Gå til innhold

Høstferie skolebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar 3 uker på sommeren, sparer 1 uke til høstferien, har bedrift med fast fri 1 uke jul og 1 uke påske så går 1 uke i + hvert år😀

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts 

Nå fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet. Har ikke tenkt høstferie har vært så big deal så ikke planlagt stort de to dagene. Får håpe ikke barna kjenner på noe negative følelser rundt dette etterhvert. 

Anonymkode: 73d10...28e

Mye flott en kan gjøre i nærområde 

Skrevet

Jeg jobber turnus og har tilfeldigvis friperiode denne uka ellers hadde det nok blitt sfo. Vi skal en tur på teater, på Peppes pizza, gå på tur og grille ostesmørbrød, rydde i hagen og på båttur. Tenker det viktigste er å tilbringe tid sammen.😊

• Hjerte 1
Skrevet

Vi tar ikke fri, har ikke nok ferie. Sønnen skal på SFO, får seg muligens en fridag sammen med mormor. 

Skrevet

Jeg har fem uker ferie, kun tre av dem er brukt, og så har jeg nærmere 100 timer jeg kan avspasere, så jeg kunne fint tatt høstferie nå. Men skal ikke det, har voksne barn (yngste er 16), så har ikke behov for ferie nå. Vil tro mange er i min situasjon og har mye fridager å ta av.

Anonymkode: 286b1...f36

• Liker 1
Skrevet

Her skal ungen på sfo hele uka. Tar kanskje fri på fredag for å finne på noe gøy.

Skrevet

Mine unger går på videregående nå, vi har aldri gjort annet enn å slappe av og sove lenge i høstferien. Var selv heller aldri på noe ferie i høstferien. Var vi heldige, ble det kanskje en tur på hytta til morfar eller besøke tante på østlandet i sommerferien...

Anonymkode: f8bca...7a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her må det også jobbes...

Anonymkode: b7953...cc4

Skrevet

Jeg syns man kan gjøre noe ekstra ut av ferien, men det betyr ikke at det må koste penger eller mye energi. 
Vi har aldri pleid å reise bort i høstferien, men har vært heldig og stort sett hatt fri (en av de voksne). Har ikke inntrykk av at mange reiser bort i klassen til mine barn, men noen er det jo. MANGE tar barna ut av skolen ekstra, uken før eller etter, for å reise på en billigere sydentur. Det kunne jeg aldri gjort. 

Er mer opptatt av at vi skal kose oss i høstferien. Være sammen. Spille, gå turer, kanskje bowling eller svømming, se film eller kino, litt ekstra besøk, ha et byggeprosjekt sammen, osv. 

Stort sett tror jeg kanskje unger er fornøyd med en avslappet uke, uten mye som skjer hele tiden, bare et pusterom. 

Anonymkode: 22563...e2b

Skrevet

Mannen min tar aldri høstferie. Han sparer det slik at han har fire uker sommerferie og den siste uken til jul. Jeg er friere og er med barna hele høstferien og pleier å dra til mamma halvparten av ferien med ett av barna (de bytter på slik at de har hver sin gang å få bli med meg og ha kvalitetstid alene med meg og mormor). Den halvdelen vi er hjemme drar vi gjerne til badeland eller noe sånt, men ellers blir det baking, brettspill, filmkveld, god mat og generell hjemmehygge. De færreste jeg kjenner reiser utenlands i høstferien, selv om vi bor i et pengesterkt område. Riktignok har veldig mange hytte (som selvsagt koster en del penger, jeg stusser alltid over folk som sier at de "bare" skal på hytta) og drar dit, men det er mange som jobber og mange som tar en eller to dager fri for å få en langhelg. Det sier jo seg selv at med bare fem uker ferie i året kan man ikke ha fri alle barnas ferier og jeg tror de fleste prioriterer andre ferier enn høst- og vinterferie. 

Skrevet

Ungene våre skal på SFO i høstferien. Det skal de i vinterferien også, mens til påske skal vi på utenlandsferie. I romjulen får de fri. I sommer hadde de fem uker ferie, en av dem på fotballskole og fire uker sammen med oss foreldre. Resten av sommeren var de på SFO. 

I fjor tok vi to dager fri i høstferien og dro til utlandet, og hadde to dager fri i vinterferien hvor vi dro på fjellet. Romjulen hadde vi fri hjemme, mens de var på sfo i påsken. 

I mine barn sine klasser er det mange som har fri i alle skoleferiene, og jeg også lurer på hvor alle får alle fridagene fra. Men det er nok en del avspasering, besteforeldre som trår til, diverse leire osv. Mitt inntrykk er at de fleste er hjemme selv om de har fri, eventuelt på hytten eller besøker besteforeldre. 

Vi har sjelden pleid å ta fri hele høst- og vinterferiene, men ofte et par dager.

Anonymkode: 65abb...1ba

Skrevet

Jeg har en jobb som er fleksibel på høsten, og avspaserer denne høstferien. Romjula og halve påsken må jeg oftest jobbe, inneklemte dager i mai jobber jeg også. De periodene alle vil ha fri er det vanskeligere å få fri, men på min jobb er det ikke så mange som vil ha høstferie. Vi besøker familie nå i høstferien, og mannen er med, men han jobber hele uken fra hjemmekontor. 

Anonymkode: 61cca...100

Skrevet

Vi avspaserer. Har timer nok til det og til overs. Vi er utenlands, men ikke syden.

Anonymkode: 4e03a...fda

Skrevet

Barna har fri i høstferien, men de er mer enn fornøyd med at de faktisk har fri en uke! Har ikke nevnt med et ord at de vil på ferie, de er bare super fornøyd med at det blir en uke uten skole og rolige dager hjemme. Ingen store planer her, kun 15åringen som skal på teoretisk grunnkurs sertifikat 4 dager. Vi andre skal nye rolige dager hjemme, sammen. Holder for oss :) 

Anonymkode: f65e3...bf6

• Liker 1
Skrevet

Er i permisjon med minstebror nå og mannen tar siste ferieuke, så vi reiser alle på hytta i morgen. Skolebarn, barnehagebarn, baby og foreldre. I fjor var skoleungen på sfo i høstferien, da vi begge brukte resten av ferien på å ta helt fri i jula og på planleggingsdager. Har økonomi til å reise utenlands, men det er mye mer stress for oss voksne, enn ferie. Orker ikke reise med flere små barn til utlandet. Førstemann er bereist, men har ikke orket å fly langt etter det kom flere barn. På hytta som ligger på en øy (1 time kjøring + ferge) har vi alt vi trenger av "utstyr", stor hage som ungene kan leke fritt i, strand og fjære 5 min gåtur unna, skog og fjell. Ungene er storfornøyd, vi er avslappet og nyter dagene. 

Anonymkode: 15b0f...28c

Skrevet

Jeg har ikke høstferie. Jentungen på 12 ser frem til noen dager alene hjemme med raiding av snopeskap og uanstendige mengder skjerm 😁

Anonymkode: fd4fb...202

• Liker 3
Skrevet

Jeg har mulighet til avspasering via jobb. Det er en veldig god ordning. Får såpass mange ekstra dager at barna ikke trenger sfo i noen ferier.

Anonymkode: 532d8...b5a

Skrevet

Er lærer selv. Barna skal i bhg og sfo, mannen skal på jobb full dag. Jeg skal rette 92 skriftlige innleveringer. Eller skal jeg ha fri/avspassere uten barn. Har avtalt ei besøk. Ellers blir det å rydde hjemme, lage bedre middager denne uka, klargjøre hagen til vinteren.

Anonymkode: 96e66...d3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts 

Nå fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet. Har ikke tenkt høstferie har vært så big deal så ikke planlagt stort de to dagene. Får håpe ikke barna kjenner på noe negative følelser rundt dette etterhvert. 

Tuller du?

Anonymkode: 173cd...274

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ts 

Gjør det noe med negative følelser da? Sønnen min er kjempefrustrert over at han må på SFO. "Alle andre" skal ditt og datt og han kommer til å bli "heeelt uten venner" på SFO. 🙄 Vi snakker om hva han gruer seg til, og jeg syns det er dumt at han gruer seg sånn, men samtidig har jeg ikke dårlig samvittighet. Det er jo en del av å vokse opp og bli mer robust, det å ha vonde følelser. Det skal ikke unngås for enhver pris. Sfo er jo åpen fordi mange har behov. Folk lever forskjellige liv, og barna har bare godt av å lære at høstferie ikke er for alle. 

Sønnen min gruer seg alltid til slike ferier på SFO, og ender alltid opp med å ha det ganske fint likevel. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...