Gå til innhold

Hvordan dasser hadde de i byen i gamle dager? Før vannklosettet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne lenken er også interessant: https://digitaltmuseum.no/0211811675857/herskapelige-doer-gjennom-tusen-ar

Mine besteforeldre (født rett etter 1900) hadde fremdeles utedo på låven på 1970-tallet. Bestemor fortalte ofte om da hun om somrene var seterjente på fjellet. Der hadde dem ikke utedo en gang. Man satte seg på huk bak geitehuset der man måket ut møkk fra geitene. Det var rundt 1920, altså ca. hundre år siden. Jeg spurte henne aldri om hva dopapir de hadde. Kanskje var det gamle aviser.

Anonymkode: 6f64a...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 0.01):

Og forresten, for en aha-opplevelse å innse at når man forteller "ungdommen nå til dags" om 70-tallet, så er det like fjernt som 1920-tallet var for oss. 😲

Anonymkode: 4c7fc...01a

Sant. Men så ufattelig at jeg måtte regne på det 😂

Anonymkode: e3a4a...113

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt rett! Tenkte heller ikke på det når jeg skrev. Det jeg opplevde på 1970-tallet er like langt tilbake som det var for bestemor da hun på 1970-tallet fortalet om sin ungdom på 1920-tallet!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2023 at 11:59 PM, AnonymBruker said:

Mange i nabolaget vårt på østkanten hadde fortsatt utedo eller fellesdo i oppgangen på 70-tallet.

Anonymkode: 4c7fc...01a

Det finnes fremdeles bygg med fellesdo i oppgangen selv i dag. Det er flere av dem på Grünerløkka, for eksempel.

Anonymkode: 11dbd...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Denne lenken er også interessant: https://digitaltmuseum.no/0211811675857/herskapelige-doer-gjennom-tusen-ar

Mine besteforeldre (født rett etter 1900) hadde fremdeles utedo på låven på 1970-tallet. Bestemor fortalte ofte om da hun om somrene var seterjente på fjellet. Der hadde dem ikke utedo en gang. Man satte seg på huk bak geitehuset der man måket ut møkk fra geitene. Det var rundt 1920, altså ca. hundre år siden. Jeg spurte henne aldri om hva dopapir de hadde. Kanskje var det gamle aviser.

Eller mose/gress. 

Anonymkode: ae273...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 23.58):

Fellesdritere for borettslaget? Er det fakta eller noe du tipper?

Anonymkode: b2986...b08

Klaskedao kalte de det :

Klaskedo eller falldo er en utedosom befinner seg innendørs i bygårder. De var vanlig i bystrøk på 1800-tallet. Avtredene lå i oppgangene, og ekskrementene ble samla i binger nederst i dosjakta. Disse ble tømt fra utsiden av bygningen, slik at en ikke trengte å frakte ekskrementer gjennom oppgangene. Dotypen ble ble utfasa i løpet av 1900-tallet.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Klaskedo

Anonymkode: a4a9b...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller mose/gress. 

Anonymkode: ae273...60b

Ja, det har jeg faktisk aldri tenkt på! Kanskje lite sannsynlig at aviser ble tatt med opp på setra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...