Gå til innhold

Kristiansand som småbarnsfamilie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Grimstad og her synes jeg det er fint for barnefamilier. Grei avstand til både Kristiansand og Arendal😃

Anonymkode: 8c966...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bergen og Tr.heim er større byer i kraft av seg selv. De har også større jobbmuligheter. NTNU i Tr.heim, og UiB / NHH i Bergen. Det er helt normalt å ha Bergen og Tr.heim som alternativ til Oslo, men Kr.sand - nei, ikke i det hele tatt.

Joda, du kan ta sjøveien til Danmark, og igjen, det er til en latterlig plass som heter Hirtshals, etter å ha brukt ca 3,5 til 4 timer på båten. Er dette også din definisjon av "ikke så langt unna" til en spennende plass? Hirtshals spennende? 😂

Som sagt, er du helt konservativ og tilter hardt mot høyresiden, så er Kr.sand bra, for den type folk, men er man en person som ønsker å ha maksimalt med jobbmuligheter- og studiemuligheter i tillegg til mennesker som er mer åpne, så er Kr.sand et sted man bør holde seg unna. 

Det er heller ingenting spesielt med Kr.sand som gjør at byen er spesielt "bra" for småbarn. Altså Agder og Kr.sand i sin helhet er kjent for overrepresentasjon hva gjelder arbeidsledighet, syke mennesker i tillegg til en betydelig andel eldre mennesker. Så du har også det med i bildet. Demografisk er det ikke en "ung" plass heller. 

Anonymkode: 92fa7...8fb

Tenkte ikke på Hirtshals, men som connection til resten av Europa.

Jeg er ikke tilhenger av hverken det ene eller det andre men liker å høre saklige , nyanserte betraktninger når det blir hevdet noe så bastant om et fenomen

Anonymkode: 73a36...47a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel ingen som hevder at Kristiansand er hovedstaden i Norge.

Mener du at Kristiansand er mer isolert geografisk enn Bergen, Tromsø , Trondheim? Og i såfall i forhold til hva da?

jeg Vil si nemlig si at Bergen og trondheim f.eks blir mer isolert fra Europa, da man må ha fly nødvendigvis , mens i Kristiansand er det også sjøvei (kort) til Danmark.

Her i Bergen tar det ca.halvannen time med fly til København og det går direkteruter til langt flere byer ute i hele verden enn det det gjør fra en mindre by som Kristiansand. Så føler ikke akkurat at vi er mer isolert fra Europa enn Kristiansand. 

Dette var et merkelig resonnement jeg ikke skjønte noe av. 

Anonymkode: af63b...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bergen og Tr.heim er større byer i kraft av seg selv. De har også større jobbmuligheter. NTNU i Tr.heim, og UiB / NHH i Bergen. Det er helt normalt å ha Bergen og Tr.heim som alternativ til Oslo, men Kr.sand - nei, ikke i det hele tatt.

Joda, du kan ta sjøveien til Danmark, og igjen, det er til en latterlig plass som heter Hirtshals, etter å ha brukt ca 3,5 til 4 timer på båten. Er dette også din definisjon av "ikke så langt unna" til en spennende plass? Hirtshals spennende? 😂

Som sagt, er du helt konservativ og tilter hardt mot høyresiden, så er Kr.sand bra, for den type folk, men er man en person som ønsker å ha maksimalt med jobbmuligheter- og studiemuligheter i tillegg til mennesker som er mer åpne, så er Kr.sand et sted man bør holde seg unna. 

Det er heller ingenting spesielt med Kr.sand som gjør at byen er spesielt "bra" for småbarn. Altså Agder og Kr.sand i sin helhet er kjent for overrepresentasjon hva gjelder arbeidsledighet, syke mennesker i tillegg til en betydelig andel eldre mennesker. Så du har også det med i bildet. Demografisk er det ikke en "ung" plass heller. 

Jeg er heller ikke veldig imponert over det sosiale i Kristiansand, sørlendingene er skikkelig vanskelig å komme inn på. Jeg har bodd mange steder i Norge, inkl Kristiansand, og det er nok den eneste byen jeg har bodd i hvor jeg endte opp med null lokale venner. Selv om jeg bodde der i fem år! Flere av mine tilflyttede venner måtte gi opp karrieren der fordi det ble så vanskelig sosialt. 

Men du overdriver noe ekstremt hvor avsidesliggende Kristiansand er. Som nordlending lurer jeg på hva i all verdens slags søringprat du driver på med nå egentlig? 35 mil til Oslo er ikke langt. Du kan fint ta buss eller tog for en helg i Oslo. 

Hva søren skal du i Hirtshals å gjøre? Folk tar jo ikke båten til Danmark for å bli værende på kaia??? 😂😂 Det er ikke langt fra Hirtshals til andre steder. Etter ditt argument er det ikke vits for oss nordlendinger å ta fly til Oslo heller, for det er ikke en dritt å finne på på Gardermoen. Greit, notert! Ligg unna Oslo! Unngå Trondheim også, skjer ikke en dritt på Værnes!

Jeg bor i Stavanger og det er mye mer avsidesliggende enn Kristiansand. 8 timer med tog til Oslo, 4-5 timer å kjøre til Bergen, og ingen passerer noensinne Stavanger. Til Kristiansand er i det minste folk villige til å komme på besøk pga fin sommer og Dyreparken. Det er en rimeligere reise enn Stavanger. 

Jeg liker miljøet i Stavanger bedre, men det er lenger unna alt... Folk kjører jo på natta til Kristiansand for å ta båten du rakker sånn ned på. 😂

Anonymkode: d4c20...44f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand er ikke så ille som folk skal ha det til!

Jeg er selv innflytter og trives! Har kjøpt hus og fått barn.

Det er en fin by, og man forflytter seg raskt fra den ene siden av byen til den andre.

Miljøet er nok som de fleste andre steder, tror jeg? De har de samme utfordringene her, i skolen, med vold , mobbing og utagering.

De sliter nå med en jentegjeng som raver rundt og lager bråk. Det er klart at det er jo ikke gøy å tenke på, men de utgjør jo ett bittelite mindretall.

Men det er riktig som mange sier, sørlendinger er reserverte og litt vanskelig å komme innpå. Det er venners-venners miljø, og kjenner man noen får man lettere jobb, dessverre......

Anonymkode: d020e...e3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere flytter fra Kristiansand pga de ikke føler ungene er trygge. Barn og unge er redde på kvelden…  selv har nesten hele familien flyttet fra Kristiansand etter å fått barn. 

Anonymkode: dda56...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overrasket over alle de negative omtalene her. Jeg er tilflytter fra Østlandet, og er ikke med i noen menighet. Vi går faktisk ikke i kirken i det heletatt. Det er et mindretall kristne i klassen til alle barna. Jeg har blitt kjent med mange her, og ingen av dem er medlem av noen menighet. Jeg opplever folka her å være ganske like som alle andre. Verken bedre eller dårligere enn noe annet sted jeg har bodd. 

Anonymkode: bc056...724

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er født og oppvokst i Kristiansand, så er det nesten vittig å lese hvordan noen svartmaler byen. 
Det med menigheter, bibelbeltet osv. er noe som var for mange år siden. Selvfølgelig er det kristne her også, men ikke så vilt som en del antyder. 
Det er heller ikke så langt til Oslo som noen antyder, sist jeg kjørte til Oslo brukte jeg 3,5 timer. Det samme til Stavanger, men dit er det dårlige veier. 
Det har vært problem med en spesiell jentegjeng nå i sommer i byen, men vil ikke si det er et evig problem. 
Kjenner menge som er flyttet hit både fra Oslo og Trondheim og de trives. 
Med barn så er det genialt å bo så nærme dyreparken. Som alle andre steder så er det bra områder og mindre bra områder å bosette seg. Randesund, Justneshalvøya er bra steder for barnefamilier. Ville unngått Slettheia, Eg, Suldalen og Grim. 

Anonymkode: 0979e...cf5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig med flere her at Kr.sand er absolutt ikke noe å skryte av. Er en skam at man kaller den plassen for en "by" i det hele tatt. 

Det er mer sånn, sentrumskjernen utgjør 35.000 mennesker eller noe rundt der - litt mer om du tar med Gimle / Lund. Mens resten av befolkningen er spredt rundt i hutten tei mot Søgne den ene veien, så mot Sørlandssenteret den andre veien, og "opp" mot den tragiske skogen mot Mosby og Vennesla. Tragiske plasser. 

Som andre påpeker her, om du er med i en menighet, så har du noe på gang. Da har du det sosiale på plass, men ellers kan det bli vanskelig sosialt. Ikke bare for småbarn, men også for dere som voksne. 

Mesteparten av innflyttere til denne såkalte "byen" er tross alt "bønder" fra andre småbygd fra de to tidligere Agder-fylkene. 

Ønsker man å komme seg vekk med direkte rute (fly) noe sted, så er valget ganske så begrenset med direkte fly. Det meste går gjennom Oslo eller København. 

Mye narkomane ellers i sentrum og flere steder rundt Vågsbygd / Slettheia og flere andre steder. 

Regner med du bor her siden du vet så mye? Men, skjønner ærlig talt ikke hvorfor du ikke bare flytter siden alt er dårlig her. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er veldig overrasket over alle de negative omtalene her. Jeg er tilflytter fra Østlandet, og er ikke med i noen menighet. Vi går faktisk ikke i kirken i det heletatt. Det er et mindretall kristne i klassen til alle barna. Jeg har blitt kjent med mange her, og ingen av dem er medlem av noen menighet. Jeg opplever folka her å være ganske like som alle andre. Verken bedre eller dårligere enn noe annet sted jeg har bodd. 

Anonymkode: bc056...724

Vi er også tilflyttere fra Østlandet (har dog noe familie her) og har hatt en god opplevelse. Fått masse nye venner og nettverk uten problem også, kjenner kanskje én kristen person og hun prater aldri om det. 

Anonymkode: 60acf...6b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

For meg som er født og oppvokst i Kristiansand, så er det nesten vittig å lese hvordan noen svartmaler byen. 
Det med menigheter, bibelbeltet osv. er noe som var for mange år siden. Selvfølgelig er det kristne her også, men ikke så vilt som en del antyder. 
Det er heller ikke så langt til Oslo som noen antyder, sist jeg kjørte til Oslo brukte jeg 3,5 timer. Det samme til Stavanger, men dit er det dårlige veier. 
Det har vært problem med en spesiell jentegjeng nå i sommer i byen, men vil ikke si det er et evig problem. 
Med barn så er det genialt å bo så nærme dyreparken. Som alle andre steder så er det bra områder og mindre bra områder å bosette seg. Randesund, Justneshalvøya er bra steder for barnefamilier. Ville unngått Slettheia, Eg, Suldalen og Grim. 

Ble nyskjerrig på hvorfor man bør unngå Grim? ☺️ Jeg er der relativt ofte for å besøke familie og har alltid tenkt at det er der jeg vil bo hvis jeg flytter til Kristiansand. Hører gjerne fra lokale for tips og råd!

Anonymkode: 3fe4c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er riktig som mange sier, sørlendinger er reserverte og litt vanskelig å komme innpå. Det er venners-venners miljø, og kjenner man noen får man lettere jobb, dessverre......

Anonymkode: d020e...e3b

Stemmer i med dette. Bodd flere år i Kristiansand og vet «first hand» at det er slik ja.

Anonymkode: 4c44d...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er en del stereotyper ute å går.. så heter det vel at i alle stereotyper ligger det noe fakta.. men så har man tendens til å lete etter det som kan bekrefte stereotyper også .. hvis noe går en i mot , kan det nok være en lett «snarvei» å tenke at «det er jo typisk Sørlandet..», 

Jeg tror nok absolutt at noen sørlendinger kan være ganske kalde og utilnærmelige. Blandet med fasade, store «smil» og en dose unnvikenhet - kan det blir riktig så frustrerende. 

Men det finnes svært mange oppegående folk i Kristiansand også. 

Og man trenger kun et knippe gode venner, en god jobb, og har man dette  - (om man så må lete litt), så er Kristiansand en veldig chill by, som byr på svært god livskvalitet for pengene!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye bedre lenger øst?  Grimstad og Arendal f.eks.  Ingen plagsomme menigheter heller, om man ikke leter etter dem tror jeg.

Anonymkode: 09fd5...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ble nyskjerrig på hvorfor man bør unngå Grim? ☺️ Jeg er der relativt ofte for å besøke familie og har alltid tenkt at det er der jeg vil bo hvis jeg flytter til Kristiansand. Hører gjerne fra lokale for tips og råd!

Anonymkode: 3fe4c...4ec

Mulig jeg var litt kjapp der. Da jeg vokste opp, så var det mye «rart» på Grim. Men, det er godt mulig det har endret seg. Er jo mye fine hus der og innover mot Ravnedalen er det jo nydelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo det er så vilt som det sies her. I tillegg kommer det at sørlendinger er klin umulige å bli kjent med. Dyreparken er genial og den eneste grunnen til å bosette seg der. 

Anonymkode: 805ef...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen rare svar 😅

Jeg er oppvokst i Vågsbygd, bodd i førte bydeler som voksen - bor nå i Oslo med skolebarn. 

Kjenner folk i omtrent alle bydeler med barn - alle trives igrunnen der de bor. 

Masse narkomane i Vågsbygd og på Slettheia er det da ikke :P (har familie der og med småbarn - og mange venner som bor i Vågsbygd, Tinnheia osv osv). 

Kristiansand er helt fint det - anbefaler varmt Vågsbygd. 

Hadde personlig ikke flyttet til Søgne eller Vennesla sånn uten videre. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo det er så vilt som det sies her. I tillegg kommer det at sørlendinger er klin umulige å bli kjent med. Dyreparken er genial og den eneste grunnen til å bosette seg der. 

Anonymkode: 805ef...6d5

Ok hvis du sier så….hva vet vel jeg som har bodd her i 50 år 🤷🏼‍♀️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

For noen rare svar 😅

Jeg er oppvokst i Vågsbygd, bodd i førte bydeler som voksen - bor nå i Oslo med skolebarn. 

Kjenner folk i omtrent alle bydeler med barn - alle trives igrunnen der de bor. 

Masse narkomane i Vågsbygd og på Slettheia er det da ikke :P (har familie der og med småbarn - og mange venner som bor i Vågsbygd, Tinnheia osv osv). 

Kristiansand er helt fint det - anbefaler varmt Vågsbygd. 

Hadde personlig ikke flyttet til Søgne eller Vennesla sånn uten videre. 

Enig med deg, mye rare svar her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...