Gå til innhold

hva bør man gjøre før man får unger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 8.55):

Rareste jeg har hørt, de blir jo voksne, og så får man barnebarn!@

Anonymkode: 4eab9...1a5

De blir voksne ja, men det tar tid. Hva i all verden skal man med barnebarn? 

Anonymkode: 758d9...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Bare noen tips :) 

Ha sex rundt omkring i huset er vel 0 stress med en baby ? Den sover jo flere ganger i døgnet 🤭 

Ferie - venn ungen til å reise, i bilstol, fly, tog osv. Vi hadde første ferietur når baby var 4 uker , med fly. Deretter bilferie når baby var 12 mnd (15 timer i bil), og har nå vært på så mange turer at jeg ikke har telling på antall fly og bil reiser. Invester i god bilstol sånn at babyen sitter behagelig og sover bra. Rundt 6-7 mnd alder (når babyen kan sitte oppreist med støtte uten å sige sammen) kan dere bytte til småbarnstol og da sitter babyen mer oppreist og ser mere under kjøring, mange babyer foretrekker det fremfor å ligge ned (det er også anbefalt å bytte tidligst mulig pga sikkerhet)❤️

skitur - kjøp en brukt pulk, pakk sekken med niste og nok drikke (melk på termos til babyen og det den spiser av fast føde). En vinterpose i pulken og gode ullklær så kan man være ute en stund😁

Anonymkode: 8d3d3...213

Vår baby sover bare 30 min om gangen i vogna si i stua. Og når hun gjør det, spiser vi middag eller slapper av eller gjør husarbeid. 

Jeg sier ikke at vi ikke skal reise og at man ikke kan reise, men vi har ikke turt enda. Babyen var født rett før sommeren og jeg var uansett helt utslitt. Jeg ble sliten bare av å dra til butikken og jeg slet med inkontinens. Nå er det snart vinter og da har uansett ikke mannen ferie. Neste sommer skal vi på hyttetur, og vi er ofte i Sverige. Men en tur til utlandet blir ikke helt enda. Vi ønsker at barnet skal huske noe av turen i så fall, så vi venter litt. 

Skitur kan man gå på ja, men hvis man vil gjøre noe man ikke kan med barn, kan man gå på bretur, dra på en krevende fjelltur e.l. Det var jo det TS spurte om. Ikke hva man kan gjøre MED barn. Jeg trenger ingen tips til det, vi finner på masse gøy og har mange planer vi.

Anonymkode: de8bd...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vennemiddag hjemme med avansert tre-retters og vin. Jeg hadde det en del før jeg fikk barn, men det er fryktelig vanskelig å få til med barn i huset og jeg savner det. 

Hva som er mulig å få til med barn er svært avhengig av om man har tilgang til barnevakt. Har dere det, er det meste mulig, så det er ikke så rart at folk her fokuserer på økonomi og praktiske ting som bør være i orden først. Har man det på plass blir det også enklere å gjøre morsomme ting som å reise etter at man har fått barn 

Anonymkode: 59b67...ede

Ååh ja, middager til langt på kveld med venner og alkohol er helt umulig, ja. Vi er også glad i brettspill. Vi har fått til brettspillkvelder, men det blir alltid med ammepause samt at jeg legger meg aldri senere enn kl 22. Baby skal opp tidlig så da må jeg ha nok søvn også. 

Kino har vi heller ikke vært på på en stund, ingen arrangementer på kveldstid egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Drikke seg full/ dra på byen eller fest, ha sex rundt om kring i huset. Dra på krevende fjelltur eller fks bretur eller lang sykkeltur, skitur, lære seg å stå på randonné e.l. annen krevende sport. 

Vi har et 5 mnd gammelt barn og kan ikke noe av dette. Vi har heller ikke turt å dra på ferie annet enn til Sverige, men blir nok ferieturer etterhvert. Jeg var på veldig fine ferieturer da jeg var  barn og ungdom, så det er ikke umulig å dra uten barn. Foreldrene mine var også mye ute og reiste da jeg var ungdom. Vi var alene hjemme. Jeg har også reist som voksen, og da kan man jo være ute sent, dra til litt skumle/ sketchy/ spesielle steder som ikke er barnevennlige, drikke og spise spesiell mat osv. 

Noe jeg mest sannsynlig aldri kommer til å gjøre igjen er å ta mer utdannelse (Med mindre jeg får det sponsa av jobben). Å leve på studielån igjen blir nok litt trangt. Samt å flytte til et annet sted for en periode. Utveksling i utlandet eller ta årsstudium og bo på hybel i en annen by. 

Jeg er egentlig veldig glad i å game, og før vi fikk barn kunne jeg sitte i timesvis og game på ps. Samme med samboer. Nå har vi lagt det helt fra oss. Kanskje når barnet blir eldre og mer selvstendig at det går. Men det blir ikke som før.

Å sove lenge er noe jeg også savner. Sene frokoster. 

Spise godteri og drikke brus når man vil. Nå er barnet vårt såpass lite at vi gjør det nå, men må nok gå over til lørdagsgodt/ kveldsgodt når hun begynner å skjønne hva det er. 

Holde på med hobby. Jeg liker å sy, men har ikke gjort det på lenge. Har ikke tid. Samboer mekker på en bil, og det har heller ikke gan drevet med på en stund. Jeg angrer meg litt på at jeg ikke sydde til barnet da jeg var gravid. Jeg trodde jeg liksom skulle få tid til det i permisjonen! Haha! 

Dra på konserter og festivaler er en stund til jeg kan gjøre igjen. 

Finne på ting med venner som er barnløse. 

Ja det er jo slike tips ts har fått da. Men det er jo noe med det at man vet ikke hva det innebærer å ha barn før man sitter i det, og dermed ser på slikt som en selvfølge 😉 

Man kan jo selvfølgelig dra på tur og festivaler uten barna, men det er jo noe de færreste bruker energi og penger på. Det er så mye man legger på hylla i 10-20 år. Det er heller ikke alle tenåringer som bør være alene hjemme når foreldrene er på tur.

Film/seriemaraton ila en regnfull helg hadde tatt månedsvis å gjennomføre nå. To-tredagers festing hadde vi ikke greid samme hva tror jeg😅 Har ikke spist pølser, "pizza" eller tomatsuppe de siste to årene. Helt mettet på alle mulige måter, og ungene er blitt store nok til å spise skikkelig mat. Ja, man kan lage seg kjærestemiddag når ungene er lagt, men det blir sent med middagsmat når klokken nærmer seg 22. Vi hadde heldigvis reist litt før vi etablerte oss, for aldri om jeg hadde maktet å gjete barna gatelangs i Barcelona og London, og 14 timers flytur til Thailand med påfølgende varme. Nå er de så store at vi kan legge mer reiseplaner. Generelt det å bruke penger på seg selv! Nå går det meste til ungene og hus. Alltid noe de trenger eller ønsker seg. Lenge siden jeg syntes det var stas å kjøpe barneklær og utstyr for å si det slik😉

Tror ts på generelt grunnlag vil ha tips til gøyale bucket list. Hun har masse penger og like mye tilgang til fritid, så her må det noen mer kreative folk til enn meg iallefall. Jeg vet verken hva penger eller fritid er 😅

Anonymkode: 1a6a6...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 0.36):

Får vel si det igjen her sklir tråden ut /ikke alle som får med seg hva jeg sier eller spør om

Jeg spør om morsom ting man kan gjøre før man får unger som jeg hadde håpet dere kunne kommet med gode forslag om 

Jeg har jo søkt litt på nette så for eks dykke med hay

Kjøre gjennom usa

Anonymkode: 9ccb5...721

Folk gir deg jo mange gode svar på dette (reise, utdannelse, fast jobb, kjøpe bolig, bodd sammen noen år osv). Pluss noen generelle råd siden du oppgir at du er engstelig for at mannen din skal begynne å fly på byen når dere får barn. Det i seg selv er jo ganske spesielt og et rødt flagg for mange. Det viktigste er å vente til man har en mann som bidrar masse hjemme av seg selv, som drar lasset hjemme vel så mye som dama. Og ikke minst at mannen også har veldig lyst på barn. 

Anonymkode: b9cd5...13d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alt dere kan for å forsone dere med deres egne fortider sånn den ikke tærer på deres framtidige barn. 

Endret av . Anonym.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 0.00):

Hva kommer dette av? Det burde jo være omvendt, at man får låne mer, da det å ha barn krever en støree bolig, og derav et høyere lån

Anonymkode: 95ff9...636

Morsom du. Tror du banken bryr seg om det?

Anonymkode: 03483...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg savner litt er å gå lenge på kunstmuseum i mitt tempo. Særlig når vi er i utlandet. Det er kjedelig for barn, og jeg blir stressa. Så da dropper jeg heller hele museet. Men drar en del på ferie alene med mannen, så da gjør vi det heller på de turene. Restauranter er også bedre uten barn. Foretrekker barnevennlige restauranter dersom barna er med. Det blir en bedre totalopplevelse. Så lange turer på museum og fancy restauranter bør dere fylle opp med før barn😊

Anonymkode: b9cd5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...