Gå til innhold

Høstferie skolebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Albbas skrev (6 minutter siden):

Gjør det noe med negative følelser da? Sønnen min er kjempefrustrert over at han må på SFO. "Alle andre" skal ditt og datt og han kommer til å bli "heeelt uten venner" på SFO. 🙄 Vi snakker om hva han gruer seg til, og jeg syns det er dumt at han gruer seg sånn, men samtidig har jeg ikke dårlig samvittighet. Det er jo en del av å vokse opp og bli mer robust, det å ha vonde følelser. Det skal ikke unngås for enhver pris. Sfo er jo åpen fordi mange har behov. Folk lever forskjellige liv, og barna har bare godt av å lære at høstferie ikke er for alle. 

Sønnen min gruer seg alltid til slike ferier på SFO, og ender alltid opp med å ha det ganske fint likevel. 😅

Veldig enig! 

Man bruker slike situasjoner til å lære barna at folk er forskjellige og har forskjellige muligheter.  Og at det som regel går bra uansett!

Anonymkode: c18bb...700

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt sett så er det nok langt ifra 50% som drar på utenlandstur i høstferien, så der har nok statistikken truffet veldig skeivt på utvalget av forespurte i forhold til normalt gjennomsnitt. 

Enkelte har jobber der en kan ta ut avspasering, enkelte sparer opp en ferieuke til høstferien, enkelte har arbeidsplasser der en uansett får fri i høstferien så lenge en tar litt kontor/planlegging innimellom.

Og noen er slik som vår familie der vi ekstremt skjelden får kabalen til å gå opp til å ta mer enn 2-3dager fri i høstferien. Ungene har aldri klaget for det, de får fri fra barnehagen/sfo om vi/besteforeldre/tanter/onkler kan passe, og de nyter det å ha litt annerledes dager. Så en trenger absolutt ikke stresse over at en ikke lager storslåtte planer.

• Liker 1
Skrevet

Har to skolebarn, det ene barnet skal være hjemme og det andre på SFO. Vi skal på jobb begge to. Skal få til en tur til badeland med barna men ellers ingen planer. Jeg føler det som deg, at alle reiser bort og jeg får dårlig samvittighet. Så du er ikke alene om å føle det sånn...

Anonymkode: d6a04...e34

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke høstferie. Jentungen på 12 ser frem til noen dager alene hjemme med raiding av snopeskap og uanstendige mengder skjerm 😁

Anonymkode: fd4fb...202

Når katten er borte danser musene på bordet altså. 😋

Skrevet

Mine har aldri vært i Syden i høstferien. Svigers har tatt de med på hytta. 

Anonymkode: dee2b...ea1

Skrevet

England i høstferiene, så også i år. 

Anonymkode: 076a4...993

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser på nyhetene og der står det at halvparten av de som har høstferie drar utenlands. Vi har bare mulighet til å ta to dager fri sammen. Resten av dagene må barna på sfo. Vi har i grunn ingen særlig planer heller. 

Hva er det vanlige her? Hvor får man all ferien fra? Ble veldig nysgjerrig på hvor mange som faktisk har høstferie.. 

Anonymkode: 73d10...28e

Det stemmer ikke. Her må du faktisk vise til seriøs statistikk. 

Anonymkode: 1a069...cb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

England i høstferiene, så også i år. 

Hvor i England da? 🙂

Anonymkode: bccc2...9d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mine har aldri vært i Syden i høstferien. Svigers har tatt de med på hytta. 

Anonymkode: dee2b...ea1

Så heldige som får være på hytta med besteforeldrene da🙂

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor i England da? 🙂

Anonymkode: bccc2...9d9

Yorkshire i år. Stort sett alltid nordpå enten Liverpool/ Lake District eller Sheffield/Peak District eller York/ Yorkshire Dales. 

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Yorkshire i år. Stort sett alltid nordpå enten Liverpool/ Lake District eller Sheffield/Peak District eller York/ Yorkshire Dales. 

Men må vurdere som andre sier her å bytte om på England/Sydenferiene og kanskje ta England om sommeren og Hellas i høstferiene hvis det skal bli opptil 40 grader der hver sommer. 

Skrevet

Vi er i Spania en uke. Varmt å godt her nede. 

Anonymkode: 4921d...5e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser på nyhetene og der står det at halvparten av de som har høstferie drar utenlands. Vi har bare mulighet til å ta to dager fri sammen. Resten av dagene må barna på sfo. Vi har i grunn ingen særlig planer heller. 

Hva er det vanlige her? Hvor får man all ferien fra? Ble veldig nysgjerrig på hvor mange som faktisk har høstferie.. 

Anonymkode: 73d10...28e

Lurer litt selv. Har bare 5 uker ferie jeg. Bruke 1 uke i påsken, 3 uker i sommer, hvorav 14 dager i utlandet, og har en uke igjen, og den blir til juleferie. Så høstferie for vår del utgår, det er håndballskole tre dager, så får skolebarnet en tur til besteforeldre de to siste dagene, mens vi voksne jobber og lillesøster er i bhg. 

Måtte tatt mindre ferie i somme, eller ikke hatt noe ferie mellom jul og sommerferie da, om vi begge skulle tatt en uke fri nå. Dessuten synes jeg høstferien kommer så brått etter skolestart og oppstart aktiviteter osv, at vi kjenner aldri på behovet for fri i uke 40. Vi har mye mer behov for en skikkelig juleferie, som avhengig av hvordan jula faller ut blir 1-2 uker lang. Da tar alle fri, barna får fri osv. Da er vi slitne og trenger ferie. Men nå er det jo bare en drøy mnd siden skolen startet opp i det hele tatt her... Synes tiden mellom jul og påske, særlig om påsken er sen, er mye lenger, så da føles behovet for fri mye større for alle her i familien. 

Anonymkode: 5a5d2...f04

Skrevet

Hos oss heter løsningen avspasering. Jobber mellom en halv og en hel time ekstra per dag dvs ca 3-4 timer per uke som gir mulighet til høst, vinter og juleferie uten å ta av feriekvota. 

Skrevet

Drar ikke på høstferie. 

Anonymkode: c3e17...08d

Skrevet

Vi har ikke dratt utenlands, men har reist til Bergen (bor på østlandet). Jeg avspaserer mandag, tirsdag og onsdag, så det ble 5 dagerstur med helgen. Ingen unger som klager, selv om mange av vennene deres er i syden...

Anonymkode: 7d4ca...4b8

Skrevet

Her får ungene høstferie fra onsdagen av. Vi reiser ikke utenlands, men drar på badeland og kino blant annet. 

Anonymkode: e7801...488

Skrevet

vi skal på hyttetur tors-søn. har ALDRI gjort noe stort ut av høst,vinter og påskeferie, stort sett vært hjemme, eller på en hytte. Men registrerer at her reises det over en lav sko. folk skal på 14 dagers tur feks! Eller mange som skal ukestur til syden, langhelg i storby. Så jeg skjønner at barn kan reagere og føle seg annerledes.

jeg har ferie hele uken, men mann jobber man-ons.  skal ikke gjøre store ting man-ons, men kanskje det blir en bytur, kino etc.

Anonymkode: 7fad4...530

Skrevet

Har høstferie med barna siden jeg er under utredning for en sykdom og har aap. Vi er ikke rike, og kunne fint kostet på oss en tur utenlands eller innenlands. Men her vil ungene på fisketur og telttur. De skal ha med noen venner siden ingen i deres vennekrets reiser noe særlig. Blir det ferie i skogen så lenge været holder 😊 

Anonymkode: 0604a...a7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer litt selv. Har bare 5 uker ferie jeg. Bruke 1 uke i påsken, 3 uker i sommer, hvorav 14 dager i utlandet, og har en uke igjen, og den blir til juleferie. Så høstferie for vår del utgår, det er håndballskole tre dager, så får skolebarnet en tur til besteforeldre de to siste dagene, mens vi voksne jobber og lillesøster er i bhg. 

Måtte tatt mindre ferie i somme, eller ikke hatt noe ferie mellom jul og sommerferie da, om vi begge skulle tatt en uke fri nå. Dessuten synes jeg høstferien kommer så brått etter skolestart og oppstart aktiviteter osv, at vi kjenner aldri på behovet for fri i uke 40. Vi har mye mer behov for en skikkelig juleferie, som avhengig av hvordan jula faller ut blir 1-2 uker lang. Da tar alle fri, barna får fri osv. Da er vi slitne og trenger ferie. Men nå er det jo bare en drøy mnd siden skolen startet opp i det hele tatt her... Synes tiden mellom jul og påske, særlig om påsken er sen, er mye lenger, så da føles behovet for fri mye større for alle her i familien. 

Anonymkode: 5a5d2...f04

Men du bruker jo ikke en uke i påsken og i romjula?
Påsken er jo kun 3 dager; mandag, tirsdag og onsdag, resten er helligdager.
Romjula er i år 3 dager; onsdag, torsdag og fredag, resten er helligdager. I år går jo barna på skolen til og med fredag 22. og begynner igjen 2. januar, så ingen grunn til ekstra feriedager før og etter pga barna i hvert fall (hvis alle har lik skolerute som her, da..)
Så hvis du tar ut 3 dager i påsken, 3 uker på sommeren og 3 dager i romjula, har du jo fortsatt 4 dager til gode. 
Det er jo masse høstferie, det 😊

Anonymkode: a33ff...c3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...