AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Del Skrevet 29. september 2023 Hei Jeg bare lurer på hva må være grunnen til å få henvisning til laproskopi? Jeg har hatt et mislykka IVF forsøk og np er besatt av mer utredning (det hjelper å føle t man gjøre noe enn å bare grine på badegulvet). Jeg har menssmerter som varierer fra mnd til mnd, noen ganger må jeg ta en eller to paracet. Så har jeg tatt HSG (for å sjekke om eggledere er tette) der legen så noe sammenvoksninger på høyre siden av eggstokken så har jeg også vondt under samleie på høyre side. Jeg er jo selfølgelig veldig bekymra at det er endometriose, men ingen av legene har reagert på noe av de tingene. Så jeg lurer på dere, som har fått henvisning til laproskopi, hvor mye "mer" av symptomer har dere hatt. Jeg vet at man kan ikke grave seg ned etter bare et ivf forsøk, men jeg er 34 og veldig bekymret at vi mister tid, hvis vi bare fortsetter i blinde. Er bare veldig lei meg og helt besatt av å finne ut av alt. Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Del Skrevet 29. september 2023 Ååå jeg er i samme situasjon som deg! Vil få utredet mere før jeg kaster bort flere forsøk. Har så mye vondt..kan ikke være et bra miljø nedi der Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ååå jeg er i samme situasjon som deg! Vil få utredet mere før jeg kaster bort flere forsøk. Har så mye vondt..kan ikke være et bra miljø nedi der Anonymkode: 9623f...443 Tenker du på noe mer utredning? Jeg vet lism ikke hvor er det man skal starte en gang. Har IVF på riksen, så det er ikke akkurat og komme inn der å få prate med en lege. Man får så vidt tak i sykepleiere når man ringer... TS Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tenker du på noe mer utredning? Jeg vet lism ikke hvor er det man skal starte en gang. Har IVF på riksen, så det er ikke akkurat og komme inn der å få prate med en lege. Man får så vidt tak i sykepleiere når man ringer... TS Anonymkode: 4d1ca...e7b Ja jeg tenker også på mer utredning, kanskje primært laparoskopi. Eventuelt hysteroskopi. Jeg har også IVF på riksen, og et mislykka forsøk. Tar tid å få tak på dem, men de har alltid ringt tilbake hvis man lagt igjen nummeret sitt så det er mulig å få tak på dem. Vurderer å ringe og be om legetime. Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinnsity Skrevet 29. september 2023 #5 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg tenker også på mer utredning, kanskje primært laparoskopi. Eventuelt hysteroskopi. Jeg har også IVF på riksen, og et mislykka forsøk. Tar tid å få tak på dem, men de har alltid ringt tilbake hvis man lagt igjen nummeret sitt så det er mulig å få tak på dem. Vurderer å ringe og be om legetime. Anonymkode: 9623f...443 Har allerede ringt og la igjen nummeret, heh. Skal prøve å be om det og, men har litt lite håp at de gir bort legetimer så lett. Men skader vel ikke å spørre. Lykke til til oss begge da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja jeg tenker også på mer utredning, kanskje primært laparoskopi. Eventuelt hysteroskopi. Jeg har også IVF på riksen, og et mislykka forsøk. Tar tid å få tak på dem, men de har alltid ringt tilbake hvis man lagt igjen nummeret sitt så det er mulig å få tak på dem. Vurderer å ringe og be om legetime. Anonymkode: 9623f...443 Men jeg lurer på hva man burde si..? Sånn.."Hey, lurte på om jeg har endo, mulig å få samtale med lege?" Holder det lism..? Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Del Skrevet 29. september 2023 Man kan kanskje ikke gjøre så mye annet enn å si hva man er bekymret for og hvorfor, og at det hadde vært til hjelp å snakke med en lege. Da har man gjort det man kan i alle fall Får jeg spørre om hvordan ditt/deres første forsøk gikk..? Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Man kan kanskje ikke gjøre så mye annet enn å si hva man er bekymret for og hvorfor, og at det hadde vært til hjelp å snakke med en lege. Da har man gjort det man kan i alle fall Får jeg spørre om hvordan ditt/deres første forsøk gikk..? Anonymkode: 9623f...443 Ja det høres bra ut å si noe sånt. Første forsøk gikk...jeg vet ikke, hva som er normalt, prøver veldig å ikke lese og sammenligne meg andre. På egguttaket sa jeg - jeg vil ikke vite hvor mange egg det blir, ikke fortell meg men man får jo det i papirene uasnett. Vi fikk 9 egg, alle modne men bare 5 befruktet, 2 på frys og en "veldig fin en" satt inn som endte opp i negativ test. Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Del Skrevet 29. september 2023 Håper vi begge får snakke med en lege snart 😊 For min del ble det oppdaget når vi begynte på Riksen for litt siden at jeg har sjokoladecyster på begge eggstokker. Er jo ikke sikkert at det er forklaringen på hvorfor forsøket mislyktes men kan jo ikke være positivt for fruktbarheten. Er bekymret for at det er mer også inni der som sammenvoksninger og sånn.. Vårt forsøk gikk sånn: 14 egg ut, 13 modne, 9 befrukta, kun 1 som var godt nok til innsett. Ingen på frys! Det er jo kjempebra at dere har to på frys, kanskje det lykkes med et av de ☺️ Her må vi begynne helt på nytt med en gang.. veldig kjedelig Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Håper vi begge får snakke med en lege snart 😊 For min del ble det oppdaget når vi begynte på Riksen for litt siden at jeg har sjokoladecyster på begge eggstokker. Er jo ikke sikkert at det er forklaringen på hvorfor forsøket mislyktes men kan jo ikke være positivt for fruktbarheten. Er bekymret for at det er mer også inni der som sammenvoksninger og sånn.. Vårt forsøk gikk sånn: 14 egg ut, 13 modne, 9 befrukta, kun 1 som var godt nok til innsett. Ingen på frys! Det er jo kjempebra at dere har to på frys, kanskje det lykkes med et av de ☺️ Her må vi begynne helt på nytt med en gang.. veldig kjedelig Anonymkode: 9623f...443 Jeg måtte google hva sjokoladecystene var for noe heh. Jah, det var kjedelig med ingen på frys men da får kanskje legene justere medisinene sånn at det blir bedre resultat ved neste gang. Så har du ganske "sterk" argument for å få en samtale med lege pga cystene og få ordentlig utredning. Ah, jeg sku nesten gått til en spåkone som kunne sagt - jadda, det blir barn til slutt. Så hadde det vært lettere å gå gjennom alt man skal, ka en det måtte være, så lenge det blir positivt til slutt. Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #11 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 22.59): Håper vi begge får snakke med en lege snart 😊 For min del ble det oppdaget når vi begynte på Riksen for litt siden at jeg har sjokoladecyster på begge eggstokker. Er jo ikke sikkert at det er forklaringen på hvorfor forsøket mislyktes men kan jo ikke være positivt for fruktbarheten. Er bekymret for at det er mer også inni der som sammenvoksninger og sånn.. Vårt forsøk gikk sånn: 14 egg ut, 13 modne, 9 befrukta, kun 1 som var godt nok til innsett. Ingen på frys! Det er jo kjempebra at dere har to på frys, kanskje det lykkes med et av de ☺️ Her må vi begynne helt på nytt med en gang.. veldig kjedelig Anonymkode: 9623f...443 Ville forresten bari si at jeg snakket med sykepleier og de gå meg en legetime, så i hvertfall det var ikke vanskelig Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Del Skrevet 4. oktober 2023 Så fint 😊 Jeg har også fått legetime. Har du tenkt på hva du skal si/spørre om? Jeg føler det er så mye tanker og ting jeg funderer over.. men primært vil jeg jo bare at de på en eller annen måte får roet endometriosen. Enten operasjon eller annet/nedregulering… tror ikke jeg klarer mere vondt, og det vet jeg det blir med hormonstimulering Masse lykke til med legetime 😊 Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 4. oktober 2023 #13 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg skulle igang med IVF, og måtte vente noen måneder selv om jeg ble hasteinnlagt med ambulanse grunnet torkvert cyste på eggstokk (den vred seg tilbake, men det var superbetent). Hadde alle tegn på endometriose da. Nå grunnet covid er vel ventelistene 1-1,5 år såvidt jeg har skjønt, også for alvorlig rammede. Lapraskopi kan gi skader, så det er ingen god løsning når du faktisk ikke har tegn til endo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Del Skrevet 4. oktober 2023 AprilLudgate skrev (30 minutter siden): Jeg skulle igang med IVF, og måtte vente noen måneder selv om jeg ble hasteinnlagt med ambulanse grunnet torkvert cyste på eggstokk (den vred seg tilbake, men det var superbetent). Hadde alle tegn på endometriose da. Nå grunnet covid er vel ventelistene 1-1,5 år såvidt jeg har skjønt, også for alvorlig rammede. Lapraskopi kan gi skader, så det er ingen god løsning når du faktisk ikke har tegn til endo. Har masse tegn på endo så den siste kommentaren skjønte jeg ikke helt.. Hilsen TS Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 4. oktober 2023 #15 Del Skrevet 4. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har masse tegn på endo så den siste kommentaren skjønte jeg ikke helt.. Hilsen TS Anonymkode: 9623f...443 Ah, jeg leste kanskje litt fort. Du skrev smerteskala 1-2 Paracet, så jeg antok du ikke var plaget av smerter generelt Men ja, jeg fikk kirurgi når jeg var sykemeldt av smerter og altså måtte opereres. Det var smerteskala siste del av fødsel. Før kirurgi fikk jeg klar advarsel om at inngrepet kunne bli negativt for videre prosess også. Det kommer an på hva de finner og må fjerne, og eventuelle uventede skader som oppstår. Fjerning av endo gir mer arr. Dette er årsaken til at man gjerne begynner med lang protokoll for de med endo. For å tørke ut evt vev fremfor å ta kirurgi. Endret 4. oktober 2023 av AprilLudgate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #16 Del Skrevet 4. oktober 2023 Beklager jeg som skrev ovenfor at jeg var TS er ikke ts i denne tråden 😅 Beklager blandet sammen tråder. Jeg er TS i en annen tråd 😬 det var altså ikke trådstarter i denne tråden som skrev kommentaren ovenfor AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har masse tegn på endo så den siste kommentaren skjønte jeg ikke helt.. Hilsen TS Men takk for info aprilludgate. Kanskje lang protokoll er bedre Anonymkode: 9623f...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #17 Del Skrevet 5. oktober 2023 AprilLudgate skrev (13 timer siden): Jeg skulle igang med IVF, og måtte vente noen måneder selv om jeg ble hasteinnlagt med ambulanse grunnet torkvert cyste på eggstokk (den vred seg tilbake, men det var superbetent). Hadde alle tegn på endometriose da. Nå grunnet covid er vel ventelistene 1-1,5 år såvidt jeg har skjønt, også for alvorlig rammede. Lapraskopi kan gi skader, så det er ingen god løsning når du faktisk ikke har tegn til endo. Hei, Ah jøss. Men ble du da sjekket for endo? Eller fortsatte du mwd ivf og lang protokol? Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #18 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så fint 😊 Jeg har også fått legetime. Har du tenkt på hva du skal si/spørre om? Jeg føler det er så mye tanker og ting jeg funderer over.. men primært vil jeg jo bare at de på en eller annen måte får roet endometriosen. Enten operasjon eller annet/nedregulering… tror ikke jeg klarer mere vondt, og det vet jeg det blir med hormonstimulering Masse lykke til med legetime 😊 Anonymkode: 9623f...443 Skal bare si hva symptomene mine er så la de bestemme..jeg vet ikke asså. Jeg har jo lest masse bl.a på reddit, men det er så individuelt og det e jo også forskjellig praksis fra land til land. Så jeg aaaner ikke. Har bare skjønt at extra østrogen kan gi oppblussing av symptomer og ved fryseforsøk velger folk naturlig syklus eller lang nedregulering før egguttak. Samtidig så kn det gå helt fint uten noe extra, folk med endo får jo også det til helt naturlig. Det e det som stresser meg mest, det der skytinga i blinde. Laproskopi eller ei, man vet jo ikke om man hjelper med det eller om det har ingenting å si. Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. oktober 2023 #19 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, Ah jøss. Men ble du da sjekket for endo? Eller fortsatte du mwd ivf og lang protokol? Anonymkode: 4d1ca...e7b Ja, altså lapraskopi er jo slik man sjekker sikkert for endo. Man kunne se en blødende sjokoladecyste på UL (det tilsier endo, i motsetning til vannfylt cyste), og den vokste i stor fart. I tillegg slo jeg ut på betennelse i kroppen (betent vev). Ble da fjernet masse vev+cyste osv - hadde så lang protokoll etterpå. Orket ikke flere lange i etterkant, mye problemet for meg var at det ser ut som det er masse fine egg. Men på uttakene endte det alltid kun med 1 helt OK egg som kunne befruktes, resten var ikke akseptabel kvalitet/døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #20 Del Skrevet 5. oktober 2023 AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Ja, altså lapraskopi er jo slik man sjekker sikkert for endo. Man kunne se en blødende sjokoladecyste på UL (det tilsier endo, i motsetning til vannfylt cyste), og den vokste i stor fart. I tillegg slo jeg ut på betennelse i kroppen (betent vev). Ble da fjernet masse vev+cyste osv - hadde så lang protokoll etterpå. Orket ikke flere lange i etterkant, mye problemet for meg var at det ser ut som det er masse fine egg. Men på uttakene endte det alltid kun med 1 helt OK egg som kunne befruktes, resten var ikke akseptabel kvalitet/døde. Shit. Det høres tøft ut. Sånt fortjener jo ingen. Livet kan mobbe noe voldsomt for ingen grunn, det klarer jeg ikke å skjønne hvorfor. Alle sier - ja nei sånn er det bare for noen. Hjernen min sliter å akseptere at "sånn er det bare". Dritt. Kan jeg bare spørre det med betennelse i kroppen? Var det noe blodprøve eller noe sånt? Anonymkode: 4d1ca...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå