Gå til innhold

Folk kan bli friske av ME, long covid og utbrenthet, ifølge 50 forskere og leger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel vanskelig å sette noe fasitsvar på, en utmattelse av en virusinfeksjon kan vare i flere år. For noen livsvarig, der ikke riktig å sette noen absolutt fasit på dette. Selv har jeg rundet 2år som utmattet nå etter covid, kommet lang videre...men er redd det går noen år til. Om jeg i heletatt blir frisk igjen.

Tror heller ikke man kan sette alle i samme bås som beskrevet her, studien har jo blitt slaktet av endel andre.

https://forskning.no/me-sykdommer/folk-kan-bli-friske-av-me-long-covid-og-utbrenthet-ifolge-50-forskere-og-leger/2257472

Anonymkode: bddf3...3eb

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan man bli frisk av de sykdommene du nevner.  Man kan bli frisk av alle sykdommer, både kroppslige og psykiske. 😊

Anonymkode: 00adc...504

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan man bli frisk av de sykdommene du nevner.  Man kan bli frisk av alle sykdommer, både kroppslige og psykiske. 😊

Kan bli ja, men ikke alle kan det.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så hva er kuren for å bli HELT frisk fra ME? Vi er tusenvis som gjerne vil vite dette. 

Anonymkode: c8367...ee8

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan bli ja, men ikke alle kan det.

Alle kan selvsagt det. Dette er ikke skrevet i stein.

Anonymkode: d8291...3f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle kan selvsagt det.

OK. Hvordan blir jeg frisk av cøliaki? 

Anonymkode: 66890...67e

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvordan blir man av frisk av Chrons? 

Anonymkode: b484f...397

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hva er kuren for å bli HELT frisk fra ME? Vi er tusenvis som gjerne vil vite dette. 

Les artikkelen.

Første råd er vel å ikke fornekte vitenskapen, sier 50 forskere og leger at det er mulig så betyr vel det noe? 

Anonymkode: 74bd1...938

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan blir man frisk fra psoriasis og leddgikt? Eller andre autoimmune sykdommer?

Anonymkode: 0bec9...d92

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

OK. Hvordan blir jeg frisk av cøliaki? 

Anonymkode: 66890...67e

Jeg er ikke lege, så har ingen anelse.

Anonymkode: d8291...3f8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Les artikkelen.

Første råd er vel å ikke fornekte vitenskapen, sier 50 forskere og leger at det er mulig så betyr vel det noe? 

Jeg har selvsagt lest artikkelen. Vitenskapen? De har da ikke kommet frem til noe, de jobber fortsatt med å "forstå ME", noe de har gjort i flere tiår. Så hvor mener du vitenskapen ligger her? De sier at vi ikke skal anse det som uhelbredelig for å ikke ta fra oss håp, men det er noe helt annet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan blir man frisk fra psoriasis og leddgikt? Eller andre autoimmune sykdommer?

Anonymkode: 0bec9...d92

Lavkarbo. Streng lavkarbo.

Anonymkode: a7c3f...c98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Les artikkelen.

Det er nettopp det de 50 forskerne gjør. De fornekter PEM og aktivitetstilpasning som behandling, fordi ME ikke er fysisk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lavkarbo. Streng lavkarbo.

Anonymkode: a7c3f...c98

Nei.

Anonymkode: 8cfa6...ab1

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som jobber med kur mot ME blir jo drapstruet av ME-pasienter som mener ME er umulig å kurere.

Kanskje det er derfor ting går litt sakte.

Anonymkode: 15e5f...51a

Det er vel mer det at den «kuren» de mener funker ikke har rot i virkeligheten. Man kan ikke «tenke» seg frisk fra fysisk sykdom. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Min kompis *tidligere x* slet med ME i flere år, og det ble så ille han måtte sitte i rullestol, helt til de fikk tilbud om ett program han kunne gå på. Intensiv fysisk trening & bygge opp kroppen til å bli sterkere fysisk og psykisk. Han måtte presse seg gjennom, er ikke sikker på periode. Men han er nå fri fra ME! Han er ikke supersterk fitness fyr, men rett og slett helt normal kroppslig sett. 😊 Han vil nå reise og leve livet en stund, også vil han finne seg noen å leve livet med❤️

Anonymkode: f5cb0...d68

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har troen på at det er biologisk, psykologisk og sosial faktor her. Energiomsetningen i kroppen påvirkes både av infeksjon og stress.

For meg høres det riktig ut å se utbrenthet, long covid og ME som samme tilstand, bare av ulikt hvor hardt rammet og hvilke symptomer som er mest fremtredende bortsett fra utmattelsen.

Som det nevnes er det veldig mange overlappende symptomer. Jeg mener PEM ikke er noen særegen tilstand, det er naturlig at de sykeste har lengre restitusjonstid og kraftigere symptomforverring ved aktivitet. Utbrente vil også føle seg dårligere etter å ha vært i aktivitet, og særlig om aktiviteten er høyere enn personen kan mestre i den tilstanden hen er.  Når man er veldig syk blir fenomenet veldig tydelig og merkbar fordi man får så mange og kraftige symptomer. 

Det er naturlig at det føles tungt og tyngre jo lengre man har vært inaktiv når man skal igang med aktivitet igjen. Alt handler om tilpasset aktivitet. 

Jeg synes det er veldig bra med et kritisk blikk mot at pasienter blir fratatt fremtidshåp. Det er jo helt forferdelig. Selv om man ikke skal tenke seg frisk, håp skal det alltid være. I så måte har man jo bedre prognose hvis man ikke får satt diagnosen!

Man må akseptere tilstanden slik den er i øyeblikket og forholde seg til denne, men ikke miste håp og tro på bedring! Det er viktig å få hjelp og støtte i helsevesenet til å mestre denne hårfine balansen.

Anonymkode: a869f...ddd

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er vel mer det at den «kuren» de mener funker ikke har rot i virkeligheten. Man kan ikke «tenke» seg frisk fra fysisk sykdom. 

I medisinsk vitenskap må man utforske utallige muligheter når man ikke vet hvordan noe kan kureres. Det er strengt tatt opp til forskerne om det har rot i virkeligheten eller ikke.

Og det rettferdiggjør uansett ikke drapstrusler.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

I medisinsk vitenskap må man utforske utallige muligheter når man ikke vet hvordan noe kan kureres. Det er strengt tatt opp til forskerne om det har rot i virkeligheten eller ikke.

Og det rettferdiggjør uansett ikke drapstrusler.

Den «tenke» seg frisk metoden har vært prøvd ut og ikke fungert i et 10- år. Det er å spinne på noe som er økonomisk veldig innbringende for de involverte. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den «tenke» seg frisk metoden har vært prøvd ut og ikke fungert i et 10- år. Det er å spinne på noe som er økonomisk veldig innbringende for de involverte. 

Live Landmark er også med blant disse 50 😅 

Silje Reme har jo heller ikke noe godt rykte.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...