Gå til innhold

hva bør man gjøre før man får unger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg og min forlovede ønsker oss unger men før det  vil vi gjøre mest mulig ting man bør gjøre før man får barn som man ikke får gjort etter

men vi kommer ikke på noen bra forslag

trenger så mange forslag som mulig til hva man bør gjøre før man får unger,  ønsker og høre alle forslag :)

Anonymkode: 9ccb5...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få boliglån og kjøp bolig om dere ikke allerede har gjort det. Jeg og samboer har blitt frarådet selv å få noen barn før vi har fått boliglån og kjøpt hus. Flere som har sagt det til oss at det er mye vanskeligere å få lån etter man har fått barn, og at man får låne mindre.

Anonymkode: 87a2d...08e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste får man jo gjort med unger hvis man virkelig vil, men man prioriterer gjerne familievennlige aktiviteter i stedet, og dessuten er jo mange ting dyrere og mer stress hvis man må ha med barna.

Safari i Ngoro-ngoro, bestige Kilemanjaro, shopping i New York, sykle Norge på langs, back-packing i Vietnam. Alt sammen kan man gjøre etter at man har fått barn, men de færreste gjør det. Når barna er tenåringer er det lettere å ha dem med på slike ting.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Få boliglån og kjøp bolig om dere ikke allerede har gjort det. Jeg og samboer har blitt frarådet selv å få noen barn før vi har fått boliglån og kjøpt hus. Flere som har sagt det til oss at det er mye vanskeligere å få lån etter man har fått barn, og at man får låne mindre.

Anonymkode: 87a2d...08e

har aldri hatt problem med lån kjøpte første leilighet når jeg var 20år. vi skal kjøpe hus etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romantisk ferie eller ferie til eksotiske steder? Vi hadde lyst til å reise til Mexico og Australia, men ikke vente for lenge med barn. Da ble vi enige om å reise til Mexico på romantisk ferie, for vi hadde ikke reist dit med barn (gjelder også andre typiske destinasjoner som Maldivene osv hvis dere vil dit). Australia er langt unna, men mulig å gjennomføre med barn uten at ferieopplevelsen med ferien blir totalt annerledes, i alle fall slik vi ser det 😊

Anonymkode: 777ad...0b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpe bolig, dra på festival. Alt annet kan gjøres med barn, evt barnevakt ei natt her og der.

Anonymkode: 69c53...ef2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktig å bo sammen med mannen min i en del år. Begge skulle være ferdig utdannet og i jobb, samt eie bolig. Sånn i ettertid er jeg veldig glad for at vi giftet oss først også, fordi jeg er glad jeg kunne fokusere på bryllupsforberedelsene og kos, samt selve feiringen. Men bortsett fra det, er jeg glad vi fikk barn så tidlig som mulig (26år og 27år var vi). Både fordi barna har fått unge spreke besteforeldre i barndommen, og jeg og mannen er fortsatt ganske unge når dem blir store. Festing ble vi uansett ferdige med i studietiden. Bygge karriere, samt reise har vi fått til uansett. Minst en langhelg i utlandet hvert år uten barn, har vi fått til også. Vi reiser også mye sammen med barna. En av oss har slitt med et helseproblem de siste årene, og jeg er veldig glad for at barna ikke er små nå.

Anonymkode: b9cd5...13d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at vi bodde litt utenlands i noen år sammen, men en god del reising hadde vært et godt alternativ nummer to 🥰 vi reiste også en del altså. 

Anonymkode: a3743...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting spesielt. Jeg følte ikke livet stoppet opp med barn. Vi sover fremdeles; vi spiser ute; vi reiser med barna; vi har de med på våre fritidsaktiviter som er skog og mark. 

Anonymkode: da496...55e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis! Se verden! Det er noe helt annet som ung voksen enn etter at barna har forlatt redet. Dessuten vet man ikke hva fremtiden bringer av helse, så det har vært veldig viktig for meg.

Dessuten: etablér karrieren, finn en bolig dere ønsker å oppdra barn i. Bli modne; finn roen og tryggheten i dere selv gjennom opplevelser og livserfaringer (beklager at denne ble vag, men kjenner veldig på denne selv, og glad vi ventet med barn til vi hadde "landet" ordentlig i oss selv). 

Anonymkode: 8e0e9...898

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Reis! Se verden! Det er noe helt annet som ung voksen enn etter at barna har forlatt redet. Dessuten vet man ikke hva fremtiden bringer av helse, så det har vært veldig viktig for meg.

Dessuten: etablér karrieren, finn en bolig dere ønsker å oppdra barn i. Bli modne; finn roen og tryggheten i dere selv gjennom opplevelser og livserfaringer (beklager at denne ble vag, men kjenner veldig på denne selv, og glad vi ventet med barn til vi hadde "landet" ordentlig i oss selv). 

Jeg er faktisk litt uenig. Vi reiste en del før barna kom også, men nå som de begynner å bli store, og vi kan reise litt alene igjen, syns jeg egentlig det er bedre enn noen sinne. Ikke minst fordi vi har god økonomi nå.

Jeg fikk også litt dårlig helse etterhvert. Men derfor er jeg glad jeg fikk barna relativt tidlig. Mye mer strevsomt å ha små barn og dårlig helse, enn å reise og ha dårlig helse.

Jeg er enig i at det er lurt å være ferdig utdannet og i jobb før man får barn. Men at man bør bli modne og finne roen først, er jeg ganske uenig i. Vi fikk våre i slutten av 20-årene (så ikke så tidlig altså), men ser at venninner som venter til nærmere 40, har en helt annen stil. Som jeg personlig ikke syns er så heldig for barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er faktisk litt uenig. Vi reiste en del før barna kom også, men nå som de begynner å bli store, og vi kan reise litt alene igjen, syns jeg egentlig det er bedre enn noen sinne. Ikke minst fordi vi har god økonomi nå.

Jeg fikk også litt dårlig helse etterhvert. Men derfor er jeg glad jeg fikk barna relativt tidlig. Mye mer strevsomt å ha små barn og dårlig helse, enn å reise og ha dårlig helse.

Jeg er enig i at det er lurt å være ferdig utdannet og i jobb før man får barn. Men at man bør bli modne og finne roen først, er jeg ganske uenig i. Vi fikk våre i slutten av 20-årene (så ikke så tidlig altså), men ser at venninner som venter til nærmere 40, har en helt annen stil. Som jeg personlig ikke syns er så heldig for barn. 

Selvsagt lov å være uenig 😊 Vi er alle forskjellige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være sikker på at dere virkelig vil ha barn med hverandre....

Anonymkode: 0597b...6f8

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de åpenbare tingene som fast jobb, egen bolig og en inntekt som dekker alle deres og fremtidige barns behov. Så vil jeg anbefale å sove ut, reise og kose dere så mye dere kan sammen som par. Det blir lite tid til å være kjærester, hvis dere ikke har besteforeldre som kan trå til som barnevakt, kan det faktisk gå måneder og år mellom hver «date».

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Del på det tredje skiftet, allerede før dere får barn. Snakk sammen om hvilke verdier dere vil overføre, og hvordan. Bli kjent med hverandres forventninger. 

Og fortsett med å gjøre de gøyale tingene også når dere har fått barn. Ta dem med på det dere synes er eventyr. Inviter de nye menneskene dere skaper inni det livet dere elsker, heller enn å føle at dere setter livet på vent for barna. 

Og reis! Reis til de stedene dere drømmer om å se sammen, uten ansvar for andre. Gå på konserter sammen. 

Anonymkode: 7688e...535

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Være sikker på at dere virkelig vil ha barn med hverandre....

Anonymkode: 0597b...6f8

Hvorfor skulle vi ikke det? Vi har snakket om det i flere år 

Eneste grunnen for at vi ikke har fått det før var fordi jeg ble veldig syk i to år, er frisk nå men fikk beskjed av legen at jeg måtte vente i to år før vi kan få bar. 

Vi kjøpte også en 4 roms leilighet rett før jeg ble syk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt her. En får gjerne mindre lån om en har barn, så kan være smart å ha bolig / lån på plass.

Ellers kan det være lurt å gjøre unna oppussing før en får barn. Eller vente til de blir større.

Drømmer en om å reise jorden rundt så kanskje fordel å gjøre før barn, selv om det ikke er umulig med barn.

Anonymkode: f847a...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...