymkode: 3f7a0...7c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå