AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Del Skrevet 30. september 2023 Andre som heller ikke klarer å skille språkene i land fra Øst-Europa? Jeg syns de høres helt like ut. Vanlig å ikke klare å skille de? Anonymkode: d4aae...3ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Del Skrevet 30. september 2023 Du må jo kunne litt av språket for å høre hvilket språk det er, i og med at de slaviske språkene er ganske like. Jeg klare å skille ut polsk fordi jeg har vært mye i Polen og kjenner igjen en del ord. Anonymkode: 3cb3f...310 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #3 Del Skrevet 30. september 2023 Noen er mer like, men feks estisk og tsjekkisk er jo veldig forskjellige for å ta et eksempel. Anonymkode: 0ac7f...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. oktober 2023 #4 Del Skrevet 2. oktober 2023 De slaviske språkene høres ganske like ut om man ikke kan noen av dem. Men f.eks. ungarsk eller rumensk er jo helt andre språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. oktober 2023 #5 Del Skrevet 3. oktober 2023 Tipper at en tilfeldig kineser ville ha problemer med å høre forskjell på norsk, svensk, dansk, tysk og nederlandsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #6 Del Skrevet 3. oktober 2023 Det er nok helt vanlig når det kommer til de slaviske språkene. Jeg gjenkjenner polsk fordi de sier "tak" hele tiden, men hører ikke nødvendigvis forskjell på bulgarsk og russisk. Anonymkode: c13e4...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #7 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er nok helt vanlig når det kommer til de slaviske språkene. Jeg gjenkjenner polsk fordi de sier "tak" hele tiden, men hører ikke nødvendigvis forskjell på bulgarsk og russisk. Anonymkode: c13e4...a30 Jeg har en russisk bekjent som også sier tak veldig mye. På russisk betyr det "så". Anonymkode: 01c76...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. oktober 2023 #8 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nok helt vanlig når det kommer til de slaviske språkene. Jeg gjenkjenner polsk fordi de sier "tak" hele tiden, men hører ikke nødvendigvis forskjell på bulgarsk og russisk. Anonymkode: c13e4...a30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en russisk bekjent som også sier tak veldig mye. På russisk betyr det "så". Anonymkode: 01c76...724 Jepp, "tak" sier man på russisk også, og sikkert flere andre slaviske språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 6. oktober 2023 #9 Del Skrevet 6. oktober 2023 Kan høre forskjell på de slaviske språkene polsk og Russisk, de andre slaviske språkene hører jeg ikke så ofte. Men det finnes jo noen språk i øst Europa som ikke er slaviske også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Del Skrevet 6. oktober 2023 Vel, jeg kan i hvert fall skille ut ungarsk (finsk-ugrisk) og rumensk (Latinsk). Og russisk høres ut som noe helt eget (men klarer ikke å skille det fra ukrainsk). Polsk har også en egen klang. Men å høre om en person kommer fra Slovakia eller Slovenia klarer jeg dessverre ikke. Anonymkode: 428dc...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2023 #11 Del Skrevet 13. oktober 2023 Leifr skrev (På 3.10.2023 den 9.46): Tipper at en tilfeldig kineser ville ha problemer med å høre forskjell på norsk, svensk, dansk, tysk og nederlandsk. Men nå er det større forskjell på kinesisk og europeisk enn norsk og slaviske språk, både når det gjelder språklig og geografisk avstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Del Skrevet 13. oktober 2023 On 10/3/2023 at 9:46 AM, Leifr said: Tipper at en tilfeldig kineser ville ha problemer med å høre forskjell på norsk, svensk, dansk, tysk og nederlandsk. Har bodd mye i utlandet, og folk der trudde veldig ofte vi var russiske når de hørte vi snakket norsk. Jeg synes de to språkene er veldig forskjellig, men for noen fra en helt annen språkgruppe og verdensdel er det kanskje ikke så lett. Anonymkode: 110d5...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #13 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 9.55): Jeg har en russisk bekjent som også sier tak veldig mye. På russisk betyr det "så". Anonymkode: 01c76...724 Stemmer. Mens på ukrainsk og polsk betyr det "ja". Altså, samme ordet, men en annen betydning. Anonymkode: 13b3a...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 13. oktober 2023 #14 Del Skrevet 13. oktober 2023 ti10 skrev (11 timer siden): Men nå er det større forskjell på kinesisk og europeisk enn norsk og slaviske språk, både når det gjelder språklig og geografisk avstand. Sant nok, kunne like gjerne skrevet "tilfeldig italiener", for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Del Skrevet 13. oktober 2023 Jeg bor i mellomeuropa og kan fortelle dere at den jevne europeer ser på Skandinavia som et stort land og knapt vet hvilket som ligger hvor, langt mindre hvordan språkene skiller seg fra hverandre Anonymkode: 74e15...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå